Monday, April 13, 2015

Web 2.0 jako Velký bratr? - Na příkladu last.fm - 1. úkol JJM35

Současný svět je utvářen za pomoci digitálních technologií. Od drobností všedního života až po fungování velkých korporací; od metropolí západní civilizace až po místa takřka nedotčená civilizací. Digitální svět, se všemi z toho plynoucími důsledky, se stal za posledních 15 let realitou. Nejde jen o počítače, i když ty se podílejí na této změně nejvýrazněji. Předpovědi futurologů z 60. či 70. let dnes působí úsměvně, ať už šlo o utopické scénáře, podle nichž by dnes byly obydleny planety sluneční soustavy a všichni by byli bohatí, nebo katastrofické popisy predikující kolaps civilizace.[1]
Ve svém článku se chci zaměřit na internetový fenomén Web 2.0, který se objevil v roce 2004 a v České Republice se o něm mluví až od počátku roku 2006, přičemž rozsáhlejší výměna názorů mezi publicisty i laiky, jež se specializují na nové trendy na internetu, se rozpoutala v září a říjnu 2006. Tim O’Reilly se pokusil o stručnou definice, která zní: „Web 2.0 je revoluce podnikání v počítačovém průmyslu způsobená přesunem k chápání webu jako platformy a pokus porozumět pravidlům vedoucím k úspěchu na této nové platformě. Klíčovým mezi těmito pravidly je toto: tvořte aplikace, které budou díky síťovému efektu s přibývajícím počtem uživatelů stále lepší. (Což jsem jinde nazval „zapřažením kolektivní inteligence”.)“[2] Volně přeloženo je to možné charakterizovat: "když se spolupodílíte na obsahu a neočekáváte od toho žádný příjem, pak spoluvytváříte Web 2.0" Web 2.0 není spojen s žádným konkrétním produktem, aplikací či všeobecně uznávanými standardy. Jedná se o filozofii přístupu k vytváření webového obsahu.[3] Jedná se fakticky o prostředek kolektivní inteligence.
Ideologie Webu 2.0 přejímá budoucí scénáře World Wide Web na několika úrovních. Podle Naomi Klein branding[4] pracuje na úrovni formování identity. Většina z toho se ve skutečnosti odehrává v profilové části sociálních sítí. Sociální síť určuje velkou část z psychologické oblasti života svých uživatelů. Carr ji správně charakterizuje jako hřiště a laboratoř pro obchodníky, jejichž nejdivočejší sny společenské kontroly se stanou realitou. Říká, že každý z nás může udělat stovky či dokonce tisíce kliknutí denně, některé úmyslně, některé impulzivní, a každý z nich staví naši identitu, utváří naše vlivy, a vytváří naše komunity. Tím, že trávíme čím dál více času a děláme čím dál více věcí on-line, naše kliknutí formují naší ekonomiku, kulturu a společnost.[5]

Existuje mnoho příkladů serverů a služeb, na kterých by se dalo ukázat, jaký má Web 2.0 vlastnosti, výhody a nevýhody. Patří mezi ně např. myspace.com, last.fm nebo youtube.com. Já se zaměřím na last.fm, což je internetová stránka zaměřená na hudbu, která začala v srpnu 2005 sloučením s Audioscrobbler, webem na sledování hudby. Je krásným příkladem Webu 2.0, protože veškerá data jsou generována uživateli.

