Sunday, April 12, 2015

8tracks - stopařův průvodce galaxií nezávislé hudby


8tracks, online služba balancující na hranici internetového rádia a sociální sítě pro hudební nadšence,  od 9. dubna nově umožňuje všem uživatelům přístup  do databáze 6,5 milionu hudebních tracků z nezávislých hudebních vydavatelství  jako Dim Mak, INgrooves, CDbaby nebo DashGo. Ještě donedávna bylo nutné hudbu buď uploadovat z vlastní knihovny uživatele, či nahrát vybrané tracky ze SoundCloudu, kanálu, kterým svou hudbu šíří sami interpreti. Nově uzavřenými partnerstvími tak 8tracks dál posiluje své postavení ideálního nástroje pro objevování nezávislých interpretů.

8tracks funguje od roku 2008.  Od online rádií typu Spotify či Jango se od začátku lišil tím, že byl postavený výhradně na přehrávání hudby ze sdílených playlistů, které si sestavili sami uživatelé (každý musí mít alespoň 8 skladeb, odtud je odvozený název služby - sestavený playlist uživatel opatří libovolnými tagy žánru, nálady či činnosti, pro které se jeho hudba hodí). Filosofie 8tracks je, že ručně a s láskou vytvořený hudební mix má navrch nad algoritmy, které v konkurenčních programech doporučují hudbu na základě posluchačova odhadnutého vkusu. 




Půvab 8tracks ale není ani tak ve vytváření vlastních mixů jako v objevování nové hudby a utajených perel v playlistech ostatních uživatelů. Mixy mají často kreativní názvy i zajímavý cover art a vyhledáváním pomocí tagů se můžeme dostat nejen k tracklistům inspirovaným třeba knihou, filmem nebo televizním seriálem (199 mixů věnovaných jen postavě Theona Greyjoye ze Hry o trůny),  ale najdeme i playlisty speciálně sestavené pro lyžování v prašanu, vaření špaget nebo tančení po kuchyni ve spodkách.


Aplikace navíc využívá i principy sociální sítě - můžeme sledovat ostatní uživatele, jejichž mixy se nám líbí a inspirovat se další hudbou, kterou naopak sledují oni. Komentáře uživatelů a jejich "lajky" udělené jednotlivým mixům  pak  dávají autorům feedback jako ocenění jejich snahy. Vytvoření opravdu populárního playlistu získává  jeho autorovi respekt uživatelské komunity a je tak silnou motivací k vytváření dalších mixů. Bez této uživatelské aktivity by služba vlastně ani nemohla fungovat - 8tracks je ukázkovým příkladem tzv. "produsage", což bývá do češtiny překládáno jako "produžívání" a jak kombinace slov napovídá, popisuje proces, při kterém se uživatel - konzument obsahu - zároveň podílí na jeho tvorbě (a vlastně se tak stává "produživatelem").

Pokud jste o 8tracks zatím neslyšeli, nejspíš to bude tím, že podle zakladatele a šéfa Davida Portera zatím neinvestuje do marketingu a jeho finanční zázemí se třeba se Spotify nedá srovnávat (viz tabulka). Velice dobře ale využívá možností  internetu a sociálních sítí. 8tracks má dva blogy, jeden určený informování o updatech a novinkách, druhý na Tumblr slouží především k upozorňování na povedené playlisty.  Kreativně vedené účty na Facebooku, Twitteru a Instagramu upevňují alternativní image firmy a vzbuzují dojem provázané komunity.
8 track v komunikaci s údajnými osmi miliony svých uživatelů hodně využívá humoru a lehce přátelského tónu pro navození dojmu osobní komunikace, především u krátkých vzkazů na Twitteru,  velice dobře pracuje i s tzv. Push Notifications na chytrých telefonech.  


  Pro své uživatele je 8tracks je především zábava a dobrodružství. "Ať mám jakoukoliv náladu, na 8track si k ní najdu playlist. Oceňuji možnost prohlížení a poslouchání promyšlených mixů, jejichž vyvtáření bych sama musela věnovat spoustu času. A objevila jsem hodně nových písniček a umělců, které jsem si zamilovala", shrnuje své pocity z aplikace Heather Weaver z appstorm.net . A nezbývá než dodat, že pokud trpíte neustálým omíláním oblíbených alb či interpretů a toužíte po neprobádaných hudebních vodách, nebo zrovna pracujete na diplomce a vůkol je zoufalé ticho, určitě si 8track vyzkoušejte, je dost dobře možné, že tam najdete i odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec.


No comments:

Post a Comment