CNN efekt na internetu
Úvod
Ve své práci se zaměřím na tzv. CNN
efekt, kterému se na jaře 2011 ve speciálním vydání věnovalo periodikum Media,
war & conflict. Dva ze tří článků se zabývají tím, nakolik je problematika
CNN efektu aktuální i na začátku 21. století, třetí zkoumá fenomén z dosud
nepříliš probádaného úhlu pohledu. Téma je mi blízké, protože profesní život
jsem spojil s tuzemskou zpravodajskou televizí, a touto cestou jsem se chtěl seznámit
s dopady vysílání druhé nejsledovanější zpravodajské televize na Zemi.
O periodiku
Odborný časopis Media, War &
Conflict (MWC) vychází poměrně krátce, od roku 2008. Vydává ho vlivné a na
akademické půdě známe nakladatelství SAGE Publications. Nakladatelství vydává
zhruba 500 publikací a na jejich vzniku spolupracuje se 160-ti různými
asociacemi a profesními sdruženími.
Časopis MWC vychází třikrát ročně, v
tištěné i elektronické podobě. Pro akademiky je elektronické vydání zdarma,
ostatní za přečtení obsahu musí zaplatit. MWC se věnuje problematice terorismu
nebo globálních i místních konfliktů v mediálním kontextu. Periodikum se
soustředí nejen na to, jak média ovlivňují názorové proudy veřejnosti, ale snaží
se rozklíčovat i mocenské vztahy mezi vládnoucími elitami a jejich dopady na
(ne)objektivní informovanost. MWC je vůbec první časopis[1],
který se tomuto úzce specializovanému úseku mediálních studií věnuje.
Téma článků
Všechny články se zabývají teorií
tzv. CNN efektu. Podle této teorie jsou nepřetržitě vysílající zpravodajská
média typu CNN schopna ovlivnit zahraničněpolitické rozhodování. Tento faktor
je jim přitom přisuzován hlavně v otázce humanitární intervence. Konceptu se
věnovala a věnuje celá řada analýz a výzkumů. Přesto doteď neexistuje jeho
přesná definice. Teoretici, kteří se jím zabývali, jej pojímali v mnoha
případech značně odlišně co do rozsahu vlivu i do jeho předmětu. Například
Piers Robinson, který patří k předním odborníkům, jež se CNN efektem zabývají,
koncept chápe jako „reakci domácího publika a politických elit na globální
události, které jsou přenášeny komunikačními technologiemi v reálném čase“.[2]
Další z významných akademiků Steven Livingston pak problematiku definuje jako
dopad nových v reálném čase vysílajících médií na diplomacii a zahraniční
politik[3].
Joseph Nye a mnozí další pak efekt považují spíš za dopad nepřetržitého přísunu
informací a zpravodajství na veřejné mínění. Je zde patrný rozdíl v tom,
kdo (nebo co) je v jednotlivých pojetích ovlivňován. Zatímco Livingston
vidí jako předmět vlivu zahraniční politiku a diplomacii, Nye naopak považuje
za závislou proměnnou veřejné mínění.[4]
Robinson tyto přístupy spojuje a vidí vliv jak na straně politiky, tak
veřejnosti. Robinsonovo širší pojetí beru jako výchozí teorii pro tuto práci.
CNN efekt tedy vnímám jako vliv nepřetržitého zpravodajství na veřejné mínění a
zahraniční politiku.
Terminus technicus "CNN
efekt" se začal používat po válce v Perském zálivu začátkem devadesátých
let minulého století. Válku v přímém přenosu divákům celého světa
zprostředkovali z Bagdádu reportéři CNN Bernard Shaw, John Holliman a Peter
Arnett. Diváci sledovali, jak bitevní letadla startují z letadlových lodí a jak
jejich rakety zasahují irácké cíle. Irácký ministr zahraničí Tárik Azíz tehdy
na dotaz, zda již zná poslední prohlášení prezidenta Bushe, ironicky odpověděl,
že se také dívá na CNN.
"Televizní" válka dodala
CNN tolik žádoucí prestiž a vedla ke vzniku takzvaného CNN-efektu. Pentagon
tímto termínem začal označovat tlak nepřetržitého zpravodajství na zahraniční
politiku. Snahou o co nejrychlejší zpravodajství si CNN vysloužila i nejednu
kritiku poukazující zejména na zkreslenost a nepřesnost poskytovaných
informací.
Lauren Kogen
Je odbornou asistentkou na
University Temple ve Philadelphii. Doktorský titul z komunikačních studií získala v roce 2012 na
Annenberg School, tedy ještě před vydáním inkriminovaného článku. Po
absolutoriu pracovala jako výzkumnice v rámci post-doktorálního studinavýzkumnice
na Annenberg School. Její práce se zaměřuje na využití médií v konfliktních a
post-konfliktních oblastech, popisuje znázorňování mezinárodních a
humanitárních krizí v západních médiích, věnuje se také etice globální
žurnalistiky a roli USA v zahraniční a humanitární pomoci. [5]
Monroe E Price
Je ředitelem Centra pro globální
komunikační studia (CGCS) při Annenberg School. Lauren Kogen je jeho
studentkou. Kromě toho má několik dalších reprezentativních funkcí, mimo jiné
je předsedou Centra pro mediální a komunikační studia při Středoevropské
univerzitě v Budapešti.
