Většina veřejnosti známých a dostupných studií
sociálních sítí se odehrává v kontextu genderových charakteristik,
socioekonomických hledisek, snahy nalézt co nejefektivnější zhodnocení
marketingového potenciálu a podobně. Na výzkumy podobného ražení narazíme
skutečně na každém rohu. Leticia Bode, Emily K. Vraga, Porismita Borah a Dhavan
V. Shah však chtěli zjistit, jakým způsobem se se sociální sítě dají využít
v rámci politického působení a politických kampaní. Uvedený autorský
kolektiv výsledky svého bádání shrnul v článku s názvem A New Space for Political Behavior:
Political Social Networking and its Democratic Consequences, se kterým
se v následujících řádcích seznámíme blíže.
Autoři působí na známých univerzitách (Georgtown
U., GeorgeMason U a U. of Wisconsin) ve
Spojených státech amerických a pro předmět daného výzkumu se jejich odborností
vhodně doplňují. L. Bode se orientuje především na politickou komunikaci a
politické chování. E. Vraga se zajímá o to, jak osobní predispozice a motivace
ovlivňují proces tvorby mediálního obsahu v digitálním prostředí. Do
jejího portfolia spadají i formáty nových médií zahrnující politické blogy a
sociální sítě. Do hledáčku P. Borah patří taktéž formy politické komunikace,
přičemž svou pozornost mimo jiné věnuje i tématu psychologických procesů.
Poslední z autorů – D. Shah – zkoumá občanskou a politickou angažovanost a
vliv komunikace na sociální „soudy“. Dále se zabývá např. veřejným míněním,
výzkumnými metodami či informačními a komunikačními technologiemi.
Boom, účel a politické využití sociálních sítí
Relevanci výzkumu autoři podkládají boomem
sociálních sítí v posledních letech, zvláště Facebookem, jenž počtem
uživatelů přesahuje číslo 750 milionů (v
době výzkumu, nyní 1,5 miliardy, pozn. autora). Ačkoli sociální sítě byly
primárně určeny pro zábavu, politici si s ohledem na jejich rozšiřování
všimli, že by je bylo možné využít i pro politické účely. Takovému postoji se
nelze divit, vždyť jednotlivé platformy jako např. právě Facebook nebo Twitter
jsou volně dostupné a bez lokálního omezení zasahují širokou veřejnost. Jejich
prostřednictvím lze zkrátka oslovit velké množství adresátů – potenciálních
voličů.
K výzkumným účelům si kolektiv nadefinoval
termín – jakýsi teoretický koncept „political
social networking“, jenž můžeme volně přeložit jako „politické využití sociálních sítí“. Za průlom v tomto fenoménu
lze označit Obamovu kampaň z roku 2008, jež oslovila masu americké
mládeže, na základě čehož se posléze k tomuto trendu politického využití
soc. sítí začali přidávat další politici. Neustálé rozrůstání uvedeného trendu
vede autory studie k nabádání k intenzivnějšímu zkoumání této
problematiky a jejího co možná největšího vytěžení. Sami si jako předmět zájmu
vybrali mladé lidi s cílem zjistit, co je vede k tomu, aby se na soc.
sítích politicky projevovali, a zároveň zkoumali efekty konceptu politického
využití soc. sítí na občanskou participaci.
Autoři koncept pol. využití soc. sítí považují
v rámci obecné politické angažovanosti na internetu za unikátní tím, že
umožňuje veřejně vyjádřit příslušnost či náklonost k určité skupině. Od
jiné politické aktivity na internetu se tak toto pojetí odlišuje např. možností
„olajkovat“ nebo se přímo přidat do skupiny fanoušků konkrétní strany či
politika. Výzkumníci uvádí, že uvedený koncept obsahuje rysy klasické politické
participace, zároveň se od ní ale odlišuje nižší bariérou mezi uživatelem a
daným politikem a nižšími náklady na vyjádření politických názorů.
Někteří by mohli namítat, že trávení času na
sociálních platformách mladé lidi od politické participace spíše odrazuje.
Výzkumníci však s tímto tvrzením nesouhlasí a zastávají spíše opačný
názor. Na druhou stranu připouští, že velký vliv zůstává i u offline forem
politické komunikace. To, že si člověk pročítá politické blogy, nutně
neznamená, že zcela zanevře na tradiční politické aktivity.
