Technologie není apolitická: Poznámky ke studiu politické komunikace
v nových médiích
Internet hraje v současné
politické komunikaci bezpochyby klíčovou roli. Politické strany
v posledních letech oslovují své voliče nejen přes běžná masmédia
(televizi, rozhlas a tisk), ale stále více přes webové stránky či sociální sítě
(např. Facebook či Twitter). Je ale nezbytné si uvědomit, do jaké míry jsou
internetové komunikační aktivity limitovány a formovány technologickými
možnostmi internetu a jaký má samotná technologie na politickou komunikaci
vliv.
Zdroj: http://cz.123rf.com |
Matouš Hrdina je absolventem
oboru Mediální studia na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK,
kde v současné době pokračuje v doktorském studiu. Ve své disertační
práci se zabývá výzkumem internetové komunikace menších politických stran a
hnutí v ČR v letech 2010–2014, v roce 2013 se podílel na výzkumu
předvolebních kampaní kandidátů na českého prezidenta.
V českém prostředí je na
vztah technologického rozvoje a politické komunikace nahlíženo pohledem
klasických přístupů, probíhající technologická revoluce a s ní spojené
studium technologické podstaty nových médií je poněkud opomíjeno. Hrdina na
tento zúžený pohled upozorňuje, sám je představitelem tzv. technocentrického přístupu – takového,
který technologii přikládá hlavní roli, zároveň však zohledňuje její
společenský kontext či morální důsledky jejího fungování.
V rámci
oboru mediální studia se formovaly dva základní směry, které se zabývají vztahem médií a
technologie a mají
své zastánce i kritiky: sociální
konstruktivismus vliv technologie opomíjí a technologický
determinismus naopak
předpokládá, že již samotná technologie daného média není neutrální, nýbrž může
svou povahou přispět k nastolení společenských a komunikačních pravidel.
Rozdíl mezi oběma směry je patrný
zejména v období, kdy se internet stal jedním z nejvýznamnějších
globálních médií. Podle Hrdiny oproti „tradičním“ masovým médiím, jejichž fungování
nemůžeme po technologické stránce nijak zásadně změnit, lze do architektury
internetu vestavět určité mechanismy, čehož využívají vlivní společenští aktéři
s cílem dosáhnout většího zisku a vlivu. Autor se kriticky staví
k představitelům sociocentrického
přístupu, kteří při formulování svých teorií nezohledňují technickou
analýzu a přehlížejí, jak internet funguje uvnitř. V době po nástupu
internetu se již podle něj není možné zabývat jen povrchním pozorováním, ale je
nutné proniknout do jeho technické podstaty.
Pro podrobnější rozbor mechanismů
politické komunikace na internetu v kontextu technocentrického přístupu
uvádí Hrdina několik základních fenoménů,
jejichž existenci není možné v tomto směru opomenout.
Jedná se např. o e-efekt
– soubor poznatků dokazujících, že internet dokáže lépe mobilizovat politicky
aktivní občany, čímž dochází k posilování politického života. Dle
vědeckých průzkumů došlo v posledních letech s rozvojem Facebooku či
Twitteru ke znatelnému zvýšení počtu uživatelů, kteří na sociálních sítích
sledují činnost politických představitelů.
Dalším zásadním pojmem je tzv. digital
divide – společnost je ve
využívání internetu a nových technologií rozdělena v mnoha
rovinách: v základu samozřejmě záleží na tom, zda jedinci vůbec mají či
nemají k internetu přístup, dále však též na tom, zda disponují
schopnostmi, potřebou a motivací nové technologie využívat. Ve společnosti
existuje výrazná nerovnoměrnost, jednotlivé společenské vrstvy používají
komunikační technologie různými způsoby – běžní uživatelé internetu jsou do
jisté míry řízeni jeho vnitřní strukturou, na druhé straně se formuje určitá
informační elita, která zahrnuje tvůrce technologií, ale také ty, kteří dokážou
vnitřní mechanismy technologií využít pro svůj prospěch oproti méně schopným
společenským vrstvám.
Podle Hrdiny by z tohoto
faktu měly politické strany vycházet v momentě, kdy se rozhodují o způsobu
komunikace se svými voliči – pokud voliče určité strany tvoří občané
s nižší počítačovou gramotností či bez přístupu k internetu, je třeba
komunikovat s nimi prostřednictvím tradičních masových médií, naopak
strany cílící na mladší a na internetu aktivní voliče se zaměří na komplexní
online kampaně. Pokud není komunikační
strategie vhodně zvolena, budou se političtí představitelé nadále potýkat
s malou efektivitou svých komunikačních aktivit.
Zdroj: http://www.aznn.cz/ |
V neposlední řadě je potřeba
věnovat pozornost publiku – internetové veřejnosti, na niž je významná část
politické komunikace zamířena. Autor jako příklad uvádí tzv. digitální
domorodce – skupinu lidí narozených po roce 1980, kteří užívají nové
technologie nadprůměrně často a sofistikovaně, příliš nevnímají rozdíl mezi
virtuálním světem a realitou, mediální obsahy přijímají výhradně
prostřednictvím internetu a jejich občanské aktivity probíhají zejména přes
digitální technologie. Tyto vlastnosti se pak samozřejmě projevují i
v oblasti politické komunikace vedené přes internet, která se zaměřuje mj.
na vytváření komunit občanů a voličů. Přes sociální sítě je navíc stále více
možné apelovat na konkrétního voliče a komunikovaný obsah přizpůsobit jeho
zájmům či preferencím. Politici se tak budou muset svým nastupujícím voličům co
nejvíce přiblížit a komunikovat stejným způsobem jako oni, tzn. nejen
v reálnem, ale též v online světě.
Na
závěr malé shrnutí uvedených poznatků. Nové technologie, zahrnující např.
chytré telefony, fungují na základě „uzavřených“ – předem daných – platforem,
jejich uživatelé je mohou využívat pouze přednastaveným způsobem a konzumovat
tak předem vybraný obsah. Političtí aktéři teď mají k dispozici unikátní
komunikační prostředky a záleží na nich, jak budou schopni jejich potenciál
využít – pokud správně pochopí povahu nových technologií a využijí možností,
které tyto technologie nabízejí, budou schopni dosáhnout mnohem většího úspěchu
i vlivu ve společnosti.
HRDINA,
Matouš. Technologie není apolitická: Poznámky ke studiu politické komunikace v
nových médiích. In Mediální studia, Praha, Univerzita Karlova v Praze,
FSV 2013, č. 3. Dostupné online z: http://medialnistudia.files.wordpress.com/2013/12/ms_2013_3_web_hrdina.pdf
No comments:
Post a Comment