Sunday, April 12, 2015

Nová média jako nástroj pro občanské vzdělávání

Výzkumný článek New media as a tool for civic learning autorů Ellen Middaughové and Josepha Kahna se věnuje tomu, jak mohou nová média posloužit jako nástroj pro občanské vzdělávání, a to zejména u mládeže ve Spojených státech. Článek byl publikován v březnu roku 2013 v periodiku Comunicar. 

O autorech

Ellen Middaughová je vědecká pracovnice na San José State University. Její výzkum se zaměřuje především na to, jak mění nová média sociální kontext vývoje dospívajících jedinců a důsledky těchto změn na pedagogickou praxi. Je členkou sdružení Civic Engagement Research Group (CERG), které se zaměřuje na výzkum občanské angažovanosti mladých lidí a zapojení digitálních médií do těchto aktivit.

Joseph Kahne je profesor pedagogiky na Mills College a předseda MacArthur Foundation Research Network on Youth and Participatory Politics. Výzkum profesora Kahna se zaměřuje zejména na vliv nových médií při rozvoji občanského a politického vzdělávání mladistvých.

O periodiku

Comunicar je španělsko-anglické vědecké periodikum se specializací na mediální výchovu. Časopis je vydáván od roku 1994, a to vždy v lednu a červenci daného roku. Comunicar primárně publikuje výzkumné studie se zaměřením na komunikaci, vzdělávání a zejména průnik mezi těmito dvěma oblastmi.

Téma článku

        Článek se zabývá tím, jak lze využít nová média při formování občanského vzdělávání mladistvých, a to zejména na pozadí takzvaného service-learningu (volně přeloženo jako učení službou), což je přístup, který kombinuje zkušenost z komunitní služby s výukou ve třídě a následnou reflexí. Tento přístup předpokládá, že při výchově k demokratickému smýšlení je třeba mladým lidem vštípit zájem o celspolečenské dění a zvýšit jejich schopnost analyzovat sociální a politické problémy. Práce tak zkoumá, jak integrace nových médií do výuky na školách může usnadnit pedagogickou činnost při hodinách občanské nauky a podpořit tím občanskou angažovanost mladých lidí ve školním prostředí.

 Charakteristika článku

          V úvodu se autoři věnují portrétu americké mládeže a jejího zapojení do společneského dění. Podle nich není většina dospívajících Američanů politicky příliš aktivní. Ačkoli mladí lidé hráli tradičně klíčovou roli v různých sociálních a protestních hnutích, jejich politická participace je poměrně nízká. Zároveň si kladou otázku, zda může rozmach nových médií zvýšit politickou participaci a míru občanské angažovanosti u mladých lidí, a to zejména na pozdadí tzv. service-learningu. Autoři analyzují několik poměrně aktuálních výzkumů (mezi roky
2004 – 2012), které zkoumají politickou participaci, vzělávání mladistvých či jejich užívaní digitálních médií. Tyto podklady pak doplňují o svůj vlastní výzkum v oblasti občanského vzdělávání.



Zdroj: service-learning.uconn.edu


       Service-learning je součást nových přístupů k občanské výchově a podle několika prezentovaných studií je hlavním nástrojem pro rozvoj občanské identity, jelikož pomáhá budovat stabilitu a úzké vazby v dané komunitě. Přístup service-learningu se podle doložené studie z roku 2008 snaží dát mladým lidem možnost vnášet návrhy, dávat zpětnou vazbu a činit rozhodnutí v průběhu celých pojektů, čímž mohou dokázat, jak vážně berou svoji občanskou angažovanost.
  
          I když má zmíněný přístup na první pohled spoustu pozitiv, jeho integrace do jednotlivých škol je přinejmenším problémová, jelikož normy a struktury škol nemusí nutně podporovat tento druh praxe. Autoři si tedy kladou otázku, zda mohou nová média v této situaci nějak pomoci.
          Vývoj nových médií v posledních dvaceti letech přinesl nové výzvy a možnosti, které mohou být velmi užitečné v občanském i politickém životě. Stále více se spoléháme na síťové technologie, ať už jde o vyhledávání informací, sdílení stanovisek, nebo například shánění peněz na nejrůznější projekty. Nová média se stala nástrojem, který umožňuje a organizuje naše občanské a politické aktivity. Zejména mezi americkou mládeží, kde je podle výzkumu K. Zikhura z roku 2010 větší pravděpodobnost, že dospívající lidé:
  •        komunikují s přáteli denně prostřednictvím textu (54%) než tváří v tvář (33%)
  •        si přečtou zprávy online (82%) než pomocí nějakého jiného formátu (14-66%)

se nová média stala stěžejním prostředkem, jak se zapojit do řady politických činností. Autoři přitom odkazují na několik studií, jež se soustřeďují na to, zda větší aktivita na internetu souvisí s větší politickou činností či zda vzestup digitálních sítí zvyšuje pravděpodobnost, že mládež bude více politicky aktivní, ovšem výsledky těchto studií zde bohužel neprezentují. Na druhou stranu byl podle nich proveden jen malý počet výzkumů, které mapují, jak fenomén nových médií ovlivnil výuku občanských nauk a přístup pedagogických pracovníků, a tak se autoři pouští do rozboru této problematiky.



