Užití a uspokojení 2.0:
Nová uspokojení pro nová média
Teorie užití a
uspokojení v novém pojetí
Článek autorů Shyama
Sundara a Anthonyho Limperose reaguje
na volání po metodologickém a koncepčním vylepšení teorie užití a uspokojení v oblasti
studií nově vznikajících médií. Vzhledem k tomu, že předchozí studie o
užití internetu používaly seznam různých druhů uspokojení velmi podobný tomu, jaký
již existuje v tradičních médiích, zaměřil se tento článek na dva hlavní
problémy. Zaprvé se věnuje nástrojům užívaným k měření uspokojení v oblasti
tradičních médií přeneseným do prostředí nových médií, a zadruhé se zabývá tím,
že uspokojení a konceptualizace jsou příliš široce vymezené a tím pádem zde chybí
nové druhy uspokojení generované novými médii. Tato myšlenka se vzpírá pojetí,
že veškerá uspokojení vznikají z přirozených potřeb a nastoluje možnost,
že dostupnost technologií nových médiím může uměle vytvářet potřeby uživatelů a
tím také nové a odlišné druhy uspokojení. Autoři v článku přinášejí i
příklady nových možností uspokojení a možných způsobů jejich měření a hodnocení.
O autorech článku
Hlavní autor článku Shyam S. Sundar je řádný profesor Standfordské
univerzity a zakladatel a současně ředitel Laboratoře pro výzkum mediálních
účinků tamtéž. Vyučuje psychologii mediální komunikace, mediální teorii a metodologii. Je odborníkem v oblasti psychologie
mediálních technologií, užití a účinků internetu, trendů sociálních médií, webových
rozhraní, mobilních médií a psychologie interakcí mezi člověkem a robotem a
člověkem a počítačem. Ve své práci se věnuje sociálním a psychologickým
dopadům technologií nových médií od webových stránek po nová sociální média.
Jeho výzkum je finančně podporován mimo jiných nadacemi National
Science Foundation, Korea Science and Engineering Foundation, MacArthur
Foundation and Lockheed Martin Information Systems. Jeho články byly
publikovány například v časopisech Communication Research, Human
Communication Research, Media Psychology,Human Computer Interaction,
International Journal of Human-Computer Studies, Behaviour & Information
Technology, The Information Society, Journal of
Advertising, a Journalism & Mass Communication Quarterly. V současnosti
je hlavním editorem časopisu Journal of Computer-Mediated Communication.
Kromě článků v časopisech vydal knihu The handbook
of the psychology of communication technology (Malden, MA: Wiley
Blackwell), a jako spoluator přispěl
do publikace autorů Sundar, S. S., Jia, H., Waddell, T. F., & Huang, Y.
(2015) Toward a
theory of interactive media effects (TIME): Four models for explaining how
interface features affect user psychology.
Druhý autor Anthony
M. Limperos je pomocným profesorem na oddělení komunikací Fakulty komunikací a
informací Univerzity v Kentucky. K oblastem jeho vědeckého zájmu patří
psychologie video her, mediální účinky, nové komunikační technologie. Vyučuje metodologii
výzkumu, komunikační teorie, mediální účinky, společnost a masová média, a
strategii komunikace. Publikoval řadu článků v časopisech, mimo jiné „Psychological
and physiological responses to stereoscopic 3D gaming: Exploring how
experienced and inexperienced gamers react to shifts in gaming features“,
nebo „Are “Wii” exercising correctly? Understanding how exergames can be used
to increase knowledge of exercise behavior.“
Publika nebo uživatelé
Koncept aktivních
uživatelů mediálních obsahů dosáhl díky internetu svého vrcholu. Ve skutečnosti
se přežil, neboť internetová publika jsou natolik aktivní, že zde již nemluvíme
o publicích, ale o uživatelích. Užití předpokládá dobrovolnou činnost, nikoliv pasivní
vstřebávání. Ale co tento přerod v mediální konzumaci vysvětluje? A
přináší jiný způsob užití také nové možnosti uspokojení? Odpověď se skrývá v přirozené
podstatě samotného média a jeho nástrojích, jež poskytují široké spektrum
možností interakce s mediálními obsahy. Spoluzakladatel Twitteru kdysi přišel
s ideou, že nová média vytvářejí nové potřeby, měla by tedy přicházet s novými
druhy uspokojení. Jenže vezmeme-li v úvahu, že centrem výzkumu užití a
uspokojení je obvykle nikoliv technologie média per se, ale spíše sociální a
psychologické faktory, je pravděpodobné, že naše pochopení užití nových médií
je zkresleno dominancí tradiční metodologie výzkumu užití a uspokojení. Tento
postřeh přivedl autory článku na myšlenku, že technologie samotná by mohla být
zodpovědná za vytváření nových druhů uspokojení a touto cestou by bylo tedy
možné zvýšit dosah, relevanci a hodnotu studií užití a uspokojení nových médií.
