V článku na toto téma čerpám z publikace a výzkumu s názvem The effects ofmicropayments on online news story selection and engagement, jehož autory jsou Nick Geidner and Denae D´Arcy. Práce byla zveřejněna v dubnovém čísle měsíčníku New Media & Society.
Nick Geidner je
profesorem žurnalistiky na Fakultě žurnalistiky a elektronických médií
Univerzity Tennessee, jeho vědní disciplínou je vliv internetu na novinářskou
profesi.
Denae D´Arcy je
čerstvou doktorandkou na stejné univerzitě jako její spoluautor, mimo jiné se
především věnuje psaní cestopisů a blogů o jídle. Její vědní disciplínou jsou
moderní komunikační technologie.
Ekonomický úpadek
žurnalistiky a nutné změny
Autoři si v článku zabývají moderním fenoménem online
transakcí v minimální hodnotě, tzv. mikrotransakcí, které se staly
v poslední době, spolu s rozmachem aplikací a chytrých telefonů,
velmi populární. V tomto případě se téma věnuje vlivu mikrotransakcí na
upadající novinářský průmysl, především v jeho online podobě. Ekonomická
situace mnoha novinářských institucí je ve Spojených státech v krizi. Od
roku 2008 došlo k uzavření více jak 150 redakcí, kdy se jen některé
z nich transformovaly do online podoby. Bylo propuštěno více než
42 000 zaměstnanců a hodnoty akcií tří největších novinářských společností
klesly o desítky procent (The New York Times o 47%, Gannett Company o 60% a
McClatchy Company o 86%).
Článek nás informuje o odborné diskuzi, která byla a je
vedena s cílem změny ekonomického modelu fungování žurnalistických
institucí za účelem navýšení příjmů i zisku tak, aby se zastavil obecný úpadek.
Součástí tohoto diskurzu je samozřejmě otázka vlivu ekonomických změn na
demokracii a roli novinářů, jako domnělých hlídacích psů této instituce.
Jednoduše řečeno, zpoplatnění přístupu k jistým informacím může mít vliv
na výběr konkrétních témat čtenáři, tím pádem i ovlivnění demokracie.
Proč by čtenář měl
platit za online zpravodajství?
Autoři velmi trefně ve svém článku upozorňují na zřejmý
fakt, na který se často zapomíná. Součástí ekonomického fungování i prosperity
novinářských organizací byly tradičně finanční příspěvky od samotných čtenářů
za jednotlivá čísla nebo různá předplatná. Tento model se ovšem
s příchodem internetu změnil, kdy se noviny přesunuly v zájmu udržení
čtenářů z papírové do online podoby, ovšem s tím rozdílem, že většina
obsahu nebyla zpoplatněna. Čtenáři si tedy zvykli mít svou standardní dávku
zpráv servírovanou zdarma.
V článku se dozvídáme o dvou metodách, které nabízejí
kompromisní řešení mezi standardně placeným obsahem zpráv a bezplatným přístupem
k jakýmkoliv článkům. První metodou je takzvaný „metered paywall“, což lze
volně vnímat jako víceúrovňová segmentace přístupu k publikovaným zprávám
– omezený počet zpráv má čtenář k dispozici zdarma, další množství je již
zpoplatněno. Tento způsob aktuálně využívají Financial Times, The New York
Times nebo třeba The Wall Street Journal. Do budoucna se počítá s plošným
rozšířením tohoto způsobu placení. Nevýhodou zmíněného modelu je relativně úzký
zásah platících čtenářů, kteří platí pouze v případě, že daný server
navštěvují pravidelně a čtou velké množství článků. Naopak drtivá většina návštěvníků
jsou jednorázoví či náhodní čtenáři, kterým stačí právě jen těch pár článků
zdarma.
Proto se více počítá s druhým modelem již zmíněných
mikrotransakcí, kdy by čtenář platil drobný poplatek v řádu centů za
jakýkoliv článek. Pro srovnání obou modelů se hodí opět příklad The New York
Times, které mají půl milionu pravidelných předplatitelů, ovšem jejich stránky
navštěvuje 32 milionů unikátních čtenářů, kteří v drtivé většině neplatí
zcela nic.
