(Television in the Social Media Era)
Představení autorů
Nicoleta Ciacu Grasu
Autorka článku Television
in the Social Media Era působí na univerzitě Constantin Brâncoveanu
Piteşti, zabývá se oblastí komunikace, public relations a sociálními médii, přičemž se zaměřuje zejména na ta, která jsou dostupná online.[1]
Tasenţe Tănase
Tasenţe Tănase, druhý autor zmíněného článku, přednáší na Andrei
Şaguna University of Constanta. V současné době se zabývá zejména veřejným
přijímáním politické komunikace prostřednictvím nových mediálních kanálů.[2]
Vymezení
tématu
Článek Television in
the Social Media Era pojednává o novém přístupu televizního vysílání
k novým médiím, respektive o využívání nových médií televizními stanicemi,
zejména sociálních sítí (Facebook). Studie se zaměřuje na pět rumunských
televizních kanálů (Pro TV, Antena 3, Realitatea TV, TVR 1 a Discovery Romānia)
a sleduje jejich sledovanost v porovnání s počtem jejich fanoušků na
sociální síti Facebook.
Výzkumná
tradice
V rámci svého výzkumu autoři v textu Television in the Social Media Era neodkazují
k žádným významným představitelům z oboru mediálních studií, ani
k odborníkům, kteří se zabývali podobným výzkumem v minulosti. V závěru
své práce pouze poskytují velmi stručný seznam literatury, ve kterém se kromě
další práce Nicolety Ciacu Grasu objevují další tři práce třech autorů –
Musatoiu, Sartori a Maxim. Není ovšem příliš jasné, odkud Ciacu Grasu a Tasenţe Tănase čerpají postupy ve své komparativní
analýze dat získaných sledováním webových stránek.
Charakteristika
textu
Jedná se o krátkou zprávu z výzkumu, který byl proveden
v rámci pěti rumunských televizních stanic a na jejich stránkách na
Facebooku. Sledovala se sledovanost jednotlivých televizních stanic „klasickým
způsobem“, prostřednictvím internetového prostředí a počet uživatelů na
facebookových stránkách daných televizí.
Velkou slabinou této studie je kromě nedostatečné odborné
opory v odborné literatuře, také poměrně velké množství překlepů, které se
v anglicky psaném textu objevují.
Použité
metody
Oba dva autoři odborného článku se věnovali zkoumání
statistik sledovanosti jednotlivých televizí, analýze přispívání uživatelů na
oficiální stránky Facebooku a propagaci tzv. tradiční a online televize.
Analyzovali data zejména z webové stránky www.socialbakers.com, z
internetových stránek daných televizních stanic a z některých dalších. Za
použití komparativní analýzy porovnali jednotlivé televizní stanice, počet
jejich fanoušků na stránkách Facebooku a jejich aktivní zapojení se v tomto
prostředí.
Výsledky
Grasu Ciacu a Tănase sledovali pět rumunských televizních
stanic a jejich webové stránky na Facebooku po dobu šesti měsíců – od ledna do
července roku 2011. Výsledky svého pozorování zaznamenali do grafů, ve kterých
lze vysledovat sledovanost dané televize, její oblibu na facebookové stránce a
také sledovanost prostřednictvím online prostředí.
Pro TV, televize
zaměřená na filmy a zábavné pořady, vykazovala až do začátku roku 2011, kdy
začal tento výzkum, největší počet diváků. V průběhu sledování však
sledovanost stagnovala a ke konci výzkumu dokonce i klesala. Stejný průběh měla
i aktivita jejích online fanoušků, jejich počet na Facebooku však pozvolna
stále stoupal.
Pro televizi Antena 3
byl po celou sledovanou dobu typický nárůst fanoušků na facebookové stránce,
naopak nestálý byl průběh u jejich sledování online televize. Během prvních
dvou zaznamenaných měsíců aktivita diváků rapidně vzrostla, pak ale poměrně
prudce klesala.
Podobný průběh jako televize Antena 3 měla také Realitatea
TV, která se specializuje zejména na zprávy. I zde se počet fanoušků na
Facebooku pozvolna zvyšoval a také jejich online sledování nejprve výrazně
rostlo, načež v únoru dosáhlo vrcholu a posléze klesalo.
TVR 1 jako vůbec
první televizní kanál, který v Rumunsku spustil vysílání a který je
všeobecně zaměřený, si teprve v průběhu sledování založil facebookovou
stránku a zaznamenal okamžitý příliv fanoušků a za pět měsíců došel
k číslu 3782. Aktivita online příznivců této televize nejprve mírně
rostla, poté pozvolna klesala.
Poslední sledovanou televizí je Discovery Romānia, u níž se pravidelně zvyšoval počet sledujících
na Facebooku, naopak aktivita fanoušků byla po celou dobu víceméně konstantní.
Zhodnocení
relevance pro ČR
Ciacu Grasu a Tasenţe Tănase
poukazují na platnost určitých svých závěrů z výzkumu v rámci
potvrzení celosvětové trendu (např. pokles sledování televize „klasickým
způsobem“ a zvyšování počtu diváků televizních kanálů v prostředí
internetu). V závěru své studie připomínají jev nazvaný „citizenship journalism“[3],
který se dle jejich názoru objevuje rovněž na celém světě. Jedná se o možnost
participace běžných lidí na podobě vysílání (zejména zpravodajství). Jelikož
Česká republika patří do středu Evropy, který je pokládán za vyspělou část
světa, odráží se také u nás některé celosvětové trendy, tudíž je možné, že
závěry týkající se televizního vysílání a aktivity uživatelů na facebookových
stránkách televizních stanic by se mohly aplikovat také na naše prostředí. Pro
potvrzení této hypotézy by však bylo potřeba relevantního výzkumu.
Zdroje
CIACU GRASU, Nicoleta; TĂNASE, Tasenţe . Television in the Social
Media Era. Communication &
Marketing [online]. 2012,
roč. 3, č. 4, 95 - 107 [cit. 2015-04-03]. Dostupné z:http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=123dc804-1d67-472c-a012-4b2e37e63f98%40sessionmgr198&vid=4&hid=105
Nicoleta (Ciacu) Grasu. Academia.edu [online]. ©2015
[cit. 2015-04-03]. Dostupné z:http://univcb.academia.edu/NicoletaCiacu
Tănase Tasenţe. Research
Gate [online]. ©2008‐2015 [cit. 2015-04-03]. Dostupné
z:http://www.researchgate.net/profile/Tnase_Tasene
[1]
Nicoleta (Ciacu) Grasu. Academia.edu [online]
[2] Tănase
Tasenţe. Research Gate [online]
[3]
CIACU GRASU,
Nicoleta; TĂNASE, Tasenţe . Television in the Social Media Era. str. 12.
No comments:
Post a Comment