Sunday, April 12, 2015

Otrokářství 2.0: Jak internetoví obsahoví obři zneužívají své produsers

Po přečtení titulku si jistě mnohý čtenář pomyslí "jaká otročina?". Mediální masáž, která odhaluje top 10 YouTube hvězd coby raketové milionáře s pohádkovými příjmy, je totiž v posledních měsících až příliš silná. Nepřekvapivě se kryje se změnami v příjmech z reklamy, které YouTube zavedl, aby podpořil další růst a celý systém odměňování produserů se mu nezhroutil jako domeček z karet. Nová čerstvá krev musí být rekrutována zejména v regionech, kde je populární videoserver vlastněný Googlem na vzestupu. Rychle rostoucím hvězdám nabízí dost - přednostní uvedení na hlavní stránce, zázemí v kalifornské centrále, kde si každý s pětadvaceti tisíci a více odběrateli může zarezervovat studio nebo střižnu, a v případě kanálů s milionovými odběry dokonce i exkluzivní smlouvu o finanční podpoře.

Na straně druhé však už pouhým uploadem videa převádíte na YouTube veškerá distribuční práva, vyjma práva autorského. Zůstáváte tedy autorem, pokud jím jste doopravdy, což ovšem stvrzujete svým souhlasem ve chvíli, kdy video do systému nahráváte, nicméně Google vložením díla do databáze získává právo na šíření, monetizování a užití k propagačním účelům. Ostatně i sám obsahový ředitel YouTube, Robert Kyncl, připouští, že YouTube svým hvězdám nabízí především budování brandu, nikoliv pohádkově snadný výdělek. Úspěšný kanál je podle něho odrazovým můstkem třeba k televizní kariéře nebo výdělkům od sponzorů ve formě product placementu, který YouTube podporuje. Naopak příjmy z reklamy zobrazované u videa server aktivně reguluje a sám z nich má 45%. (zdroj) Ony články o YouTube milionářích jsou tedy jen špičkou ledovce. Patří ale vlastně YouTube do sféry produsage?



Autoři některých studií YouTube za produsage nepovažují už z toho důvodu, že se tu stírají hranice mezi uživatelským a čistě komerčním obsahem. Na YouTube najdete oficiální videoklipy popových hvězd, Googlem finančně podporované majitele nejpopulárnějších kanálů, ukradené reklamní spoty, epizody seriálů nebo kompletní filmy, a pak samozřejmě tradiční uživatelský obsah, který stále zabírá drtivou většinu každodenně přidávaného obsahu. Pak jsou tu ale také koláže, mashupy, let´s playe, komentované citace licencovaných děl, parodie, které rozhodně splňují definici produsage a jsou YouTube na základě zmíněného licenčního ujednání exploitovány. O jaký druh zneužití ale vlastně jde? Základní rozdělení můžeme najít v práci Axela Brunse: The Future is User-Led: The Path Towards Widespread Produsage.

V kapitole Exploiting Produsage Bruns přirovnává zneužívání komunitně generovaného obsahu k vybírání medu z včelího úlu. Medvědem nebo včelařem jsou internetoví obři jako Wikipedia, YouTube, Flickr, Amazon nebo Facebook. A jak se vlastně ono obírání pilných uživatelů/včelek liší?

Bruns vychází z často citované studie JC Herze, která popisuje zneužívání komunitního obsahu firmou Maxis, autorem hry The Sims. Ta v rámci licenčního ujednání nechávala uživatele pro svou videohru vyrábět zdarma nejrůznější obsah (textury, skiny, nové oblečky pro postavy atd. atd.), aby pak to nejlepší z uživatelské tvorby jednou za čas vzala a postavila z toho komerčně prodávaný datadisk/DLC. Z výdělků za prodané kusy tohoto rozšíření samozřejmě komunita neměla vůbec nic, ostatně jakéhokoliv výdělku se vzdala přijetím licenčního ujednání již během instalace hry.



