Sunday, April 12, 2015

Rizika komunikace na sociálních sítích – fenomén kyberšikany v nových médiích úkol číslo 1.-Nová média a společnost - JJM335

Rizika komunikace na sociálních sítích – fenomén kyberšikany v nových médiích


Jedním z nejdiskutovanějších témat poslední let v rámci stále se rozvíjejících komunikačních technologií se stal fenomén agresivity v kyberprostoru, a to v různých podobách. Nejčastěji se vyskytující obdoby agresivního chování odehrávající se ve virtuálním prostoru, které se nazývají sociálně patologické jevy, mezi které patří například kyberšikana. Stejné fatální následky jaké má kyberšikana můžeme také přiřadit jejím aspektům, mezi které řadíme kyberstalking, sexting, hoax, happy slapping či kybergrooming. Anonymita spojená s komunikací na sociálních sítích internetu je základním aspektem vytvářející prostor pro deviantní jednání (z nejhorších možných následků je například sexuální zneužití dítěte či mladistvého nebo samotná smrt oběti). Právě anonymita elektronické komunikace nejen rozvíjí hravost a ztrátu zábran, ale především snižuje sociální zodpovědnost, a tak uživatelům usnadňuje zapojení do nepřátelského a agresivního jednání (Herring, 2001). Jak dokládají nejnovější výsledky výzkumů trávení volného času[1], rapidně narůstá počet hodin, které tráví věková kategorie mladistvých a děti na sociálních sítích jako jsou například Facebook, Twitter nebo MySpace,a internetu obecně. Sociální sítě se tak novým prostorem pro páchání kyberzločinů.


Kyberšikana


V poslední době nastal opravdový boom v oblasti informačních komunikačních technologií. Tyto technologie nám nabízí obrovské možnosti a podstatně ulehčují náš život. Ovšem je třeba si uvědomit, že s sebou přináší také četná rizika. Technologie se totiž mohou stát mocnou zbraní, kterou může někdo obrátit proti nám. Jedním z rizik, které nám hrozí, je kybernetická šikana, tzv. kyberšikana. Termínem kyberšikana (cyberbullying) označujeme nebezpečné komunikační jevy realizované prostřednictvím informačních a komunikačních technologií (např. pomocí mobilních telefonů nebo služeb v rámci internetu), jež mají za následek ublížení nebo jiné poškození oběti. Toto ublížení či poškození může být jak záměrem útočníka, tak důsledkem např. nevhodného vtipu, nedorozumění mezi obětí a útočníkem, nedomyšlením důsledků jednání ze strany útočníka atd. Oběť je poškozována opakovaně, ať už původním útočníkem či osobami, které se do kyberšikany zapojují později.[2] Kyberšikana úzce souvisí s šikanou. Zatímco klasická šikana se může projevovat jak fyzickými útoky, tak útoky psychickými, kyberšikana se odehrává pouze v psychické rovině, je tedy druhem psychické šikany. Kyberšikana se projevuje především ponižováním, nadáváním, urážením, zastrašováním, vyhrožováním, vydíráním, obtěžováním a pronásledováním oběti, což jsou typické projevy psychické šikany. Útoky se však odehrávají ve virtuálním prostředí, které díky svým specifickým možnostem posouvá důsledky takového jednání mnohem dál. Útoky mohou být intenzivnější, dlouhodobější, uživatelé ICT mohou z utrpení oběti dokonce udělat masovou zábavu. Trauma způsobené oběti z tohoto pohledu může být nepředstavitelné. Je již známá řada kauz, kdy oběti tento extrémní tlak dohnal až k psychickému zhroucení, jež v některých případech dokonce skončilo sebevraždou.[3]
Co se týká samotné definice pojmu kyberšikana, jedná se úmyslné, opakující se a nepřátelské chování, jehož cílem je ublížit oběti za použití informačních a komunikačních technologií (Quing Li, 2004). Kyberšikana (cyberbullying) bývá též definována jako trýznění, hrozby, obtěžování, ponižování, ztrapňování nebo jiné útoky mezi mladistvými pomocí internetu, interaktivních a digitálních technologií nebo mobilních telefonů. Má stejné charakteristiky jako nepřímé tradiční šikanování: stává se opakovaně, zahrnuje psychické násilí a je záměrná (Dehue a kol., 2008). Kyberšikana zahrnuje online obtěžování, agresivní chování, ubližování, napadání, očerňování, krádež identity, vyloučení, zveřejňování cizích tajemství, aktivity související s hackerstvím (krádeže informací, prolomení účtu, poškozování webových stránek, profilů atd.) (Willard, N., 2006). Kyberšikana (též kybernetická šikana, počítačová šikana či cyberbullying) je druh šikany, který využívá elektronické prostředky, jako jsou mobilní telefony, e-maily, pagery, internet, blogy a podobně. Řada jejích projevů může spadat do oblasti kriminálních činů. Její nejobvyklejší projevy představuje zasílání obtěžujících, urážejících či útočných e-mailů a SMS, vytváření stránek a blogů dehonestujících ostatní, popřípadě může kyberšikana sloužit k posilování klasických forem šikany, nejčastěji prostřednictvím nahrání scény na mobilní telefon a jejího následného rozeslání známým dotyčného, popřípadě vystavení na internetu. Zejména poslední varianta šikany může být extrémně nebezpečná – pokud se spojí s nějakou velmi ponižující situací, takovéto zveřejnění ponižujících materiálů pro obrovské množství lidí (které nejde vzít zpět) mnohonásobně zvyšuje utrpení a trauma oběti, což na ni může mít extrémně neblahý dopad. V zahraniční literatuře kdyberšikanu označují také termíny electronic bullying, electronic harassment, e-bullying, SMS bullying, mobile bullying, online bullying, digital bullying, nebo Internet bullying. Termín cyberbullying - kyberšikana označuje případy, kdy je dítě či dospívající, tedy nezletilý jedinec, jak na straně oběti, tak agresora, nebo byl útok mladistvým alespoň iniciován. V případě zahrnutí dospělých se používají termíny cyber-harassment (kyber-obtěžování) nebo cyberstalking (kyberpronásledování) (Aftab, P.).
                                    
