Fotožurnalismus
je mrtev, ať žije fotožurnalismus. Proč může digitalizace
zvyšovat důvěryhodnost novinářské fotografie
S nástupem digitálních technologií se proměnila a proměňuje
fotografická praxe ve všech oblastech užití fotografie. Změnily se způsoby produkce, distribuce i konzumace fotografií.
zdroj: slechta.cz |
Ve
své odborné stati, uveřejněné v recenzovaném odborném časopise
Mediální studia č. 1/2011, se Jakub Macek pokouší podchytit
proměnu požadavků a očekávání, které byly a jsou s fotografií
spojovány. Předkládá tezi o dualitě
fotožurnalistiky: fotožurnalistika na jedné straně přijímá
technologické výzvy digitalizace, na druhé straně je stále
ponořena v realistických předpokladech a očekáváních.
Mgr.
Michal Šimůnek, Ph.D. (1976)
vystudoval obor mediální studia a v roce 2011 zakončil obhajobou
disertační práce Technické obrazy v sociálních vědách
doktorské studium v oboru sociologie na FSS MU v Brně. Od roku 2004
působí na Katedře společenských věd PF JU, kde vyučuje
sociologii, sémiotiku médií a mediální gramotnost. Věnuje se
fotografii, zajímají ho zejména způsoby její sociologické
interpretace, možnosti využití v empirickém sociologickém
výzkumu a při výuce sociologie.
Jako
jeden z prvních a často zmiňovaných příkladů manipulace,
podkopávající důvěru ve fotožurnalismus, uvádí Macek
fotografii na titulní straně časopisu National Geographic z února
roku 1982. Autoři chtěli dát na vertikálně koncipovanou titulní
stranu původně horizontální snímek pyramid v Gize. Použili
tehdy nové digitalizační technologie, analogovou fotografii
digitalizovali a upravili (pyramidy posunuli k sobě, snímek po
stranách ořezali a spodní a horní okraj rozšířili). Podobných
zásahů do fotografie bylo od té doby odhaleno velké množství.
Autor odkazuje na knihu Soumrak
fotožurnalismu? Manipulace fotografií v digitální éře autorů
Lábová-Láb 2009, kde lze najít celý výčet a rozbor takovýchto
a podobných, nejvíce diskutovaných případů. Tyto manipulace
jsou považovány za porušení novinářské etiky a toto posuzování
vychází z realistického paradigmantu
žurnalistiky. Žurnalistika je založena na principu objektivity, od
novináře se očekává objektivní, pravdivé, neutrální,
vyvážené reprezentování toho, co se skutečně děje. Macek
připomíná, že v kontextu tohoto paradigmatu probíhají četné
diskuse, týkající se vymezení manipulací, které jsou ještě
přípustné a manipulací, které hranice přípustnosti již
překračují a že neexistuje žádné všeobecně přijímané
pravidlo.
Autor
dále zmiňuje, že realistické paradigma nachází oporu v
ikonicitě
a indexikalitě
fotografických obrazů, kdy se vychází z Piercovy trichtomické
typologie znaků. Tyto jsou
klasifikované vzhledem k povaze jejich vztahu k reprezentovanému
objektu (ikony - definované podobností s objektem, indexy - znaky
přímo modifikované objektem, symboly - jako nejméně motivované,
nepodobající se objektu, nemající přímé spojení s objektem),
přičemž fotografii lze považovat za ikon, index i symbol.
Narušení vztahu mezi referentem a fotografií pak může podkopávat
důveryhodnost fotožurnalismu, která je založena na představě
žurnalistiky jakožto objektivním a pravdivém zobrazení reality.
Podle autora je důležité, že zatímco realistické
paradigma se odkazuje zejména na ikonicko-indexikální
charakteristiky fotografie, postrealistické paradigma
se odkazuje na její symbolický, konvencionalizovaný charakter.