Jako ředitel CGCS
spolupracuje s nadnárodní sítí vědců nebo lékařů v Evropě, Africe, Latinské
Americe a Asii, stejně jako ve Spojených státech. Pod jeho vedením se CGCS
zabývá výzkumem veřejného mínění v Súdánu, poskytuje technickou pomoc také v
Jordánsku a Thajsku. Jde zejména o podporou rozvoje mediální politiky a nových
informačních technologií v nejrůznějších prostředích. Price založil studijní
program Komparace mediálního práva a politiky na Univerzitě v Oxfordu.[6]
Steven Livingston
Steven Livingston je profesorem
médií na Univerzitě George Washingtona (GWU). V roce 2004 působil jako vrchní
ředitel školy médií a veřejných záležitostí. Založil také Ústav Public
Diplomacy ústav (PDI) při GWU v roce 2000 a sloužil jako předseda
představenstva do roku 2008 (PDI je nyní nazýváno Institutem pro veřejnou
diplomacii a globální komunikace). Livingston se ve své výzkumné a výukové
činnosti zaměřuje na média a informační technologie, národní bezpečnost a
globální politiku. [7]
Babak Bahador
Babak Bahador získal titul Ph.D. v
mezinárodních vztazích z London School of Economics v roce 2005. Jeho
disertační práce se zabývala účinností CNN a jejího vlivu na západní zahraniční
politiku během předehry k intervenci v Kosovu v r. 1999. Babak pracuje od února
2006 na University Canterbury na katedře věnující se médiím a komunikaci.[8]
Popis jednotlivých článků
V článku Deflecting the CNN effect: public opinion polling and Livingstonian
outcomes autoři upozorňují, nakolik se dopadům CNN efektu věnují vládboucí
elity za účelem změny veřejného mínění. Autoři přitom čerpají ze skutečných
voleb v súdánském Darfúru. Aby tamní vláda změnila veřejné mínění, sponzoruje
předvolební průzkumy.
Článek se obsáhle věnuje dopadům CNN
efektu a vysvětluje, nakolik je důležitý v oblasti mezinárodních konfliktů a
krizí. Podle autorů je zřejmé, že vykreslování reality prizmatem CNN do značné
míry ovlivňuje zahraniční partnerství, ale může být také klíčové pro vnitřní
politiku.
Článek The CNN effect reconsidered (again): problematizing ICT and global
governance in the CNN effect research agenda aktualizuje problematiku CNN
efektu do 21. století. Věnuje se zejména rozmachu nových médií a důležitější
roli přikládá zejména dokonalejšímu internetovému připojení (ať už se pokrytí
nebo rychlosti týče).
Podle autorů článku je nutné tyto změny
zapracovat do teorie a zamyslet se nad jejich dopady. Hlavním účelem článku
přitom není zvážit argumenty, které tvrdí, že tato technologická revoluce ještě
více ovlivňuje chod globální politiky. Tento článek se spíše zamýšlí nad tím,
že je nutné změny zapracovat do akademického diskurzu a soustředit se na nové
výzkumné cesty, které se zabývají vztahem mezi řízením a povahou daného
informačního prostředí.
Článek Did the Global War on Terror end the CNN effect? se věnuje tomu,
nakolik dění po 11. září 2001 ovlivnilo CNN efekt.
Vliv médií na politiku je mezi
odborníky v posledních desetiletích stále diskutované téma. Mnozí se
k tvrzení, že média mají schopnost ovlivnit (zahraničně)politické
rozhodování, staví spíše skepticky, protože empiricky podložit a dokázat tento
trend je velmi obtížné, ne-li nemožné. Na první pohled se může zdát, že média
na politiku přímý vliv mít nemohou – nejsou státní institucí, ani nechodí
volit.
Nicméně autoři v článku upozorňují,
že společný boj proti světovému terorismu se promítl i do veřejného mínění a
kvůli němu jsou některá zahraničně-politická rozhodnutí pod tlakem teroristické
hrozby.
[1]
Media, War and Conflict - popis média. Dostupné z
http://highwire.stanford.edu/announce/details.dtl?journalcode=spmwc [citováno
2015-03-11]
[2]
ROBINSON,
P. (1999). The CNN Effect: Can the News
Media Drive Foreign Policy? Review of International Studies, 25(2):
301-309 Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/20097596
[citováno 2015-03-11]
[3]
LIVINGSTON, S. (1997). Clarifying the
CNN Effect: An Examination
of Media Effects According to Type of Military
Intervention. Harvard Research Paper R-18. Joan Shorenstein Barone Center on
the Press, Politics and Public Policy, Harvard University, Cambridge, MA Dostupné
z: http://tamilnation.co/media/CNNeffect.pdf
[citováno 2015-03-11]
[5]
Lauren Kogen - profil. Dostupné z: https://www.asc.upenn.edu/people/alumni/lauren-kogen-phd,
[citováno 2015-03-11]
[6]
Monroe E Price - prodil. Dostupné z: https://www.asc.upenn.edu/people/faculty/monroe-price-jd,
[citováno 2015-03-11]
[7]
Steven Livingston - profil. Dostupné z: http://smpa.gwu.edu/steven-livingston, [citováno
2015-03-11]
[8]
Babak Bahador - profil. Dostupné z: http://www.canterbury.ac.nz/spark/researcher.aspx?researcherid=1360661,
[citováno 2015-03-11]
No comments:
Post a Comment