Monday, April 13, 2015

Hráči sobě. Mravenčí práce fanoušků dělá z Football Manageru dokonalou simulaci

Který fotbalový fanoušek by aspoň jednou v životě nezatoužil po tom, vyzkoušet si roli trenéra? Nebo ještě lépe řečeno – manažera, jak se šéfům lavičky říká v Anglii? Kdo má kromě fotbalu rád i počítačové hry, řešení už patrně léta zná. Ke splnění snu stačí vyzkoušet Football Manager, každoročně vydávanou simulaci nejen trénování, ale i celkového vedení fotbalového klubu. 
Hru v roce 1992, ještě pod názvem Championship Manager, vymysleli dva velcí fotbaloví fanoušci anglického Evertonu, bratři Collyerové. Když začínali, doufali, že jejich práce osloví aspoň pár lidí v Anglii. Čas ukázal, že jejich skutečné publikum bude mnohem větší. A i když od vydání prvního dílu uplynulo už hodně času, těsné sepětí tvůrců s komunitou hráčů nevymizelo. Spíš naopak, je čím dál silnější a funguje na principu kolektivní inteligence

Co nutí stovky lidí od Švédska po Jihoafrickou republiku zakládat fan stránky a vytvářet vlastní obsah? Nedokonalost. Ačkoli je hra na poli fotbalových manažerů jasnou jedničkou, pořád je co upravovat či přidávat. Už v dobách, kdy Football Manager byl hlavně o tabulkách a simulace zápasů probíhala formou textové reportáže, hráči vytvářeli vlastní databáze, aktualizovali přestupy a snažili se tak hru zdokonalovat. 

Tvůrci hry sice sami pravidelně vydávají updaty, kterými opravují chyby nebo upravují klubové soupisky podle aktuálních přestupů, ale mnohem víc se na úpravě obsahu po vydání hry podílejí fanoušci. Zhruba od přelomu tisíciletí začali vytvářet vlastní webové stránky, které nejdřív fungovaly neoficiálně, ale tvůrci časem sami pochopili, že pro ně bude výhodnější z nich udělat součást jejich „projektu“. Proto teď s nejvýznamnějšími fan stránkami úzce spolupracují a odkazy na ně najdete i na oficiálním webu Sports Interactive, společnosti, která se v posledních letech vývojem série Football Manager zabývá. 

Zajímavostí je, že nejpopulárnější fanouškovský web ani po přijetí pod hlavičku Sports Interactive nezměnil svůj název Sortitoutsi - ten sice na první pohled zní spíš jako jméno řeckého ostrova, ve skutečnosti ale ukrývá vzkaz "Sort it out SI", což se dá přeložit jako: Udělejte v tom pořádek, Sports Interactive. Ve skutečnosti však "pořádek" ve hře dělají hlavně samotní hráči.
Čím vším Football Manager vylepšují?

Kromě již zmíněných soupisek, které aktualizují stovky, možná tisíce jednotlivců po celém světě prakticky denně, jsou velkým plusem pro všechny hráče třeba takzvané facepacky, které do hry vnášejí fotky obrovského množství fotbalistů z celého světa. Řada updatů se také vyrojila poté, co tvůrci přeměnili textové zpracování zápasů nejdřív do 2D, později i 3D podoby. Tu sice každý rok o něco vylepšují, ale fanoušci si stejně řadu věcí rádi dotvoří po svém. 
Fanoušci dodávají hře ještě reálnější obraz - třeba tím, že vytvářejí reálné klubové dresy i se sponzorskými reklamami.
V originální hře třeba chybí řada skutečných klubových či reprezentačních dresů, proto obětavci z celého světa vytvářejí kromě facepacků také kitpacky – soubory obsahující přesné kopie reálných dresů, třeba i včetně aktuálních sponzorských reklam. Podobně fanoušci vytvářejí také skutečná loga klubů nebo soutěží: to všechno pak dělá z Football Manageru ještě reálnější simulaci fotbalového světa.

A skuteční fajnšmekři se věnují i vytváření soutěží, které ve hře chybí. Na první pohled to vypadá, že na výběr je snad už skoro vše, co fotbalového fanouška může lákat. Databáze se rok od roku rozšiřuje a v základní verzi hry nechybí ligové soutěže takových zemí, jako je třeba Malajsie, Singapur, Hong Kong nebo Peru. Přesto se najdou lidé, kteří zatouží vést třeba klub sídlící na malé vesnici – a aby si svůj sen aspoň ve virtuální realitě splnili, vytvoří odpovídající ligu. Kdo chce, najde na webu prakticky jakoukoli soutěž, včetně Pražského přeboru nebo dvanácté anglické ligy.
Football Manager je výjimečnou hrou také proto, že k dosažení úspěchu v něm zdaleka nevede jen jedna cesta. Je na každém hráči, jakou zvolí pro svůj tým taktiku, jaké mu během zápasu předá pokyny, které hráče prodá a které naopak koupí. Právě tohle hledání dělá hru zábavnou, přesto se najde obrovské množství hráčů, kteří si raději nechají poradit nějaký ten zaručený recept od kolegů. Na fanouškovských stránkách se tak často sdílejí také soubory s taktickým rozestavením a trenérskými instrukcemi.
Hráči také rádi vytvářejí výzvy pro ostatní. Díky editoru, který je součástí originální hry, mohou nastavit takové počáteční podmínky, jaké sami chtějí. Chudý klub díky tomu například může ve hře získat silného sponzora, který napumpuje do týmu peníze, ale požaduje po manažerovi okamžitý postup o soutěž víc. Hráči pak v diskuzních fórech nebo na vlastních webech či blozích navzájem porovnávají, jak jsou v plnění výzev úspěšní.
Sports Interactive komunitu hráčů zapojuje do utváření obsahu poměrně významně. Nejen na webu, ale dokonce i přímo ve spuštěné hře se můžete proklikat k updatům či add-onům z mnoha spřátelených stránek a stáhnout si je přímo do adresáře hry během chvilky. Každý rok navíc hráči vytvářejí takzvané Wishlisty, tedy diskuzní fóra, ve kterých může každý navrhnout, jaké novinky by v nejnovější verzi hry rád viděl. Všechna přání pochopitelně splnit nelze, ale řadu připomínek Sports Interactive skutečně v minulosti zohlednila.
A Football Manager se postupně stává nejen čím dál dokonalejší hrou, ale také nástrojem, který poslouží skutečným manažerům nebo přinejmenším fotbalovým skautům vyhledávajícím mladé talenty. Loni v srpnu vyšlo najevo, že kluby z Premier League, nejvyšší anglické soutěže začnou oficiálně využívat rozsáhlou herní databázi, ze které budou čerpat informace o hráčích, které se potenciálně chystají získat.

No comments:

Post a Comment