zdroj: radirna.cz
Autor se zamýšlí nad rolí amatérských literárních fór na internetu v
českém prostředí a pokládá si otázku, zda a do jaké míry jsou jejich účastníci
či uživatelé známkou pozitivní demokratizace literární kultury nebo zda jde
projev bezbřehé grafomanie literárních diletantů, kteří jen objevili neomezené
možnosti publikování ne webu, kde jejich texty nekoriguje žádný editor (jako je
tomu v tištěných médiích), a proto jakékoliv omezení pokládají za cenzuru. Co se týče charakteristiky textu, jedná se vědeckou studii, která vznikla v rámci grantového projektu GAČR
P406/12/P603.
Jejím autorem je PhDr. Karel Piorecký, Ph.D. je literární historik a kritik, který se
zabývá především problematikou poezie 20. století a vztahu literatury a nových
médií. Vystudoval bohemistiku a germanistiku na Pedagogické fakultě UK a poté
absolvoval doktorské studium v Ústavu bohemistiky FF JU.
Obecným teoretickým rámcem studie a ústřední linií textu je koncept „participativní kultury“ Henryho
Jenkinse (2006), jenž je (jen velmi volně) doplněný o koncept „produsage“
Axela Brunse (2008) ve vztahu k sbližování rolí producentů a uživatelů
mediálních obsahů, neboť tento proces se nevyhýbá ani literární oblasti.
Podíváme-li se na obsah textu, tak autor v úvodu studie vymezuje její metodologii a teoretické ukotvení a popisuje jednotlivé kroky, které hodlá podniknout – nejprve analyzovat
principy, na nichž fungují amatérské literární servery a následně sledovat
mediální chování jejich uživatelů (aktivity spojené s registrací na serveru, publikací a editací příspěvků atd.). Určuje si rovněž další cíl svého zájmu –
sklon amatérských spisovatelů ke sdružování a jejich potřebu zpětné vazby na
své literární pokusy.
Uvědomuje si, že pojem „amatérská literatura“ už svým názvem odkazuje na nějaký protiklad jakési „profesionální literatury“ - proto hned na počátku vymezuje způsob, jímž bude tyto dva pojmy odlišovat. Nebude to životní či profesní praxe ani sociální role, čímž odliší „amatéry“ od „profesionálů“, nýbrž jejich literární kompetence. Piorecký připomíná názor Jonatana Cullera, který pokládá literární kompetenci za předpoklad porozumění textům (a také pravidlům literárního diskurzu) – rozhoduje se proto za „amatérskou literaturu“ pokládat tvorbu těch přispěvatelů literárních fór, kteří si tato pravidla literárního diskurzu osvojili jen z části nebo vůbec ne. Pokud se jim to nepodařilo kvůli jejich nízkému věku, přisuzuje jim označení „začínající autoři“ (jejich dalšími znaky je intencionalita, cílevědomost, snaha o zahájení literární kariéry či zájem o zpětnou vazbu). Jsou-li důvodem onoho neosvojení jejich individuální schopnosti, které jim to neumožňují, nazývá je „literární diletanti“ (společná je jim mimo jiné nahodilost v publikování náhodných a příležitostných textů bez zájmu o zpětnou vazbu).
Uvědomuje si, že pojem „amatérská literatura“ už svým názvem odkazuje na nějaký protiklad jakési „profesionální literatury“ - proto hned na počátku vymezuje způsob, jímž bude tyto dva pojmy odlišovat. Nebude to životní či profesní praxe ani sociální role, čímž odliší „amatéry“ od „profesionálů“, nýbrž jejich literární kompetence. Piorecký připomíná názor Jonatana Cullera, který pokládá literární kompetenci za předpoklad porozumění textům (a také pravidlům literárního diskurzu) – rozhoduje se proto za „amatérskou literaturu“ pokládat tvorbu těch přispěvatelů literárních fór, kteří si tato pravidla literárního diskurzu osvojili jen z části nebo vůbec ne. Pokud se jim to nepodařilo kvůli jejich nízkému věku, přisuzuje jim označení „začínající autoři“ (jejich dalšími znaky je intencionalita, cílevědomost, snaha o zahájení literární kariéry či zájem o zpětnou vazbu). Jsou-li důvodem onoho neosvojení jejich individuální schopnosti, které jim to neumožňují, nazývá je „literární diletanti“ (společná je jim mimo jiné nahodilost v publikování náhodných a příležitostných textů bez zájmu o zpětnou vazbu).
