BRABAZON, Tara. Facing Off:
Theorizing Over-Sharing and Under-Reading. Online
Journal of Communication and Media Technologies [online]. 2015, roč. 5, č. 1 [cit.
2015-04-09]. Dostupné z:http://www.ojcmt.net/articles/51/514.pdf
Článek Tary
Brabazonové publikovaný v Online
Journal of Communication and Media Technologies nahlíží na téma
transformace užívání sociální sítě, konkrétně Facebooku, z „volnočasového“
média na „vzdělávací“ platformu – a tento náhled provádí v souvislosti
s obsahem klíčové práce Harolda Innise The Bias of Communication. Ve svém textu poukazuje především na to,
jaké obtíže způsobuje zmatečnost schopnosti uživatelů rozlišit osobní obsah od
toho, co je vhodné sdílet, a také genezi a evoluci informační gramotnosti a
informačního managementu ve vyšším vzdělávání.
Autorka
Australanka Tara
Brabazanová je profesorkou pedagogiky na Univerzitě Charlese Sturta
v Bathurstu v Austrálii. Hlavními oblastmi, jimiž se zabývá, jsou
témata populární kultury, online vzdělávání a kulturní historie. Mezi její
publikace patří například Digital
Hemlock: internet education and the poisoning of teaching (2002), The University of Google (2007) a Digital Dieting (2013).
Potvrzení změny konceptu
Zlomovým rokem
v historii nadsdílené kultury
byl rok 2010. V tomto roce dosáhl Facebook většího počtu unikátních
návštěvníků než Google a zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg se stal (z důvodu
rostoucí popularity této sociální sítě) podle Time Magazine Osobností roku. Zároveň
se tomu paradoxně stalo v roce, kdy vyšel najevo skandál ohledně WikiLeaks
(všichni návštěvníci této webové stránky byli kontrolováni a lustrováni tajnými
službami Spojených států a Velké Británie).
Klíčová otázka,
již Brabazonová klade, spočívá v tom, zdali je vhodné, aby se informace
šířily napříč platformami jenom proto, že je to možné. Je totiž důležité
přemýšlet o rozhodnutích, která je třeba udělat: sběr informace, vytvarování
(umístění do kontextu), shrnutí a teprve další šíření. Jelikož má-li být cílem
vyššího vzdělávání množení a šíření informací, které jsou konzistentní, přesné,
užitečné a ověřené, tak je nezbytné vytvářet určitě bezpečnostní protokoly,
které oddělí nekonzistentní zdroje dat. S rostoucím používáním sociálních
sítí a se stále se zvětšujícím objemem dat (informací) na sociálních sítích
vzrůstá i nutnost dokázat posoudit a ohodnotit kvalitu informace. V tomto směru
dochází k propojování „sociálního“ obsahu s obsahem pracovním či
vzdělávacím. Je nezbytné tedy brát v úvahu korelaci pojmů formy a obsahu,
stejně jako média a informace, kterou médium přenáší.
Jsou ještě média sdělením?
Brabazonová
hovoří o tom, že obsah je základní složkou současné informační éry,
z čehož vyplývá, že forma, stejně jako médium samotné jsou upozaďovány.
Tato zjištění jsou v rozporu s dnes již otřepanou frází Marshalla
McLuhana, že „médium (samo o sobě) je sdělením“. Brabazonová postuluje, že
McLuhanovo tvrzení bylo vhodné ke shrnutí období elektronických médií
(televize, rozhlasu, telefonu a telegrafu), jelikož v té době byla forma
současně i obsahem. V současné době, tj. v éře informačního přesycení,
se tato definice aplikovat nedá. Přesto Brabazonová nachází oporu
v McLuhanově kolegovi, Haroldu Innisovi a jeho publikaci The Bias of Communication.
Dle autorky
článku byl Innis na rozdíl od McLuhana ve svých tvrzeních opatrnější a
konzervativnější. Innis tvrdil, že veškerá mediální komunikace disponuje vlastním
bias (sklon, tendence, zaujatost,
předsudek) – a média rozlišil na dva typy: prostorově
orientovaná a časově orientovaná, přičemž daná orientace vychází
z typu kultury, v níž se používala. Prostorově orientovanou tradici
řadí orální kultuře antického Řecka, kdežto časovou tradici vidí v psaných
textech starověkého Říma. Základní disproporce obou tradic spočívá v tom,
že orální tradice (kultura mluveného slova, bez dochovaných záznamů tohoto typu
komunikace) blokovala možnosti přenášení znalostí a vědění. A právě na tomto
východisku staví Brabazanová svoji kritiku Facebooku jako platformy, kde právě
v důsledku atributů, které komunikaci směřují spíše k orální kultuře,
je negativně ovlivněna možnost spravovat a nakládat s informacemi daného druhu.
V následující části článku autorka hovoří o svých zkušenostech a
problémech, které nastávají, když uživatelé Facebooku nedokáží správně pojmout
bias sociální sítě.
Neuvědomění si bias
Prvním typem
problému, kterým Brabazonová musela z důvodu nepochopení bias sociální
sítě čelit, byly dotazy studentů týkající se domácích prací a školních
projektů. Studenti zjevně nepochopili princip osobních konzultací či možnost
psát své dotazy na pracovní e-mailovou adresu své profesorky. Stejně tak ji
nebyli s to oslovit prostřednictvím Skypu v konzultačních hodinách
nebo využít vhodnější internetové stránky (Academia.edu, LinkedIn). Namísto
toho své dotazy psali přímo na facebookovou zeď profilu Tary Brabazonové, čímž
ji nutili na své dotazy odpovídat, jelikož se profesorka bála nařčení
z diskriminace, kdyby se stalo to, že některým studentům již dříve
odpověděla, kdežto dalším by se odpovědí nedostalo (byť byly jejich dotazy
sebenesmyslnější).
Další nastalou
a nepříjemnou situací byla causa ohledně komunikace s jistou australskou
recenzentkou, Dianou Simmondsovou. Ta autorce článku napsala přes Facebook
takřka anonymní zprávu, zdali je pravdivý dekontextualizovaný úryvek z jejího
posudku na obálce knihy A Short History
of Celebrity od profesora Freda Inglise, u níž Brabazonová působila jako
odborný znalec. Díky slušně formulované odpovědi neznámé odesílatelce se
Brabazonová vyhnula tomu, aby se stala terčem nepodložené kritiky Simmondsové
(o níž posléze zjistila, že je recenzentkou a kritičkou). Simmondsová zjevně
nepochopila ani knihu ani posudek Brabazonové a především ani fakt, že by si
měla lépe ověřovat zdroje informací, provádět rešerše a také nepoužívat
Facebook k ověřování faktů. Jelikož Simmondsová postrádá schopnost porozumění
bias sociálních sítí, snaží se jim přiřknout úlohu, již dle Brabazanové plnit
nemohou.
No comments:
Post a Comment