Jak uživatelé kanálu YouTube přetvářejí hudební videa? A
jaká videa se pro tvorbu těchto odvozených obsahů hodí nejlépe? Tyto otázky si kladla Agnese Vellar, autorka zabývající se
online komunitami, sociálními médii a transmediální komunikační strategií
značek. Od ledna do srpna 2010 nasbírala celkem 70 videí přetvářejících
videoklip „Telephone“ od Lady Gagy a analyzovala jejich obsah. Výsledky svého
průzkumu shrnuje ve zprávě, kterou si můžete přečíst online v časopise Transformative Works and Cultures (č. 9,
2012) pod názvem „Spreading the cult body on YouTube: A case study of 'Telephone'derivative videos“.
Lady Gaga vydala „Telephone“ v roce 2010 jako druhý singl ze svého alba Fame Monster. Videoklip popisuje propuštění hudební ikony z věznice, čímž navazuje na závěr klipu „Paparazzi“, kde je Gaga zatčena za vraždu milence. „Telephone“ podobně jako „Paparazzi“ obsahuje dějové pasáže bez hudby (které jsou na videoklip nezvykle dlouhé) i úvodní i závěrečné titulky, díky čemuž působí jako hybrid mezi videoklipem a filmem. Dílo divákům předkládá příběh, navíc přesycený odkazy na jiná populární díla (podobnost Lady Gagy a Beyoncé s Thelmou a Louise ze stejnojmenného filmu, dvojice navíc řídí Chevrolet s nápisem Pussy Wagon, známý z filmu Kill Bill). Kromě toho se objevují předměty s významem v populární kultuře (plechovky od Coca Coly, americká vlajka). Videoklip je přehlídkou bizarních kostýmů, extravagantního líčení a propracované choreografie. Nechybí scény se sexuálním podtextem odkazující často ke komunitě gayů, lesbiček či transsexuálů, mezi nimiž má Lady Gaga početné fanoušky. Tímto směrem se ubírá např. úvodní dialog žen z vězeňské stráže, z nichž jedna vyjadřuje zklamání ze zjištění, že Gaga nemá mužské přirození: -I told you she didn't have a penis. -Too bad! To vše přitahuje pozornost uživatelů YouTube, kteří se ke zpěvačce hlásí a tyto prvky přetvářejí ve vlastní obsah.
Thelma a Louise: dvě ženy na útěku |
Lady Gaga a Beyoncé jako Thelma a Louise v Chevroletu z filmu Kill Bill |
Autorka analýzy rozděluje uživatelská videa do tří kategorií:
hudební covery, díla napodobující vizuální složku klipu (zejména styling a
tanec) a parodie.
Hudební covery můžeme označit za jakási afirmativní
metavidea, tj. obsahy snažící se o přetvoření původního videoklipu v kladném
slova smyslu. Ty přitom produkují nejen amatérští zpěváci či fanoušci, ale ve
snaze zviditelnit se se do nich pouštějí i (polo)profesionální interpreti.
Spíše nekomerční cíle mají naopak hudební mixy dvou (či více) skladeb, jako je
například remix s písní Enter Sandman od kapely Metallica. Uživatelé také
opatřují video překladovými titulky či textem písně, někteří používají zvukovou
stopu jako podklad k prezentaci statických fotografií. Video inspiruje i k
tvorbě videonávodů na autentické líčení, účesy či kostýmy, kde může zafungovat
i product placement kosmetických značek. Láká také tanečníky, a to jak jednotlivce,
tak skupiny.
Vznikají ale i obsahy, které se původní videoklip snaží
parodovat (jedná se tedy o kontroverzní metaobsahy). V parodiích je vizuální
složka videoklipu (zejména kostýmy a tanec) často humorným způsobem zveličena a píseň
bývá jako reakce na změnu kontextu přetextována. Objektem parodie může být i
samotný název písně, telefon, jak dokládá jedno z parodických videí, v němž je telefon
nahrazen banánem.