V další pasáži zmiňuje autor některé české literární servery – jako první
byl v roce 1997 založen Písmák.cz (hodná
zájmu je skutečnost, že zahraniční obdoby, německý web Leselupe.de a anglický
Deepundergrounpoetry.com, byly spuštěny až roku 1998, respektive 1999). V
roce 1999 odstartoval server Totem.cz, následovaly weby LiTerra, Liter.cz,
Blue World či Epika, z nichž jsou některé stále v provozu.
zdroj:
epika.cz
Na literárních fórech probíhají v zásadě čtyři druhy aktivit – registrace
uživatele, editace příspěvku,
jejich publikování a evaluace (zpětná vazba od čtenářů fóra).
Během registrace se nový uživatel seznamuje s pravidly webu a uvádí povinné údaje
– přihlašovací jméno, popř. přezdívku (nick) a mailovou adresu. Při
publikování v tištěném periodiku začínající autor vystupuje většinou pod svým
občanským jménem – to na webu není nutné. Zato správnou volbou nicku se
uživatel může odlišit od ostatních publikujících.
Piorecký si všímá, že mladí lidé, kteří se setkávají s digitálními a
síťovými médii už od narození (tzv. digital natives) jsou schopni měnit
personální identitu a je pro ně typické, že nerozlišují mezi identitou fyzickou
a virtuální (digitální). Někteří uživatelé dokonce publikují pod několika nicky
(jeden používají k publikování hodnotných textů a ostatní pro texty, jejichž
kvalita je ošidná).
Následně přistupují uživatelé k editaci svých příspěvků pomocí webových
textových editorů a mají tak pod kontrolou veškerý proces publikování – od
volby tématu, napsání příspěvku, výběru typu písma, formátování, ilustrací či
fotografií až po čas zveřejnění příspěvku. Přispěvatel přitom může editaci již
uveřejněného textu provést i dodatečně.
Uveřejňování textů přispěvatelů probíhá v reálném okamžiku - dokončení
textu a jeho publikování se často časově shoduje a je to právě rychlé
zveřejnění i získání zpětné vazby, co motivuje uživatele těchto literárních
webů. Jelikož se přispěvatelé podněcují navzájem k pravidelnému publikování,
dochází podle Pioreckého k jakési kolektivní grafomanii, jež je literárním
fórům vlastní a je to jejich nedílnou součástí.
Přílišná volnost při publikování posunula vnímání pojmu cenzura v
očích přispěvatelů - není to již pro ně pouze zásah nějaké moci do toku
informací, nýbrž jakákoli snaha o organizaci a výběr obsahu určitého média
(přičemž ve světě tištěných médií jde o naprostou samozřejmost). Za cenzuru
proto považují i nezveřejnění, stažení nebo smazání příspěvku, neboť publikování
svých textů na daném fóru pokládají za své nezcizitelné právo.
Autor si všímá, že během evaluace dostává přispěvatel zpětnou vazbu od
ostatních uživatelů buď verbálně prostřednictvím komentářů nebo jinou formou
hodnocení (přidělování bodů, tipů, číselných či grafických značek). Při
hodnocení příspěvků se dodržuje nepsané pravidlo, že je třeba autora za něco
pochválit – většina českých literárních fór neumožňuje udělit negativní známku
(s výjimkou slovního hodnocení). Naopak poměrně časté je uveřejnění různých
žebříčků odkazujících na populární kulturu, např. „top 20“ uveřejněných textů.