Co se týká výzkumů na téma kyberšikany, studie potvrzují[4] (), že nejčastější formou šikanování mezi dětmi je stále šikanování tváří v tvář. Zkušenost se školní šikanou uvádí 19 % dětí ve věku 9 - 16 let, s tou elektronickou průměrně 8 %. Dle výzkumu projektu Minimalizace šikany, Mediaresearch, 2010, pochází 51 % útočníků přímo ze třídy oběti, 27 % ze stejné školy. Pouze 17 % původců útoků zůstává oběti skrytých. Každé desáté české dítě zažilo kyberšikanu V Českých podmínkách existují dva základní výzkumy. Výzkum projektu Minimalizace šikany, provedený v roce 2009 společností MediaResearch, ukázal, že 10 % českých dětí bylo v posledním půlroce obětí kyberšikany. Při šetření se zjistilo, že téměř polovina obětí vůbec netušila, že může v jejich případě jít o kyberšikanu. Výzkum Centra prevence rizikové virtuální komunikace hovoří o číslech mnohem vyšších. Dle tohoto výzkumu bylo obětí některé z formy kyberšikany více než 59 % školních dětí. V rámci celoevropského výzkumu EU Kids online uvádí zkušenost s elektronickou šikanou 8 % českých dětí ve věku 9 - 16 let. Profil v některé ze sociálních sítí má 72 % českých dětí (v ČR se v naprosté většině jedná o Facebook). Ve věku mezi 13 a 16 lety má profil 90 % dětí, mezi 9 a 12 lety 52 % dětí[5]. Přitom věková hranice pro uživatele je v pravidlech užívání Facebooku stanovena na 13 let. Na Facebooku je však podle dostupných informací přes 7,5 milionu dětí pod 13 let[6].


