Vybraný text analyzuje vztah mezi blogosférou
a dominantním strategickým narativem, nebo, chcete-li strategickým diskursem.
Autorky se v něm zaměřují na analýzu vybraných příspěvků umístěných na
blogy v průběhu války v Afghánistánu, respektive v průběhu švédského
angažmá v mezinárodní misi NATO ISAF. Snaží se potvrdit či vyvrátit
hypotézu, že blogosféra inherentně vystupuje jako opozice k vládou stanovenému
strategickému narativu.
Autorkami textu jsou dvě akademičky
stojící na pomezí politologie a výzkumu médií. Konkrétně Maria Hellmanová a
Charlotte Wagnssonová. Obě působí na Katedře bezpečnosti, strategie a vedení
švédské Univerzity obrany. Hellmanová se na toto pracoviště přesunula teprve
nedávno ze Stockholmské univerzity, kde působila na Katedře žurnalistiky, médií
a komunikace. Zabývala se především otázkami globalizace, evropeizace,
komparace televizního zpravodajství a žurnalistickou kulturou (Volkmer
2012: xiii). Charolotte Wagnsson se věnovala spíše politologickým tématům jako
bezpečnost, fungování NATO, evropské vládnutí nebo conflict management (Swedish
Defence University 2015).
Autorky si daly za cíl komparovat
vlastní výzkum blogů věnujících se švédskému angažmá v Afghánistánu s výsledky
zahraničních výzkumů, prakticky bezvýhradně z anglosaského prostředí. K výzkumu
přistupovaly s představou, že nová média vystupují primárně proti
převládajícímu diskursu. Uvádí také několik případů, kdy tomu tak skutečně
bylo: wikileaks, protiválečné blogy či příspěvky na Twitteru. Za předmět
zkoumání si vybraly kombinaci „oficiálních“ blogů, psaných buďto přímo tiskovou
službou Švédských ozbrojených sil nebo příslušníky armády v Afghánistánu nasazenými,
a blogů „neoficiálních“ tvořených autory, kteří se dlouhodobě ve sledovaném
období mezi lednem 2010 a dubnem 2012 zabývali nasazením švédských ozbrojených
sil v Afghánistánu, ale nebyli spojeni s žádnou institucí.
Autorky se hlásí k tradici kritické
diskursivní analýzy a blogy se rozhodly zkoumat skrze metodu kvalitativní
obsahové analýzy (Hellman – Wagnsson 2015: 11). Jejich cílem bylo zjistit, zda
autoři odporovali nebo podporovali dominantní vládní strategický diskurs.
Hellmanová a Wagnssonová se přitom zaměřily na čtyři kategorie: samotnou misi,
odůvodnění mise, švédské úspěchy a obraz vojsk v očích národa. Celý text
je pak zprávou z výzkumu.
V části věnované zahraničním
výzkumům podobné tematiky dospěly Hellmanová a Wagnssonová k závěru, že
sociální média v anglosaských zemích se skutečně staví většinou do role
opozice proti dominantnímu diskursu. Nikoliv však média tradiční, protože ty
potřebují s ozbrojenými složkami a s vládou udržovat dobré vztahy,
aby si zachovaly přístup k informacím. Nicméně autorky se domnívají, že
mezi anglosaským prostředím a realitou malých národními jazyky mluvících států
existují významné rozdíly.
Ty jednak vidí v politické kultuře.
Zatímco v americké převládá polarizace, švédská je primárně konsensuální.
Rozdíl spočívá také ve velikosti blogosféry. Ta větší americká nabízí mnohem
více prostorů pro polarizované názorové střety, už jen z toho důvodu, že
se do ní zapojují anglicky mluvící příslušníci jiných národů a tak nabývá
transnacionálního rozměru, zatímco švédská je izolovaná. Roli má i to, zda je
mise rozebírána široce v tradičních médiích (což se ve Švédsku nedělo).
Poslední faktor spočívá v počtu příslušníků ozbrojených sil, kteří tato
média používají. Čím více, tím větší jest prostor pro názorový disent.
Autorky dospěly k překvapivému závěru,
že švédská blogosféra angažmá ozbrojených sil v Afghánistánu převážně
podporovala. Převládající diskurs popisoval zapojení do mise ISAF jako
humanitární poslání (na rozdíl od amerického boje proti terorismu), v čemž
má Švédsko dlouholetou tradici. Obě sledované skupiny, tedy jak oficiální tak
nezávislé blogy, podporovaly i účel mise. Byť ty nezávislé vyčítaly vládě
špatnou prezentaci mise veřejnosti. Stejně tak nezávislé blogy přistupovaly k vládě
kritičtěji, pokud šlo o plnění cílů mise, kdy voleným zástupcům vyčítali
nedostatečnou podporu jednotek! Oba typy blogů se shodly na úspěšnosti
švédského angažmá v Afghánistánu i na obrazu vojáků jako profesionálů
konajících dobro.
Text se objevil v časopise New
Media and Society v letošním lednovém čísle. Podobný rozkol mezi
oficiálním strategickým narativem a postojem prezentovaných sociálními médii
jsme v uplynulých týdnech viděli v českém prostředí v souvislosti
s průjezdem amerického konvoje Dragoon Ride. Zatímco oficiální kruhy se ke
konvoji stavěly pozitivně, na internetu se objevila široká skupina odpůrců. Jak
se ale záhy ukázalo, početně nestačila na skupinu podporovatelů průjezdu
spojeneckého konvoje. Ve srovnání se švédským případem je česká společnost
mnohem více polarizovaná a více inklinující ke konfliktu. Česko je také ve
srovnání se Švédskem větším státem, co do počtu obyvatel, byť nepatrně. A
především česká média věnovala průjezdu konvoje velkou pozornost, což
aktivizovalo jak zastánce, tak odpůrce.
Autorky nabídly zajímavý text nabízející
neotřelý pohled na v literatuře diskutované téma (vliv sociálních médií na
narativní disent) a zajímavou případovou studii situovanou do jiného prostředí
než dominantní texty. Samy si ale uvědomují, že by na jejich výzkum bylo vhodné
navázat a přinést srovnání s jiným podobným státem, aby se ukázalo, že lze
jejich závěry skutečně zobecnit.
Zdrojový text:
Hellman, M. – Wagnsson, Ch. (2015): New
Media and the war in Afghanistan: The Significance of blogging for the Swedish
strategic narrative. New Media & Society, Vol. 17, No. 1.
Další zdroje:
Volkmer, I. (eds 2012): The Handbook of
Global Media Research. Chichester: Wiley – Blackwell.
Swedish Defence University (2015): „Charlotte
Wagnsson“. On-line zdroj: http://www.fhs.se/en/contact/w/wagnsson-charlotte/
(cit. 13. 4. 2015).
No comments:
Post a Comment