Foto: Profimedia |
I
Česká republika si už prošla smrští všemožných reality
formátů, ať už těch talentových (Got Talent, Idol, Voice), v
nichž člověk musí prokázat jisté schopnosti, aby uspěl, nebo
takových, v nichž vůbec nic prokazovat nemusí (Big Brogher,
Vyvolení, Hotel Paradise). V posledních letech však velký úspěch
sklízejí takové reality formáty, které dovolují divákovi přímo
nahlížet do soukromí aktérů (Prostřeno, Farmář hledá ženu,
Výměna manželek) a uspokojit tak jeho stalkerskou duši.
Být tak hvězdou
Ty
jsou pro diváka velice atraktivní, a to hned z několika důvodů.
On sám totiž může – alespoň částečně – ovlivnit podobu
toho, jak výsledný mediální obsah bude vypadat: tím, že se sám
stane jedním z aktérů. Nemusí jen nečinně sedět u televize s
rukama v klíně a snít o tom, že se v ní jednou sám objeví jako
hvězda – má najednou otevřenou cestu, stačí se jen přihlásit!
Z relativně pasivního uživatele-usera se tak stává tzv.
produserem, tím, který se na utváření mediálního obsahu sám
částečně podílí. Už jenom to, že je tohle vůbec možné, je
pro diváka nesmírně atraktivní.
Například
u bedlivě sledované Výměny manželek navíc nevhazuje do ringu
pouze sám sebe, nýbrž celou svoji rodinu, svůj domov, své
soukromí, hodnoty, které většina lidí považuje v životě za
zcela zásadní. Vidina slávy, jakkoliv pomíjivé, a finanční
odměny je však dostatečnou motivací.
Nedílnou
součástí každé reality show jsou také internetové portály,
jež nabízejí ještě další možnost participace a divácké
aktivity, totiž tolik oblíbené diskuse. Každý divák má možnost
přispět svým názorem – třeba pod nově vyvěšený díl
oblíbené show nebo pod pikantní reportáž ze zákulisí pořadu,
které bývají divákovi servírovány po kouskách, aby jeho
zvědavost neustále narůstala.
Reprofoto: http://novaplus.nova.cz/porad/vymena-manzelek/ |
Tím, že divák na takové podněty
reaguje a veřejně sdílí s ostatními své názory, vytváří
další autentický text, na nějž zase mohou reagovat další lidé.
Prostor pro diskusi kromě internetových portálů poskytují také
profily konkrétních reality show na sociálních sítích, jako
jsou Facebook či Twitter, které jsou dnes takřka samozřejmostí –
vzhledem k obrovskému počtu lidí, kteří je využívají.
Pozor, blíží se lavina!
Nelze
pominout ani způsob, jakým se o reality show a zejména jejich
aktérech hovoří a píše napříč různými médii. Nedávno
odstartovala nová řada Výměny manželek, o níž dávala televize
Nova vědět dlouho dopředu nejen pomocí upoutávek na svých
kanálech. O aktérech vycházely před odvysíláním prvního dílu
bulvární články na webu Novy tn.cz, které následně přebírala
další bulvární média (např. Blesk.cz či Super.cz). Lidé se
pohoršovali nad půlminutovým spotem, ve kterém jedna z vyměněných
manželek našla v postýlce něco, co připomínalo exkrement.
Reprofoto: http://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/309566/nejnechutnejsi-vymena-manzelek-vsech-dob-vykaly-v-detske-postylce.html |
Ani
odvysíláním dílu se však mediální lavina nezastavila, ba
naopak. Článek z bulvárního média se totiž dostal ke tchyni
druhé vyměněné manželky, která neváhala ono médium
kontaktovat a popsat situaci také z druhé strany. Všichni aktéři,
kteří se v tomto díle reality show objevili, byli ještě dlouho
probíráni v médiích. Objevili se dokonce v dalších pořadech
televize Nova a alespoň na chvíli se stali „slavnými“ - ač o
to někteří po tom všem ani nestáli.
Kdo
je v těchto případech vítězem a kdo poraženým? Do médií se
zpravidla dostanou takoví lidé, kteří jsou pro diváka, čtenáře
či posluchače potenciálně zajímaví, ať už v dobrém, či
špatném slova smyslu. Ale ač se žánr nazývá reality show, je
otázkou do jaké míry je skutečnost v ní zobrazovaná opravdová.
I reality show se totiž odehrává podle jistého scénáře, jenž
má za úkol zvýšit její atraktivnost – často i prostředky,
které působí prvoplánově. Autoři s aktéry můžou manipulovat,
podněcovat je k reakcím, které se jim hodí, a už samotná
přítomnost kamery může zapříčinit to, že se účastníci
reality show chovají všelijak, jen ne tak, jak by se zachovali v
normálním životě. Média potom formují příběhy tak, aby byly
pro uživatele mediálního obsahu co nejsenzačnější – a tím
se podílejí na utváření totožnosti každého, kdo se v reality
show objeví. Velkou roli hraje nejen televize, ale také zejména
bulvární média, ať už tištěná, či on-line. Tím se potvrzuje
Jenkinsův princip transmediálního vyprávění, totiž že každé
médium přispívá svým dílem a jedinečným způsobem k odkrytí
části fiktivního příběhu.
Dnes
už ženy nemusí sedávat u telenovel s uplakanýma očima a s
povzdechy nad vlastním nudným životem. Dnes se s nadějí, že
zažijí dobrodružství, vydávají na deset dní vstříc novému
manželovi a pomíjivé slávě. Miláčku, nepřihlásíme se taky?
Reprofoto: Česká televize |
No comments:
Post a Comment