Monday, April 13, 2015

Co nás může zkoumání Facebooku naučit o sociálních sítích?

Následující článek vychází z kritické studie “What can we learn about social network sites by studying Facebook? A call and recommendations for research on social network sites”, publikované v periodiku New Media & Society v lednu 2015.

Autory studie jsou docent Stephen A. Rains a doktorand Steven R. Brunner, oba působící na komunikačním institutu University of Arizona. Rains zaměřuje svou výzkumnou činnost na nové komunikační technologie a jejich společenský dopad. Jeho poslední studie rovněž zkoumaly vliv nových technologií na informovanost populace v oblasti zdraví. O Brunnerovi, vzhledem k ranému stadiu jeho akademické kariéry, nelze najít podrobnější informace.

Studie mapuje veškeré výzkumy sociálních sítí mezi v období let 1997 – 2003, a to v šesti vybraných interdisciplinárních periodicích: Computers in Human Behavior; Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking; Information Communication & Society; Journal of Broadcasting & Electronic Media; Journal of Computer-Mediated Communication; a New Media & Society. Tato periodika spojujé mnohé – všechna obsahují značné množství empirických výzkumů, zabývají se dopady komunikačních technologií na společnost a výzkumy v nich bývají zpravidla prováděny akademiky, kteří pracují ve výzkumu v mnoha polích sociálních věd.

Autoři svou studii postavili na obsahové analýze. Ta probíhala ve dvou krocích. Po prohlédnutí všech čísel zmíněných periodik v daném období byly identifikovány výzkumy týkající se sociálních sítí. Autoři pracovali s velmi úzkou definicí sociálních sítí, nezahrnuli například mikrology nebo stránky sloužící pouze pro sdílení fotografií, například Flickr. Celkem našli 327 článků s relevantním tématem. Všechny výzkumy byly následně hodnoceny podle toho, jako značkou (jakými značkami) se zabývaly a jakým způsobem byla sbírána data. Výzkumy byly rozřazeny do osmi kategorií, a to podle metodologie: obsahová analýza, etnografie, experiment, focus group, rozhovor, kombinace více metod, analýza sociálních sítí a dotazníkové šetření.

Ze studie vyplývá, že více než dvě třetiny realizovaných výzkumů byly zaměřeny výhradně na jednu značku (pozn.: autoři hovoří o jednotlivých sociálních sítích jako o značkách, angl. brands), případně na její uživatele. Pouze v 10 % případů bylo zkoumáno a porovnáváno více značek a 24 % výzkumů se zabývalo sociálními sítěmi v obecné rovině, bez definice konkrétní značky. Ze všech výzkumů, které se zabývaly pouze jednou značkou, byl Facebook, případně jeho uživatelé, ústředním tématem pro 81 % z nich. Přestože v celkovém vzorku bylo reprezentováno 16 značek, čtyři z pěti studií se týkaly Facebooku.

Přestože zaměření na Facebook nepochybně souvisí s faktem, že od svého založení v roce 2004 roste počet jeho uživatelů geometrickou řadou, zvláště do budoucna autoři zdůrazňují důležitý jev – a to, že dnešní uživatelé sociálních sítí jsou zvyklí být online na několika z nich najednou a své chování tomu přizpůsobují. Proto je důležité sladit témata výzkumů sociálních sítí s dobou a reflektovat popularitu, růst, případně pád u konkrétních značek a více se zabývat jejich srovnáváním, neboť samotný Facebook byl v jistém smyslu již překonán a o uživatelích sociálních sítí dnes může vypovídat jen částečně.


Na území České republiky dochází k pozvolnému rozvoji „nových“ sociálních sítí, například Instagramu. Ten si však získává čím dál větší popularitu jak u uživatelů, tak u komerčních značek. Ve světě dokonce marketingové investice do Instagramu předčily množství peněz, investované do Facebooku. Je proto otázkou, za jak dlouho budeme moci tento trend pozorovat u nás a jakým způsobem na něj budou značky i uživatelé reagovat.

zdroj: social-icons.com


[1] What can we learn about social network sites by studying Facebook? A call and recommendations for research on social network sites. New Media & Society [online]. 2015 [cit. 2015-04-13]. DOI: 10.1177/1461444814546481. Dostupné z:http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/17/1/114.full

No comments:

Post a Comment