Nová média jako nástroj pro občanské
vzdělávání
Výzkumný článek New media as a tool for civic learning autorů
Ellen Middaughové and Josepha Kahna se věnuje tomu, jak mohou nová média
posloužit jako nástroj pro občanské vzdělávání, a to zejména u mládeže ve
Spojených státech. Článek byl publikován v březnu roku 2013 v periodiku
Comunicar.
O autorech
Ellen Middaughová je vědecká pracovnice na San José
State University. Její výzkum se zaměřuje především na to, jak mění nová média
sociální kontext vývoje dospívajících jedinců a důsledky těchto změn na
pedagogickou praxi. Je členkou sdružení Civic Engagement Research Group (CERG),
které se zaměřuje na výzkum občanské angažovanosti mladých lidí a zapojení
digitálních médií do těchto aktivit.
Joseph Kahne je profesor
pedagogiky na Mills College a předseda MacArthur Foundation Research Network on
Youth and Participatory Politics. Výzkum profesora Kahna se zaměřuje zejména na
vliv nových médií při rozvoji občanského a politického vzdělávání mladistvých.
O periodiku
Comunicar je španělsko-anglické vědecké periodikum se
specializací na mediální výchovu. Časopis je vydáván od roku 1994, a to vždy v lednu
a červenci daného roku. Comunicar primárně publikuje výzkumné studie se
zaměřením na komunikaci, vzdělávání a zejména průnik mezi těmito dvěma
oblastmi.
Téma článku
Článek se zabývá tím, jak lze využít nová média při
formování občanského vzdělávání mladistvých, a to zejména na pozadí takzvaného
service-learningu (volně přeloženo jako učení
službou), což je přístup, který kombinuje zkušenost z komunitní služby
s výukou ve třídě a následnou reflexí. Tento přístup
předpokládá, že při výchově k demokratickému smýšlení je třeba mladým lidem
vštípit zájem o celspolečenské dění a zvýšit jejich schopnost analyzovat sociální
a politické problémy. Práce tak zkoumá, jak integrace nových médií do výuky
na školách může usnadnit pedagogickou činnost při hodinách občanské nauky a
podpořit tím občanskou angažovanost mladých lidí ve školním prostředí.
Charakteristika článku
V úvodu se autoři věnují portrétu americké
mládeže a jejího zapojení do společneského dění. Podle nich není většina
dospívajících Američanů politicky příliš aktivní. Ačkoli mladí lidé hráli tradičně klíčovou
roli v různých sociálních a protestních hnutích, jejich politická participace
je poměrně nízká. Zároveň si kladou otázku, zda může rozmach nových médií zvýšit politickou participaci a míru občanské
angažovanosti u mladých lidí, a to zejména na pozdadí tzv. service-learningu. Autoři analyzují několik poměrně aktuálních výzkumů (mezi
roky
2004 – 2012), které zkoumají politickou participaci, vzělávání mladistvých či jejich užívaní digitálních médií. Tyto podklady pak doplňují o svůj vlastní výzkum v oblasti občanského vzdělávání.
2004 – 2012), které zkoumají politickou participaci, vzělávání mladistvých či jejich užívaní digitálních médií. Tyto podklady pak doplňují o svůj vlastní výzkum v oblasti občanského vzdělávání.
Zdroj:
service-learning.uconn.edu
Service-learning je součást nových
přístupů k občanské výchově a podle několika prezentovaných studií je hlavním nástrojem pro rozvoj občanské
identity, jelikož pomáhá budovat stabilitu a úzké vazby v dané komunitě. Přístup service-learningu se podle doložené
studie z roku 2008 snaží dát mladým lidem
možnost vnášet návrhy, dávat zpětnou vazbu a činit rozhodnutí v průběhu celých
pojektů, čímž mohou dokázat, jak vážně berou svoji občanskou angažovanost.
I když má zmíněný přístup na
první pohled spoustu pozitiv, jeho integrace do jednotlivých škol je
přinejmenším problémová, jelikož normy
a struktury škol nemusí nutně podporovat tento druh praxe. Autoři si tedy
kladou otázku, zda mohou nová média v této situaci nějak pomoci.
Vývoj nových médií v posledních
dvaceti letech přinesl nové výzvy a možnosti, které mohou být velmi užitečné v občanském
i politickém životě. Stále více se spoléháme na síťové technologie, ať už jde o
vyhledávání informací, sdílení stanovisek, nebo například shánění peněz na
nejrůznější projekty. Nová média se stala nástrojem, který umožňuje a
organizuje naše občanské a politické aktivity. Zejména mezi americkou mládeží,
kde je podle výzkumu K. Zikhura z roku 2010 větší
pravděpodobnost, že dospívající lidé:
- komunikují s přáteli denně prostřednictvím textu (54%) než tváří v tvář (33%)
- si přečtou zprávy online (82%) než pomocí nějakého jiného formátu (14-66%)
se nová média
stala stěžejním prostředkem, jak se zapojit do řady politických činností. Autoři
přitom odkazují na několik studií, jež se soustřeďují na to, zda větší aktivita
na internetu souvisí s větší politickou činností či zda vzestup digitálních
sítí zvyšuje pravděpodobnost, že mládež bude více politicky aktivní, ovšem
výsledky těchto studií zde bohužel neprezentují. Na druhou stranu byl podle
nich proveden jen malý počet výzkumů, které mapují, jak fenomén nových médií
ovlivnil výuku občanských nauk a přístup pedagogických pracovníků, a tak se
autoři pouští do rozboru této problematiky.
