Sunday, April 12, 2015

„Společenské tagování“ jako systém komunikace

 

Tato studie publikovaná v akademickém časopise International Journal of Communication (7/2013) se zabývá vývojem, proměnami a dopady tagovacího  systému v celospolečenském měřítku. Social tagging, jak tento proces autoři studie nazývají, je termín, který by bylo, ze samotné úcty k němu, vhodné vlastně vůbec nepřekládat. Z úcty k národnímu jazyku je však na místě pravý opak. Social tagging system můžeme tedy chápat jako jakýsi společenský systém "štítkování". Jakkoli to může znít bizarně, i český překlad poměrně přesně vystihuje podstatu věci, přesto se v textu alespoň částečně přidržím původního znění a budu se o problematice vyjadřovat jako o společenském tagování. A o co se tedy jedná? Systémy společenského tagování jsou speciálním druhem komunikace, který jeho účastníkovi umožňuje získávat a organizovat poznatky skrze tzv. tagy, které můžeme de facto chápat jako signály odkazující k určitým jevům. Jsou to tedy informace o informacích. Metainformace. Autoři, Poong Oh a Peter Monge, si v začátku své studie stanovili dvě základní hypotézy, které následně zkoumají. První předpokládá, že v následujících letech zaznamená tagovací systém úpadek, následně jeho užívání opětovně vzroste a jeho popularita se dále stabilizuje. Druhá hypotéza navrhuje oscilační vývojovou tendenci, která vyústí spíše v konečnou destabilizaci společenského tagování.

Několik  slov o autorech

Poong Oh vystudoval masovou komunikaci na Univerzitě Yonsei, v korejském Seoulu, a nyní působí na Univerzitě v Jižní Kalifornii na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky. Středobodem jeho výzkumného zájmu jsou mezilidské komunikační sítě, organizační komunikační sítě, ale také rozhodovací procesy a kolektivní inteligence.[1]
 
Peter Monge je profesorem komunikačních studií a managementu, obojímu se věnuje rovněž na Univerzitě v Jižní Kalifornii, na proslulém institutu Annenberg School for Communication and Journalism. Zabývá se převážně studiem mezilidských komunikačních sítí a napsal na toto téma celou řadu publikací.[2]
 
 

Konceptualizace společenského tagování

Rychlý rozvoj informačních a komunikačních technologií, který jsme mohli zaznamenat nejvýrazněji v průběhu dvou posledních dekád, vyústil v explozivní nárůst elektronických datových úložišť. Oh a Monge uvádí, že mezi léty 1987 a 2007 se technologické kapacity umožňující elektronické schraňování dat znásobily každé tři roky zhruba dvakrát a po roce 2007 se tento trend ještě urychlil. Nicméně ani takto bleskové šíření informací nutně neimplikuje jeho užitečnost. Představme si takovou průměrně velkou městskou knihovnu. K čemu by nám byly v ní shromážděné informace bez patřičné katalogizace? K ničemu. Pokud bychom tedy zrovna neměli chuť brodit se v nekonečné záplavě papírů, z nichž bychom pravděpodobně stejně nebyli schopni vyzískat takové poznatky, které zrovna potřebujme. Zkrátka bychom nevěděli, kde je hledat. Proto všechny ty značky a signatury na hřbetech knih! Analogicky to funguje v on-line prostředí. Tedy s tím zásadním rozdílem,že informace schraňované elektronicky by vydaly za miliony a miliony knihoven. V dnešní době, kdy světu vládnou informace, je obzvláště důležité využívat efektivní třídění dat. Jinými slovy potřebujeme navýsost spolehlivý a efektivní „metainformační systém“, který generuje informace o informacích. A o tom to celé je!
Označování informací popisnými termíny a klasifikování dokumentů do separátních skupin není nic nového. Jak už jsme si řekli, na této bázi běžně fungují dnešní knihovny. Co je možná o něco překvapivější, je skutečnost, že knihovny už takto fungovaly ve třetím století před Kristem, kdy Demetrius, Aristotelův žák, založil Královskou knihovnu v Alexandrii, kde aplikoval kompletní alfabetický katalogizační systém.
 
Zdroj? http://iopscience.iop.org/1742-5468/2010/10/P10005;jsessionid=8DC40FEE86CEFF7208591B5C7B9E0C48.c2
 
 

Tagy jako meta-informace

Oh a Monge upozorňují na to, že informace se nešíří rovnoměrně. Jejich pohyb kopíruje spíše shlukování do „skupin“. Každá ze skupin má jisté specifické „signály“, které Oh a Monge nazývají „informačním aroma“, které uživatelům umožňuje vyvozovat obsah dané informační skupiny, aniž by musel „skupinu“ informací dále analyzovat. Tagování významně zjednodušuje organizování informačních zdrojů. Každý uživatel totiž může rozdělit set informací do několika „subsetů“ a každému subsetu přidělit jeden nebo více tagů. K odhalení původního zdroje informací dochází tak, že se uživatelé skrze popisné tagy „proklikají“ přes subsety k primárnímu setu informací.

