Friday, April 10, 2015

Pana Nováka pronásleduje reklama



            Bannerová reklama se stala, dovolím si říci, každodenní rutinou a nástrojem, kterým se na nás chrlí nejrůznější slevy, akce a podobné „výhodné“ nabídky. Každý internetový uživatel ji zná, někdo na ni reaguje a jiný již dospěl k tak zvané bannerové slepotě. Ta označuje moment, kdy před očima online surfaře vystupuje kvantum reklamních sdělení, ale žádnému již není z jeho strany věnována pozornost.

Zdroj: www.mediaguru.cz


            Online inzerci displayového (bannerového) charakteru pak samozřejmě dobře znají všichni schopní marketéři a velká část z nich ji i aktivně využívá pro mediální komunikaci společností, ve kterých pracují. Pokud se pak takový marketér rozhodne využít tohoto druhu inzerce, tak pouze doufá, aby pro jeho online kampaň s určitou grafickou kreativou právě bannerová slepota neplatila.
            Celý tento úvod vede k tématu online reklamy grafického rázu, protože otázka PPC kampaní (textová online inzerce, kdy zákazník platí pouze za uskutečněné kliky) bude vynechána. Rozhodně Vám nechci v tomto článku zdlouhavě představovat tradiční formy, kde je marketingové sdělení fixováno na určitou pozici či na určité médium a webové portfolio. Cíleně se proto zaměřím na oslovování publik. Systém, který tento způsob marketingového cílení umožňuje, nese název RTB (Real Time Bidding) a jedná se vlastně o online burzu bannerových prostorů a jednotlivých formátů v rozličných médiích a na internetových portálech do burzy zapojených. Pojďme však začít tvrdou realitou a poznejme pana Nováka, který se stal obětí šikovných marketérů a systému RTB.
            Pan Novák je běžný internetový uživatel, jenž však řeší závažný problém, jeho manželce bude letos čtyřicet let a rád by ji obdaroval kvalitní dámskou kosmetikou. Jednoho večera tak pan Novák usedne ke svému počítači a začne navštěvovat různé e-shopy, ale nemůže si vybrat. Svůj přístroj proto vypne a jde raději spát. Druhý den má pan Novák dovolenou a ráno po vydatném spánku opět usedá ke svému PC. Nejde rovnou hledat parfémy pro svou manželku, ale svou každodenní uživatelskou internetovou aktivitu započne kontrolou e-mailu. Poté si pročte své oblíbené zpravodajské portály a navštíví další různé stránky. Pan Novák je také velký milovník automobilů, o kterých na internetu zjišťuje mnoho informací. Že do dnešních dnů spatřoval primárně bannery představující nové vozy, autodoplňky a podobné zboží, mu nikdy nepřišlo zvláštní. Toto ráno, kdy má pan Novák dovolenou, je však úplně jiné. Jeho digitální svět se zcela změnil a ze všech stran se na něj valí reklama na dámskou kosmetiku a parfémy. Ba dokonce jsou primárně prezentovány přípravky a portály, které předešlého dne při svých večerních toulkách navštívil.
            Už se Vám, milí čtenáři, stalo něco podobného? Vy i pan Novák jste se totiž setkali se systémem RTB a lze říci i remarketingem samotným v praxi. Vraťme se ještě před náš příběh, ale zato již v doprovodu samotného pana Nováka, který má velice rád automobilismus, a jak jsme si také pověděli, denně o něm mnohé přečte. Na základě jeho záliby se stal adekvátním členem skupiny dané cílové skupiny pro cílenou bannerovou inzerci na publikum zajímající se o auta. Panu Novákovi je tak zobrazována displayová reklama s adekvátním obsahem vůči jeho zájmům. Cílovou skupinu pro zobrazení bannerů si vybírá sám marketér. Náhle se však stala změna a uživatel, kterého zajímala vozidla, začal hledat parfémy a podobné zboží. Věnoval této aktivitě také hodně času najednou. Jelikož však nic nezakoupil, je zapotřebí uživatele, v tomto případě pana Nováka, znova oslovit a přilákat zpět na e-shop. Pan Novák se právě stal novým jedincem cílové skupiny pro zobrazování reklamy prezentující parfémy a kosmetiku. Na jeho osobě je také využíván výše zmíněný remarketing, neboli retargeting. Zobrazení banneru takovémuto uživateli má větší šanci na úspěch. Tím mám na mysli, že uživatelův proklik zpět na e-shop je dostupnější než při snaze oslovovat a získávat úplně nového internetového surfaře. To, jak se jednotlivé parametry cílených bannerových kampaní nastavují a jak to vlastně celé rámcově funguje, si představíme v příštím článku.

Zdroj: www.experian.com

            Pojďme si ještě v kostce shrnout, co to tedy RTB je a jak se lze pronásledování reklamou bránit. RTB je aukční systém pro online bannerovou reklamu, který vyprodává například volná (neprodaná) zobrazení displayových formátů na velkých mediálních portálech, ale také využívá i menších webů jako dalších kanálů pro zobrazování inzerce. Pro RTB má samozřejmě možnost vyprodávat zbylá zobrazení velkých mediálních hráčů značný význam, nicméně jedním z hlavních výhod využívání tohoto systému inzerce je maximální flexibilita a průběžné vyhodnocování vlastních kampaní. Samotná aukce probíhá v milisekundách a za různé příplatky lze cílit na konkrétní zájmová publika, gender, věkové struktury a na další kategorie bez nuceného vázaní se na drahé plochy. Výše uvedené cílení se také označuje jako behaviorální. Jak se takovéto záležitosti nastavují a další možnosti si představíme příště.
            Lze se pronásledování reklamou vyhnout? Není to jednoduché, ale je to možné. Ke stažení existují doplňkové programy, které fungují jako „blokátor“ v zobrazování komerčních prostorů a sdělení. Tyto nástroje však nemusí zachytit každý reklamní formát. Zpravidla i přes tento „blokátor“ sbírá každý internetový prohlížeč (Firefox, Explorer, Chrome a jiné) informace o našem uživatelském chování. Tato data jsou pak dále analyzována a využívána pro behaviorální cílení. Pokud tyto soubory, tak zvané Cookies, pravidelně mažeme, tak se tomuto pronásledování můžeme z větší části vyhnout.[1]


[1]              Poznámka autora: v celém textu nejsou použity názvy firem a organizací poskytující službu RTB, aby článek nemohl být považován za komerční.

No comments:

Post a Comment