Friday, April 17, 2015

Jak jsem podcenil kolektivní inteligenci

Virtuální světy, které vypadají téměř jako živé a množství her, které nemůže obsáhnout ani ten největší fanoušek. A pokud by snad někoho počítačové hry nudily, je tu Internet nabízející nepřeberné množství aktivit. To je realita dnešních uživatelů-začátečníků. Moje realita byla ale jiná. Narodil jsem se v roce 1989 a stal jsem se tak vrstevníkem moderního počítače. Mě už nikdo nemusel přesvědčovat, že 1984 nebude jako „1984“. 
Tak jako každé dítě, ani počítač toho tenkrát moc nesvedl – i když jsem ještě neuměl číst, TéŠestsetDvojka byla tou nejbláznivější kratochvílí, která se naskytovala. Časem přibyly i nějaké ty jednoduché hry a na prahu puberty se objevil Internet. I přes to, že počítač prvních 10, 15 let nebyl zrovna nejzábavnějším společníkem, mě bavil. Bavil mě až do té míry, že po té, co jsem prozkoumal všechny jeho softwarové funkce, jsem se rozhodl prozkoumat i jeho hardware. Výsledkem bylo, že můj první počítač skončil rozebraný na součástky, které jsem neuměl poskládat nazpátek. Bylo tedy jasné, že hardwarový inženýr ze mě nebude. Posílen tímto vědomím jsem se jal zkoušet inženýrství softwarové – od kamaráda jsem si vyprosil instalační CD (existuje to ještě?) programu Visual Basic a začal programovat. Nicméně ani finální produkt této aktivity mě plně neuspokojoval, a tak jsem se porozhlédl po něčem jiném. Mohlo to být tak v roce 2002, kdy vytáčené připojení k internetu začalo pronikat do domácností. A tak se tvorba internetových stránek začala zdát jako dobrý nápad. O 5 let později se nápad ukázal být jako vynikající, protože jsem se tím začal i živit. 
I ty nejjednodušší stránky se tenkrát tvořily poměrně složitě – počínaje grafikou, přes kódování v HTML a CSS až po programování v PHP. Stránky byly nejdříve plně statické, později přibyla i možnost dynamického upravování obsahu – tj. přes redakční systém. Nicméně redakční systém tenkrát znamenal trochu něco jiného, než dnes. V redakčním systému šly přidávat novinky, upravit obsah stránky, popř. editovat nějaké speciální části webu. Rozhodně pomocí něho nešel web vytvořit celý. Vytváření internetových stránek tímto způsobem bylo poněkud zdlouhavé a neefektivní, protože kostra webu se pořád musela dělat „ručně“. Pokud si chtěl člověk ušetřit práci, potřeboval redakční systém, který bude umožňovat dynamickou tvorbu struktury a obsahu webu. Nabízely se dvě možnosti – (1) naprogramovat si takový systém, nebo (2) využít opensource (OS). Pokud bych před podobnou volbou stál dnes znovu, asi by mi netrvalo déle než 5 sekund rozhodnout se pro OS. Nicméně tenkrát jsem se rozhodl přesně opačně. Důvodů bylo několik. OS byl v té době poněkud záhadný pojem a nebylo zcela jasné, jak to bude v budoucnosti fungovat. Navíc Wordpress, jakožto asi nejlepší OS redakční systém, toho nenabízel o moc více, než mohl průměrný programátor (já) vytvořit sám. Logika rozhodování tedy byla následující: postavit internetové stránky svých klientů na redakčním systému třetí strany (který v budoucnu může a nemusí fungovat), nebo si vytvořit systém vlastní (který bude umět přesně to, co potřebuji). Nebýt zásadního podcenění kolektivní inteligence, mé tehdejší rozhodnutí by bylo správné.
Podle serveru W3Techs.com , je dnes téměř 40 % všech internetových stránek postaveno na OS redakčních systémech. 24 % z těchto webů je pak spravováno pomocí wordpress.com (WP), což z něj činí nejvyužívanější OS na světě. Co udělalo z WP takový fenomén?
Vytvoření komunity
Nejdůležitějším faktorem je, že se kolem WP utvořila obrovská komunita vývojářů, kteří svou činností vytvořili nepřeberné množství rozšíření. Tato rozšíření lze do základní instalace WP jednoduše nahrát a implementovat tak do internetových stránek téměř jakoukoliv funkci, kterou uživatel webu může potřebovat. A pokud by snad potřebný plugin neexistoval, lze poměrně jednoduše upravit nějaký stávající či vytvořit úplně nový. S tím souvisí i fakt, že WP vsadil na správný programovací jazyk – PHP.
S příchodem Webu 2.0. se objevilo několik programovacích jazyků, které umožňovaly vytvářet dynamické internetové stránky. Dva nejvýznamnější jazyky byly PHP (běžící na opensource operačním systému Linux) a ASP.NET (běžící na komerčním operačním systému Windows), které soutěžili o své místo na slunci. Postupem času se stalo PHP jasně dominantním programovacím jazykem, a protože WP byl na PHP postaven, mohla většina programátorů, ale i lehce pokročilých uživatelů, vytvářet či upravovat zdrojové kódy WP.
Grafické šablony
V mé předchozí úvaze o tom, proč jsem tenkrát nevsadil na OP, jsem vynechal jeden podstatný faktor – grafiku stránek. Není to tak dlouho, kdy všechny stránky postavené na redakčních systémech vypadaly víceméně stejně. Bylo to dáno tím, že existoval jen omezený počet grafických šablon (chcete-li, návrhů), které šly dobře použít. Slovem „dobře“ myslím to, že šablony bylo možné použít bez hlubších znalostí WP. Pokud tvůrce chtěl použít vlastní grafický návrh, musel již vědět, jak z daného návrhu připravit šablonu, která bude s WP kompatibilní – a to nebylo zcela pohodlné. Dnes je však situace diametrálně odlišná – mnoho lidí postavilo svůj business na vytváření a prodeji grafických šablon pro WP (např. http://themeforest.com). Uživatelé WP se tak stále nevyhnou jisté míře neoriginality grafických návrhu, nicméně pro běžného uživatele jsou již weby k nerozeznání od těch „na míru dělaných“.
Jednoduchost
Dovolím si tvrdit, že v dnešní době je schopen vytvořit jednoduchý web pomocí WP každý, kdo umí číst … a to za pár hodin. Tak jako pro každý web, prvním krokem je pořízení hostingu, což je úkol na pár minut. Poté je nutné nainstalovat WP do příslušných adresářů – tento úkol již zní poněkud složitěji, ale když zjistíme, že již téměř každý lepší hosting umí tento úkon zvládnout na pár kliknutí, je po problému. Když je WP nainstalovaný, uživatel se přihlásí do administrační části. Zde si může vybrat z výchozích šablon nebo jednoduše nahrát šablonu staženou jinde (vizte předchozí bod). Pak již stačí pomocí vizuálních editorů nadefinovat obsah webu a je hotovo. Pro zkušeného uživatele je tak tvorba jednoduchého blogu otázkou na 1 – 2 hodiny. A tomu nelze s „hand-made“ systémy konkurovat. No opravdu, podívejte se na následující video


Udělal jsem tedy při svém rozhodování v roce 2009 chybu? Samozřejmě. Za tehdejších podmínek jsem nevěřil, rsp. nebyl jsem si schopný představit, že armáda nadšenců bude rozvíjet tento projekt až do dnešní podoby WP – tedy do formy redakčního systému, který je celý zdarma a nepřekonatelný jednotlivcem nebo skupinou programátorů. Ať žije kolektivní inteligence!

No comments:

Post a Comment