Monday, April 13, 2015

Jaká hlavní motivace vede ženy k využívání sociálních médií?

Proč ženy bloggerky využívají sociální sítě? Právě tuto otázku si položila Gina Masullo Chen, asistentka profesora z katedry žurnalistiky z The University of Texas v Austinu. V rámci své výzkumné práce Why do women bloggers use social media? Recreation and information motivations outweigh engagement  motivations na vzorku 298 blogger zkoumala jejich hlavní motivace, které je vedou k používání nových médií: zdroj informací, zapojení se do společenského dění a odpočinek. Většina žen uvedla, že právě odpočinek je jejich hlavní motivací, která je k využívání sociálních a nových médíí vede. Nicméně, pokud by blogerky měly popsat rozdíly ve využívání konkrétních sociálních sítí, tj. Facebookem, Twitterem a dalšími médii, výsledky napovídají, že obecně bloggerky využívají sociální sítě  zejména k nabrání sil ve volném čase, ale u Facebooku k  zapojení se do společenského dění a Twitter je nejčastěji využíván jako zdroj informací. 

Úvod a teoretická východiska
V uplynulé době byla provedena řada výzkumů, které se věnují motivací uživatelů pro aktivní využívaní sociálních sítí jako je Facebook či Twitter. Výzkumná práce Giny M Chen na tyto studie navazuje a jako hlavní pořeby uživatelů  – příslušnost a sebeodhalení , které jim sociální sítě umožňují. Tyto potřeby byly zkoumány za účel zjištění, zda tyto potřeby, které Facebook a Twitter naplní, mohou být také uspokojeny prostřednictvím jiných forem internetové sociální komunikace, například blogováním.  Mnohé teorie se však zaměřují na populaci využívající nové formy médií a čistě ženskému úhlu pohledu je dán malý prostor. Gina M Chen si proto v této výzkumné práci kladla následující otázky „Jaké jsou hlavní motivace žen k využívání sociálních médií?“ „ Jsou tyto motivace provázány s četností využívání sociálních médií?“ „Liší se od sebe jednotlivé typy sociálních médií v užívání? „ Jak se potřeby žen – příslušnost a sebeodhalení projevuje v prostředí sociálních médií?“

Výzkumý vzorek
Aby bylo možné odpověď na výše uvedené otázky, bylo potřeba najít potřebný vzorek blogerek, které jsou aktivnější než většinová populace ve využívání sociálních a nových médií, zejména pokud jde o Facebook, Twitter, Foursquare, Instagram, Pinterest a další. Takto bylo osloveno 392 blogerek, které byly osloveny k vyplnění internetového dotazníku. Respondentky, které nevyplnily veškeré otázky v dotazníku byly vyřazeny, celkový počet respondentů  ve výzkumné vzorku tak klesnul na 294.

Metodologie
Uživatelkám sociálních médií byl předložen dotazník, který obsahoval celkem 62 otázek. Na jaře roku 2010 byl náhodně vybrán vzorek na ženských blozích BlogHer, BlackWomenBylogs.org, BlogsByWomen.org, Blogadera.com a Latina blog site. Celkem bylo náhodně vybráno 1500 blogerů z celkového počtu 22 098 blogů, tak aby byl výzkumný vzorek relevantní. Jako výzkumná metodologie byla použita metoda kvantitativního dotazování v online prostředí. 

Výzkumné otázky
Primárním záměrem studie bylo zjištění hlavních motivací a uspokojení sociálních potřeb, které nová média nabízí. Proto hlavní výzkumné otázky byly položeny takto: 
- „Co je pro blogerky primární motivací při využívaní nových médií?“
- „Co je pro ženy blogerky nejsilnějším důvodem pro opakované využívání sociálních médií?“
- „Jak se tyto motivace liší v souvislosti s využitím konkrétních sociálních sítí?“

Sekundárním výzkumným cílem bylo zodpovězení, jak komunikace v online prostředí uspokojuje dvě základní psychologické potřeby zapojení se a sebeotevření.  Výzkumná hypotéza byla stanovena jako skutečnost, že potřeby zapojení se a sebeotevření spolu vzájemně korelují. Výzkumná otázkou bylo zda, tyto potřeby predikují motivaci pro využívání sociálních médií ke kontrole či uspokojení dalších potřeb. 

Závěry výzkumného šetření
Primárním záměrem výzkumné práce bylo zjištění zda a jakým způsobem ženy blogerky využívají sociální média. Ukázalo se, že hlavní motivací je trávení volného času, neboli odpočinková činnost. Důležitá je také příslušnost a zapojení se do společenského dění, stejně jako získání informací. Tyto motivátory se však liší dle použitých sociálních sítí. Toto je ovlivněno také věkem blogerek, které k sociálním sítím přistupují odlišně. Ačkoli se vymezily hlavní potřeby, které používání sociálních sítí u žen uspokojuje, z výzkumu je zcela zřejmé, že se dané potřeby v individuálních případech liší. 

No comments:

Post a Comment