Kybergrooming


Termín kybergrooming označuje chování uživatelů internetu (predátorů, kybergroomerů), které má v oběti vyvolat falešnou důvěru a přimět ji k osobní schůzce. Výsledkem této schůzky může být sexuální zneužití oběti, fyzické násilí na oběti, zneužití oběti pro dětskou prostituci, k výrobě dětské pornografie apod. Kybergrooming je druhem psychické manipulace realizované prostřednictvím internetu, mobilních telefonů a dalších souvisejících technologií. Často je vázán na synchronní i asynchronní komunikační platformy, nejčastěji veřejný chat, internetové seznamky, instant messengery a VoIP (např. ICQ, Skype) a v posledních letech také na sociální sítě (Facebook, Twitter, MySpace, Bebo a další). Internetoví predátoři využívají také inzertní portály, na kterých nabízející dětem různé možnosti výdělku či kariéry (např. v oblasti modelingu), často navštěvují portály zaměřené přímo na nezletilé uživatele internetu (dětské portály, portály zaměřené na volnočasové aktivity, herní portály a další internetové stránky). Oběťmi kybergroomingu jsou zpravidla děti nejčastěji ve věku 11–17 let. Častěji se jedná o dívky než o chlapce. Lze předpokládat, že oběti tvoří zejména ti uživatelé internetu, kteří tráví velké množství volného času v online komunikačních prostředích (chat, instant messengery, sociální sítě), kde také navazují virtuální kontakty s ostatními (hledají zde kamarády, přátele, životní partnery). V posledních letech se také objevuje stále více případů kybergroomingu, ke kterým došlo na některé ze sociálních sítí (Facebook, MySpace, Twitter apod.). Ty díky propracovanému systému virtuálních sociálních vazeb poskytují ideální podmínky pro realizaci kybergroomingu. Děti a mládež jsou k manipulaci náchylnější zejména proto, že dosud nemají plně rozvinuté sociální dovednosti a mají nedostatek životních zkušeností. Nejčastější typy obětí jsou děti s nízkou sebeúctou nebo nedostatkem sebedůvěry (lze je snadněji citově či fyzicky izolovat), děti s emocionálními problémy, oběti v nouzi (často hledají náhradu za své rodiče a potřebují pomocnou ruku) a děti naivní a přehnaně důvěřivé (jsou ochotnější zapojit se do online konverzace s neznámými lidmi, obtížněji rozpoznávají rizikovou komunikaci). Kybergroomeři často vytvářejí sítě, ve kterých vzájemně spolupracují. Spolupodílejí se například na únosech dětí – dítě je manipulací donuceno k osobní schůzce, následně uneseno a převezeno na území jiného státu, kde je dále sexuálně zneužíváno, využíváno k výrobě dětské pornografie, fyzicky týráno apod. Sítě predátorů často shromažďují osobní profily obětí do databází, které pak využívají ostatní členové sítě.

Happy Slapping


Happy Slapping, v doslovném překladu něco jako „veselé fackování“, označuje natáčení reálného fyzického napadení nic netušící oběti. Zpravidla se jedná o útok na náhodně vybranou, „kolemjdoucí“ oběť, se kterou nemá útočník žádný specifický vztah. Jeden nebo více útočníků napadne oběť a další z agresorů celý útok natáčí na kameru nebo mobilní telefon. Motivace pachatelů bývají jiné než u kyberšikany. Cílem je získat maximálně šokující, „originální“, často co nejbrutálnější, ale autentické video, které agresoři zveřejní na některém z portálů pro sdílení videí a těší se z rostoucího počtu zhlédnutí. Důsledky útoků mohou být fatální. Pořízení takového videa bývá iniciačním rituálem pro přijetí do různých mladistvých skupin. Nicméně natáčení fyzického nebo sexuálního útoku a její následné zveřejnění může být prostředkem k týrání kyberšikanované oběti. V České republice happy slappingové jednání není trestným činem, ale není ani beztrestné. Např. situace, kdy útočník z ničeho nic napadne tyčí kolemjdoucí oběť, zatímco je natáčen komplicem, a následně spolu umístí video na internet, může být posouzena pravděpodobně hned jako několik trestných činů: např. těžké ublížení na zdraví (při ochrnutí aj. podobném dopadu), nepřekažení trestného činu a neoznámení trestného činu (ze strany komplice), následně neposkytnutí první pomoci. Záležet bude vždy na konkrétním průběhu jednání. V úvahu proto připadá např. i podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod, ohrožování výchovy dítěte, schvalování trestného činu, podněcování k trestnému činu aj. (při méně závažném jednání půjde nejčastěji o některý z přestupků proti občanskému soužití). Některé evropské státy mají Happy Slapping přímo zakotven v trestně právních předpisech. Ve Francii je Happy Slapping trestným činem od roku 2007, v Anglii byl první rozsudek za happy slappingový útok vynesen v roce 2008[7] Stalking.


