Národ
sobě! Občanský crowdfunding současnosti
Kdyby
v polovině 19. století existovaly crowdfundingové weby, čeští vlastenci by
skrze ně nejspíš oslovili veřejnost se žádostí o podporu stavby Národního
divadla. Stejně tak by v tomto imaginárním scénáři Newyorčani sháněli
zdroje na Sochu Svobody a Britové objasňovali výhody projektu Royal Albert
Hall. Všechny zmiňované monumenty vznikly mimo jiné díky občanským sbírkám.
Princip veřejně prospěšného crowdfundingu tedy rozhodně není horkou novinkou
posledních let, díky internetu ale nabývá zcela nových podob.
Dobročinný bazar na Žofíně na podporu Národního divadla. zdroj: Národní divadlo |
Dobrokonající dav
Termín
crowdfunding v jeho novodobém významu poprvé použil Michael Sullivan
v roce 2006 na nyní již nefunkční stránce Fundavlog. O dva roky později
vznikl významný americký popularizátor tohoto mechanismu financování Indiegogo,
následován s ročním zpožděním Kickstarterem. V záplavě nových
ekvivalentně fungujících platforem se začaly objevovat i první občansky zaměřené
weby jako ioby (2009), Spacehive (2011), Neighbor. Ly (2012) a Citizinvestor
(2012).
Čistější karma za několik kliknutí
Občanský
crowdfunding je, jak už název napovídá, podmnožinou obecně pojímaného online
crowdfundingu, jež se liší zejména účelem výběru peněz, druhy dobrovolnické
pomoci, charakteristikou zapojených organizací a geografickou působností.
Zatímco v hlavním proudu sbírek můžete najít třeba hráče na valchu
shánějící zdroje na hudební album, ilustrátory knížek vybírající na nové
pastelky nebo v zásadě jakéhokoliv jednotlivce se ztřeštěným nápadem,
občanské iniciativy slouží pouze veřejnému či komunitnímu zájmu. Jako příklad
úspěšné obecně prospěšné kampaně mohou posloužit například již vybudované
skleníky pro praktickou výuku zahradnictví na základní škole Carnes
v Memphisu (na fotce).
Školní zahrada v Memphisu. zdroj: Cernes School |
Projekty
splňující kritéria občanského crowdfundingu se objevují také na „konzumněji“
profilovaných stránkách, bývají méně zaměřené na směnu mezi přispěvateli a
zakladateli a zpravidla nenabízejí za podporu materiální odměnu. Nejde o to, že
by iniciátoři sbírek byli takoví lakomci, spíše povaha navrhovaného projektu
podobné výhody často znemožňuje. Vraťme se k příkladu zahrady pro žáky
základní školy, kde je hned jasné, že tisíce potenciálních stoupenců by si svoji
odměnu například v podobě ředkviček či přístupu do objektu mohli vybrat
jen těžko.
V
občanském crowdfundingu také často spolupracují na společném cíli orgány
samosprávy či státní organizace s neziskovkami a občany. Do určité míry
tak veřejné financování doplňuje a v některých případech i supluje
vysychající státní či městské fondy. Na rozdíl od klasické formy přispěvatelské
pomoci, ta občanská rozeznává také nefinanční podporu ve formě přímého osobního
zapojení dobrovolníků, kdy může výzva na stránce sloužit například ke
shromáždění dostatečného počtu lidí k jarnímu úklidu města od odpadků.
Prázdné místo na akademické mapě
Občanský
crowdfunding zatím zůstává z hlediska akademického uchopení spíše
opomíjeným tématem, čestnou výjimku tvoří práce kolektivu autorů nazvaná Výzkum občanského crowdfundingu: výzvy,
příležitosti a budoucí agenda.
Pětici
z britské Open University spojuje především dřívější či stávající angažmá
v této instituci a profesionální zájem o oblast IT. Zatímco Alexandra
Stiver je doktorandkou této univerzity, tři následující spoluautoři článku,
tedy docentka Leonor Barroca, profesorka Shailey Minocha a docent Mike
Richards, na Open University přednáší. David Roberts je potom absolventem MBA
programu Open University a v současné době pracuje jako CIO v Radius
Payment Solutions.
Autoři
práce dle svých slov kolíkují nové pole zkoumání, přičemž poskytují přehled
vývoje občanského crowdfundingu, věnují se významným projektům a poskytují
základní vhled do fungování oblasti v současnosti. Kolektiv badatelů dále
naznačuje, čemu by se měly věnovat navazující výzkumné aktivity, aby jimi nově
vymezené pole mohlo být komplexně akademicky prozkoumáno.
Podklady
získali spolupracovníci detailní rešerší akademické literatury na toto téma a
pátráním po zmínkách v klasických médiích. Jakožto nezúčastnění
pozorovatelé také sledovali dění na hlavních crowdfundingových portálech a
odebírali jejich kanály na sociálních médiích. Pro doplnění perspektivy vedli
také polostrukturované rozhovory se třemi zakladateli sbírky na Spacehive pro
revitalizaci Stevensonova náměstí v britském Manchesteru.
Hezky občansky
Kromě již zmíněných charakteristik,
které vydělují občanský crowdfunding z jeho širší rodiny, objevili
pisatelé studie další a zcela nova specifika. Všimli si, že pořadatelé sbírek
tohoto typu jsou značně pozadu v online komunikaci se svými stoupenci.
V jejich podání se jedná spíše o jednosměrný proud sdělení než o
plnohodnotnou konverzaci. Pro tento jev nachází výzkumníci tři možná
vysvětlení:
11.) Projekt
je natolik svázán s lokální komunitou, že obsáhlejší online komunikace
sloužící k získání širší podpory není potřeba.
22.) Komunikace
mezi přispěvateli probíhá paralelně také offline, například na setkáních rady
města.
33.) Organizátoři
jsou méně zvyklí využívat internetové nástroje.
Složíme se na další?
V Česku
byl první crowdfundingový portál HitHit spuštěn v listopadu 2012, tedy až
čtyři roky po americké premiéře tohoto novodobého trendu. Dnes v tuzemsku
funguje ještě Startovač a nejčerstvější nováček na scéně Katalyzátor. Souhrnné
výsledky za více než dva roky ukazují, že Češi nejochotněji sahají do peněženek
ve prospěch akcí souvisejících s hudební produkcí. Absolutně
nejúspěšnějším příjemcem byl festival United Islands of Prague, na jehož
realizaci fanoušci poslali 1,7 milionu korun. Na nové album si takto také
vydělala kapela Mňága a Žďorp nebo Zrní.Internetoví
uživatelé vyslyšeli také několik politicky zaměřených proseb a složili se na
regionální projekt Chcu žít Brno či pražskou iniciativu Plánuj Letnou.
Sociálně
solidární sbírky nejsou v českém internetovém prostředí tak časté. Zdá se,
že princip fungování občansky prospěšného crowdfundingu ještě zcela nepochytili
ani potenciální žadatelé o veřejný grant, ani zástupci veřejnosti. „Myslím, že
to lidé dostatečně nechápou. Možná si myslí, že se jedná o sbírku, jako třeba
při povodních, ale ono to tak ve skutečnosti není,“ odhadl Ondřej Kobza,
spoluzakladatel Katalyzátoru. Možná za další dva roky doženeme náskok Ameriky a
Anglie a plnohodnotný občanský crowdfunding se u nás také rozvine klasicky s malým
zpožděním.
No comments:
Post a Comment