Monday, April 13, 2015

Nová média a jejich výuka v USA

Nová média jsou takřka všudy přítomná, za posledních několik let se jim podařilo vniknout jak do sféry našich veřejných, pracovních životů, tak do našeho soukromí. Ne, že by toto musela být nutně věc špatná – v mnoha ohledech nám totiž nová média, za předpokladu, že víme, jak je správně využívat, naše životy citelně zjednodušují a nabízejí nám zcela nové směry a způsoby komunikace, ale třeba i vyžití ve volném čase. Potřeba dosáhnout toho, aby se nová média stala spíše dobrým sluhou, než-li zlým pánem, ale i ekonomické zájmy hnané poptávkou zaměstnavatelů a studentů, přiměly různé vzdělávací instituce k tomu, aby se výuce nových médií začaly věnovat. Spojené státy beze sporu hrají prim v oblasti rozvoje a užívání nových médií, logické je tedy i že tamější vzdělávací systém se na toto odvětví zaměřil dříve a ve větší míře, než jak tomu bylo ve většině ostatních zemí.
Právě tomuto tématu se věnuje i studie profesora Huanga z Indiana University-Purdue University Indianapolis v USA. Dr. Huang na této univerzitě působí jako přednášející zejména v oblastech mediální konvergence, online video streamingu, video produkci a jejímu editování, fotožurnalistiky fotografie, publikování na webu, grafického designu a dalších témat. Bohatá je i jeho publikační činnost, ve svých článcích, publikovaných v mnoha prestižních časopisech a vědeckých žurnálech se mimo jiného zabývá tématy spotřebitelského chování mládeže ve vztahu k médiím, mediální výchovou, vývojem internetu a občanů, mediální konvergencí, problematikou streamování videí na internetu a autorských práv v souvislosti s ripováním DVD nosičů, digitální fotografií a dalšími. Kromě publikační činnosti se dr. Huang těmto tématům věnuje i ve své vědecké výzkumné činnosti.
Tématem Huangovy studie je zhodnocení, jak se podařilo v americkém vzdělávání vyvážit výuku kritického myšlení a technologických dovedností za účelem produkce zaměstnatelných absolventů vysokých škol, na základě provedeného výzkumu, který byl kombinací obsahové analýzy a dotazníkového šetření.
Huang svoji práci rozděluje do několika logických celků, kromě úvodu a vymezení předmětu svého zkoumání se věnuje shrnutí publikované odborné literatury, vztahující se k jeho tématu, dále popisuje metodologii, kterou uplatnil, prezentuje vlastní výsledky vyplývající z obsahové analýzy a dotazníkového průzkumu a na závěr se věnuje krátké teoretické diskusi nad vyplynuvšími závěry.
Jak již bylo zmíněno, Huang svoji studii postavil na dvou pilířích – prvním z nich byla obsahová analýza webových stránek jednotlivých vysokoškolských programů, které se věnují novým médiím. Analyzovaných stránek (respektive programů) bylo celkem 170. Účelem této analýzy byl zejména sběr podkladových informací vztahujících se k předmětu studie. Druhou část tvořil průzkum mezi náhodně vybraným vzorkem z vyučujících oborů vztahujících se k novým médiím. Vzhledem k tomu, že v době psaní práce neexistoval žádný seznam ani všech takovýchto programů, natožpak vyučujících v rámci nich působících, musel autor věnovat poměrně značné úsilí jejich vyhledání. Problematickým se totiž ukázalo být kritérium, které programy do průzkumu zahrnout a které již nikoliv. Jak dr. Huang uvádí již v první části svojí studie, samo definování toho, co se počítá mezi nová média, a co již nikoliv je poněkud problematické, nicméně pro zjednodušení se nakonec rozhodl pro 3 následující podmínky: Program se musí označovat jako program zaměřený na nová média, nová média musí být v rámci programu hlavní specializací a program musí v této oblasti nabízet alespoň bakalářský stupeň. Vzorek pro dotazníkové šetření pak výsledně sestával z 356 osob z celkového počtu 825 osob na seznamu.
Zajímavější část prezentovaných výsledků tvořili odpovědi vyučujících, kteří mimo jiné charakterizovali profil absolventa svého programu či hodnotili vyváženost vlastních učebních metod v programu používaných. Mezi vyzdvihované kvality absolventů patřily zejména praktické dovednosti, kreativita a kritické myšlení, ale i například zkušenost s prací na projektech či přizpůsobivost. Rozdělení užívaných výukových metod ukázalo, že největší podíl má integrovaný způsob výuky, následovaný projektovou prací, kritikou a analyzováním, následně čtením a výzkumem a poslední místo pak zaujalo využívání samostudia.
Závěry studie ukazují, že většina amerických programů věnujících se novým médiím úspěšně dokázala vyvážit výuku technologických dovedností a rozvoj uvažování a kritického myšlení, tedy že svoje studenty dokáže naučit nejenom jak používat současné technologie, ale vštípit jim i jak se dál zdokonalovat v budoucnu a naučit je přemýšlet správným způsobem.
Byť je studie již poněkud staršího data (2009), její závěry jsou zajímavé a v mnohém stále aktuální i v dnešní době. Z metodologického hlediska však studie obsahuje jeden poměrně závažný nedostatek, který značně limituje její relevantnost – veškerý výzkum se totiž opírá pouze o názory vyučujících, respektive o oficiální informace, které jsou (patrně stejnými vyučujícími) uvedeny na internetových stránkách příslušných studijních programů. Aby vypovídající hodnota studie byla více relevantní, bylo by zapotřebí provést průzkum nejenom mezi vyučujícími, ale hlavně mezi absolventy a ideální by dále bylo výpovědi obou stran ještě dále nezávisle ověřit například testy či statistikami úspěšnosti absolventů na trhu práce. Sám autor si tento nedostatek v samém závěru svojí práce rovněž uvědomuje a informuje čtenáře, že pro komplexnější pohled na věc je potřeba provést další výzkum.
V kontextu českého prostředí nemá tato studie příliš vysokou vypovídající hodnotu zejména z důvodu celkové odlišnosti amerického vzdělávacího systému a toho českého – dobře je to vidět již například na proklamovaných způsobech výuky, které američtí vyučující používají, v českém prostředí by tyto metody na většině institucí často měly přesně zrcadlové zastoupení, tedy podstatné zastoupení samostudia a mizivé využití integrovaného způsobu výuky. Nemyslím si nicméně, že by české školství nebylo schopné nabídnout vyvážení mezi učením praktických dovedností a výukou kritického uvažování a dalších dovedností, zajímavé by bylo provedení obdobné studie v České republice a její porovnání s americkými výsledky – to by však samozřejmě vyžadovalo, aby výzkum, na kterém by byla studie postavená, byl kalibrovaný na české prostředí.

Zdrojový článek:

Teaching Button-Pushing versus Teaching ThinkingThe State of New Media Education in US Universities 
  • Edgar Huang
Convergence: The International Journal of Research into New Media TechnologiesMay 2009vol. 152:pp. 233-247.




No comments:

Post a Comment