Stalking neboli nebezpečné pronásledování je takové jednání, kdy se pachatel zaměří na konkrétní osobu, kterou dlouhodobě pronásleduje, obtěžuje ji, vyhrožuje jí nebo jí blízkým osobám, a tím ve své oběti vyvolává pocity strachu. Zneužívání nových online a mobilních technologií k pronásledování se označuje jako kyberstalking. Stalking, na rozdíl od kyberšikany a happy slappingu, je zakotven v trestním zákoně a je trestným činem (nebezpečné pronásledování, § 354 TZ). Pronásledování bývá také prostředkem týrání v rámci šikany a kyberšikany. „Statistiky ukazují, že nejčastěji se obětí pronásledování stává svobodný člověk žijící bez partnera nebo osoba krátce po partnerském rozchodu,“ vysvětluje Markéta Vitoušová, prezidentka Bílého kruhu bezpečí. Podle celosvětových výzkumů se oběťmi stalkingu stalo přibližně 10 % populace. Řada studií realizovaných v mnohých zemích Evropy (např. Dressing, H. Maulk-Backer, H. Gass, P.) poskytuje velmi zajímavá čísla o četnosti stalkingu ve společnosti. Anglosaské studie udávají, že zhruba 4–7,2 % mužů a 12–17,5 % žen se alespoň jednou se stalkingem osobně setkalo. To znamená, že stalking je jev poměrně rozšířený. V první německé studii o stalkingu uvedlo 11,6 % dotázaných, že byli minimálně jednou v životě obětí stalkera. Mezi oběťmi převažovaly ženy (87,2 %). Stalking je významným fenoménem i pro kriminalistiku, neboť může předznamenávat závažné násilné trestné činy. Při zkoumání 141 případů, při kterých byly ženy usmrceny svými bývalými partnery, se zjistilo, že v 76 % případů se pachatel projevoval jako stalker. Také pro německou trestněprávní praxi se stalking stává významným jevem. 34,6 % stalkerů svým obětem výslovně vyhrožuje a ve 30,4 % případů skutečně následuje násilné jednání. To znamená, že stalking v žádném případě nelze bagatelizovat jako neškodné obtěžování. Problematika je podrobně rozpracována na www.ipravnik.cz. Většina obětí stalkingu trpí posttraumatickou stresovou poruchou, chronickými poruchami spánku, zhruba každá čtvrtá postižená osoba uvažuje o sebevraždě nebo se o ni pokusila, čtyři z pěti obětí se vyhýbají ze strachu určitým místům, která dřív pravidelně navštěvovaly[8].


Sexting


Pojem sexting je složeninou slov „sex“ a „texting“. Označuje zasílání elektronických zpráv (sms, mms, e-mailů atd.) či sdílení materiálu s erotickým a sexuálním podtextem. Zpravidla se jedná především o sexuálně orientované komentáře, odhalené fotografie a videa. Sexting je fenoménem hlavně u dospívajících (významně vyšší výskyt u dětí nad 15 let než u mladších skupin zjistil výzkum E-bezpečí, 2012), u dívek i chlapců. Mladí lidé objevující vztahy a toužící po slávě hrdě odesílají své fotografie a videa s očekáváním obdivu. Neuvědomují si, že se vystavují vysokému riziku vydírání, zneužívání a veřejného posměchu. Takové fotografie mohou pro adresáta v budoucnu znamenat prostředek k nátlaku či k zesměšnění, mohou dítě nebo jeho blízké ohrozit v budoucích vztazích i zaměstnání. Sexting probíhá nejčastěji mezi vrstevníky, výjimkou ale není ani cílené zasílání odhalených fotografií neznámým lidem (z chatu, seznamky) za úplatu. V některých zemích je sexting tvrdě postihován, v USA je trestným činem (mladiství odesílající sexuálně orientovaní se stávají sexuálními delikventy s trvalým záznamem)[9].
Technologie mnohdy vyvolávají skutečnou psychickou závislost na virtuálním prostředí. Po opuštění virtuální reality tito lidé zažívají abstinenční příznaky. Skupina lidí závislých na virtuálním světě je potenciálně rizikovou skupinou, neboť jsou podle výzkumů nejvíce ohroženi kyberšikanou a dalšími nebezpečnými komunikačními jevy (Nešpor, 2011). Je to jednak proto, že v tomto prostoru tráví mnohem víc času, tudíž je větší pravděpodobnost, že se s útočníkem setkají, a za druhé proto, že virtuální realita se pro ně brzy stává vším a dopady plynoucí z kyberútoku jsou z tohoto pohledu pro ně mnohem zničující. Souvislostí mezi uživateli sociálních sítí a oběťmi kyberšikany se zabývaly také některé výzkumy - např. podle výzkumu Amandy Lenhart z roku 2007 se stalo obětí kyberšikany 39 % uživatelů sociálních sítí ve srovnání s 22 % obětí, které sociální síť nepoužívají.[10]
Téma kyberšikany je o to palčivější, že represivní složky i odpovídající legislativní úpravy dosud neumějí pružně reagovat na potřeby obětí a mnohdy trvá několik let, než je sociálně patologické jednání označeno jako trestný čin. Na druhou stranu je nutno podotknout, že v současné době má tento fenomén velkou publicitu, což se projevuje i tendencí tvořit množství metodologických pomůcek pro pedagogické pracovníky[11] či rodiče dětí k pomoci detekce obětí tohoto druhu šikany[12]. Vzhledem k vysokému stupni medializace reálných dopadů kyberšikany, jejíž příklad uvádím níže, dochází také k akcentaci důležitosti tohoto tématu napříč věkovými i sociálními vrstvami společnosti.


