Popularita sociálních sítí, mezi
které se řadí i Facebook, a počet jejich uživatelů je poměrně stabilní.
V současné době se jen těžko hledá člověk, který by neměl profil na
některé ze sociálních sítí. Objevují se ale diskuze, jaký vliv na člověka má
užívání sociálních sítí a jak vlivy sociálních sítí vnímají sami uživatelé.
Efekt třetí osoby můžeme
charakterizovat tak, že sebe vidíme jako člověka, který rozumně uvažuje a není
tak snadno ovlivnitelný masmédii. Vnímáme se jako „lepší“ než ostatní. Ti jsou
naopak snadno ovlivnitelní, zranitelní, nemají takový náhled jako já. Ve
srovnání se mnou ostatní podceňuji, resp. sebe přeceňuji, jsem lepší, než
průměr. Zjednodušeně řečeno, efekt třetí osoby je charakteristický tím, že
účinky masových médií na mě a osoby mi blízké („tebe“) vnímám jako malý, kdežto
na ostatní vysoký.
Tomuto fenoménu byla dosud věnována
poměrně malá pozornost, ač by si zasloužil větší, protože má vliv na naše
vnímání a potažmo i životy. Svou pozornost na efekt třetí osoby zaměřila Mina
Tsay-Vogel ve svém výzkumu.
Já versus oni: Efekt třetí osoby u uživatelů Facebooku
Autorkou článku Me versus them: Third-person effects among
Facebook users je Mina Tsay-Vogel, která působí v Komunikačním výzkumném
centru na Bostonské Univerzitě v USA. Své výzkumné práce zaměřuje
především na psychologické a sociální dopady masových sdělovacích prostředků,
ve kterých se orientuje zejména na dopady a účinky zábavy a sociálních médií,
komunikační teorie a psychologii nových médií.
Sama studovala komunikační studia na
Univerzitě v Michiganu a následně masovou komunikaci na Penn State
University, kde získala titul Ph.D.
Efekt třetí osoby
První studie zaměřené na efekt
třetí osoby pocházejí od Phillipse Davisona, ke kterému se i Mina Tsay-Vogel
odkazuje. Davison se zkoumání efektu třetí osoby (The Third-person effect in
Communication) věnoval v počátku 80. let 20. století. Podle něj efekt
třetí osoby znamená, že účinek médií a jejich vlivu není vysoký u „mě a tebe“,
ale u „nich“ ano. Lidé obecně inklinují k hodnocení sebe sama
v pozitivnějším světle. Součástí jeho teorie je postoj mluvčího,
komunikátora, který se snaží o vyvolání účinku u třetích osob tak, že obsah
mediálního sdělení, resp. zobrazení mediovaného uzpůsobuje takovým způsobem,
aby konzument sdělení jej vnímal jako atraktivní. Své studie zaměřil na
zkoumání postojů a názorů uživatelů masmédií s ohledem na to, jaké účinky
a vliv mají média na ně samotné ve srovnání s ostatními. Dotazoval se, jak
uživatelé uvažují nad manipulativním účinkem médií, resp. masmédií a zjistil,
že většina dotazovaných odpovídá v tom smyslu, že na ně samotné masmédia
žádný velký vliv nemají, ale ostatní se nechají zmanipulovat. Sebe vnímají jako
méně ovlivnitelné, kdežto druhé jako vnímavější a zranitelnější vůči mediovaným
obsahům a vlivu médií vůbec. To však podle Davisona oslabuje pozornost právě
těch domněle odolnějších a stávají se tak více ohroženými vlivem masmédií.
Právě se studiemi a výzkumy
Davisona porovnává Tsay-Vogel svůj výzkum. Rozšiřuje jej však o dimenzi věku a
pohlaví. Tedy srovnává vliv masmédií na „tebe a mě“ versus „je“ s ohledem
na věk a pohlaví uživatelů. (Efekt třetí osoby lze ale zkoumat také například
v kontextu vzdělání atd.)
Dalšími pracemi, ze kterých Tsay-Vogel
vychází, jsou výzkumy, které ukazují vyšší ovlivnitelnost mladých lidí oproti
starším, a žen oproti mužům (Thelwall, 2008; Magnuson and Dundes, 2008;
Taraszow, 2010; Barnes, 2006 a další).
Shrnutí výzkumu
Publikovaný článek je zprávou
z výzkumu, který Mina Tsay-Vogel realizovala u 375 vysokoškolských
studentů na dvou velkých univerzitách, kteří jsou zároveň uživateli Facebooku.
