Pivo, škopek, jednička, bahno….jedná
se o tradiční český nápoj, ať už ho nazýváte jakkoliv. Abstinenti prominou, mohou
s klidným svědomím tento článek zavřít, ale vy ostatní jistě znáte
situaci, kdy se chcete sejít u piva s přáteli, známými nebo máte prostě
jenom chuť zajít si na jedno. Ale kam?
Pokud je Vám lhostejné jaký
produkt proženete hrdlem (a dalšími částmi těla), zajdete do nejbližší hospody.
Jestli si ale chcete na pivu pochutnat nebo vyzkoušet nějakou novou značku
piva, zkusit jinou chuť než na kterou jste zvyklí, potom si podnik, do kterého
zamíříte, vyberete. Ale jak? Dnes již není třeba spoléhat se na názor souseda
odborníka (rozuměj notorika), který doporučí zajít tam kam on chodí každý
večer, protože tam pivo chutná nejlíp a všude jinde čepují jenom patoky, ale
můžeme si nechat poradit od….více sousedů odborníků. Stačí využít web, který se
specializuje na evidenci piv a s ním úzce souvisejících restauračních
zařízení. Níže představíme dva – jeden ze „staré školy“ a jeden moderního
střihu.
Beerborec – skvělý nápad, ale vzhled jako ze čtvrté cenové. Zaspal dobu?
Jedním z webů
specializovaných na evidenci piv je Beerborec. Web je v provozu od
roku 2004 a
umožňuje svým uživatelům (po registraci) zapisovat si vypitá piva. Soukromá evidence
zkonzumovaných piv byl také původní záměr webu. Nicméně nyní sdružuje komunitu
uživatelů, které spojuje společný zájem (zlatavý mok) nejen virtuálně, ale také
zasahuje do roviny osobní, každoročně (letos již po dvanácté) se koná sraz
uživatelů.
Využití web však nenachází jen v pouhém osobním zápisu vypitých půllitrů. Přináší totiž milovníkům statistik detailní informace o tom jaké značky a jaké druhy piva pili, kolik bylo piv lahvových, kolik čepovaných nebo v plechovce. Můžeme se také dozvědět kolik jsme ochutnali piv z jednotlivých zemí světa.
Využití web však nenachází jen v pouhém osobním zápisu vypitých půllitrů. Přináší totiž milovníkům statistik detailní informace o tom jaké značky a jaké druhy piva pili, kolik bylo piv lahvových, kolik čepovaných nebo v plechovce. Můžeme se také dozvědět kolik jsme ochutnali piv z jednotlivých zemí světa.
Osobní statistiky lze prohlížet
jak po jednotlivých měsících, tak například po letech a lze tak srovnávat
„spotřebu“ v průběhu času. Můžeme si prohlédnout pořadí v počtu
vypitých piv v porovnání s ostatními uživateli, denní průměr vypitých
piv a také počet navštívených hospod. Spolu se zapsanou značkou piva je totiž
možné vyplnit i příslušné místo, kde bylo pivo zdoláno a tak web slouží i jako
databáze restaurací, hospůdek, klubů a barů nejen v České republice, ale
také v zahraničí. Samozřejmě v omezené míře, vše závisí na tom, kde
některý z uživatelů popíjel. A zde se dostáváme k funkcím, které jsou
využitelné (a užitečné) také pro neregistrované návštěvníky. Pokud registrovaný uživatel založí do databáze
podnik, ve kterém si dával pivo, zobrazí se
ostatním uživatelům v přehledu „Hospody“, který je přístupný bez
registrace.
Vzhledem k dlouhodobému fungování beerborce je databáze podniků opravdu široká a tak pokud se například chystáte na výlet na Kladno a chcete se následně zastavit a občerstvit a nevíte kde, tak není nic jednoduššího, než zadat ve vyhledávání „Kladno“ a ze zobrazeného přehledu vybrat hospodu s pivem, na které máte chuť. Nebo pokud se pohybujete v okolí Smetanova nábřeží v Praze, můžete se podívat na možnosti, kam v okolí zajít - viz obr. 3.
Obr. 2 Vyhledávání (zdroj: beerborec.cz) |
Vzhledem k dlouhodobému fungování beerborce je databáze podniků opravdu široká a tak pokud se například chystáte na výlet na Kladno a chcete se následně zastavit a občerstvit a nevíte kde, tak není nic jednoduššího, než zadat ve vyhledávání „Kladno“ a ze zobrazeného přehledu vybrat hospodu s pivem, na které máte chuť. Nebo pokud se pohybujete v okolí Smetanova nábřeží v Praze, můžete se podívat na možnosti, kam v okolí zajít - viz obr. 3.