Mikrotransakce v případě online zpravodajství mají své
zastánce i odpůrce. Odpůrci tvrdí, že tento model nemůže fungovat, protože
zkrátka na internetu neexistuje nedostatek poptávky. Nabídka vždy bude převyšovat
poptávku a čtenář si ve většině případů vybere ten portál nebo zprávu, kde za
ni nebude muset platit. Zastánci ovšem tvrdí, že lze využít možnosti
exkluzivity při vytváření zpravodajského obsahu, zkrátka produkovat obsah,
který bude pro čtenáře nějakým způsobem unikátní a nekopírovatelný konkurencí.
Jednoduchým příkladem mohou být rozhovory, kdy část textu je zdarma a
pokračování zpoplatněno. Dalším variantou mohou být obrázky či info grafika.
Jedním z posledních problémů mikrotransakcí je praktická stránka převedení
miniaturních částek z kreditních karet na účet novinářské instituce.
Nutností je v tomto případě vytvoření jistých virtuálních peněženek, kam
si uživatel jednorázově převede větší obnos peněz, ze kterého se následně již
bez asistence kreditní společnosti odčerpávají konkrétní mini příspěvky.
Výzkum – vliv mikrotranskací
na výběr tématu a kvantitu článků
Pro potřeby této
publikace byl realizován i kvantitativní výzkum na 150 univerzitních
studentech. Šetření probíhalo formou dotazníku, který testoval tři základní
hypotézy:
- Čtenář, který platí za jednotlivé zprávy, si jich vybere méně, než ten, který je má zdarma.
- Čtenář, který platí za zprávy, si méně pravděpodobně vybere obsah, který bude odporovat jeho názorům.
- Čtenář, který platí za zprávy, stráví více času na každém článku zvlášť, než ten který za obsah neplatí.
Výzkum probíhal na dvou úrovních, kdy respondenti nejprve
odpověděli na dotazník zkoumající jejich náboženství, politické preference a
další názorová přesvědčení, aby pak následně odpověděli na dotazník zkoumající
výše zmíněné hypotézy.
Z hlediska výsledků byla část hypotéz podpořena a
některé zcela vyvráceny. Například první hypotéza tvrdící, že čtenář, který
platí za internetové zpravodajství, si vybere menší množství zpráv, byla
vyvrácena. Rozdíl v kvantitě článků mezi platícími a neplatícími
respondenty byl zanedbatelný.
Druhá hypotéza testující náchylnost platícího čtenáře vybrat
si méně pro něj kontroverzní téma byla potvrzena. Respondenti, kteří za obsah
platili, si cíleně vybírali zprávy, které pro ně byly názorově bližší a se
kterými se již dopředu ztotožnili.
Třetí hypotéza byla částečně potvrzena, když tvrdila, že
respondenti platící za zprávy stráví čtením jednotlivých článků více času, aby
částečně racionalizovali svůj nákup. Respondenti dohromady četli dva články,
kdy v případě prvního z nich, opravdu platící část z nich
strávila výrazně delší dobu čtením zprávy, než ta, která ji měla zdarma.
V druhém případě byla doba čtení za obě strany téměř totožná
Odborná diskuze a
lokální kontext tématu mikrotransakcí
Zmíněný výzkum ukázal, že model mikrotransakcí je možný
uvést do praxe tak, aby neovlivnil čtenářovo frekvenci, výběr a dobu strávenou
nad čtením zpráv. Přesto je zde řada limitů, které celou situaci komplikují,
jako například konkurenční boj, který cíleně může vyústit v násilnou změnu
společenského diskurzu a výběru aktuálních témat. Například může dojít
k šíření názoru, propagandy či nějakého tématu tím, že dané periodikum
bude distribuovat své zprávy zdarma, na rozdíl od svých konkurentů. Tímto
krokem může přilákat čtenáře, kteří nechtějí za zprávy utrácet a současně by se
nikdy nedostali k takto prezentovanému názoru.
V České republice můžeme pozorovat trend mikrotransakcí
například u internetové verze MF Dnes, kdy je možnost si zaplatit pouze
konkrétní článek, nebo u mobilní aplikace Publero, která opět nabízí k
zakoupení pouze části vybraného magazínu či periodika. Nutno ale dodat, že
tento způsob má k mikrotransakcím ještě daleko, protože částky za články
jsou relativně vysoké a nutí tedy čtenáře spíše k zakoupení celého čísla.
No comments:
Post a Comment