Reálné kauzy kyberšikany



Ghyslain Raza (14 let) známý jako Star Wars Kid

První zveřejněný případ kyberšikany je z roku 2003, kdy kanadský student střední školy Ghyslain Raza natočil sám sebe při předvádění bojové scény z filmu Hvězdné války. Jeho video bylo posléze zcizeno jeho spolužáky a umístěno na internet. Během několika týdnů se nahrávka stala celosvětově velice populární a posloužila k vzniku mnoha parodií, posměšných webů a blogů. Toto video bylo parodováno dokonce i v seriálech jako jsou South Park a American Dad. Následky na Ghyslainův život byly velice traumatizující. Student se psychicky zhroutil a musel se následně podrobit dlouhodobé léčbě.

Ryan Patrick Halligan (13 let)

Případ Ryana z téhož roku v USA se týkal fyzické šikany. Chlapcova snaha čelit výhružkám útoků provozováním kick boxu se však nesetkala s úspěchem. Útočníkům se sice postavil, avšak fyzický střet prohrál. Spolužáci se však s jeho porážkou nespokojili a jako mstu jeho troufalosti se bránit využili stejně starou dívku, která předstírala zájem o Ryana. Jejím úkolem bylo získat o Ryanovi co nejvíce osobních informací. Tyto informace poté zveřejnili na školním webu a označili Ryana za gaye. Na chatu si z něj dělali legraci i další spolužáci. Ryan tento útok psychicky neusnesl a oběsil se.

Anna Halman (14 let)

Jeden z prvních a zároveň nejtragičtějších evropských případů z roku 2006 z Polska, kdy pět spolužáků podrobilo Annu před se celou třídou sexuální šikaně (strhali z ní šaty a předstírali, že ji znásilňují). Celou scénu nahráli na mobil a vyhrožovali dívce, že nahrávku zveřejní na internetu, což později skutečně udělali, video umístili na stránku YouTube. Pro Annu to měla být pomsta za to, že s jedním z chlapců nechtěla chodit. Důsledkem tohoto činu Anna spáchala sebevraždu.

Megan Meier (13 let)

V roce 2006 se Megan na stránkách MySpace seznámila s 16letým chlapcem Joshem Evansem a několik týdnů spolu prožívali virtuální lásku, aniž by se někdy osobně setkali. Pak jí Josh začal psát zprávy plné nenávisti, jak je odporná a jak by byl svět bez ní lepší. Megan se v důsledku této šikany oběsila. Při vyšetřování se zjistilo, že se za chlapce vydávala 50 letá Lori Drew, matka Meganiny bývalé kamarádky. Tímto způsobem se Megan chtěla pomstít za to, že už nechce kamarádit s její dcerou. Lori pro kyberšikanu využila i kolegyni z práce. Po smrti Megan neprojevila Lori žádné výčitky a celou záležitost vnímala jako nevinný žert.


Jessica Logan (18 let)

V roce 2006 po rozchodu zveřejnil Jessičin přítel fotografie, které mu poslala v době, když spolu ještě chodili. Od té doby byla vystavena neustálému posměchu ze strany spolužáků. Útoky nepřestaly ani poté, co Jessica vystoupila v televizi a požádala spolužáky, aby ji nechali na pokoji. Jessica poté spáchala sebevraždu.

