Námi rozebíraný článek se věnuje výzkumu Eszter Hargittai a Eden Litt s názvem
The tweet smell of celebrity success: Explaining
variation in Twitter adoption among a diverse group of young adults. Výzkum probíhal
v letech 2009 a 2010 a kladl si za cíl zjistit, jaká skupina mladých
dospělých nejvíce využívá službu Twitter a proč tomu tak je. Výzkum byl
publikován v časopise New Media & Society v srpnu 2011.
O autorkách
Eszter Hargittai je profesorkou komunikačních studií a spolupracuje s Institutem
politického výzkumu na Northwestern University, kde vede výzkum týkající se
využívání webu. Je také asistentkou na Harvardu v Berkmanově centru pro
internet a společnost. Titul Ph.D. v oboru sociologie získala v roce
2003 na univerzitě v Pricetonu.
Eden Litt je
doktorandkou na Northwestern University a studuje obor média, technologie a
společnost. Zabývá se zejména soukromím na sociálních sítích a absolvovala také
stáž ve společnosti Google. Samostatně publikovala např. studii o tom, jak lidé
rozumějí pravidlům soukromí na sociálních sítích.
Hargittai a Litt
společně publikovaly např. článek o sdílení fotografií, studii o vlivu
internetu a zejména sociálních sítí na hledání zaměstnání, věnovaly se vlivu
Twitteru na získávání informací nebo důvodům, proč lidé na sociálních sítích
často zveřejňují o svém soukromí více, než by prozradili osobně.
Téma výzkumu
Základní otázkou
výzkumu je, co motivuje mladé dospělé k tomu, aby využívali sociální síť
Twitter a proč je pro ně tzv. mikroblogování zajímavé. Autorky se snažily najít
systematické vzorce zájmu o tuto sociální síť a zjistit, zda existují konkrétní
vlivy, které tento zájem predikují – ať již demografické, rasové, vzdělanostní
nebo zda mají uživatelé nějaké další společné záliby. Ukázalo se, že jisté
vlivy existují – mezi 505 Američany, kteří se stali respondenty Hargittai a
Litt, se zjistilo, že pro využívání Twitteru je důležitá rasa a etnikum, lepší
schopnosti v používání webu a osobní zájmy.
O Twitteru
Autorky na počátku článku krátce Twitter představují – zmiňují fakt, že příspěvek může obsahovat pouze
140 znaků, popisují profily, které každý uživatel této sociální sítě má a
zejména možnost „následovat“ další osoby, které na Twitteru také jsou. Za
důležité považují zejména možnost získat rychle velké množství informací na určité
téma díky hashtagům, a to např. v případě přírodní katastrofy. Hargittai
zde navazuje na svůj výzkum z roku 2007, kde se ukázalo, že běloši a
Asiaté z řad dotazovaných studentů ve srovnání s Hispánci více
využívají Facebook. Právě Hispánci naopak častěji zmiňovali MySpace.
Důležitou informací
je také to, že povědomí o Twitteru dle dalšího průzkumu vzrostlo v letech
2008–2010 z 5 na 87 procent. U již zmiňovaných zájmů uvádějí autorky
výzkum, podle kterého jsou nejdůležitějšími tématy zábava, sport, internetové
memy a technologické novinky. S tím souvisí i nejvíce „následované“ osoby
a organizace: „[...] herci jako Ashton Kutcher, osobnosti televize jako Oprah
Winfrey, politici jako Al Gore, atleti jako Shaquille O’Neal, hudebníci jako
Britney Spears a zpravodajské společnosti jako CNN[1]“.
Data
Respondenty autorky
výzkumu oslovily dvakrát. Jednalo se o studenty University of Illinois a první
dotazování proběhlo na jaře roku 2009. Opakovalo se o rok později se stejnými
lidmi. Poprvé získaly Hargittai a Litt data od 1115 studentů, odpovědí
z obou ročníků, které byly ve výzkumu využity, bylo nakonec 505.