Podobnou klauzuli ostatně najdeme i na YouTube, jak bylo zmíněno dříve v článku. A obsahuje ji i celá řada jiných služeb. Amazon si na své blogovací službě vymínil zveřejněním vašeho příspěvku "právo na ukládání, modifikaci, překlad, adaptaci a výrobu derivátů z vašeho obsahu bez vašeho předchozího souhlasu". Ano, autorem jste pořád vy, ale pokud se Amazon rozhodne z vašich blogových příspěvků sestavit knihu a vydat ji, neuvidíte ani cent, ačkoliv pod ní pravděpodobně budete podepsáni jako autoři. Co na to konkurenční Blogger, na kterém je zveřejněn tento text, a který patří Googlu? V jeho licenčním ujednání se nachází navlas stejná formulace. Stejně tak si vyhrazuje právo na veškerý váš obsah i sociální síť Facebook, včetně jeho prodeje třetím stranám.

Ve všech těchto případech se jedná o nejvážnější zneužití komunitně generovaného obsahu, tzv. kradení úlu, byť oficiálně posvěcené vaším souhlasem. To ale mluvíme o extrémních důsledcích, kdy služba opravdu vaší práci prodá a má z ní finanční výdělek. Existují i mírnější způsoby exploitace - podpora úlu, ochrana úlu a těžba úlu.

Co si pod medovou metaforou představit? Bruns se snaží na bázi nejpopulárnějších příkladů z minulosti (Wikipedia, The Sims), ale i nově publikovaných případových studií prezentovat jednotlivé odchylky. Podporou úlu se míní vzájemně výhodná koexistence. Své uživatele k tvorbě obsahu motivujete a těm aktivním, nejpilnějším včelkám, nabízíte nejrůznější odměny.

Ochrana úlu spočívá v tom, že k tvorbě obsahu motivujete všechny a tím si zajistíte náskok před konkurencí. Nabízíte rychlejší servery, víc místa, větší prostor pro seberealizaci a propagaci nováčků, případně nějakou motivaci do začátku. Zkrátka investujete zpátky do firmy, abyste udrželi technologický i obsahový náskok. Pokud budou mít uživatelé největší šanci směnit u vás svou dřinu za snadno dostupné publikum, nebudou takříkajíc hledat jiný úl.



Tyto dvě mírnější varianty exploitace samozřejmě většinou vyústí v těžbu úlu. Od kradení se liší tím, že se "okradeným" uživatelům snažíte jejich ztrátu vynahradit. V případě YouTube je to právě onen model placení za zobrazenou reklamu, nebo možnost přímé finanční podpory. Úložiště fotografií Flickr pro změnu nabízí svým uživatelům služby ne nepodobné oficiálním fotobankám. Pokud uživatel svou fotku označí jako "komerční", nabídne mu Flickr v případě zájmu komerčního subjektu o zakoupení licence na konkrétní fotografii, podíl na případném zisku.

Svého pomyslného úlu se tak většina z nás vzdává už s prvním vstupem na libovolnou publikační platformu, ať už je to blog, videoserver, úložiště dat, nebo sociální síť. A to vlastně do definice produsage podle některých studií nepatří další temná kapitola licenčních ujednání. Pod produsage totiž zahrnujeme pouze uživatelsky generovaný obsah a nikoliv uživatelsky generovaná data. Kde jste byli, na co jste tam klikali, co jste lajkovali, jak dlouho, odkud, kam a s kým. Tyhle neuvěřitelně cenné drobečky za sebou zanechává prakticky každý uživatel a provozovatelé sociálních sítí, vyhledávačů a prakticky všech serverů, na které nějak přispíváte (i kdyby jen dotazem vloženým do formuláře na Google.com), je s klidem v duši prodávají třetím stranám. Jedná se o uživatelsky generovaný obsah v širším slova smyslu? Jednoznačně. Rozbor etiky nakládání s ním je ale na úplně jiný článek. 

No comments:

Post a Comment