Na
počátku roku 2011 vypukla v severní Africe a na Blízkém východě vlna revolucí
proti autoritářským režimům, které západní média začala později souhrnně
označovat jako arabské jaro. Laura C. Morrisová, která se zabývá především
možnostmi využití informačních a komunikačních technologií v krizovém
managementu a sama se označuje za „virtuální etnografku“, se ve svém výzkumu
zaměřila na situaci v Libyi, jejíž obyvatelé povstali proti více než
čtyřicetileté vládě diktátora Muammara Kaddáfího. Ve své studii se soustředila
na to, jak lidé během libyjského povstání komunikovali, a především, jaký vliv
měla nová média na politickou a společenskou transformaci této severoafrické
země.
Zpráva, kterou Morrisová předkládá, je shrnutím
jejího kvalitativního výzkumu založeného na polostrukturovaných rozhovorech
vedených prostřednictvím elektronické pošty s přímými účastníky událostí
z řad místních obyvatel, ale i aktivních členů libyjské diaspory.
Podstatná část výzkumu zahrnuje také obsahovou analýzu sociálních médií a
příspěvků o libyjské krizi v mezinárodním tisku a televizním
zpravodajství, které čerpaly informace především v počátcích turbulentního
vývoje právě z nových médií.
Svým textem se Morrisová snaží
polemizovat s názorem některých autorů,[1]
jež upírají novým médiím zásadní význam pro aktivizaci obyvatel vedoucí k
sociální či politické změně, neshoduje se však ani s tvrzením,[2] že
rozšíření nových médií bylo hlavním spouštěčem a základním předpokladem pro
vznik revolučního hnutí v arabských zemích v roce 2011. Ve svém
článku nabízí Morrisová kompromisní pohled, podle nějž jsou sociální média
nástrojem, jehož míra významu pro navození společenské změny závisí na vnějších
podmínkách, především motivaci jeho uživatelů a všeobecné náladě ve
společnosti. Transformační potenciál nových médií je tak podle ní přímo závislý
na kontextu, v němž jsou použity.
Na počátku zapojení nových
médií do vývoje libyjské krize byla podle Morrisové snaha skupiny politicky
aktivních a s Kaddáfího režimem nespokojených Libyjců informovat světovou
veřejnost o dění v zemi a zároveň aktivizovat své spoluobčany s cílem
posílit protestní hnutí v ulicích. V první fázi tak podle výsledků
výzkumu nová média posloužila především jako platforma pro sdílení frustrace
z politické situace v zemi.
Morrisová poukazuje ve studii
mimo jiné na to, že situace v Libyi byla například oproti Egyptu
specifická omezeným přístupem obyvatel k internetu. Běžní Libyjci tak
většinou zprávy o chystaných protestech získávali z klasických médií,
především z panarabské televize Al-Džazíra. Její reportéři ovšem kvůli
brzkému vypovězení zahraničních novinářů z Libye čerpali informace právě
především z internetových zdrojů, včetně sítí jako jsou Facebook, Twitter
či YouTube. Také další světoví novináři postupně začali využívat očitá
svědectví, která prostřednictvím nových médií přinášeli běžní Libyjci.
Nejrůznější sociální sítě novinářům rovněž umožnily získávat kontakty, díky
nimž byli schopni informace získané mnohdy od anonymních uživatelů nezávisle
ověřit.
I když je nemožné přesně identifikovat
motivaci každého jednotlivce, který se zúčastnil protirežimních demonstrací,
vyplývá podle Morrisové z výzkumu, že velkou část Libyjců mobilizovaly právě
informace uživatelů sociálních sítí o násilnostech. Valné většině z nich
se však dostaly prostřednictvím tradičních médií. Navzdory tomu, že řada
běžných Libyjců s novými médii v průběhu povstání vůbec nepřišla do
kontaktu, měla na ně podle Morrisové zprostředkovaný aktivizační vliv.
Důležitou
roli sehrála podle výsledků výzkumu nová média také v zahájení mezinárodní
intervence do Libye schválené na půdě Rady bezpečnosti Organizace spojených
národů. Zpravodajství občanských novinářů o násilnostech režimu Muammara
Kaddáfího na sociálních sítích nebylo podle Morrisové sice hlavním důvodem
zásahu mezinárodního společenství, motivovaného především politickými a
ekonomickými zájmy, posloužilo ale k jeho legitimizaci i zisku podpory
v očích části světové veřejnosti.
Výrazně pomohla podle Morrisové
nová média také při distribuci humanitární pomoci Organizace spojených národů
do boji zasažených oblastí. S postupným vývojem událostí pak ovšem začal
určitou výzvu představovat nadbytek informací na sociálních sítích, jejichž
zpracování a ověření značně koordinátory zahraniční pomoci administrativně
zatěžovalo.
S ohledem na provedený
výzkum vlivu nových médií na libyjské události, které se odehrály v širším
kontextu lidových revolucí proti autoritářským režimům v oblasti severní
Afriky a Blízkého východu, Morrisová formuluje v závěru své statě tezi, že
transformačním prvkem v libyjské krizi nebyla nová média, jak tvrdili
někteří její předchůdci, ale informace jako taková, jíž internet a nová média
poskytly pouze platformu k šíření a umocnily její potenciál radikalizovat
široké vrstvy obyvatelstva. Vzhledem ke specifické situaci v Libyi nepůsobila
ale nová média přímo, nýbrž zprostředkovaně přes tradiční média. Morrisová se
tak shoduje s tvrzením Johna Pollocka,[3] že
„[...] pokud se nic neděje, Facebook a média nemají užitku“. Libyjský příklad podle
Morrisové rovněž dokazuje, že internet a nová média mají demokratizační
potenciál, neboť umožňují spojovat lidi, mezi kterými by v reálném světě byly
značné socioekonomické, kulturní, náboženské či regionální rozdíly.
Nová média se nejpozději během
takzvaného arabského jara stala důležitým zdrojem informací o dění v těžko
dostupných oblastech nejen pro jejich běžné uživatele, ale i pro novináře působící
v tradičních médiích. Krize v Libyi, která byla oproti některým jiným
severoafrickým zemím specifická nízkým podílem přístupu k internetu mezi
běžným obyvatelstvem, ukázala světové i české žurnalistice, jakým směrem se pravděpodobně
bude muset v oblasti zpravodajství z konfliktních území ubírat.
Skupiny, které stejně jako
v libyjském případě vznikly kolem aktivistů a občanských novinářů
využívajících k šíření informací nová média, na mnoha místech působí
dodnes – za všechny například londýnská exilová Syrian Observatory for Human
Rights. Pro mnohá česká média se zahraničním zpravodajstvím, která nedisponují
vlastními zpravodaji na krizových místech, se často nová média stala jediným zdrojem důvěryhodných zpráv z konfliktních
zón.
Zdrojový článek
Laura C. Morris, “Contextualizing the power of
social media: Technology, communication and the Libya Crisis,” First Monday 19 (2014), dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5318/4166.
[1]
Viz například: Malcolm Gladwell, „Small change: Why the revolution will not be
tweeted,“ New Yorker, 4. říjen 2010.
[2]
Viz například: Philip N. Howard, Muzammil M. Hussain, „The role of digital
media,“ Journal of Democracy 22
(2011).
[3]
John Pollock, „Streetbook: How Egyptian and Tunisian Youth hacked the Arab
Spring,“ MIT Technology Review (2011), náhled dne 5. dubna 2015, http://www.technologyreview.com/featuredstory/425137/streetbook.
No comments:
Post a Comment