Bohužel rok vzniku se na vzhledu podepisuje a grafika nikterak neláká k využívání.Oživení a modernizace by webu rozhodně prospěla.
Pivní deníček - mladší bráška, který to dotáhne dál?
Druhým pomocníkem, který je
zaměřen na obdobnou uživatelskou komunitu je Pivní deníček .
Tento projekt funguje již pět let od roku 2010. Umožňuje prakticky totéž co beerborec, ale nabízí uživatelům mnohem příjemnější prostředí odpovídající dnešní době a využívá také lépe možností, které nabízejí moderní technologie. Přihlášení lze provést jak pomocí běžné registrace, tak pomocí facebookového účtu. Při přihlášení z facebooku se načtou také údaje našich přátel (pokud pivní deníček používají) a můžeme se tak rychle podívat na jejich statistiky.
Tento projekt funguje již pět let od roku 2010. Umožňuje prakticky totéž co beerborec, ale nabízí uživatelům mnohem příjemnější prostředí odpovídající dnešní době a využívá také lépe možností, které nabízejí moderní technologie. Přihlášení lze provést jak pomocí běžné registrace, tak pomocí facebookového účtu. Při přihlášení z facebooku se načtou také údaje našich přátel (pokud pivní deníček používají) a můžeme se tak rychle podívat na jejich statistiky.
Obr. 5 Statistika (zdroj: pivnidenicek.cz) |
Pokud se vrátíme k tomu, co je napsáno v úvodu, tedy k vyhledávání hospod, musíme konstatovat, že tato databáze není tak bohatá jako v případě Beerborce. Beerborec disponuje obsáhlejším přehledem. Např. u města Brna je na Beerborci uvedeno 2084 hospod, pivní deníček obsahuje 1174, rakouské hlavní město Vídeň má na beerborec.cz 212 záznamů hospod, v pivním deníčku je to pouze 76. Rozdíl je způsoben letitým náskokem beerborce, pochopitelně tedy na něm můžeme nalézt údajů více.
Obr. 4 Mapa (zdroj: pivnidenicek.cz) |
Převaha Pivního deníčku je ale naopak v grafice, která odpovídá současným standardům a přehledné mapě, která se zobrazuje přes celou obrazovku. A aby bylo používání komfortní i na mobilu nebo tabletu je možné stáhnout si mobilní aplikaci. Ideální pomocník v situaci, kdy chceme nalézt nejbližší hospodu. Pomocí zaměření polohy uživatele lze jednoduše zobrazit nejbližší restaurace , včetně informace, jaká piva nabízí.
Závěrem
Oba projekty trpí nevýhodou databáze zadávané a upravované uživateli a tou je možná neaktuálnost uváděných údajů. Hlavně
v případě restaurací, které delší dobu nikdo z uživatelů nenavštívil.
Může se tak stát, že hospoda je třeba několik měsíců zavřená,. Nelze se tedy na
data spolehnout stoprocentně. Ale v případě restaurací, které jsou
navštěvovány pravidelně (např. pokud vidíme, že si někdo dal pivo včera) je
možné informacím důvěřovat. Ideální je, pokud jsou u příslušného podniku
vyplněny také webové stránky. Lze se tak jednoduše dostat k opravdu
aktuálním informacím (samozřejmě, pokud je web pravidelně aktualizován).
Jak Beerborec, tak Pivní deníček mají své výhody a nevýhody, pro nového uživatele je Pivní deníček mnohem příjemnější a přináší uživatelsky přátelštější prostředí.
Jak Beerborec, tak Pivní deníček mají své výhody a nevýhody, pro nového uživatele je Pivní deníček mnohem příjemnější a přináší uživatelsky přátelštější prostředí.
Beerborec
+ vyhledávání bez nutnosti registrace
+ obsáhlá databáze značek piv
+ obsáhlá databáze hospod
+ podrobné statistické údaje
- vzhled
- použití na mobilním zařízení (smartphone, tablet)
+ vyhledávání bez nutnosti registrace
+ obsáhlá databáze značek piv
+ obsáhlá databáze hospod
+ podrobné statistické údaje
- vzhled
- použití na mobilním zařízení (smartphone, tablet)
Pivní deníček
+ vyhledávání bez nutnosti registrace
+ grafika
+ mobilní aplikace
+ využití GPS, hledání hospod v okolí uživatele
- méně obsáhlá databáze
- méně statistických přehledů
Na závěr zbývá pouze popřát…na zdraví!
No comments:
Post a Comment