V dotazníku
studenti uváděli: svou rasu, dosažené vzdělání, schopnost využívat web (na
základě doby používání, prostředků atp.), zájmy (např. lokální zprávy nebo
sport) a znalost a využití Twitteru.
Výsledky
Fakta, která
autorky z výzkumu zjistily, jsou velmi zajímavá. S předchozími
výzkumy se shoduje pokles počtu těch, kteří o Twitteru neslyšeli – z 37,6
% na 2,2 %. Nejvíce Twitter používají Afroameričané, poté běloši, Asiaté a
nejméně Hispánci. Z výzkumu také vyplývá, že využívání Twitteru roste
spolu se vzděláním. Mezi těmi, kteří nemají vystudovanou střední školu, tuto
sociální síť používalo 5,5 % respondentů. Autorky také uvádějí, že uživatelé
Twitteru mají lepší schopnosti v používání webu, rozdíl ale nepovažují za
příliš velký. U zájmů mezi respondenty převládly lokální/národní zprávy,
následovaly mezinárodní zprávy, celebrity a zábava, technologie, hledání zaměstnání,
sport, politika a umění.
Diskuze
Hargittai a Litt
uvádějí další témata, která do výzkumu nejsou zahrnuta, přestože
v rozhodnutí využívání Twitteru mohou hrát roli. Patří sem rodina, přátelé
a známí respondentů, různý věk, ale také typ jejich studia. Toto navrhují jako
další možné cesty následujících výzkumů. Za důležitý poznatek považují to, že
se mezi uživateli ukázala jako nejvíce zastoupena jedna rasa (Afroameričané).
Autorky taktéž dokázaly, že velkou roli hraje zájem o celebrity, což pravděpodobně
souvisí s možností sledovat jejich často autentické profily.
Studie je jedinečná
v tom, že dokázala srovnat uživatele a neuživatele Twitteru a najít tak
možné předpoklady pro to, kdo se uživatelem stane či ne. Výsledky výzkumu
dokládají, že používání nějaké sociální sítě není náhodnou volbou a Hargittai a
Litt upozorňují na to, že s tímto faktem musí všechny příští výzkumy
počítat.
Kontext v ČR
Využívání Twitteru
není v České republice tak oblíbené jako v USA, přesto však jeho vliv
roste. Pokud srovnáme zkoumané období, v roce 2009 bylo zaznamenáno 700
000 tweetů z Česka a existovalo pouze 10628 unikátních uživatelů, kteří
uváděli ČR jako svou lokaci[2]. Data
týkající se věku, zájmu či vzdělání uživatelů nejsou bohužel v České
republice pro toto období dostupná. Nárůst počtu uživatelů je ale zásadní –
v současnosti u nás využívá Twitter asi 300 tisíc lidí a nejčastěji jsou
ve věku mezi 24 a 36 lety[3].
Zdrojový článek:
HARGITTAI, Ezster. LITT, Eden. The tweet smell of celebrity success: Explaining variation in Twitter adoption among a diverse group of young adults. New Media & Society. 2011-08, vol. 13, s. 824-842
[1] HARGITTAI, Ezster. LITT, Eden. The tweet smell of celebrity success: Explaining
variation in Twitter adoption among a diverse group of young adults. New Media & Society. 2011-08, vol. 13, s. 828 [cit. 2015-04-12]
[2] SVOBODA, Jakub. Kolik je českých uživatelů Twitteru? tyinternety.cz, 18. 10. 2009. [online] Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/socialni-site/kolik-je-ceskych-uzivatelu-twitteru/
[2] SVOBODA, Jakub. Kolik je českých uživatelů Twitteru? tyinternety.cz, 18. 10. 2009. [online] Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/socialni-site/kolik-je-ceskych-uzivatelu-twitteru/
[3] -pat-. Twitter má v Česku už 300 tisíc uživatelů. týden.cz, 3. 4. 2015. [online] Dostupné z: http://mediamania.tyden.cz/rubriky/on-line/twitter-ma-v-cesku-uz-300-tisic-uzivatelu_338575.html
No comments:
Post a Comment