Hodnocení má i jistý socializační rozměr -
nezahrnuje pouze kvalitu uveřejněného textu, ale též chování autora na
serveru; proto je běžné vzájemné pozitivní ocenění příspěvků mezi uživateli.
Zahraniční literární fóra nabízejí jiné možností – např. bezplatný
lektorský dohled od známých spisovatelů (Leselupe.de), popř. formu soutěže hodnocenou nositeli významných
literárních cen (InterBoard Poetry Community).
Na literárních fórech nalezneme různé žánry (povídky, pohádky, fejetony
atd.) i populární literaturu (horor, fantasy, sci-fi) a také speciální
kategorii – fan fiction. Zde mohou kupříkladu fanoušci Harryho Pottera vymýšlet alternativní pokračování či převyprávět původní
děj podle vlastního uvážení.
Piorecký v té souvislosti připomíná
zjištění Janošíkové, které při analýze povídkové tvorby na fóru Epika
dospěla k závěru, že mezi zpracovávanými žánry chybí historické náměty a také
detektivky. Vysvětluje to tím, že pro psaní těchto žánrů je nutné zvládnout
jisté logické zákonitosti stavby příběhu a mít jazykové a faktografické
znalosti, jimiž přispěvatelé literárních fór zpravidla nedisponují. Jejich
tvorba má totiž často psychoterapeutický charakter, neboť se svými texty více
či méně vyrovnávají s psychickými problémy nebo s potížemi ve vztazích. Značná
část přispěvatelů nemá umělecké ambice, psaní považují za zábavu a jejich
autocenzura je tedy mnohem nižší, než kdyby publikovali v tištěném časopise.
Podle autora se vyskytují na literárním
fóru v zásadě dva druhy textů – beletristický příspěvek a komentářový
metatext k němu (popř. autorský paratext, který beletristický text
doprovází). Nejde prý tedy o systém zasazený do mnoha kontextů (jako v tištěné
literatuře), ale o záležitost přispěvatele, textu a dané komunity na webu.
Takže zatímco tištěný literární časopis kromě beletrie obsahuje i další podoby
textu (eseje, kritiky, rozhovory atd.), literární fóra vlastně nereflektují
aktuální dění v současné literatuře.
Piorecký zmiňuje i mimointernetové
aktivity literárních webů - některé literární komunity vydávají i tištěné
sborníky, příkladem je např. sborník Dvě kapky rosy (2007) sestavený z
příspěvků na serveru Epika. Literární fóra prý mají často také vazbu na
nakladatelství, která umožňují komukoli vydat knihu v nízkém nákladu (třeba jen
deseti kusů), neboť fungují na principu print on demand (POD). A nelze
zapomenout ani na další činnosti administrátorů a přispěvatelů - organizaci
různých setkání, literárních večerů a společných výletů.
Autor si všímá, že tendence ke kolektivitě
panovala u amatérské literatury i v minulosti – ať už to byly studentské
literární spolky v 19. století nebo později regionální literární kluby. Jelikož
v literárních fórech mohou přispěvatelé udržovat nepřetržitý kontakt, může se
zdát jejich komunikace náhodným návštěvníkům jejich webu nesrozumitelná, neboť
se odvolává na kontext webu, který je členům komunity dobře známý. Pojem
„komunita“ používaný přispěvateli však Piorecký pokládá za problematický - připomíná tvrzení Nancy K. Baym, že
nelzesamotnou existenci literárního fóra ztotožňovat s existencí. Ostatně
autor za členy „komunity“ nepokládá všechny registrované členy, nýbrž jen ty
aktivní přispěvatele a těch - jak prý zjistila Eva Košinská - je asi deset
procent.
