Monday, April 13, 2015

Letecké katastrofy online

V posledním roce je velmi aktuální téma leteckých nehod. Ne, že by k leteckým nehodám docházelo více, ale bohužel došlo k takovým druhům nehod, které jsou pro média zajímavá – zmizení letu MH370, sestřelení letu MH17 nad Ukrajinou, zřícení letu GE235 po startu z Tchaj-wanu a čerstvě náraz letu do 4U9525 do Alp. Jedno však mají tyto nehody společné. Vždy poté, co se o nich zpráva v médiích objeví, tak je najednou v internetových diskuzí tolik expertů na letecké nehody, že se pak zdá být nějaké oficiální vyšetřování zbytečné. Přispívají však uživatelé internetu k tomuto tématu i nějak konstruktivně?  

Na úvod si toto můžeme připomenout u nehody z Tchaj-wanu, protože je to jedna z mála nehod, kterou se podařilo zachytit na video:


Poté si na třeba serveru iDnes.cz můžete o nehodě přečíst článek: „Je to hrdina, oslavují lidé pilota zříceného letounu. Pátrání pokračuje“ a k tomu nějaké názory z diskuze:

„Pilot je u mě machr. Poslal to nejlepším možným způsobem…“

Já myslím, že je učej, jak nouzově přistát a kam s rozbory jaký jsou šance ... dostal jsem se do podobné, byť mnohem slabší situace, kdy jsem na náledí v 60 km dostal do smyku“

A jak se měla věc ve skutečnosti? Pilot se stal možná hrdinou, ale maximálně tak každoročních bezpečnostních školení leteckého personálu, kde se probírají leteckých nehody. V osudný den totiž v kokpitu seděli 3 piloti, z toho jeden zkušený instruktor. Po vzletu došlo k vysazení jednoho motoru. To by nebylo nic smrtícího, dopravní letadla jsou certifikována tak, aby i na jeden motor bezpečně dokázala odletět. Bohužel, tříčlenná posádka vypnula i ten funkční motor. Stále si myslíte, že je označení „hrdina“ na místě?



Nicméně tento fenomén „expertů“ se neprojevuje jen u leteckých nehod. Lze třeba jen krátce připomenout případ šíleného střelce z Uherského Brodu. Mnoho internetových diskutérů následovalo místního starostu a jednoho ze svědků, kdy se z nich v mžiku stali experti na policejní taktiku.   

Pro zpravodajská média mohou být letecké nehody zdrojem senzace, ale pro zainteresované (piloti, letečtí výrobci, …) mohou být tou nejlepší učebnicí. Nikde nenajdete tolik doporučení, jako tomu bývá v závěrečných zprávách leteckých nehod. A to je jedna z věcí, který letecké nehody odlišuje od těch automobilových, kde bývá pouze konstatována příčina nehody.

Aneb proč nepouštět Vaše děti za "berany" dopravního letadla


Tímto, trochu poučnějším směrem, se pak trochu ubírají stránky o leteckých nehodách na Wikipedii. Je to takový kompromis mezi zpravodajstvím a portálem, který bude představen v závěru. Uživatelé sem přidávají fakta, která se týkají leteckých nehod, ale zároveň i další informace, který mohou mít až trochu bulvární nádech. U některých nehod se tak dozvíte, co za známé osobnosti na palubě cestovalo. Také se můžete dozvědět, jak o nehodě informovala různá zpravodajská média a u starších nehod i informace o případných soudních sporech u starších nehod. Wikipedie většinou zmiňuje nehody s větším počtem obětí, kopíruje tak trochu ty nehody, které byly hojně medializovány.   

Server Aviation Safety Network (ASN) letecké nehody prezentuje spíše pro leteckou veřejnost, tedy bez nějakých „drbů a klepů“ a bez přidaných prvků, jak je tomu např. u Wikipedii. Leteckých nehod tu najedete daleko více, protože jak již bylo řečeno, na zpravodajských serverech a na Wikipedii naleznete spíše nehody s větším počtem obětí. Ne ale každá nehoda končí smrtí.

Větší nehody jsou přidávány správci stránek a jejich úprava návštěvníky je značně omezena. Tak je tomu např. i nejaktuálnější sledované letecké nehody v Alpách – letu Germanwings 9525. K nehodě je možné přidávat fotky, informace k nehodě je možné zaslat redakci. Zajímavostí je, že se zde nic nedočtete o depresích kopilota nebo o výpovědi jeho údajné expřítelkyně. Žádné spekulace, pouze dosud sesbíraná fakta.



Z našeho je pohledu zajímavější je část stránky s názvem ASN Wikibase. Jedná se také o databázi leteckých nehod, ale přispět do ní může kdokoliv. Stačí jenom vyplnit základní údaje k nehodě (datum, místo, typ letadla, …) a přidat zdroj informací. Nehoda projde před zveřejněním kontrolou. Po jejím zveřejnění mohou zase naopak další uživatelé přidávat k nehodě další střípky informací. Právě bez participace ostatních uživatelů by asi bylo jen velmi těžké informovat o většině nehod, protože od začátku roku 2015 do začátku dubna došlo téměř k 700 nehodám, které byly do databáze přidány zejména návštěvníky ASN.

Informace z databází je pak možné filtrovat dle potřeby. Jste pilot a zajímají Vás pouze nehody toho typu letadla, který létáte? Není problém… Nehody pak můžete dále filtrovat na určitou fázi letu nebo na příčinu nehody. Pokud je něco na leteckých nehodách pozitivního, tak je to fakt, že se z nich vždy může poučit dost dalších pilotů.

Pro neleteckou veřejnost mají stránky také využití. Můžete si zjistit, zda společnost, se kterou se chystáte na dovolenou, je bezpečná. Naleznete tu odpověď na otázku, které místo v letadle je nejbezpečnější a je tu také rozsáhlá databáze nouzových východů dle jednotlivých typů letadel.  

No comments:

Post a Comment