Monday, April 13, 2015

Parfémy ve filmu, filmy v parfému


O tom, že parfém je komunikační prostředek není pochyb. Komunikace čichu se stala předmětem studia sémiotiky. Komunikujeme, když se navoníme (jakou vůni, jak intenzivně, jak často, pro jakou příležitost) a komunikujeme když žádný parfém nepoužijeme.
Zajímavé je podívat se na propojení dvou komunikačního světů: filmového a parfémového. Tak například mnoho slavných hereček propagovalo na plátně - i mimo něj - své oblíbené vůně. Kdo by neznal slavný výrok Marilyn Monroe: "What do I wear in bed? Why, Chanel No.5, of course."? Parfémoví a/nebo filmoví fanoušci budou jistě znát i příběh o tom, jak Hubert Givenchy vytvořil v roce 1957 parfém pro svou oblíbenou herečku Audrey Hepburn. Když se Audrey dozvěděla, že Givenchy zpřístupní její parfém i ostatním ženám, pronesla: "Mais c´est mon parfum, je vous l´interdis!" ("ale to je můj parfém, zakazuji vám to!"). A název parfému byl na světě: L´Interdit, a jako bonus získal parfém svůj příběh, což se cení. O několik let později nafotila Audrey pro tuto vůni i reklamní kampaň.
Zdroj: frangrantica.com
Hledej parfém
Existuje mnoho parfémových webů, která nabízejí témata, resp. diskuzní vlákna, týkající se parfémů ve filmu. Na českém internetu jsou v současné době dva velké parfémové weby: Arôme a v minulém roce založené stránky ParfumanieNa obou těchto webech se najdou recenze, články, rozsáhlé databáze, čítající přes třicet tisíc parfémů... a samozřejmě nechybějí diskuzní vlákna o Parfémech ve filmu s úlovky, čili fotografiemi konkrétních filmových nebo televizních scén s flakónkem parfému. Podle kvality záběru se pak určuje/hádá, který že to parfém si ve filmu zahrál. Na obrázku z filmu Belle de Jour (1966) si vedle Catherine Denevue zahrály flakónky s parfémy Mitsouko a Shalimar (bohužel, ten se za pár vteřin roztříští o dlažbu). 
Zdroj: borntobeunicorn.wordpress.com


Takovéto weby naplňují koncept produsage. Uživatelé si chodí na stránky číst, hledat informace, ale mnozí z nich zároveň aktivně tvoří obsah, píší recenze, přinášejí informace, přicházejí s novými tématy k diskuzi. V těchto aktivitách lze tedy spatřovat zároveň i koncept kolektivní inteligence. Uživatelé webů o vůních diskutují, sdílejí informace z domácích i zahraničních zdrojů a průběžně tak doplňují a rozšiřují znalostní fond komunity a databázi parfémů.
Parfém: příběh vraha
Dokonalé spojení obou světů (filmu a vůní) představuje film - adaptace románu Patricka Süskinda - Parfém: příběh vraha z roku 2006. Příběh Jeana-Baptiste Grenouilla, génia, který dokáže svým nosem zachytit a popsat všechny vůně a který zoufale touží po vytvoření dokonalé vůně. Jedná se asi zatím o nejdokonalejší zprostředkování iluze všech možných vůní i pachů. Jde jen o to, vydržet sugestivní scénu z úvodu filmu, odehrávající se na páchnoucím rybím trhu v Paříži. Zajímavostí je, že k filmu byla vytvořena ultra luxusní a limitovaná sada patnácti vůní. Vztah k filmovému příběhu je zřejmý i z jejich názvů: Aura; Baby, Paris 1738, Atelier Grimal, Virgin Number One, Boutique Baldini, Amor & Psyche, Nuit Napolitaine, Ermite, Salon Rouge, Human Existence, Absolu Jasmin, Sea, Noblesse a Orgie.
Zdroj: akafkaesquelife.files.wordpress.com
A další a další
Ke slavným bondovkám vznikly vůně James Bond le Parfum, Bond Girl 007 a James Bond 07 Eon Productions, k filmu Edith Piaf (v originále La Môme, jak se Edith říkalo) byl uveden parfém La Môme (Pierre Balmain).
Letos došlo dokonce i na propojení československého filmu s parfémem - parfumér Mark Buxton se inspiroval filmem Sedmikrásky (1966) Věry Chytilové a vytvořil parfém Daisies.
Samostatnou kapitolou jsou tzv. celebritní parfémy. Nejnámější tváří vlastní řady parfémů se stala Elisabeth Taylor. White Diamonds, první z řady jejích parfémů, byl uveden v roce 1991. Elisabeth inspirovala mnoho dalších hereček, zpěvaček, modelek (S.J. Parker, Madonna, Beyonce, Naomi Cambell, Rihanna...).

Parfémová reklama a herecké hvězdy

Ilustrativním příkladem je ikonický parfém značky Chanel - Chanel No.5. Tento parfém byl v minulosti úspěšně spojený s tvářemi slavných hereček jako: Carole Bouquet, Catherine Denevue, Nicole Kidman (tříminutovou reklamu s příběhem, inspirovaným dějem filmu Moulin Rouge, natočil australský filmový režisér Baz Luhrman) nebo Audrey Tautou (která v tom samém roce ztvárnila filmovou Coco Chanel). Neúspěchem však skončila reklamní kampaň, ve které vystupoval Brad Pitt. Černobílé vizuály a video, kde Pitt deklamuje: "Life Is a Journey, Not a Destination" sice zaujaly, ale nejspíš jinak, než jaký byl původní záměr Chanelu. 

Zdroj: http://media.gotraffic.net/

Snad žádná jiná parfémová reklama nepovzbudila tak mohutně publikum k následné živelné tvorbě video parodií.
Poslední reklamu na Chanel No. 5 natáčel opět australský režisér Baz Luhrman. Tentokrát s modelkou Gisel Bundchen. Dobrou volbou byla také herečka Keira Knightley, jako tvář pro o desítky let mladší vůní Coco Mademoiselle (2001).

Pokud někoho toto téma zaujalo, přidávám nakonec odkaz na velmi pěkné stránky, zabývající se výlučně výskytem parfémů na plátně a obrazovce - Born Unicorn.

No comments:

Post a Comment