Zdroj: kidhaven.com

          Hlavním úkolem service-learningu je zapojit mladé lidi do projektů, a to způsobem, který formuje jejich znalosti a pohled na určité sociální otázky. Učitelé, kteří by měli nasměrovat mládež k řešení těchto otázek za výše zmíněných postupů, však mají jen omezené časové možnosti během své výuky. I proto začali herní programátoři a neziskové organizace vyvíjet různé strategie na podporu těchto aktivit. Webové stránky jako www.dosomething.org a www.generationon.org poskytují ekvivalent elektronických nástrojů pro studenty, kteří se chtějí určitým způsobem zapojit do veřejného dění. Tento model není výrazně odlišný od toho, co by se dělo při výuce service-learningového projektu bez digitálních médií, ale usnadňuje práci a poskytuje řadu neustále aktualizovaných zdrojů pro učitele i studenty.
          Co se týče her, mohou podle autorů výzkumu sloužit jako určitý druh praxe nebo model pro vytvoření koncepce občanské problematiky a být tak dobrým nástrojem, který umožní mládeži přemýšlet o struktuře společnosti a vztahu mezi různými sektory společnosti. Existuje tak celá řada her, které mají pomoci mládeži přemýšlet o sociálních otázkách. Například Fate of the World žádá po hráčích, aby řešili globální změny klimatu prostřednictvím řady simulovaných politických rozhodnutí a aby následně viděli, jak by jejich činnost mohla pomoci nebo ublížit klimatu. Na podobné bázi fungují i další hry jako například Quest Atlantis aj.



Zdroj: northwaygames.com

Ve studii jsou také zmíněny programy Citizen Science či Our map, které vyzívají uživatele, aby přispěli údaji získanými při pozorování svých komunit (obrázky volně žijících živočichů, konkrétní rostliny, atd.). Zúčastnění pak mají možnost vidět, jak mohou jejich data pomoci informovat o změnách klimatu.

Výsledky výzkumu

          Autoři nastínili různé podoby toho, jak mohou být nová média využita při přístupu service-learningu a jak mohou být tyto nástroje uplatněny v praxi. Autoři se domnívají, že zapojení nových médií do service-learningu může pomoci pedagogům v řešení některých problemů, se kterými se potýkají při snaze o občanský rozvoj mládeže, avšak doporučují tyto přístupy ještě blíže prozkoumat, jelikož integrace nových médií do školní výuky sebou může přinést i řadu rizik, a tak je potřeba prozkoumat skutečnou účinnost těchto postupů. Nová média mohou zvýšit zájem mladých v otázce občanské angažovanosti, ale i zde existují rizika. V současné době neexistuje dostatek studií, které řeknou, zda online hry skutečně podporují lepší pochopení složitých sociálních problémů, nebo zda vedou k chybným pojetím či zjednodušení problémů.  
          Ačkoli se v Česku stejně jako v dalších zemích vedou diskuze ohledně prospěšnosti využívání digitálních technologií ve školách, není zde tak silná tradice podobných metod (především service-learningu). Přesto mohou podobné výzkumy posloužit jako inspirace, nebo poskytnout podněty k zamyšlení a možným změnám. 

Zdrojový článek
MIDDAUGH, E; KAHNE, J. New Media as a Tool for Civic Learning.: Nuevos medios como herramienta para el aprendizaje cívico. Comunicar. 20, 40, 99-107, Mar. 2013. EBSCOhost [cit. 2015-04-07] ISSN: 11343478.

Další zdroje
BILLIG, S., BROWN, S. & TURNBULL, J. (2008). Youth Voice. RMC Research Corporation. (www.servicelearning.org/filemanager/down- load/8312_youth_voice.pdf) (15-05-2011)

BYRNE, D. (2006). Public Discourse, Community Concerns, and Civic Engagement: Exploring Black Social networking traditions on Black- Planet.com. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 319-340. (http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00398.x)

ZIKHUR, K. (2010). Generations 2010. A Report of the Pew Internet and American Life Project. (www.pewinternet.org/Reports/2010/- Generations-2010/Trends/Online-news.aspx) (12-06-2012).

No comments:

Post a Comment