Známe to všichni. Každý z nás někdy vytáhl ze skříně
kus oblečení a nechápal, co tam vlastně ještě dělá. Dobře míněný „měkouš“ od
Ježíška, výsledek náhlého nákupního šílenství, nebo prostě jen kousek, který
nám už nepadne. Jenže co s ním? A
co spojuje vinted.cz, slow fashion a tři norské blogerry na cestách?
Na počátku všeho byla Litva
V roce
2011 byla českým uživatelům stránka votocvohoz.cz. Projekt, jehož domovinou se
pod názvem Vinted stala Litva, si v euroatlantickém prostoru rychle získal
své příznivce, a tak se stalo jen otázkou času, kdy jazykové mutace svého názvu
(např. německý
Kleiderkleiser či český Votočvohoz)
sjednotí pod původní litevský název projektu Vinted.
Sekáč nebo sociální síť?
Platforma,
která se na první pohled jeví jako online verze kamenného second-handu se za
dobu své existence vyvinula v úspěšnou sociální síť disponující tematickými
fóry, blogy, mobilními aplikacemi a již téměř milionem fanoušků na sociální
síti Facebook.
Denně se na vinted.cz objeví osm až deset
tisíc nových položek. Uživatelky sítě vzájemně sdílí své názory nejen na módu v různorodých
uživatelských fórech a fotky svých úlovků sdílejí na Instagramu.
Vinted.cz také disponuje poměrně slušnou
základnou módních bloggerek. Všechny obchodní transakce podléhají propracovanému
systému zabezpečení, který zahrnuje černou listinu, automatickou blokaci zpráv uživatelů
na ní uvedených a dobrovolnou službu umožnění ověření vlastních ID údajů.
Typický
uživatel
Více
než čtvrt milionu aktivních uživatelů, tvoří převážně ženy. Typická uživatelka vinted.cz je vysokoškolská
studentka mezi dvaceti a dvaadvaceti lety, která je, společně se svými „vinted“
kolegyněmi, schopná ročního obratu osmdesáti čtyř milionů korun.
O
čem to vlastně je
Roční
finanční obrat vinted.cz je jistě pozoruhodný, daleko více pozornosti si však
zaslouží další aspekty této sociální platformy, jakými jsou podpora recyklace a
kritického uvažování nejen o nákupech, ale i o módních značkách. V době,
kdy módnímu průmyslu vládnou „levné“ obchodní řetězce typu H&M a s trochou nadsázky lze říci, že každá
druhá dospívající dívka chce být módní bloggerkou, je fajn se alespoň na chvíli
zastavit a zamyslet se nad osudem a hlavně původem oblečení v naší skříni.
Prostředí nových médií k tomu přímo vybízí. O tom koneckonců svědčí i
projekt norských novin Aftenposten.
Slzy
norských bloggerů
Na
konci loňského roku představily norské noviny Aftensposten veřejnosti svůj
projekt SweatShop – Dead Cheap Fashion.
Prostřednictvím divácky populárního formátu reality show a tří mladých bloggerů
přiblížili divákům, kde že se to vlastně berou ponožky v našich šuplíkách.
Název reality show je odvozen z pejorativního výrazu pro pracoviště s nepřijatelnými
pracovními podmínkami. Téměř nulová bezpečnost práce a téměř nekončící pracovní
doba je odměněna mzdou, která snad ani není na hranici životního minima.
Aftenposten se z tohoto prostředí pokusily vytěžit maximum a vyslaly do
něj tři norské bloggery Anniken, Fridu a Ludwiga.
Anniken,
Frida a Ludwig získali možnost vyzkoušet si život kambodžských pracovníků v textilních
továrnách. Konfrontace s pro ně doposud nepředstavitelným prostředím a
ekonomickými rozdíly se neobešla bez slz. Reality show rozdělená do čtyř epizod však
měla pozitivní dopad. Anniken a Frida se po návratu staly aktivistkami. Jednaly
s vedením H&M, které žádaly o zlepšení pracovních podmínek v jejich textilních
továrnách. Téma si zajistilo svůj prostor i v Stortingu, norském parlamentu.
Trailer k norské reality-show shlédlo na serveru youtube.com více než 3 801 799
uživatelů.
Slow Fashion
Ke
kritickému smýšlení o našem šatníku nabádá módní konzumenty i projekt Slow Fashion. Projekt upozorňuje na
etické a ekologické problémy spojené s nadprodukcí oblečení. Název je
odvozen od projektu, který se v 80. letech minulého století zaměřoval na
konzumaci a nadprodukci jídla – Slowfood.
Co z toho..
Projekty
SweatShop – Dead Cheap Fashion, podobně jako Slowfashion a Vinted vedou ke
kritickému uvažování nejen o oblečení, ale i o podmínkách lidí žijících na druhém
konci planety. Všechny tři projekty sice přistupují k této problematice odlišně
a oslovují jiný okruh lidí. Jedno však mají společné. Kanály pro šíření jejich
myšlenek dál do společnosti tvoří nová média a sociální sítě. Díky nim
rezonují ve společnosti v takové míře, v jaké by to bez nich pravděpodobně
nebylo možné.
Na
závěr mi dovolte jednu otázku. Víte odkud je tričko, které máte dnes na sobě a
co s ním uděláte, až Vás omrzí?
No comments:
Post a Comment