Metodologie
Při sestavování výzkumných hypotéz předpokládali,
že pol. využití soc. sítí bude vyšší u adolescentů, kteří více sledují
zpravodajství a dále u adolescentů, kteří se častěji zapojují do mezilidské
komunikace. Reprezentativní vzorek byl zvolen náhodným výběrem mladých Američanů,
kteří byly v roce 2008 dotazováni ve dvou vlnách prostřednictvím
rozesílaného dotazníku. Z celkových 1 200 oslovených dotazník zaslalo
zpět přes 700 z nich, lze tedy hovořit o více než 50% návratnosti. Článek
popisuje i využité statistické metody pro analýzu získaných dat, konkrétně
hierarchickou lineární regresi, jež ovšem pro účely tohoto textu neshledávám
relevantním.
Výsledky
Výsledky potvrzují, že předpokladem pro politické
využití soc. sítí je jednak používání médií obecně a zároveň diskuze o politice
v reálném životě. Jinými slovy, pokud s přáteli pohovoříte o
politice, zvyšuje se u vás pravděpodobnost následného politického vyjádření na
soc. síti. Pokud takovou konverzaci uskutečníte prostřednictvím internetu,
uvedená pravděpodobnost se ještě zvyšuje. Závěry dále dokazují, že koncept
politického využití soc. sítí má výraznější vliv na politickou participaci
mladých, než klasické způsoby podněcování k politické angažovanosti.
Zkrátka pokud se člověk setká s nějakou formou politického využívání soc.
sítě, stane se angažovanějším a občansky aktivnějším.
Autoři poukazují také na skutečnost, že
v roce 2010 více než 12 milionů amerických uživatelů Facebooku uveřejnilo,
koho volili ve volbách, nebo že se jich vůbec zúčastnili. Dalším zjištěním
bylo, že 46 % mladých dospělých (18-25 let) navštíví svůj profil na síti
alespoň jednou denně. Podaří-li se tedy politikům do tohoto typu média vložit
politický náboj, vzniká dle autorů obrovská šance ovlivnit nejen uvedené osoby,
ale celou sít jejich „internetových“ přátel. Jedno kliknutí umožní ovlivnění
obrovského počtu lidí. Politické zapojení se tak stává relativně snadným a
nevyžaduje vynakládat zdroje, tedy peníze, energii atd. Nelze popřít, že zde
existuje silný potenciál v podobě rozsáhlého spektra cílové skupiny, na
kterou je možné se zaměřovat v rámci politických kampaní či vůbec při
snaze aktivizace občanů.
Výzkumný kolektiv dále shrnuje, že politická
angažovanost na soc. sítích se stává novým fenoménem, který můžeme považovat za
část širší proměny obecné politické participace. Jsou přesvědčeni, že soc. sítě
představují prostor pro každodenní aktivity a právě jejich jednoduchost a
extrémní propojenost vytváří ideální prostření pro realizaci politiky a
politickou komunikaci. S autory lze souhlasit i v tvrzení, že čím
více se bude politická aktivita přesouvat na soc. sítě, tím vyšší bude
relevance podobných výzkumů. Nicméně, jak výzkumníci sami přiznávají, studie se
uskutečnila v době velmi specifických prezidentských voleb, které byly
charakteristické nevšedním mediálním zájmem medií i veřejnosti a především
využitím soc. sítí pro komunikaci kandidátů s voliči. Přirozený nárůst
politického zapojení v tomto období byl tedy logický a až výsledky
opakovaného výzkumu budou moci vyloučit, zda se nejednalo pouze o specifikum
roku 2008.
A co ČR?
Situace v České republice nasvědčuje spíše
tomu, že naši politici ještě nezjistili, že jsou mladí dospělí na sociálních
sítích významnou skupinou potenciálních voličů. Výjimkou je snad jen Karel Schwarzenberg a
jeho prezidentská kampaň. Ale neobrátila se tato forma internetové kampaně
nakonec proti němu? Vzpomeňme na výčitky současného prezidenta v podobě
označení voličů Karla Schwarzenberga za pražskou lumpenkavárnu. Způsob, jakým ostatní čeští politici využívají soc.
sítě, označme minimálně za kontroverzní, někdy až směšný. Hovory od bazénku
Zdeňka Škromacha hovoří za vše.
Zdrojový článek:
BODE, Leticia, Emily K. VRAGA, Porismita BORAH a Dhavan V. SHAH. A New Space
for Political Behavior: Political Social Networking and its Democratic
Consequences. In: Journal of
Computer-Mediated Comminication [online]. 2014, č. 19, s. 414-429 [cit.
2015-04-11]. ISSN: 1083-6101. Dostupné z:
http://web.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=5eba1d04-a403-4bdf-ba45-0d5d44f76bdf%40sessionmgr110&hid=116
Ever wanted to get free Instagram Followers & Likes?
ReplyDeleteDid you know you can get these AUTOMATICALLY AND TOTALLY FOR FREE by registering on Add Me Fast?