Sunday, April 12, 2015

Oslí můstek kolektivní inteligence Blendle

Oslí můstek kolektivní inteligence Blendle
Stahovat si jen článek, který vás zajímá, a neplatit za zprávy, které vám nic neříkají. Takovou měli vizi zakladatelé Blendlu Alexander Klöpping a Marten Blankesteijn, oba bývalí novináři. Konkrétně Blankesteijn se rozhodl založit Blendle, protože zjistil, že téměř nikdo z jeho přátel nečte jeho články. V Nizozemí není totiž běžné nabízet články online zdarma, a kupovat celé listy nebo jejich zpoplatněné internetové mutace bylo pro přátele příliš finančně náročné.
Zakladatelé Blendlu si uvědomili, že současná krize na trhu tištěných periodik, způsobená masovým rozšířením internetu v posledním desetiletí, jim nabízí jistou možnost podnikání. Čtenáři si zvykli sami vybírat, co je zajímá, o čem chtějí číst, kam hodlají investovat finance i čas. Možnost rychlé zpětné vazby jim umožňuje spoluvytvářet obsahy internetových zpravodajských serverů, diskuze pod články poskytují zpětnou vazbu autorům článků. Klöpping a Blankesteijn však viděli, že je možné jít ještě dál. Nenabízet celé zpoplatněné verze tištěných novin, ani jejich části, ale přímo jednotlivé články.
Většina vydavatelů vytvořila internetové mutace tištěných listů, které svou aktuálností a dostupností konkurují tištěným verzím. Aby se vydavatelům tyto mutace vyplatily, museli je zpoplatnit. Například The New York Times Company se rozhodla zpoplatnit větší část obsahu svých webových stránek již v roce 2005. Po dvou letech však od tohoto kroku ustoupila, neboť zájem čtenářů o ně opadl. Teprve v loňském roce se odhodlala společnost tento krok zopakovat a zdá se, že tentokrát jim vyšel.  Za necelý měsíc si The New York Times předplatilo více jak 100 tisíc předplatitelů.
Bledle ale nabízí ještě jinou možnost. Aplikaci, která podobně jako iTunes v hudbě umožňuje nakupovat zprávy po kusech, vymysleli tito dva Holanďané před dvěma lety jako platfomu pro všechna média, která budou ochotná nabízet k prodeji jednotlivé články. V Holandsku se uchytila překvapivě rychle, články se prodávaly doslova jako housky na krámě, a proto letos, po dvou letech existence v Nizozemí, rozšířil Blendle své pole působnosti do anglosaských zemí.
Články se na Blendlu nakupují od deseti do třiceti centů za přečtení. V Nizozemí, které má 16 milionů obyvatel, si služby Blendlu předplatilo již 129 000 zákazníků. Blendle sídlí v Utrechtu a své zboží odebírá od téměř všech významných holandských novin a časopisů, od několika belgických a od britského The Economist.
Čtenáři mají možnost prohlédnout si obálku a přečíst si krátké anotace článků, které napsali sami čtenáři nebo zaměstnanci listů. Anotace jsou nabízené ve formátu podobném Twitteru. Nový uživatel musí složit vstupní částku dvě a půl eura, ale ze statistik vyplývá, že jeden z pěti zákazníků si nakonec nakoupí články za víc. Zákazník má také určitý čas zdarma na to, aby si článek v rychlosti pročetl. Pokud se rozhodne koupi zrušit, Blendle si ponechá 30% srážku z nákupní ceny.
Nakladatelé zpočátku model Blendlu bojkotovali, báli se, že jim sníží tržby na stáncích i na předplatném, ale Klöpping je přesvědčil, že jim tato služba zvýší počet čtenářů.  Dvě třetiny uživatelů Blendlu jsou lidé pod pětatřicet, a tím pádem spadají do čtenářské základny, jíž tradiční listy nezasáhly. Tradiční holandský list De Volskrant očekává, že prostřednictvím Blendlu vydělá tento rok 76 000 dolarů. Není to nijak závratná částka, ale předpokládá se, že do budoucna se bude zvyšovat.
Je otázkou, zda by se podobný model ujal v českých podmínkách vzhledem k tomu, že český trh je ještě menší než holandský, navíc je zde k dispozici velké množství zpráv online zdarma. O kvalitě těchto zdarma nabízených zpráv je sice možné pochybovat, přesto bychom však asi neměli čekat, že překlápění Blendlu do češtiny je hudbou budoucnosti.

Použité zdroje:
Levine, Robert: Bloomberg Businessweek. Pg. 48- 49. New York, 3-9.11. 2014. ISSN 0007-7135


No comments:

Post a Comment