Článek uveřejněný v květnu 2013 v časopise Participations autorem Mattem Hillsem je zajímavým příspěvkem k diskuzi o publiku a chápání jeho aktivity ve věku internetu.
O autorovi
MattHills je profesorem, který působí od roku 2012 na Aberystwyth University ve
Walesu. Přestože jeho hlavním oborem jsou filmová a televizní studia ve své
práci se také zabývá nejnovějšími technologiemi a proměnami mezilidské
komunikace ve věku internetu. Podstatnou část své práce věnuje výzkumu komunit
fanoušků určitých mediálních žánrů nebo obsahů. Často také přispívá do periodik
zaměřených právě na fenomén fanouškovství.
Participace publika
Hillsův text je shrnutím různých úhlů pohledu několika autorů,
kteří se ve své práci zabývali uživateli generovaným obsahem na internetu.
Staví na práci Johna Fiska, The Cultural Economy of Fandom uveřejněné v knizeThe Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media, který rozlišuje tři typy participace publika na
tvorbě mediálního obsahu. Jsou to sémitocká,
artikulovaná a textová participace,
které se od sebe vzájemně liší různou mírou zapojení publika a výslednou
podobou jejího produktu.
Sémiotickou
participaci provádí podle Fiska každý konzument určitého mediálního obsahu. Ve
skutečnosti jde v podstatě o nejjednodušší způsob zapojení publika a jeho
propojení s mediálním textem. K pochopení určitého obsahu je
zapotřebí disponovoat určitými sdílenými znalostmi společnými autorovi i
příjemci sdělení. Sémiotická participace podle Fiska přichází na řadu
v okamžiku příjmu mediálního sdělení a je spjatá s dekódováním
mediálního obsahu a se snahou o jeho pochopení. V podstatě se děje vždy,
když se zeptáme: „Co tím chtěl básník
říci.“ A k tomu v konečném důsledku dochází při konzumaci všech
mediálních textů. Do určitého druhu sémiotické participace se tedy zapojují
všichni konzumenti jakéhokoli mediálního obsahu.
Artikulovaná
participace je typická pro určitý okruh lidí, kteří by se dali označit za
fanoušky určitého žánru nebo mediálního produktu. Tento způsob participace je
v podstatě vyjádřením náklonnosti k určitému herci, seriálu,
autorovi... Vyjádření této náklonnosti (tedy její artikulace) sděluje ostatním
fandům, ale také okolnímu světu, do jaké skupiny patřím a jak chci, aby mě
ostatní vnímali. Má tedy funkci nejen integrující (v rámci skupiny fanoušků),
ale také vymezují (proti zbytku společnosti). Tato artikulace se může dít
několika způsoby. Nemusí se vždy jednat o vědomé vyslovení názoru na určitou
osobnost/film/seriál, ale může se dít také formou nápodoby, například prostřednictvím
celkové vizáže, účesu, způsobem oblékání... Jasně se definují jako lidé, kteří
žijí ve fiktivním světě a řídí se jeho zákonitostmi a pravidly. Ať už se jedná
o módu nebo chování těchto lidí, jejich hlavním cílem je co nejvíce se
přiblížit hrdinům a hrdinkám příběhů, které obdivují.
Textová
participace je pak nejrozvinutější formou zapojení do hry, která předpokládá také největší aktivitu
diváka/čtenáře/posluchače. Na základě vzorců typických pro dílo, které obdivují
nadále rozvíjejí nebo doplňují jeho obsah, popřípadě zaplňují prázdná místa
v něm. Děje se tak vlastní literární aktivitou fanoušků.
Zásadní
rozdíl mezi fanoušky před vznikem internetu a dnes je v podstatném
usnadnění možnosti tvorby jakéhokoli obsahu a jeho publikaci. Možnosti webu 2.0
zásadně usnadňují publikování jakéhokoli díla a jeho zpřístupnění co nejširšímu
okruhu diváků. Konzumenti mediálních obsahů se tak stávají do značné míry také
jejich producenty, kteří jsou stejně jako masová média schopni oslovit
prakticky okamžitě obrovské množství lidí na celém světě. Počítače a internet
umožňují tvorbu, která by bez nich nebyla možná, nebo by se dostala k jen
úzkému okruhu příjemců. Blogy, internetová fóra a sociální sítě dnes umožňují s tímto
obsahem seznámit prakticky celou lidskou populaci.
Populisté vs. kritici
Na
rozboru prací několika autorů, kteří se tomuto fenoménu věnovali, Hills
rozlišuje dva hlavní proudy v jeho zkoumání a přístupy k němu.
První
z nich označuje Hills pojmem populistický
přístup. Tento přístup je spíše pozitivním pohledem na fanoušky a jejich
aktivitu. Vyzdvihuje vlastnosti internetu, které umožňují zapojení co
největšího počtu lidí do tvorby a publikace obsahu na internetu. Pracuje s pojmem
demokratizace, který označuje možnost zapojení se publika také do tvorby obsahu
médií.
Druhý
(spíše kritický) postoj vychází ze zkoumání výsledného mediálního produktu,
který je postaven na parafrázi určitého díla. Kritici fanouškovské produktivity
poukazují na to, že výsledek jejich práce má často horší úroveň, než původní
dílo a to jak po stránce obsahové, tak po stránce technické. Zároveň
připomínají, že takové dílo by mohlo být ve své podstatě chápáno jako plagiát a
jeho šíření jako porušení autorských práv. Úroveň těchto produktů je často
poznamenána nedostatkem talentu a pramalou zručností jejich autorů. Ty samé
možnosti, které poskytují nejmodernější technologie, jako jsou zásadní
usnadnění tvorby a sdílení mediálních obsahů, chápou tedy spíše negativně.
Hillsovy
vlastní závěry jsou jednak polemikou s Fiskovým konceptem, který formuloval už
v roce 1992, kdy internet nebyl ještě rozšířen a jeho nynější možnosti
byly těžko představitelné. Hills také jeho koncept označuje jako značně
zastaralý a přidává vlastní názor na produktivitu publika, který říká, že se
dnes spolu s rozvojem možností internetu hranice mezi jednotlivými typy
aktivity a participace publika na tvorbě mediálního obsahu stírají a všechny
tři typy produktivity popsané Fiskem dnes přecházejí do dalšího hybridního
typu, který v sobě kombinuje znaky všech.
Za
druhé jsou také obhajobou možností internetu a aktivity publika. Hills sám je
spíše zastáncem pozitivnějšího postoje k fanouškovství a produktivitě
publika. Především vyzdvihuje jistou demokratizační roli, kterou má internet,
umožňující v dnešní době velice snadnou tvorbu mediálního obsahu a jeho
sdílení s ostatními uživateli. Každému z nás se tak naskýtá
příležitost stát se nejen uživatelem internetu, ale také aktivním tvůrcem jeho
obsahu.
No comments:
Post a Comment