KREISS, D. Seizing the Moment: The
Presidential Campaigns' use of Twitter During the 2012 Electoral Cycle.
New Media [online]. s. 1- 18 [cit. 2015-04-12]. DOI: 10.1177/1461444814562445.
Je Twitter pouze další možnost
pro sdílení našich názorů se zbytkem tweetujícího světa, nebo účinným
politicko-komunikačním nástrojem, který může pomoci vyhrát volby, případně
ovlivnit to, co si následující den přečteme v novinách? Jakým způsobem vnímají
Twitter tvůrci volebních kampaní? Jak ho využívají novináři? Odpovědi nejen na
tyto otázky přináší článek Daniela Kreisse − Seizing the Moment: The Presidential Campaigns' use of
Twitter During the 2012 Electoral Cycle.
Daniel Kreiss se ve svém článku zaměřil na
volební cyklus prezidentských voleb konajících se v roce 2012 v USA. Tehdy proti sobě stanuli Mitt
Romney a Barack Obama. Volební kampaň, kterou oba kandidáti podstoupili, byla v mnoha
ohledech jedinečná. Kampaň roku 2012 byla historicky nejdražší volbou
amerického prezidenta. Její prvenství však nespočívalo pouze ve vynaložených
finančních prostředcích, ale také ve snaze o maximální využití všech dostupných
komunikačních kanálů. Právě během této kampaně byl Twitter poprvé výrazněji využit jako nástroj politické
komunikace. Nakonec i samotný vítěz volebního klání a současný prezident Barack
Obama krátce po svém znovuzvolení svým tweetem: „Další čtyři roky..“ poslal do
světa vzkaz nejen o uspořádání v Bílém domě, ale i o významu sociální
sítě Twitter. Jeho uživatelskou stopu, doplněnou fotografií, na které se objímá
s manželkou, sdílelo během krátkého období přes čtvrt milionu lidí. Jeho
vzkaz se ve své době stal nejvíce sdíleným tweetem v historii sociálních
sítí.
Daniel Kreiss předložil čtenářům analýzu, která měla v době publikace
článku zaplnit prázdné místo v literatuře. To se mu nepochybně podařilo, přestože
nebyl prvním autorem, který se zabýval rolí Twitteru ve vytváření agendy (agenda-building)
v širším kontextu procesu agenda-setting. V tomto ohledu zaujímá
prvenství John H Parmelee se svým textem „The
Agenda-Building Function of Political Tweets“.
Daniel
Kreiss zvolil pro svůj článek podobné téma jako John H Parmelee, kterého také
několikrát cituje. Na téma však nahlíží
zcela jinou optikou. Oba se sice věnují
vytváření agendy v procesu agenda-setting, ale zatímco Parmelee zkoumá
využití Twitteru novináři napříč Spojenými státy, Kreiss se soustředí na
opačnou stranu barikády. Roli Twitteru v procesu agenda-building zkoumá
z pohledu správců politicky orientovaných účtů na Twitteru.
Twitter
je tak oběma autory vnímán jako účinný nástroj politické komunikace, čemuž odpovídá
i zařazení textu v sociálních vědách. Článek osvětluje problémy stojící na
pomezí politologie a mediálních studií a zařazuje se do širšího rámce
třístupňového procesu agenda-setting.
Autor
využil pro svou analýzu časové období volební kampaně roku 2012. V pomyslné
bitvě proti sobě stanuli organizátoři kampaně Baracka Obamy a Mitta Romnyho. Daniel
Kreiss poutavě vysvětluje, jakým způsobem se vedoucí pracovníci snažili vést
kampaň na Twitteru. Porovnává možnosti týmů Mitta Romnyho a Baracka
Obamy. Předkládá čtenářům výzvy, kterým tvůrci kampaní museli čelit a problémy,
se kterými se museli vypořádat.
Pro
přesvědčivé objasnění funkce Twitteru v procesu agenda-building zvolil
autor kvalitativní obsahovou
analýzu. Využil metodu hloubkových rozhovorů a také metodu sněhové koule (snow ball sampling). Do
výzkumu bylo zapojeno celkem šest po sobě dotazovaných respondentů, přičemž
každý z nich předal kontakt, který tázajícího dovedl k dalšímu
respondentovi. Mezi respondenty se zařadili lidé, kteří byli během prezidentské
kampaně ve Spojených státech amerických na vyšších pozicích v organizačních
týmech Baracka Obamy a Mitta Romneyho.
Z článku
vyplývá, že Twitter zaujímá poměrně významné postavení v oblasti politické
persvaze. Text dále předkládá přesvědčivé argumenty, které čtenářům sdělují, že
pro efektivní politickou komunikaci je, s ohledem na charakter a
rychlost nových médií, stěžejní míra autonomie správců twitterových účtů. Autorova
argumentace je podložena konkrétními citacemi i příklady přímo z volebního
„boje“. Daniel Kreiss mj. uvádí, že tým okolo Baracka Obamy měl nespornou
výhodu v nastavení hierarchie týmu, který měl na starosti digitální
komunikaci a mohl tak reagovat pružně a efektivně i na situace, které se
nedaly předvídat.
Zároveň
se však zmiňuje i o riziku, které s sebou tato autonomie přináší. Jako
jeden z rizikových faktorů vnímá průměrný věk pracovníků v oblasti
digitální komunikace, který se pohybuje mezi 20 a 30 lety. Uvádí
také, že v případě situací, které byly dlouhodobě očekáváné, navrhly oba
proti sobě stojící týmy podobnou komunikační strategii. V tomto případě se
jednalo se zejména o důležité volební debaty a projevy.
Výše
v textu již bylo uvedeno, že hlavním cílem autora bylo zaplnění mezery v odborné
literatuře v době publikace článku a tento cíl se mu podařilo splnit, stejně
jako se mu podařilo nalézt odpovědi na otázky, které si v úvodu analýzy
položil. Článek je bezesporu přínosný a mohl by být inspirací i pro výzkumy
zabývající se stejnou problematikou i v českém prostředí, kde se roli
nových médií a sociálních sítí ve vztahu k politické reprezentaci a
občanské participaci zabývá dlouhodobě skupina PolCoRe (Political Communication
Research Group), zřízená v roce 2013 při Institutu komunikačních studií a
žurnalistiky FSV UK.
Autorem
textu „Seizing the Moment: The Presidential Campaigns' use of Twitter During
the 2012 Electoral Cycle“ je Daniel Kreiss, vysokoškolský pedagog (Assistant
Professor) na University of North
Carolina at Chapel Hill. Dlouhodobě se zaměřuje na proměnu mediální produkce ve
vztahu k občanské společnosti, participaci a politické reprezentaci.
V knize „Taking Our Country Back: The Crafting of Networked Politics from Howard
Dean to Barack Obama“ se zabývá posunem organizace a koordinace
demokratických politických kampaní od doby nástupu nových médií na politickou
scénu. V současné pracuje na knize „Networked Ward Politics:
Parties, Databases, and Campaigning in the Information Age“. Publikace by
měla vyjít v nakladatelství Oxford University Press v roce 2016.
No comments:
Post a Comment