Za
zřejmě nejvýznamnější pojednání o ikonicko-indexikální
povaze fotografie považuje Macek Barthesovu Světlou
komoru,
kde Barthesova argumentace na jednu stranu podporuje význam
indexikální povahy fotografie, na druhou stranu posouvá diskusi
směrem ke vztahu fotografie-divák. Barthesova slavná kategorie
punktum (něco,
co nás vyvádí jak z fotografie, tak z míry, něco, co v nás
vzbuzuje afekty). Barthes nepohlíží na fotografované, ale do
fotografie projekuje své vlastní představy. Tímto dochází k
posunu výkladové perspektivy ze vztahu referent-fotografie ke
vztahu fotografie-divák a indexikalita sama o sobě se stává
nedostatečným kritériem pravdivosti, autenticity a objektivity.
Důvěryhodnost ve fotografii není založena výhradně na vztahu k
referentu, ale do značné míry vyplývá z kontextu, ve kterém
byla pořízována a prohlížena.
Ve
druhé části stati autor vysvětluje princip dekontextualizace
a rekontextualizace,
jakožto
rysů fotografických obrazů a jakýchkoli technických reprodukcí
se závažnými důsledky pro jejich důvěryhodnost.
Dekontextualizací se rozumí vyvazování vizuálních sdělení z
jejich původních kontextů. Na tento rys obrazů upozornil
například Walter Benjamin ve svých textech o konceptu auratičnosti
(tím,
že umělecké dílo reprodukujeme, zničíme jeho časově-prostorovou
jedinečnost).
Macek
zmiňuje i další autory, kteří se zabývali povahou
dekontextualizace: Bruno Latour a jeho koncept zápisů
a Anthony
Giddens a jeho vyvazující
mechanismy.
Rekontextualizace označuje přenášení dekontextualizovaných
sdělení do jiných kontextů, kde jsou využívána ke konstrukci
odlišných významů. Podle Macka, nástup digitálních technologií
a značné zjednodušení pořizování a nakládání se snímky, s
sebou přinesl ani ne tak manipulaci jako spíše dekontextualizaci a
rekontextualizaci. Značná část snímků, které jsou masivně
distribuovány prostřednictvím sociálních sítí nebo komunitních
webů, je vyvázána jak ze vztahu s vyfotografovaným objektem, tak
i z kontextu tohoto objektu, tedy je dekontextualizována.
Ve
třetí části textu si autor klade otázku, zda by posílení
indexikální stránky fotografie pomohlo posílit důvěru v
pravdivost fotografie a jako dílčí odpověď nabízí myšlenky
Geoffreye Batchena v knize Forget Me Not (2004), ve které popisuje
tzv. zdvojování
indexikality
(k fotografii se připojují ústřižky vlasů, suvenýry z dovolené
apod. a tím se podle Batchena posilují taktilní aspekty vnímání
snímku a tím i jeho emocionální apel). Toto zdvojování
indexikality je podobné dnešnímu jevu, zvanému multimedialita,
díky kterému máme k dispozici nástroj, jak posílit důvěryhodnost
fotografie. Macek připouští, že multimediální žurnalistika
není sice imunní vůči manipulaci indexů, ale manipulace jsou zde
potenciálně komplikovanější. Autor zmiňuje také prudký nástup
občanské žurnalistiky v druhé polovině 90. let a ambivalentní
postoj k ní ze strany samotných novinářů.
V
závěru Macek shrnuje, že budoucnost fotožurnalistiky závisí a
bude záviset na tom, jak se novináři vypořádají s novými
trendy, které digitalizace přináší. Předpovědi o smrti
fotožurnalismu se tedy nenaplnily a pro zachování jeho
důvěryhodnosti se v digitální fotografii nachází jedna velká
naděje, a tou je (pokud platí, že zmnožení indexů a
multimedialita potenciálně zvyšují autenticitu mediálních
sdělení) multimediální
žurnalistika.
ŠIMŮNEK,
Michal. Fotožurnalismus je mrtev, ať žije fotožurnalismus. Proč
může digitalizace zvyšovat důvěryhodnost novinářské
fotografie. Mediální
studia [online].
2011, č. 1 [cit. 2015-04-13]. Dostupné z:
https://medialnistudia.files.wordpress.com/2012/02/ms_2011_1_stat2.pdf
No comments:
Post a Comment