Následující článek vychází z kritické studie “What
can we learn about social network sites by studying Facebook? A call and
recommendations for research on social network sites”, publikované v
periodiku New Media & Society v lednu 2015.
Autory studie jsou docent Stephen A. Rains a doktorand
Steven R. Brunner, oba působící na komunikačním institutu University of
Arizona. Rains zaměřuje svou výzkumnou činnost na nové komunikační technologie
a jejich společenský dopad. Jeho poslední studie rovněž zkoumaly vliv nových
technologií na informovanost populace v oblasti zdraví. O Brunnerovi, vzhledem
k ranému stadiu jeho akademické kariéry, nelze najít podrobnější informace.
Studie mapuje veškeré výzkumy sociálních sítí mezi v období let 1997 –
2003, a to v šesti vybraných interdisciplinárních periodicích: Computers in
Human Behavior; Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking; Information
Communication & Society; Journal of Broadcasting & Electronic Media;
Journal of Computer-Mediated Communication; a New
Media & Society. Tato periodika
spojujé mnohé – všechna obsahují značné množství empirických výzkumů, zabývají
se dopady komunikačních technologií na společnost a výzkumy v nich bývají
zpravidla prováděny akademiky, kteří pracují ve výzkumu v mnoha polích
sociálních věd.
Autoři svou studii postavili na obsahové analýze. Ta probíhala ve dvou
krocích. Po prohlédnutí všech čísel zmíněných periodik v daném období byly
identifikovány výzkumy týkající se sociálních sítí. Autoři pracovali s velmi
úzkou definicí sociálních sítí, nezahrnuli například mikrology nebo stránky
sloužící pouze pro sdílení fotografií, například Flickr. Celkem našli 327
článků s relevantním tématem. Všechny výzkumy byly následně hodnoceny podle
toho, jako značkou (jakými značkami) se zabývaly a jakým způsobem byla sbírána
data. Výzkumy byly rozřazeny do osmi kategorií, a to podle metodologie:
obsahová analýza, etnografie, experiment, focus group, rozhovor, kombinace více
metod, analýza sociálních sítí a dotazníkové šetření.
Ze studie vyplývá,
že více než dvě třetiny realizovaných výzkumů byly zaměřeny výhradně na jednu
značku (pozn.: autoři hovoří o jednotlivých sociálních sítích jako o značkách,
angl. brands), případně na její
uživatele. Pouze v 10 % případů bylo zkoumáno a porovnáváno více značek a
24 % výzkumů se zabývalo sociálními sítěmi v obecné rovině, bez definice
konkrétní značky. Ze všech výzkumů, které se zabývaly pouze jednou značkou, byl
Facebook, případně jeho uživatelé, ústředním tématem pro 81 % z nich.
Přestože v celkovém vzorku bylo reprezentováno 16 značek, čtyři z pěti
studií se týkaly Facebooku.
Přestože zaměření
na Facebook nepochybně souvisí s faktem, že od svého založení v roce 2004
roste počet jeho uživatelů geometrickou řadou, zvláště do budoucna autoři
zdůrazňují důležitý jev – a to, že dnešní uživatelé sociálních sítí jsou zvyklí
být online na několika z nich najednou a své chování tomu přizpůsobují.
Proto je důležité sladit témata výzkumů sociálních sítí s dobou a
reflektovat popularitu, růst, případně pád u konkrétních značek a více se zabývat
jejich srovnáváním, neboť samotný Facebook byl v jistém smyslu již
překonán a o uživatelích sociálních sítí dnes může vypovídat jen částečně.
Na území České
republiky dochází k pozvolnému rozvoji „nových“ sociálních sítí, například
Instagramu. Ten si však získává čím dál větší popularitu jak u uživatelů, tak u
komerčních značek. Ve světě dokonce marketingové investice do Instagramu
předčily množství peněz, investované do Facebooku. Je proto otázkou, za jak
dlouho budeme moci tento trend pozorovat u nás a jakým způsobem na něj budou
značky i uživatelé reagovat.
zdroj: social-icons.com
[1] What can we learn about social network sites by studying Facebook? A call and recommendations for research on social network sites. New Media & Society [online]. 2015 [cit. 2015-04-13]. DOI: 10.1177/1461444814546481. Dostupné z:http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/17/1/114.full
No comments:
Post a Comment