Crowdsourcing v českém korporátu
Jedna z cenných rad, kterou jsem do svého
marketingového života dostala zněla: „Pokud nedáš moc do rukou svých klientů,
budeš muset být buď vizionář, anebo nepřežiješ.“ A tuto radu mi nepřestaly
omílat ani lidé z agentur – „Vaše značka musí lidem přinášet něco víc,
musíte jejich život nějak vylepši, obohatit. To, že tu jste prostě už
nestačí.“. Jednou z možných cest, jak zapojit zákazníky do budování značky
a dát jim rozhodovací pravomoc, je crowdsourcing, nástroj využívaný častěji
menšími a spíše start-up projekty, než velkými korporacemi. Ve svém článku bych
ráda prezentovala crowdsourcingové cesty, kterými se vydaly dvě
velké značky na českém trhu. Prvním příkladem je kampaň Bohemia Chips a jako
druhý jsem vybrala projekt pojišťovny Allianz. Každá společnost uchopila
crowdsourcing po svém a dosáhla rozdílných výsledků.
Bohemia chips - Vítězství za příchuť
V roce 2013 řešila společnost Intersnack problém se svou značkou
Bohemia Chips. Na stabilním trhu v kategorii chipsů, kde byla Bohemia leaderem,
začaly klesat prodeje a klesala také pozice a hodnota značky. Bylo to také
důsledkem oslabených mediálních investic a pouze taktických, nikoliv dlouhodobě
strategických komunikačních kampaní, které značka dělala.
Ve spolupráci s agenturami vytvořila značka komunikační
koncept Vítězství za příchuť. Cílem komunikace bylo samozřejmě zvýšit prodeje a
prodejní podíl na trhu a zároveň posílit loajalitu spotřebitelů ke značce a revitalizovat
ji jako českou, "naši" značku, která je tu pro své spotřebitele.
Koncept Vítězství za příchuť byl postaven na soutěžním spotřebitelském
výběru nových příchutí Bohemia chips. Soutěž měla několik fází, v první fázi
mohli lidé pomocí SMS a facebookové aplikace zasílat návrhy na příchutě, poté
jednotlivé návrhy sbíraly referenční hlasy a z top výběru vybrala odborná
porota tři finální příchutě. Ta příchuť, která byla prodejně nejúspěšnější, se
stala vítěznou a autor jejího návrhu, který byl zároveň se svým návrhem
nejrychlejší, získal finanční odměnu.
Aktivně se do kampaně zapojilo téměř 30 000 unikátních
účastníků. Prodeje značky Bohemia Chips vzrostly v porovnání 1–6 2011 a 1–6 2012 o 17 %.
Vybrané příchutě se na trhu udržely 1 rok, později začaly
jejich prodeje slábnout a položky byly v portfoliu Bohemia zrušeny.
Podobný komunikační formát společnost zatím nezopakovala. Investice do kampaně činila více než 35 milionů korun.
Více o kampani zde: http://www.effie.cz/vysledky-effie/rocnik-2013/bch-vitezstvi-za-prichut/
Allianz Client Board
Druhou největší výdajovou položkou marketingového oddělení je
investice do výzkumu. Trh se stal natolik komplexním, že obyčejný panelový
brand tracking už nestačí. Abyste dokázali držet krok, sledovat aktivity
konkurence, vůbec vědět a definovat si, kam váš byznys směřuje a hlavně si
obhájit marketingové a obchodní investice, potřebujete prodejní data, data z
nákupního spotřebitelského panelu, testy kvality, testy cenové sensibility a k
tomu všemu navíc ještě potřebujete zvlášť kvalitativně a kvantitativně testovat
jednotlivé inovační nápady, kreativní a produktové koncepty. Protože bez toho
prostě na trh nic nového nedostanete.
Testování konceptů může ročně spolknout částky v řádech
statisíců až milionů a výsledky testů budou vždy zpochybnitelné a nejisté. S výše popsanými problémy, nemluvě o nekonečném shánění
podpisů a zamotaných schvalovacích procesech spojených s managementem výzkumů
uvnitř korporace, se potýkala také společnost Allianz. Allianz potřebovala
odpovědi, potřebovala šetřit peníze a potřebovala nový vztah se svými klienty. Protože klienti nejsou jen zdroj vašich příjmů, ale mohou být i ambasadory
značky a tvůrci a nositeli hodnot značky. Allianz vytvořila pro klienty sociální
web na online platformě Ning.com, který má prvky uzavřené sociální sítě. Aplikace poskytuje prostor jednak pro komunikaci
Allianz s klienty, ale rovněž pro komunikaci mezi klienty navzájem. Na této
platformě lidé řeší například to, jaká připojištění k povinnému ručení by
uvítali, jaký způsob platby pojistného jim vyhovuje, co si myslí o placení
složenkou, jak se jim líbí nová obchodní místa. Během dvou let se do
databáze připojilo 600 klientů a firma byla schopná zapojit klienty do
rozhodovacích i inovačních procesů firmy. Roční náklady na systém činí 0,5
milionu korun, což je zhruba náklad na jeden konceptový kvalitativní výzkum.