Objeví-li se zajímavé a úspěšné hudební video, je jen
otázkou času, kdy ho uživatelé využijí k vlastní druhotné tvorbě. Na teoretické
rovině se jedná o problematický jev, jelikož uživatelé přetvářením komerčních
obsahů porušují autorská práva. Dnes se na tyto obsahy však nahlíží spíše
pozitivně, neboť rozšiřují a propagují značku. Jako takové je pak můžeme považovat
za výsledek dobrého marketingu původního interpreta. Lady Gaga sdílí některé obsahy
svých fanoušků na vlastních sociálních kanálech a své „příšerky“, jak fanoušky důvěrně
nazývá, k metatvorbě přímo vybízí. V jejím případě tedy skutečně můžeme mluvit
o záměru a marketingové strategii, která jednak posiluje a zneformálňuje emocionální
vztah mezi fanouškem a interpretem, jednak vede k virálnímu šíření obsahů a tím
i zvyšování povědomí o interpretovi.
Tvorba uživatelských metaobsahů není pouze doménou hudebních
videí na YouTube (jako fanart či fanfiction se objevuje například v reakci na
literaturu či film), jedná se však o jednu z nejtypičtějších ukázek fenoménu
označovaného jako „produsage“, v doslovném překladu „produžívání“, kdy se uživatelé
mediálních obsahů stávají zároveň tvůrci obsahů na ně navazujících. Tím, že Lady Gaga
sama přetváří audiovizuální díla jiných autorů, se do jisté míry sama stává „produserem“.
Chování uživatelů založené na přetváření a rozvíjení prvotních obsahů je typické pro tzv. Web 2.0, o němž mluvíme v souvislosti
s přeměnou původní podoby internetu. Ten byl zpočátku místem pro publikování
převážně textových obsahů majiteli webových stránek. S rostoucím počtem
uživatelů a rozvíjejícími se technologiemi a jejich dostupností se internet
přetvořil na prostor, jemuž dominují vzájemně propojené multimediální obsahy, z
nichž ty úspěšnější se virálně šíří a neustále je rozšiřují díla odvozená. Hranice
mezi tvůrcem a uživatelem díla se stírá, jeden se může snadno stát druhým. Snahy vysilatelů
mediálních obsahů nemají daleko od virálního marketingu, místo původního obsahu
se však šíří přepracovaná díla. Cílem je diváky nejen přilákat, ale podnítit je
v tvorbě navazujících obsahů.
Protože tvorba uživatelských metaobsahů je mezinárodní trend probíhající bez ohledu na státní hranice, vznikají některá z navazujících videí i v českém prostředí. Za všechny jmenujme povedenou parodii na „Gangnam Style“ od ViralBrothers. Podobně jako v případě klipu „Telephone“ i zde můžeme definovat prvky přitahující pozornost a sloužící jako pojítko mezi původním videem a parodií: originální a snadno napodobitelná choreografie, chytlavá melodie, kostýmy tradiční i poněkud avantgardní (nejčastěji však obleky a brýle v různých barvách), sexuální motivy. Jsou to nicméně až netradiční kombinace těchto prvků (zpěvák v obleku a brýlích tancuje ve stájích či na přechodu ve pro chodce), díky kterým se i toto video tolik hodí pro přetváření uživateli.
Protože tvorba uživatelských metaobsahů je mezinárodní trend probíhající bez ohledu na státní hranice, vznikají některá z navazujících videí i v českém prostředí. Za všechny jmenujme povedenou parodii na „Gangnam Style“ od ViralBrothers. Podobně jako v případě klipu „Telephone“ i zde můžeme definovat prvky přitahující pozornost a sloužící jako pojítko mezi původním videem a parodií: originální a snadno napodobitelná choreografie, chytlavá melodie, kostýmy tradiční i poněkud avantgardní (nejčastěji však obleky a brýle v různých barvách), sexuální motivy. Jsou to nicméně až netradiční kombinace těchto prvků (zpěvák v obleku a brýlích tancuje ve stájích či na přechodu ve pro chodce), díky kterým se i toto video tolik hodí pro přetváření uživateli.
Vellar, A. Spreading the cult body on YouTube: A case study
of 'Telephone' derivative videos. In Transformative Works and Cultures, č. 9,
2012. Dostupné online z:
<http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/313/300>
(přístup 11. 4. 2015).
No comments:
Post a Comment