V posledním roce je velmi aktuální téma leteckých
nehod. Ne, že by k leteckým nehodám docházelo více, ale bohužel došlo
k takovým druhům nehod, které jsou pro média zajímavá – zmizení letu
MH370, sestřelení letu MH17 nad Ukrajinou, zřícení letu GE235 po startu z Tchaj-wanu
a čerstvě náraz letu do 4U9525 do Alp. Jedno však mají tyto nehody společné.
Vždy poté, co se o nich zpráva v médiích objeví, tak je najednou
v internetových diskuzí tolik expertů na letecké nehody, že se pak zdá být
nějaké oficiální vyšetřování zbytečné. Přispívají však uživatelé internetu
k tomuto tématu i nějak konstruktivně?
Na úvod si toto můžeme připomenout u nehody
z Tchaj-wanu, protože je to jedna z mála nehod, kterou se podařilo
zachytit na video:
Poté si na třeba serveru iDnes.cz můžete o nehodě přečíst
článek: „Je to hrdina, oslavují lidé pilota zříceného letounu. Pátrání
pokračuje“ a k tomu nějaké názory z diskuze:
„Pilot je u mě machr. Poslal to nejlepším možným
způsobem…“
„Já myslím, že
je učej, jak nouzově přistát a kam s rozbory jaký jsou šance ... dostal jsem se
do podobné, byť mnohem slabší situace, kdy jsem na náledí v 60 km dostal do
smyku“
A jak se měla věc ve
skutečnosti? Pilot se stal možná hrdinou, ale maximálně tak každoročních
bezpečnostních školení leteckého personálu, kde se probírají leteckých nehody.
V osudný den totiž v kokpitu seděli 3 piloti, z toho jeden
zkušený instruktor. Po vzletu došlo k vysazení jednoho motoru. To by
nebylo nic smrtícího, dopravní letadla jsou certifikována tak, aby i na jeden
motor bezpečně dokázala odletět. Bohužel, tříčlenná posádka vypnula i ten
funkční motor. Stále si myslíte, že je označení „hrdina“ na místě?
Nicméně tento fenomén
„expertů“ se neprojevuje jen u leteckých nehod. Lze třeba jen krátce
připomenout případ šíleného střelce z Uherského Brodu. Mnoho internetových
diskutérů následovalo místního starostu a jednoho ze svědků, kdy se z nich
v mžiku stali experti na policejní taktiku.
Pro zpravodajská média mohou být letecké nehody zdrojem
senzace, ale pro zainteresované (piloti, letečtí výrobci, …) mohou být tou
nejlepší učebnicí. Nikde nenajdete tolik doporučení, jako tomu bývá
v závěrečných zprávách leteckých nehod. A to je jedna z věcí, který
letecké nehody odlišuje od těch automobilových, kde bývá pouze konstatována
příčina nehody.
Aneb proč nepouštět Vaše děti za "berany" dopravního letadla
Tímto, trochu poučnějším
směrem, se pak trochu ubírají stránky o leteckých nehodách na Wikipedii. Je to
takový kompromis mezi zpravodajstvím a portálem, který bude představen
v závěru. Uživatelé sem přidávají fakta, která se týkají leteckých nehod,
ale zároveň i další informace, který mohou mít až trochu bulvární nádech. U
některých nehod se tak dozvíte, co za známé osobnosti na palubě cestovalo. Také
se můžete dozvědět, jak o nehodě informovala různá zpravodajská média a u
starších nehod i informace o případných soudních sporech u starších nehod.
Wikipedie většinou zmiňuje nehody s větším počtem obětí, kopíruje tak
trochu ty nehody, které byly hojně medializovány.
Server Aviation Safety Network (ASN) letecké nehody prezentuje spíše pro leteckou veřejnost, tedy bez
nějakých „drbů a klepů“ a bez přidaných prvků, jak je tomu např. u Wikipedii.
Leteckých nehod tu najedete daleko více, protože jak již bylo řečeno, na
zpravodajských serverech a na Wikipedii naleznete spíše nehody s větším
počtem obětí. Ne ale každá nehoda končí smrtí.
Větší nehody jsou přidávány
správci stránek a jejich úprava návštěvníky je značně omezena. Tak je tomu
např. i nejaktuálnější sledované letecké nehody v Alpách – letu
Germanwings 9525. K nehodě je možné přidávat fotky, informace
k nehodě je možné zaslat redakci. Zajímavostí je, že se zde nic nedočtete
o depresích kopilota nebo o výpovědi jeho údajné expřítelkyně. Žádné spekulace,
pouze dosud sesbíraná fakta.
Z našeho je pohledu
zajímavější je část stránky s názvem ASN Wikibase. Jedná se také o
databázi leteckých nehod, ale přispět do ní může kdokoliv. Stačí jenom vyplnit
základní údaje k nehodě (datum, místo, typ letadla, …) a přidat zdroj
informací. Nehoda projde před zveřejněním kontrolou. Po jejím zveřejnění mohou
zase naopak další uživatelé přidávat k nehodě další střípky informací.
Právě bez participace ostatních uživatelů by asi bylo jen velmi těžké
informovat o většině nehod, protože od začátku roku 2015 do začátku dubna došlo
téměř k 700 nehodám, které byly do databáze přidány zejména návštěvníky ASN.
Informace z databází je
pak možné filtrovat dle potřeby. Jste pilot a zajímají Vás pouze nehody toho
typu letadla, který létáte? Není problém… Nehody pak můžete dále filtrovat na
určitou fázi letu nebo na příčinu nehody. Pokud je něco na leteckých nehodách
pozitivního, tak je to fakt, že se z nich vždy může poučit dost dalších
pilotů.
Pro neleteckou veřejnost
mají stránky také využití. Můžete si zjistit, zda společnost, se kterou se
chystáte na dovolenou, je bezpečná. Naleznete tu odpověď na otázku, které místo
v letadle je nejbezpečnější a je tu také rozsáhlá databáze nouzových
východů dle jednotlivých typů letadel.
No comments:
Post a Comment