Ročně dokáže společnost ušetřit na výzkumech milion korun. A co je důležité,
buduje si loajální a spokojené zákazníky.
Více o fungování platformy zde: http://www.slideshare.net/SmithNovak/pavel-jechort-role-internetu-mobilnch-telefon-a-socilnch-mdi
Conclusions
Pokud se na projekty podíváme z pohledu definice
crowdsourcignu od Jeffa Howe[1],
dojdeme k závěru, že pouze značka Bohemia naplnila víceméně všechny atributy.
Projekt byl dán do rukou nespecifikované, dostatečně široké skupině lidí a byl
zcela otevřený. Aby toho vůbec mohla společnost dosáhnout, bylo nutné zasáhnout
širokou veřejnost a udělat mediální kobercový nálet, který si vyžádal milionové
investice do médií, nehledě na náklady, které byly investovány do vývoje
vybraných příchutí, do prodejních míst a tvorby aplikací a microsite. Vysoké
náklady na crowdsourcing jsou mimochodem jednou z často kritizovaných
nevýhod tohoto nástroje. Kampaň pomohla značce na rok, Bohemia se nyní opět
potýká s poklesem market share, a to dokonce na rostoucím trhu slaných
snacků, a dál neví, jak kontinuálně pracovat se svými klienty a jak je efektivně
a dlouhodobě zapojit do svých aktivit. Je ovšem důležité také podotknout, že
Bohemia svěřila svým spotřebitelům do rukou pouze tvorbu nápadů, nikoliv celou
realizaci, což by teoreticky mělo být součástí crowdsourcingového procesu.
Allianz na to šla trochu jinou cestou – společnost skutečně
outsourcovala práci výzkumných agentur, jejich projekt nebyl open-call,
účastníci byli vybráni pouze z databáze vlastních klientů a jejich počet
byl v prvních fázích projektu okleštěný. Náklady na databázi byly oproti
Bohemia zcela minimální, společnost s platformou úspěšně pracuje už třetí
rok, počet klientů v databázi roste a kromě optimalizace produktů se
klienti podílejí také na tvorbě webových stránek, vizuálů a komunikačních
materiálů. Nehledě na fakt, že se jim díky platformě podařilo vyhnout trollingu
a crowdslappingu, který je příznačný pro podobné projekty (speciálně
realizované skrz sociální sítě – viz například kampaň Mountain Dew[2]),
a vést s klienty seriozní a plodnou debatu. Pravda klienti nejsou odměněni
finančně, ale kvalitou poskytovaných služeb. Společnost je odměněna loajálními
klienty a brand ambasadory.
Podobnou cestou jako Bohemia se v poslední době vydalo
více značek. Stejný typ kampaně dělá každý druhý rok například značka Walkers a
nejednou se na své spotřebitele obrátila třeba značka Dorritos, která nechala
fanoušky natočit TV spot. Náklady na tyto kampaně jsou vysoké, prodejní čísla
pravda nejsou malá, výsledky jsou okamžitě viditelné, ale kampaň má pouze
krátkodobý efekt. Je otázka, zda je to dáno charakterem produktu a zboží, přece
jenom jsou to chipsy VS. pojistné smlouvy, anebo je problém v realizaci.
Za hlubší úvahu také stojí, zda je možné a stojí za snahu budovat podobnou
„klientskou“ platformu v kategorii slaných snacků, kde nejde o život, ani
o majetek, ale pouze o kus žvance. Na což samozřejmě navazuje výzva
v podobě toho, jak koncepčně a kontinuálně pracovat se spotřebiteli
v oblasti rychloobrátkového zboží.
[1]
Simply defined, crowdsourcing represents the act of a company or institution
taking a function once performed by employees and outsourcing it to an
undefined (and generally large) network of people in the form of an open call.
This can take the form of peer-production (when the job is performed
collaboratively), but is also often undertaken by sole individuals. The crucial
prerequisite is the use of the open call format and the large network of
potential laborers.
[Howe, J. (2006a)
‘Crowdsourcing: A Definition’, Crowdsourcing: Tracking the Rise of the
Amateur
(weblog, 2 June), URL (accessed
24 November 2006): http://crowdsourcing.typepad.com/cs/2006/06/
crowdsourcing_a.html )]
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
ReplyDeleteKolektivní rozum - Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60 % větší pravděpodobnost výhry
227,651,647 - Otevřené obchody na eToro