Zdroj:
kidhaven.com
Hlavním úkolem service-learningu je
zapojit mladé lidi do projektů, a to způsobem, který formuje jejich znalosti a
pohled na určité sociální otázky. Učitelé, kteří by měli nasměrovat mládež
k řešení těchto otázek za výše zmíněných postupů, však mají jen omezené
časové možnosti během své výuky. I proto začali herní programátoři a neziskové
organizace vyvíjet různé strategie na podporu těchto aktivit. Webové stránky
jako www.dosomething.org a www.generationon.org
poskytují ekvivalent elektronických nástrojů pro studenty, kteří se chtějí
určitým způsobem zapojit do veřejného dění. Tento model není výrazně odlišný od
toho, co by se dělo při výuce service-learningového projektu bez digitálních
médií, ale usnadňuje práci a poskytuje řadu neustále aktualizovaných zdrojů pro
učitele i studenty.
Co se týče
her, mohou podle autorů výzkumu sloužit jako
určitý druh praxe nebo model pro vytvoření koncepce občanské problematiky a být
tak dobrým nástrojem, který umožní mládeži přemýšlet o struktuře společnosti a
vztahu mezi různými sektory společnosti. Existuje tak celá řada her, které mají
pomoci mládeži přemýšlet o sociálních otázkách. Například Fate of the World
žádá po hráčích, aby řešili globální změny klimatu prostřednictvím řady simulovaných
politických rozhodnutí a aby následně viděli, jak by jejich činnost mohla pomoci
nebo ublížit klimatu. Na podobné bázi fungují i další hry jako například Quest
Atlantis aj.
Zdroj: northwaygames.com
Ve studii jsou
také zmíněny programy Citizen Science či Our map, které vyzívají uživatele, aby
přispěli údaji získanými při pozorování svých komunit (obrázky volně
žijících živočichů, konkrétní rostliny, atd.). Zúčastnění pak mají možnost
vidět, jak mohou jejich data pomoci informovat o změnách klimatu.
Výsledky výzkumu
Autoři nastínili různé podoby toho,
jak mohou být nová média využita při přístupu service-learningu a jak mohou být
tyto nástroje uplatněny v praxi. Autoři se domnívají, že zapojení nových médií
do service-learningu může pomoci pedagogům v řešení některých problemů, se
kterými se potýkají při snaze o občanský rozvoj mládeže, avšak doporučují tyto
přístupy ještě blíže prozkoumat, jelikož integrace nových médií do školní výuky
sebou může přinést i řadu rizik, a tak je potřeba prozkoumat skutečnou účinnost
těchto postupů. Nová média mohou zvýšit zájem mladých v otázce občanské
angažovanosti, ale i zde existují rizika. V současné době neexistuje dostatek
studií, které řeknou, zda online hry skutečně podporují lepší pochopení
složitých sociálních problémů, nebo zda vedou k chybným pojetím či zjednodušení
problémů.
Ačkoli se v Česku stejně jako v
dalších zemích vedou diskuze ohledně prospěšnosti využívání digitálních
technologií ve školách, není zde tak silná tradice podobných metod (především
service-learningu). Přesto mohou podobné výzkumy posloužit jako inspirace, nebo
poskytnout podněty k zamyšlení a možným změnám.
Zdrojový článek
MIDDAUGH, E; KAHNE, J. New Media as a Tool for Civic
Learning.: Nuevos medios como herramienta para el aprendizaje cívico. Comunicar.
20, 40, 99-107, Mar. 2013. EBSCOhost [cit. 2015-04-07] ISSN: 11343478.
Další zdroje
BILLIG, S., BROWN, S. & TURNBULL, J.
(2008). Youth Voice. RMC Research Corporation.
(www.servicelearning.org/filemanager/down- load/8312_youth_voice.pdf)
(15-05-2011)
BYRNE, D. (2006). Public Discourse, Community
Concerns, and Civic Engagement: Exploring Black Social networking traditions on
Black- Planet.com. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 319-340.
(http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00398.x)
ZIKHUR, K. (2010). Generations 2010. A Report of the Pew Internet and
American Life Project. (www.pewinternet.org/Reports/2010/-
Generations-2010/Trends/Online-news.aspx) (12-06-2012).
No comments:
Post a Comment