Důležité online zdroje a kontakty:

• www.saferinternet.cz – osvětové stránky Národního centra bezpečnějšího internetu
• www.bezpecne-online.cz – stránky pro děti, rodiče a pedagogy Národního centra bezpečnějšího internetu na téma online bezpečnosti
• www.horkalinka.cz - Horká linka provozovaná Národním centrem bezpečnějšího internetu, intervenční centrum pro boj s kyberkriminalitou. Pomáhá rovněž obětem kyberšikany s odstraňováním šikanujícího obsahu.
• www.pomoconline.cz – pomáhající linka pro řešení krizí spojených s elektronickým násilím provozované Národním centrem bezpečnějšího internetu a Sdružením Linka bezpečí
• www.sikana.org - Občanské sdružení Společenství proti šikaně
• www.nebudobet.cz – stránky projektu Nebuď oběť!
• http://www.csicr.cz/ - stránky České školní inspekce
• http://www.csicr.cz/cz/Rodice/Na-co-se-casto-ptate/Sikana - řešení školní šikany z pohledu České školní inspekce
• www.e-bezpeci.cz – webové stránky projektu E-bezpečí
• Střediska výchovné péče – přímá pomoc při řešení kyberšikany
• http://aplikace.policie.cz/hotline/ - Policejní horká linka pro hlášení kyberkriminality
• http://www.nasedite.cz/cs/projekty/internet_hotline - Horká linka Nadace Naše dítě

Literatura:

• Kolář, M.: „Nová cesta k léčbě šikany“, Portál, Praha, 2011
• Hulanová L: „Internetová kriminalita páchaná na dětech, psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality“, Triton, Praha, 2012
• Vágnerová, M: „Psychopatologie pro pomáhající profese“, Portál, Praha, 2004
• Šámal, P. a kol.: „Trestní zákoník“, C. H. Beck, 2009
• Nešpor K.: „Návykové chování a závislost“, Portál, Praha, 2011
• Rogers V.: „Kyberšikana: Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty“, Portál, Praha, 2011
• Kol. Aut.: „Jak zvládnout kyberšikanu, metodický materiál“, NCBI, 2010 (www.bezpecne-online.cz)
• Willard, N.: „Cyber Savvy: Embracing Diigital Safety and Civility“, Corwin Press, 2012
• Hinduja S., Patchin J. W.: „Bullying Beyond the Schoolyard“, Corwin Press, 2009
• Hinduja S., Patchin J. W.: „Cyberbullying Prevention and Response, Expert Perspectives“, Routledge Taylor and Francis Group, 2011 Mezinárodní zdroje pro preventivní práci s dětmi: Využijte didaktických a výukových videomateriálů vznikajících v rámci celoevropské sítě osvětových center pro bezpečnější užívání internetu INSAFE: www.saferinternet.org.












[1] Time Use Survey, http://www.timeuse.org/mtus
[2] Co je to kyberšikana? E-Bezpeci.cz [online] 22. 5. 2009. [cit. 2012-08-15]. Dostupné z: http//cms.ebezpeci.cz/content/view/14/6/lang,czech/.
[3] Krejčí, V. E-Bezpečí, 2010. Online na http://www.e-bezpeci.cz.
[4] EU Kids online, 2010 http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20%282009-11%29/Survey/Survey%20documents.aspx
[5] EU Kids online http://eprints.lse.ac.uk/2856/
[6] http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/facebook-premysli--jak---legalizovat--uzivatele-pod-13-let__s288x9198.html
[7] http://www.ncbi.cz/category/6-metodiky-ucebni-materialy?download=38.
[8] http://www.e-nebezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/materialy-pro-studium-studie-atd?download=10%3Abrozura
[9] http://www.e-nebezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/materialy-pro-studium-studie-atd?download=10%3Abrozura
[10] http://www.pewinternet.org/files/oldmedia/Files/Reports/2007/PIP_Teens_Social_Media_Final.pdf.pdf.
[11] Rogers V.: „Kyberšikana: Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty“, 2011, Kol. Aut.: „Jak zvládnout kyberšikanu, metodický materiál“, 2010, Vágnerová, M: „Psychopatologie pro pomáhající profese“, 2004
[12] http://www.e-nebezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/materialy-pro-studium-studie-atd?download=10%3Abrozura, http://www.ncbi.cz/category/6-metodiky-ucebni-materialy?download=38.

No comments:

Post a Comment