Článek José van Dijckové Facebook
jako nástroj pro výrobu společenskosti a vztažnosti (Facebook
as a tool for producing sociality and connectivity) se zabývá
společenským jevem, jenž bouřlivě rostl v prvním desetiletí
21. století, a tím jsou měnící se společenské normy komunikace
a veřejné debaty, přeměna právních norem vztahujících se k
soukromé sféř a ochraně osobních údajů a také úprava
konvenčních obchodních modelů. To vše s sebou totiž přinesl
vznik Facebooku – a dalších sociálních sítí, jež se masově
rozšířily.
José van Dijck
José van Dijcková je profesorkou
komparativních mediálních studií a bývalá děkanka humanitních
věd na Amsterdamské univerzitě. Mezi oblasti, kterým se ve svých
výzkumech věnuje, patří především média a věda, popularizace
vědy a medicíny, digitální technologie a televizní kultura.
Právě o nich také aktivně přednáší na různých univerzitách
po celém světě. V její bibliografii najdeme kromě článků na
zmíněná témata také několik knih. Poslední vyšla roku 2013
pod názvem Kultura vztažnosti: Kritická historie sociálních
médií (Culture of connectivity: Critical history of social
media).
Facebook: Veřejné versus soukromé zájmy
Autorka článku se ve své teoretické
diskusi snaží odpovědět na otázku, zda sociální média obecně
představují novou veřejnou sféru, další soukromou sféru, nebo
jinou společenskou sféru, a jako příklad používá Facebook.
Podle ní se spekuluje o tom, že tyto platformy sociálních médií
se neztotožňují s pojmem veřejná sféra, jak ho známe od
Jürgenna Habermase (veřejný prostor jako takový, v němž dochází
k výměně informací a pohledů na veřejný, tedy společný
zájem), a že se v jejich případě nejedná ani o vědomé mísení
výše zmíněných sfér. Van Dijcková podává argumenty k
tvrzení, že sociální média vytvářejí spíše prostor, v němž
spolu soukromé, veřejné a firemní zájmy soutěží. Tím
vznikají nové normy „společenskosti“ (sociality) a
„vztažnosti“ (connectivity).
Nutno ovšem podotknout, že autorka
Habermasův koncept nezavrhuje jako neužitečný, pouze zdůrazňuje,
že není vhodné jej přímo aplikovat na platformy sociálních
médií jako jsou Facebook či Twitter. Facebook totiž není podle
ní možné zařadit do kategorie „nová“ veřejná sféra, ani
ho vnímat jako rozšíření sféry soukromé. Van Dijcková tvrdí,
že platformy sociálních médií jsou projevem kultury, v níž
reklamní strategie předávané právě prostřednictvím sítí
sjednávají normy společenskosti a konektivity. Tyto platformy
zároveň podle analýzy van Dijckové podporují sopjení mezi
lidmi, věcmi i nápady. Habermasovo rozdělení sfér považuje za
užitečné v tom, že je třeba zkoumat, jakým způsobem tyto sféry
prorůstají do současné podoby plarforem sociálních médií.
The Social Network a analytické hledisko
Paralelu ke svým úvahám nachází
autorka ve filmu The Social Network (2004), jenž přibližuje vznik
sociální sítě Facebook a okolnosti s ním spojené. Podle ní
velmi výstižně ilustruje bitvu o nový prostor pro veřejnou
komunikaci, soutěž o kontrolu nad informačními toky i o zisky z
této interakce plynoucí. Počáteční fáze tohoto boje podle van
Dijckové věrně vyjadřují způsob, jakým Facebook dává tvar
společenskosti – totiž stejně, jako ji tvarují sociopolitické
faktory, právní řády či tržní síla. A tahle bitva o nadvládu
není podle autorky ještě ani zdaleka u konce.
Hodnota
Facebooku na trhu je rovnováhou mezi sociálními, politickými a
ekonomickými hodnotami, ovšem jak autorka zdůrazňuje, velmi
nejistou. Jako faktory, jež mohou drasticky snížit hodnotu
Facebooku, nebo ho dokonce přivést k zániku, uvádí autorka jako
příklad to, že Facebook podlehne cenzuře vlády, začne prodávat
osobní údaje o svých uživatelích nebo prostě přestane být tak
úžasný.
Proto
je nutné na tuto problematiku nahlížet analyticky – to totiž
může v konečném důsledku přinést velmi důležité poznatky o
tom, jak tyto procesy fungují. Podle autorky je nutné odpovědět
na několik základních otázek: Jaké jsou technologické,
ekonomické a právní procesy či nástroje pro práci v této
oblasti? Jak jsou veřejné hodnoty, právní koncepty a ekonomické
nástroje zahrnuty v konstrukci platforem sociálních médií? Jak
obchodní modely strukturují právní pojetí kolektivního soukromí
s ohledem na využívání (meta)dat o uživatelích?
Toto
hledisko by podle van Dijckové zásadně zvýšilo kritické
povědomí o politice vztažnosti sociálních sítí. Kultura těchto
sociálních médií byla v naprosté většině považována za
takovou, která oslavuje myšlenku sdílení, účasti a
společenského sbližování. V tomto liberálním pojetí však
autorka spatřuje problém: neodhaluje totiž způsob, jakým jsou
spojení zosnována a následně využívána a jak tato skutečnost
hluboce proměňuje společenské normy komunikace.
Móda, která nikdy neskončí
Aby bylo možné pochopit
dynamiku sociálních médií, nestačí totiž pouze přepracovat
již existující sociální teorii sítí, „nablýskat“ současné
právní rámce nebo znovu zavést politicko-ekonomický systém.
Autorka navrhuje tyto teorie propojit a přijít s analytickým
modelem, jenž osvětlí složité protichůdné zájmy, které
prostupují tento nový prostor zprostředkované komunikace. A
stejně jako Facebook sám nebude tento model nikdy dokončen, neboť
objekty, jimiž se zabývá, se neustále vyvíjejí.
Poetickou odpověď nabízí postava Marka Zuckerberga ve filmu The Social Network. „Kdy bude
Facebook hotový?“ ptá se jeho společník Eduard Saverin.
„Nikdy, o to jde. Tak jako móda není nikdy hotová."
VAN
DIJCK, José. Facebook as a Tool for Producing Sociality and
Connectivity. Television
& New Media.
2012, č. 13.
No comments:
Post a Comment