Respondenti byli muži i ženy ve věku v rozmezí 18–55 let, z toho 21,8
% mužů a 78,2 % žen. Tato kritéria umožnila autorce zkoumat efekt třetí osoby u
uživatelů Facebooku v kontextu věku a pohlaví. Respondenti odpovídali
prostřednictvím dotazníku, kde hodnotili vliv Facebooku na sebe samotné a
ostatní pomocí Likertovy škály v rozsahu stupňů 1 (silně nesouhlasím) až 7
(silně souhlasím).
Výsledky výzkumu potvrdily hypotézy
Davisona, tedy významnost efektu třetí osoby v kontextu sociálních médií,
v tomto případě aplikované novější média, potažmo na uživatele Facebooku
v kontextu trvání a intenzity působení. V hodnocení vlivu na sebe a
druhé hraje roli také skutečnost, zda uživatelé považují médium za vhodné či
naopak nevhodné či méně žádoucí. Na efekt třetí osoby má také vliv sociální
blízkost – osoby, které jsou mi sociálně bližší (své přátele), hodnotím
příznivěji, nepodléhají tolik nepříznivému vlivu masových médií (stejně jako
já), než osoby vzdálenější. Efekt třetí osoby vzrůstá se sociální vzdáleností. Na
sociálních sítích jsou však hranice sociální vzdálenosti mírně odlišné od
vztahů mimo sociální sítě.
Výzkum potvrdil, že efekt třetí
osoby byl více zřetelný starším uživatelům Facebooku mužského pohlaví nežli
starším uživatelkám ženského pohlaví. Autorka však připouští, že výsledky
výzkumu mohl ovlivnit nepoměr mužských a ženských respondentů, kdy ženy byly
zastoupeny ve velké převaze (78,2 %). Zároveň otevírá diskuzi nad věkem
uživatelů sociálních sítí, kdy mladí lidé (studenti) mají oproti starším a
zaměstnaným relativně větší množství času, které mohou na sociálních sítích
trávit a jsou tak vystaveni většímu vlivu. Kromě toho zmiňuje, že na výsledky
výzkumu mohly mít vliv také použité formulace otázek.
Výzkum efektu třetí osoby v kontextu České republiky
Efekt třetí osoby je fenomén, který
by neměl být podceňován. Existují výzkumy a také řada publikací, které se
efektu třetí osoby věnují, řada uživatelů má o tomto fenoménu povědomí. Otázkou
je, jaká je mediální gramotnost české populace a do jaké míry je schopna
vyhodnotit vliv a účinek masových médií, potažmo sociálních sítí na sebe
samotné a druhé. Česká republika pravděpodobně nebude výjimečnou zemí a bude
možná na ni aplikovat závěry výzkumů realizovaných jinde.
Při zamýšlení se nad účinky
sociálních sítí na jejich uživatele bych ráda zmínila jednu osobní zkušenost demonstrující
míru vlivu na mě samotnou. Sociální sítě, konkrétně Facebook, umožňuje
uživatelům využít službu chatu k dopisování s přáteli, kteří jsou
rovněž přihlášeni. I já mám profil na Facebooku, byla jsem přihlášená a s kamarádem
na chatu rozebírala řadu témat, když mi najednou napsal, proč vlastně to
všechno probíráme na chatu a raději se nesejdeme, když oba bydlíme ve stejném
městě a nemáme tudíž k sobě tak daleko… Jeho dotaz je více než výmluvný. Ačkoli
si myslíme, stejně jako já, že užívání sociálních sítí naše životy neovlivňuje,
skutečnost je jiná.
Já i ty ale můžeme zůstat klidní,
protože na nás sociální sítě nemají takový vliv, jako na druhé. Neužíváme je
tak často a tak intenzivně, navíc jsme chytří, vzdělaní a ne tak ovlivnitelní
jako většina populace…
iHNed, 11. 2. 2015: Nadvláda
Facebooku trvá. Vede v počtu nových uživatelů i v ziscích. http://archiv.ihned.cz/c1-63509910-nadvlada-facebooku-trva-vede-v-poctu-novych-uzivatelu-i-v-ziscich
Primární literatura:
TSAY-VOGEL, M. Me versus them:
Third-person effects among Facebook users. New
Media & Society. 2/2015. DOI 10.1177/1461444815573476
Literatura:
FTOREK, J. Public relations a politika. Praha: Grada Publishing, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-3376-0
No comments:
Post a Comment