Sunday, April 12, 2015

Odmítání facebooku: póza, politický protest nebo projev sociopatie?


Nemáte svůj profil na facebooku? Možná jste psychopat, či dokonce masový vrah. Tak si skutečně některá média po svém přeložila článek z berlínského deníku Tagesspiegel, který před necelými třemi lety rozvířil mediální vody poukázáním na to, že masoví vrazi Anders Breivik a James Holmes neměli facebookový profil a že je možná souvislost mezi sociálně patogenním chováním a odmítáním sociální sítě. Nic podobného zatím žádná studie nepotvrdila a selský rozum říká, že realita bude asi mnohem méně skandální. 

 Za deset let, kdy facebook pro veřejnost funguje, počet jeho uživatelů přesáhl úctyhodných 1,3 miliardy (únor 2015).  Nepřekvapí tedy, že pro většinu online aktivních lidí je profil na nejrozšířenější sociální síti samozřejmostí. Snad každý má ale mezi svými vrstevníky někoho, kdo facebook využívat odmítá. Pozici těchto lidí v jejich sociální skupině a pozadí jejich odporu vůči mainstreamovému médiu je věnována studie Media refusal and conspicuous non-consumption: The performative and political dimensions of Facebook abstention, publikovaná v mezinárodně uznávaném odborném periodiku New Media & Society.

Studie vznikla na základě analýzy zhruba 100 publicistických článků zmiňujících se o facebookové abstinenci, včetně online diskuzí pod články v elektronických médiích, a dvaceti polostrukturovaných rozhovorů s lidmi, kteří vědomě neužívají facebook a prezentují  se svým odmítavým postojem ve svém okolí. Lidé, kteří neužívají facebook například proto, že ho neznají či nemají přístup k internetu, se tedy za "odmítače" v tomto slova smyslu nepovažují.

A proč vlastně přestávat s facebookem? Mezi hlavní důvody uvádějí účastníci výzkumu ztrátu času, který dokážou využít lepším způsobem, narcismus jeho uživatelů, který se jim protiví, a uměle vytvořené a uměle živené vztahy, které neunesou srovnání se vztahy "skutečnými", navazovanými  a udržovanými v offline světě. "Můj společenský život je kvalitnější než ten, co vedou lidé na facebooku. Večer jdu ven a setkávám se s lidmi tváří v tvář. Nesedím doma a nechatuji s facebookovými "přáteli", uvádí jeden odpůrce sociální sítě. "Nechci trávit život na facebooku, raději ho budu ŽÍT," dodává jiný. Trávení času alternativní zábavou, a to i když se jedná o konzumaci jiných médií (sledování filmů, čtení) je odmítači považováno za kvalitnější.

Toto konzistentní oddělování skutečného života, který je plnohodnotný, od světa mediálního konzumu, který facebook představuje a který plnohodnotný není, příliš nepřispívá k pochopení postoje odmítačů facebookovou uživatelskou většinou.  Díky dominantnímu postavení facebooku mezi sociálními sítěmi si mnozí vrstevníci také mohou odmítavý postoj vzít osobně - jako odmítnutí možnosti kontaktu s nimi samými. Facebookoví abstinenti, které studie cituje, uvádějí, že jejich okolí pro jejich volbu příliš pochopení nemá a jejich osobní volba je často vnímána jako póza.

Podle závěrů Portwood-Stacerové je odmítnutí facebooku nejsnadnější pro ty, kteří už mají značný společenský kapitál sami o sobě a jejichž postavení ve skupinách nijak zvlášť neutrpí jejich nepřítomností na sociální síti, a dále pak ty, jejichž způsob obživy nevyžaduje neustálou online přítomnost. Možnost odmítnutí média se tak může jevit jako možnost privilegovaných, což může vést k vnímání "odmítačů" jako elitářů.

cartoon by Peter Broelman

Praxi odmítání médií zařazuje Portwood-Stacerová do širšího neoliberálního trendu "politiky životního stylu". Jedinci chtějí ovlivnit nějaký společenský problém, ale mají pocit, že nejlépe bude začít sám u sebe, svého chování, a svými alternativními spotřebními návyky podrývat dominanci mainstreamové kultury konzumu. Odpůrci facebooku, kteří se svým bojkotem veřejně prezentují, ovšem mohou v tomto ohledu narážet na jisté limity. Jejich volba vyčlenění se z virtuálních sociálních vazeb může na ostatní působit podivínsky a místo aby své okolí inspirovali, zaznamenávají spíš nepochopení a nesouhlas. Výhody snadné sociální interakce pro většinu uživatelů jasně převažují a nechtějí se jich vzdát.

Těžko říci, jak zásadní je rozdíl mezi českými a zahraničními odpůrci facebooku, vzhledem k tomu, že v našem prostředí se tomuto fenoménu zatím systematicky nikdo nevěnoval. Zdá se, že v českém prostředí mnohem víc vnímáme obavy z narušení soukromí, což pravděpodobně vyvěrá z historicky zakořeněné nedůvěry v instituce i korporace. Je zajímavé, že obava ze svévolného nakládání s citlivými osobními informacemi se uživatelů citovaných v americké studii vůbec neobjevuje.

Každý nejspíš tuší, že trávit denně větší množství času na sociální síti není tak úplně v pořádku, i tak to ale neznamená, že tím nutně musí trpět jeho osobní život.  Facebook sám nabízí nástroje k tomu, aby si ho uživatel přizpůsobil do co možná nejkompatibilnější polohy. Zobrazování příspěvků od protivných známých můžeme povypínat, příjemce soukromých informací limitovat, čas na síti strávený omezit. Úplné odstřihnutí se, kterému se tak trefně přezdívá virtuální sebevražda, je vlastně až to nejkrajnější řešení,  ke kterému je dobré uchýlit se snad jen při patologické uživatelské závislosti.

Je tedy zbytečné naříkat, že tenkrát před facebookem byla komunikace opravdovější, přátelství ryzejší a soukromí posvátnější. Stejně jako fotografie nenahradila malbu a film nezabil divadlo, ani facebook se nesnaží nahrazovat mezilidskou komunikaci - pouze rozšiřuje její možnosti a je na nás, jestli je dokážeme využít a sami si ohlídat hranici mezi užíváním a závislostí, nebo se radši rozhodneme jít nostalgicky proti proudu a zařadit se do úzké skupiny mediálních odmítačů, která překotný vývoj komunikačních možností v postmoderním světě považuje za nepřirozený a nežádoucí.




Laura Portwood-Stacer je autorka a vysokoškolská pedagožka na katedře komunikace na New York University. Dlouhodobě se zabývá alternativním spotřebním chováním a životním stylem jako strategií odporu proti dominantní ideologii.  

Výchozí článek
PORTWOOD-STACER, Laura. Media refusal and conspicuous non-consumption: The performative and political dimensions of Facebook abstention. New Media & Society, 2012, 1461444812465139.

Další odkazy:
http://www.tagesspiegel.de/weltspiegel/nach-dem-attentat-von-denver-kein-facebook-profil-kein-job-angebot/6911648-2.html


No comments:

Post a Comment