Historie výzkumu užití a uspokojení
Autoři se v článku
podrobně věnují rozboru typologií výzkumu účinků a uspokojení navržených v předchozích
studiích. Zmiňují, že s myšlenkou, že uspokojení by mohlo souviset s druhem
média přišel již v roce 1983 Rosenfeld, který vyslovil hypotézu, že druh
média, který uživateli/publiku obsah zprostředkuje, by mohl být sám o sobě
jistým zdrojem uspokojení.
V roce 2000
Ruggiero vyslovil názor, že v budoucnu bude druh média, respektive
technologie (tedy interaktivita, demasifikace, a asynchronicita) důležitým
prvkem výzkumu užití a uspokojení, neboť poskytnou výzkumníkům novou oblast
bádání. Normans e v roce 2002 zmiňuje o tom, že dostupnost technologií, respektive
možnost vlastnit jistý druh médií je přinejmenším jedním z faktorů přinášejícím
uspokojení.
Přinášejí nové technologie nové druhy
uspokojení?
Autoři tvrdí, že schopnost
internetu představovat obsahy v mnoha podobách, od textu přes obrazy až po
videa, je přinejmenším jedním z aspektů přinášejícím uživatelům uspokojení.
Trh je podle nich tak zasycen různými druhy nových technologií, že uživatelé
očekávají od různých zařízení uspokojení odlišné kvality. Například herní
konzole by měla přicházet především s něčím, co je nové, uspokojení tedy
obsahuje faktor novosti. Nebo uživatelé výrobků firmy Apple často spojují tuto
značku s termínem „cool", uspokojení jim přináší představa, že
vlastní cosi neotřelého, ojedinělého. Autoři si všímají například i toho, že
dané zařízení usnadňuje uživateli „cestovat“ internetem snáze a jednoduchost
navigace přináší také jisté uspokojení. V neposlední řadě je podle nich zdrojem
uspokojení také druh rozhraní, které zařízení používá, pokud se v něm uživatel
snáze orientuje a zařízení se snáze ovládá, je i toto jistým druhem uspokojení.
Možné kategorie uspokojení v nových médiích
V závěru článků
autoři v přehledné tabulce shrnují kategorie, které navrhují jako vhodné
faktory pro měření uspokojení související s užíváním nových médií. Tabulka
obsahuje 57 bodů, jimiž se (podle názoru autorů) uživatel řídí, chce-li shrnout,
jaké uspokojení, pokud vůbec, mu médium přineslo. Body jsou rozdělené do
kategorií, mezi kterými jsou například výše zmiňovaný faktor novosti,
neotřelosti, ale autoři sem zařadili také možnost, zda uživatel zařízení
vlastní či ne, zda se při jeho užívání cítí aktivní či pasivní, zda získává
zpětnou vazbu.
Co autoři navrhují
Autoři se
nedomnívají, že jejich navrhovaný způsob měření uspokojení z užívání nových
médií je jediný pravý a vhodný, považují svou tabulku kategorií spíše za návrh,
nicméně doporučují budoucím výzkumníkům, aby jej vzali v potaz a alespoň
okrajově je ve svých studiích použili.
Zdrojový článek: S.
Shyam Sundar, Anthony M. Limperos: Uses and Grats 2.0: New Gratifications for
New Media. Journal of
Broadcasting & Electronic Media [online].Volume 57, Issue 4, 2013. Pages
504-525. [cit. 2015-04-12]. ISSN 0883-8151.
Dostupné z: http://content.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/ContentServer.asp?T=P&P=AN&K=94074640&S=R&D=a9h&EbscoContent=dGJyMNHr7ESep7A4v%2BbwOLCmr02eprZSsaa4S7SWxWXS&ContentCustomer=dGJyMPGnsEyur69Rudzxjrnb5ofx6gAA
No comments:
Post a Comment