Last.fm je v současné době nejznámější a nejpoužívanější sociální webovou službou zaměřenou na poslech, hodnocení a doporučování hudby. Dnešní podoba Last.fm vznikla v srpnu 2005 sloučením dvou původně nezávislých (ale téměř od začátku spolupracujících) projektů: last.fm a Audioscrobbler. Last.fm založili Felix Miller, Martin Stiksel, Michael Breidenbruecker a Thomas Willomitzer jako netradiční internetové rádio v roce 2002 a chvíli poté zvítězili v soutěži Europrix (zaměřenou na studentské projekty v oblasti multimedií) a v následujícím roce získali čestné ocenění na prestižní ARS Electronica (organizace jako festival umění, techniky a společnosti).[6]
Služba last.fm získává informace díky stáhnutému plug-inu, který sleduje data poslechu z vašeho vybraného hudebního přehrávače (jsou podporovány téměř všechny). Data jsou pak nahraná na stránkách ve vašem osobním profilu. Na základě odeslaných dat je generováno několik druhů žebříčků (charts): poslední přehraná hudba, týdenní, tříměsíční, půlroční či celkové přehledy, a to s možností zvolit buď album, umělce, nebo skladbu. Ty jsou vidět na uživatelské stránce na last.fm – www.last.fm/user/uzivatelskejmeno, nebo je jednoduchým způsobem umístit jinde, např. na vlastní domovské stránce – kdispozici jsou desítky předpřipravených grafických stylů, jejichž výsledkem je obrázek, který může zobrazovat souhrn naposled přehraných skladeb, týdenní či celkový žebříček. [7]
Jednou z dalších funkcí Webu 2.0 je označování (taggování). V případě last.fm to znamená, že použijeme jednotlivou skladbu, desku či umělce a můžeme je pak seskupovat, např. podle národnosti (např. „german“), stylu (např. „rock“), apod. Toto označování uživateli ale také umožňuje si vytvořit seznamy i například podle nálady (např. „aggresive“) nebo seznam interpretů, které již viděl naživo (např. „seen live“).
Síla last.fm je v jeho doporučeních. Poté, co uživatel poslouchá chvíli nějakou hudbu, last.fm mu nabízí umělce podle jeho „weekly top artists“[8]. Krásou této stránky je, že téměř neznámý a nijak nepodporovaný umělci mají téměř stejnou pravděpodobnost, že budou doporučeni pro uživatele, stejně jako celosvětově známí umělci.
Návštěvnost stránek last.fm roste také proto, že jsou velmi rozsáhlým zdrojem informací o nejrůznějších skupinách a mají vysoké postavení ve vyhledávačích. Například je zde složka „events“, na které mohou uživatelé najít veškerá vystoupení konkrétního umělce, který ho zajímá.
Last.fm už také představuje různé možnosti on-line prodeje, kdy uživatelé mohou zakoupit alba pouhým kliknutím na odkaz, když poslouchají konkrétní skladbu. Tento odkaz přesměrovává uživatele na stránky obchodů jako je Amazon nebo GEMM.[9]

Last.fm je internetová stránka zaměřená na hudbu, která začala v srpnu 2005 sloučením s Audioscrobbler, webem na sledování hudby. Je krásným příkladem Webu 2.0, protože veškerá data jsou generována uživateli. Služba získává informace díky stáhnutému plug-inu, který sleduje data poslechu z vašeho vybraného hudebního přehrávače (jsou podporovány téměř všechny). Data jsou pak nahraná na stránkách ve vašem osobním profilu.

„Čím déle člověk poslouchá, tím přesněji dokáže last.fm odhadnout jeho hudební vkus.“ J




[1] http://www.zbiejczuk.com/adam/zbiejczuk_web20.pdf
[2] http://radar.oreilly.com/2006/12/web-20-compact-definition-tryi.html
[3] http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/W/Web_2.0
[4] Branding – komplex všech úkolů, které vedou k vybudování úspěšné značky (brandu)
[5] http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/2138/1945
[6] http://www.zbiejczuk.com/adam/zbiejczuk_web20.pdf
[7] http://www.zbiejczuk.com/adam/zbiejczuk_web20.pdf
[8] To je seznam umělců, které uživatel poslouchá, seřazený podle četnosti poslechu. Tento seznam může být týdenní, měsíční nebo třeba roční.
[9] http://web.archive.org/web/20031002073141/http://last.fm/labels.php

3 comments: