8tracks, online služba balancující na hranici internetového
rádia a sociální sítě pro hudební nadšence,
od 9. dubna nově umožňuje všem uživatelům přístup do databáze 6,5 milionu hudebních tracků z nezávislých
hudebních vydavatelství jako Dim Mak, INgrooves,
CDbaby nebo DashGo.
Ještě donedávna bylo nutné hudbu buď uploadovat z vlastní knihovny uživatele,
či nahrát vybrané tracky ze SoundCloudu, kanálu, kterým svou hudbu šíří sami
interpreti. Nově uzavřenými partnerstvími tak 8tracks dál posiluje své postavení
ideálního nástroje pro objevování nezávislých interpretů.
8tracks funguje od roku 2008. Od online rádií typu Spotify či Jango se od
začátku lišil tím, že byl postavený výhradně na přehrávání hudby ze sdílených
playlistů, které si sestavili sami uživatelé (každý musí mít alespoň 8 skladeb,
odtud je odvozený název služby - sestavený playlist uživatel opatří libovolnými
tagy žánru, nálady či činnosti, pro které se jeho hudba hodí). Filosofie
8tracks je, že ručně a
s láskou vytvořený hudební mix má navrch nad algoritmy, které v konkurenčních
programech doporučují hudbu na základě posluchačova odhadnutého vkusu.
Půvab
8tracks ale není ani tak ve vytváření vlastních mixů jako v objevování nové
hudby a utajených perel v playlistech ostatních uživatelů. Mixy mají často
kreativní názvy i zajímavý cover art a vyhledáváním pomocí tagů se můžeme
dostat nejen k tracklistům inspirovaným třeba knihou, filmem nebo televizním
seriálem (199 mixů věnovaných jen postavě Theona Greyjoye ze Hry o trůny), ale najdeme i playlisty speciálně sestavené
pro lyžování v prašanu, vaření špaget nebo tančení
po kuchyni ve spodkách.
Aplikace navíc využívá i principy sociální
sítě - můžeme sledovat ostatní uživatele, jejichž mixy se nám líbí a inspirovat
se další hudbou, kterou naopak sledují oni. Komentáře uživatelů a jejich
"lajky" udělené jednotlivým mixům
pak dávají autorům feedback jako
ocenění jejich snahy. Vytvoření opravdu populárního playlistu získává jeho autorovi respekt uživatelské komunity a
je tak silnou motivací k vytváření dalších mixů. Bez této uživatelské aktivity
by služba vlastně ani nemohla fungovat - 8tracks je ukázkovým příkladem tzv.
"produsage", což bývá do češtiny překládáno jako
"produžívání" a jak kombinace slov napovídá, popisuje proces, při
kterém se uživatel - konzument obsahu - zároveň podílí na jeho tvorbě (a
vlastně se tak stává "produživatelem").
Pokud
jste o 8tracks zatím neslyšeli, nejspíš to bude tím, že podle zakladatele a
šéfa Davida Portera zatím neinvestuje do marketingu a jeho finanční zázemí se
třeba se Spotify nedá srovnávat (viz tabulka).
Velice dobře ale využívá možností
internetu a sociálních sítí. 8tracks má dva blogy, jeden určený informování o updatech a
novinkách, druhý na Tumblr slouží
především k upozorňování na povedené playlisty. Kreativně vedené účty na Facebooku, Twitteru a Instagramu
upevňují alternativní image firmy a vzbuzují dojem provázané komunity.
8
track v komunikaci s údajnými osmi miliony svých uživatelů hodně využívá
humoru a lehce přátelského tónu pro navození dojmu osobní komunikace, především u krátkých vzkazů na Twitteru, velice dobře pracuje i s tzv. Push
Notifications na chytrých telefonech.
Pro
své uživatele je 8tracks je především zábava a dobrodružství. "Ať mám
jakoukoliv náladu, na 8track si k ní najdu playlist. Oceňuji možnost prohlížení
a poslouchání promyšlených mixů, jejichž vyvtáření bych sama musela věnovat
spoustu času. A objevila jsem hodně nových písniček a umělců, které jsem si
zamilovala", shrnuje své pocity z aplikace Heather Weaver z appstorm.net
. A nezbývá než dodat, že pokud trpíte neustálým omíláním oblíbených alb či interpretů a toužíte po neprobádaných hudebních vodách, nebo zrovna pracujete na
diplomce a vůkol je zoufalé ticho, určitě si 8track vyzkoušejte, je dost dobře
možné, že tam najdete i odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec.
No comments:
Post a Comment