Sunday, April 12, 2015

Televize v éře sociálních médií


(Television in the Social Media Era)

Představení autorů

Nicoleta Ciacu Grasu
Autorka článku Television in the Social Media Era působí na univerzitě Constantin Brâncoveanu Piteşti, zabývá se oblastí komunikace, public relations a sociálními médii, přičemž se zaměřuje zejména na ta, která jsou dostupná online.[1]
Tasenţe Tănase
Tasenţe Tănase, druhý autor zmíněného článku, přednáší na Andrei Şaguna University of Constanta. V současné době se zabývá zejména veřejným přijímáním politické komunikace prostřednictvím nových mediálních kanálů.[2]

Vymezení tématu

Článek Television in the Social Media Era pojednává o novém přístupu televizního vysílání k novým médiím, respektive o využívání nových médií televizními stanicemi, zejména sociálních sítí (Facebook). Studie se zaměřuje na pět rumunských televizních kanálů (Pro TV, Antena 3, Realitatea TV, TVR 1 a Discovery Romānia) a sleduje jejich sledovanost v porovnání s počtem jejich fanoušků na sociální síti Facebook.

Výzkumná tradice

V rámci svého výzkumu autoři v textu Television in the Social Media Era neodkazují k žádným významným představitelům z oboru mediálních studií, ani k odborníkům, kteří se zabývali podobným výzkumem v minulosti. V závěru své práce pouze poskytují velmi stručný seznam literatury, ve kterém se kromě další práce Nicolety Ciacu Grasu objevují další tři práce třech autorů – Musatoiu, Sartori a Maxim. Není ovšem příliš jasné, odkud Ciacu Grasu a Tasenţe Tănase čerpají postupy ve své komparativní analýze dat získaných sledováním webových stránek.  

Charakteristika textu

Jedná se o krátkou zprávu z výzkumu, který byl proveden v rámci pěti rumunských televizních stanic a na jejich stránkách na Facebooku. Sledovala se sledovanost jednotlivých televizních stanic „klasickým způsobem“, prostřednictvím internetového prostředí a počet uživatelů na facebookových stránkách daných televizí.
Velkou slabinou této studie je kromě nedostatečné odborné opory v odborné literatuře, také poměrně velké množství překlepů, které se v anglicky psaném textu objevují.

Použité metody

Oba dva autoři odborného článku se věnovali zkoumání statistik sledovanosti jednotlivých televizí, analýze přispívání uživatelů na oficiální stránky Facebooku a propagaci tzv. tradiční a online televize. Analyzovali data zejména z webové stránky www.socialbakers.com, z internetových stránek daných televizních stanic a z některých dalších. Za použití komparativní analýzy porovnali jednotlivé televizní stanice, počet jejich fanoušků na stránkách Facebooku a jejich aktivní zapojení se v tomto prostředí.

Výsledky

Grasu Ciacu a Tănase sledovali pět rumunských televizních stanic a jejich webové stránky na Facebooku po dobu šesti měsíců – od ledna do července roku 2011. Výsledky svého pozorování zaznamenali do grafů, ve kterých lze vysledovat sledovanost dané televize, její oblibu na facebookové stránce a také sledovanost prostřednictvím online prostředí.
Pro TV, televize zaměřená na filmy a zábavné pořady, vykazovala až do začátku roku 2011, kdy začal tento výzkum, největší počet diváků. V průběhu sledování však sledovanost stagnovala a ke konci výzkumu dokonce i klesala. Stejný průběh měla i aktivita jejích online fanoušků, jejich počet na Facebooku však pozvolna stále stoupal.
Pro televizi Antena 3 byl po celou sledovanou dobu typický nárůst fanoušků na facebookové stránce, naopak nestálý byl průběh u jejich sledování online televize. Během prvních dvou zaznamenaných měsíců aktivita diváků rapidně vzrostla, pak ale poměrně prudce klesala.
Podobný průběh jako televize Antena 3 měla také Realitatea TV, která se specializuje zejména na zprávy. I zde se počet fanoušků na Facebooku pozvolna zvyšoval a také jejich online sledování nejprve výrazně rostlo, načež v únoru dosáhlo vrcholu a posléze klesalo.
TVR 1 jako vůbec první televizní kanál, který v Rumunsku spustil vysílání a který je všeobecně zaměřený, si teprve v průběhu sledování založil facebookovou stránku a zaznamenal okamžitý příliv fanoušků a za pět měsíců došel k číslu 3782. Aktivita online příznivců této televize nejprve mírně rostla, poté pozvolna klesala.
Poslední sledovanou televizí je Discovery Romānia, u níž se pravidelně zvyšoval počet sledujících na Facebooku, naopak aktivita fanoušků byla po celou dobu víceméně konstantní.

Zhodnocení relevance pro ČR

Ciacu Grasu a Tasenţe Tănase poukazují na platnost určitých svých závěrů z výzkumu v rámci potvrzení celosvětové trendu (např. pokles sledování televize „klasickým způsobem“ a zvyšování počtu diváků televizních kanálů v prostředí internetu). V závěru své studie připomínají jev nazvaný „citizenship journalism[3], který se dle jejich názoru objevuje rovněž na celém světě. Jedná se o možnost participace běžných lidí na podobě vysílání (zejména zpravodajství). Jelikož Česká republika patří do středu Evropy, který je pokládán za vyspělou část světa, odráží se také u nás některé celosvětové trendy, tudíž je možné, že závěry týkající se televizního vysílání a aktivity uživatelů na facebookových stránkách televizních stanic by se mohly aplikovat také na naše prostředí. Pro potvrzení této hypotézy by však bylo potřeba relevantního výzkumu.

Zdroje

CIACU GRASU, Nicoleta; TĂNASE, Tasenţe . Television in the Social Media Era. Communication & Marketing [online]. 2012, roč. 3, č. 4, 95 - 107 [cit. 2015-04-03]. Dostupné z:http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=123dc804-1d67-472c-a012-4b2e37e63f98%40sessionmgr198&vid=4&hid=105
Nicoleta (Ciacu) Grasu. Academia.edu [online]. ©2015 [cit. 2015-04-03]. Dostupné z:http://univcb.academia.edu/NicoletaCiacu
Tănase Tasenţe. Research Gate [online]. ©20082015 [cit. 2015-04-03]. Dostupné z:http://www.researchgate.net/profile/Tnase_Tasene




[1] Nicoleta (Ciacu) Grasu. Academia.edu [online]
[2] Tănase Tasenţe. Research Gate [online]
[3] CIACU GRASU, Nicoleta; TĂNASE, Tasenţe . Television in the Social Media Era. str. 12. 

No comments:

Post a Comment