Olympijské hry, Mistrovství světa ve fotbale, hokejová či baseballová liga v USA, fotbalové ligy v Evropě, všechny tyto sportovní akce, a stovky dalších, spojuje zejména jedna skutečnost - neuvěřitelný a neutichající zájem lidí po celém světě o zhlédnutí těchto zápasů, utkání či her. Takovou vášeň a zapálení samozřejmě nemohou ignorovat média. Sportovní události představují v současnosti na mediálním trhu to nejžádanější zboží, které médiím zaručuje přízeň publika, zisky z reklamy i vlastní propagaci. Jak se ovšem mění sportovní vysílání v době nových digitálních médií? Jsou starší média připravena čelit novým výzvám v podobě technologického pokroku? Hrozí, že se sportovní přenosy přestanou vysílat v televizi, neboť diváci se na ně raději dívají na mobilních telefonech či počítačích?
Odpovědi na výše uvedené otázky nalezneme
v odborné práci Sports on Traditional and
Newer Digital Media: Is There Really a Fight for Fans? V ní se autoři
zaobírají právě faktory, které mají vliv při rozhodování diváků, zdali při
sledování sportovní události zvolí klasické či nové digitální médium. Práce
také zkoumá soupeření o divákovu pozornost ze strany těchto dvou mediálních
světů a klade si dále za cíl zjistit, jestli ony ohromné finanční částky
investované do reklamy mají opravdu takovou moc, tedy že přitáhnou divákovu
pozornost a přetáhnou ho kupříkladu od televize k aplikaci na mobilním
telefonu.
Autory uvedené práce jsou Walter Gantz a
Nicky Lewis. Profesor Walter Gantz je děkanem Fakulty telekomunikací při
Universitě v Indianě. Tématem sportovních fanoušků se zabývá již více než
třicet let a zkoumá především, jak tito fanoušci přenáší svou vášeň do
normálního života. Je autorem několika odborných publikací, jako Sports Fans, Identity, and Socialization:
Exploring the Fandemonium či Desert
Storm and the Mass Media. Nicky Lewis je doktorandkou na Fakultě
telekomunikací při Universitě v Indianě. Ve své práci se zaměřuje na
otázku psychologie médií a vlivu médií na chování běžného uživatele.
Jako tradiční média jsou v této práci
brána rádio a televize, ať už se jejich obsah přenáší skrz pozemní, satelitní
či kabelovou cestu. Na druhé straně novější digitální média zde zastupují
počítače a zařízení na bázi mobilního telefonu. Autoři při vybírání konkrétních
aspektů, které budou při popisování tématu používat, vycházely především ze
dvou nedávných výzkumů. Prvním z nich je odborná práce Fanship Differences between Traditional and
Newer Media, za kterou opět stojí Walter Gantz a Nicky Lewis. Zde se jako
faktory ovlivňující užívání klasických či nových médií uvádějí: míra vlastního rozhodování,
interaktivita, dočasné omezení, věrnost, velikost obrazovky a dostupnost.
Druhou odbornou prací, ze které autoři vycházeli je Uses and Grats 2.0: New Gratifications for New Media, v níž jsou
popsány čtyři základní předpoklady propojené s novými médii: modalita,
interaktivita, zprostředkování a vlastní tvorba.
Z uvedených výzkumů si vybrali autoři
této práce kritéria, která budou při zkoumání hodnotit a která se nejvíce hodí
právě na tuto úzce zaměřenou oblast. Ty pak začlenily do třech vyšších celků.
Nejprve je tedy zajímali technologické okolnosti, kde se zaměřili na loajalitu
diváků, velikost obrazovky a přenesení skutečnosti, a jako poslední kritérium
tohoto celku zvolili interaktivitu. Jako druhou oblast zvolili samostatný
obsah. Do třetího celku začlenili faktory ovlivňující diváka, a to míru
zprostředkování, životní styl a osvojení technologií.
Ve zkoumání vlivu technologických faktorů
na diváka vyplynulo, že co se týče jeho loajality vůči upřednostněnému médiu,
vítězí klasická média. A to i v případě dalšího faktoru, velikosti
obrazovky a přenesení skutečnosti. Pocit přímého účinku a určitý dojem, že je
divák přítomen sledované hře ve skutečnosti, dokáží totiž klasická média nejlépe
reflektovat. Důvody jsou prosté. Při sledování sportovního zápasu přes
televizní vysílání má divák téměř jistotu kvalitního obrazu, zvuku a komentáře.
Navíc, když takový zápas sleduje na širokoúhlé televizi, která dle
nejmodernějších standardů poskytuje zcela jedinečné detaily. Nová média ovšem
vítězí jednoznačně na poli interaktivity. Nabízí totiž daleko větší rozmanitost
služeb, jak diváka ještě více zapojit do sportovního přenosu. Divák má díky
internetu možnost sledovat výsledky z několika utkání najednou, zároveň si
o nich číst zajímavé komentáře a v neposlední řadě se o tom například pobavit
s přáteli na sociálních sítí.
Z výzkumu ovšem jednoznačně vyplývá,
že nejdůležitějším aspektem, který rozhoduje, na jakém médiu se diváci budou na
sport dívat, je jednoduše obsah. Kdo získá vysílací práva největších
sportovních událostí na světě, má do jisté míry vyhráno. Zde logicky opět těží
ze svých prostředků klasická vysílací média a novější média jsou zde odkázána
na poskytování programu, který se snaží k tomu standardnímu přinést něco
nového, zpestření či aktualitu. Ovšem z výzkumu vyplývá také velmi
zajímavý fakt. Kvůli tomu, jak jsou čím dál více sportovní přenosy vysílány na
komerčních placených kanálech, které jsou navíc stále dražší, tak o to více
narůstá počet uživatelů, kteří se na konkrétní sport dívají na internetu.
Samozřejmě, v takovém případě počítají s tím, že obraz a zvuk jsou
nevyhovující a občasný výpadek přenosu není nic neobvyklého.
Uvedený výzkum má zajisté určitou relevanci i k médiím v České
republice. Zde byl totiž sport obecně velmi dlouhou dobu doménou veřejnoprávní
České televize, ovšem v posledních letech jsme svědky zejména výrazné
proměny, kdy se mnoho sportovních přenosů vysílá pouze na placených kanálech,
či na placených webových portálech. Během několika posledních měsíců zde také
můžeme spatřit výraznou snahu společnosti O2 o postupné pronikání do televizní
sféry, zejména zacílené na sportovní odvětví. Společnost O2 vidí právě velký
potenciál díky svému portfoliu, kdy díky svým mobilním a datovým službám dokáže
předložit sportovním fanouškům zajisté velké nabídky a možnosti.
-------------------------------------------------
Zdroj práce:
GANTZ, W. a N. LEWIS. Sports on Traditional and Newer Digital Media: Is There Really a Fight for Fans?. Television [online]. 2014-11-11, vol. 15, issue 8, s. 760-768 [cit. 2015-04-12]. DOI: 10.1177/1527476414529463. Dostupné z:http://tvn.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1527476414529463
No comments:
Post a Comment