Mnohem zajímavější je srovnání počtu
uživatelů na českých a zahraničních literárních fórech. Na začátku roku 2009
mělo na serveru Písmák.cz registraci 35 675 uživatelů (z toho asi 8000
bylo aktivních) a v témže roce bylo na fóru Totem.cz asi 30 000
registrovaných uživatelů. Naproti tomu na obdobné německém fóru Leselupe.de
(prý největším v zemi) bylo registrováno 4 744 uživatelů a anglofonní deepundergroundpoetry.com
měl 16 071 registrovaných uživatelů.
Obdobný nepoměr je i u počtu příspěvků – roku 2009 bylo na Totemu
265 000 textů, zatímco na Leselupe jen okolo 70 000. Důvodem prý zřejmě
bude skutečnost, že na Leselupe je více čtenářů („lurkers“),
kteří nejsou registrováni a přicházejí na web pouze číst, nikoli přispívat.
Autor uvádí také zjištění Barbory
Tamchynové, že uživatelé literárních fór upřednostˇunjí vlastní komunitu, jež
je k vstřícná k začátečníkům a diletantům a nemají tedy zájem
propojovat své účty se sociálními sítěmi jako je Facebook. V té souvislosti autor připomíná názor Nancy K. Baym, jež
považuje za jednu ze základních funkcí internetových diskusních skupin
poskytování podpory, která může být trojího druhu: emocionální, informační
a podpora při získávání sebedůvěry či sebeúcty..
Literárně komunikační systém literárních
fór je podle Pioreckého uzavřený a je nastavený spíše pro amatérskou
literaturu, přičemž se vyznačuje silnou soudržností svých autorů, kteří
zůstávají věrní svému „mateřskému“ fóru a jen zřídka přecházejí jinam. Struktura
uživatelů se časem proměnila - v 90. letech prý byli přispěvateli převážně lidé
ve věku 18-35 let, po roce 2000 pak přibyli mladí středoškoláci a lidé v důchodovém
věku. Autoři, kteří se prosadí v „tištěném světě“ knižní kultury se z
literárních fór stahují, neboť jinak by byli podle pravidel vyloučeni.
Piorecký se v závěru zamýšlí nad pozicí
literárních fór v současné kultuře a konstatuje, že se stala pro autory
generace Y „primárním publikačním prostorem, jakousi nultou vrstvou
literárního systému“ - neřídí se pravidly literárního diskurzu ani neslouží
k rozvoji literární kompetence, nýbrž mají sklon k amatérismu, neboť texty na
nich uveřejňované jsou „výsledkem volnočasové aktivity svých tvůrců“.
Literární fóra tak prý vlastně relativizují rozdíly mezi amatérskou a
profesionální (literárně kompetentní) literaturou – a spustila tedy proces
zdánlivé demokratizace a zpřístupnila literární diskurz další skupině autorů,
pro něž se stává spíše konverzací než literaturou. Podle Pioreckého jde však o
„iluzorní demokratizaci“, neboť autoři, kteří začali být literárně činní na
literárních fórech a jsou nadáni talentem a literární kompetencí, by zřejmě
uspěli na poli literárního diskurzu i bez těchto fór. Ani sám pojem
demokratizace není správný – o něm by se ve spojení s literárními fóry dalo hovořit
v případě, kdyby tato fóra šířila spolu s publikačním prostorem také literární
kompetenci. K tomu však v případě českých fór nedochází – na rozdíl od těch
zahraničních (pořádajících online lekce tvůrčího psaní a soutěže, kde hodnotí
příspěvky jako porotci uznávaní spisovatelé) – takže spíše než o demokratizaci
jde o „zábavu“, „užívání“ spojené s psaním a tedy jistý druh populární
literatury.
Zdroje:
PIORECKÝ, K. Amatérská
literární fóra na českém internetu: mezi demokratizací a diletantstvím
[online]. [cit. 2015-04-02].
Dostupné z: https://medialnistudia.files.wordpress.com/2014/12/ms_2014_2_piorecky.pdf
No comments:
Post a Comment