Tagovací systémy: Strukturální flexibilita

Oh a Monge uvádějí, že tagovací systémy jakožto forma kategorizace jsou odlišné od běžně známého procesu klasifikace. Podle nich klasifikace zahrnuje systematické připisování každého jednoho objektu k jedné jediné „třídě“. Oproti tomu kategorizace podle nich dělí sadu objektů do kategorií, jejichž členové už sdílí určitou podobnost v daném kontextu. Čili předmět s komplexní charakteristikou zároveň spadá do více kategorií. Kategorizační systém tedy dovoluje, narozdíl od systému klasifikačního, přesahování, překrývání se. Např. jahoda může být popsána jako červená, ve smyslu barvy, stejně tak jako může být označena za ovoce ve smyslu druhu jídla. V tomto případě tedy „červená“ a „ovoce“ sdílí společnou oblast, která je definovaná jako „jahoda“. Tato inkluzivní povaha kategorizace poskytuje, ve srovnání s klasifikací, velkou míru flexibility v organizaci informačních zdrojů.
Zdroj: http://ontologydesignpatterns.org/wiki/Image:Ontology.png
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Kategorizace



 
 

Společenské tagování jako komunikační systém

Tagy pomáhají uživatelům organizovat a objevovat informační zdroje prostřednictvím označování jejich obsahů a umístění. V tomto smyslu odpovídá proces tagování klasickému modelu společenské komunikace tak, jak ho představil Shannon.[3] Shannonův model, jak známo, zahrnuje tři hlavní komponenty – zdroj, příjemce, komunikační kanál – a dva procesy – kódování a dekódování. Zdroj, který si přeje vyslat určitou zprávu příjemci, ji musí zakódovat do sady signálů, která kopíruje určitá kódovací pravidla. Příjemce tuto sadu signálů přijme a musí ji dekódovat, aby zprávě porozuměl. V systému společenského tagování to funguje obdobně. Uživatelé organizují informační zdroje tagy, jinými slovy signály, které dalším uživatelům zjednodušují vyhledávání zdrojové informace. Shannonův komunikační model v tomto případě můžeme chápat tak, že zdrojem sdělení jsou ti, co tagy vytvářejí (taggers) a příjemci jsou ti, co tagy využívají pro získávání informací (tag users). Mezi těmito dvěma články dochází rovněž k procesu kódování a dekódování, jak už bylo naznačeno výše.
 

Výzkum

Jak už bylo řečeno v úvodu, Oh a Monge ve svém šetření testují dvě základní hypotézy týkající se funkčnosti tagování v průběhu let. Hypotéza 1 předpokládá, že frekvence a distribuce tagů v následujících letech klesne, protože se z počátku bude využívat jen „několik základních“ tagů. Oh a Monge ale odhadují, že tato tendence bude vystřídána prudkým nárůstem nových tagů a popularity tagování obecně, který se nakonec ustálí a tagování se stane běžnou „komunikační“ praktikou.
Hypotéza 2 naopak pracuje s představou, že společenské tagování se bude ve svých počátcích těšit extrémní popularitě, kdy si zároveň vybuduje velmi stabilní systém informační provázanosti. Tento trend má ovšem podle této hypotézy s postupem času upadat.
Obě hypotézy byly testovány analyzováním akademické on-line komunity nanoHUB[4]. Uživatelé této komunity sdílejí akademické dokumenty, simulační nástroje a další zdroje spojené s nanotechnologiemi. Data sestávala z tagů aplikovaných na tyto informační zdroje členy komunity. Data pro výzkum byla shromažďována 34 měsíců od září 2006. Za toto období bylo autory výzkumu zaznamenáno více než 13, 972 tagovacích aktivit.[5]
 

Závěr

Výsledek Ohova a Mongeova výzkumu se více blíží hypotéze 2, konkrétně tedy, že funkčnost tagovacího procesu bude vzrůstat v počáteční fázi, následně upadne a v této hladině se ustálí. Hlavním zjištěním a přínosem výzkumu je podle Oha a Monge, že funkčnost a efektivita společenského tagování je primárně závislá na čase, se kterým roste, či naopak upadá. Také se ukázalo, že v letech, kdy byl výzkum veden (2006-2009), byl systém tagování užíván méně, než výzkumníci předpokládali.
 

Diskuze

Situace dnes, o pár let později, je ovšem jiná, čili závěry Oha a Monge se mohou zdát poněkud zastaralé. Internetové prostředí je aktuálně „protagováno“ skrz naskrz. Ornou půdu získal proces tagování na sociálních sítích, kde čím dál tím více uživatelů pociťuje touhu a nutnost označovat sebe sama, všechny možné a nemožné věci a dost často i zcela nemožné hlouposti. Je vcelku jedno, zda se jedná o heslo na Wikipedii, o příspěvek na Facebooku, nebo o věhlasný # hashtag u fotky na Instagramu. Ačkoli tagování mimořádně zjednodušuje orientaci v elektronických zdrojích, zvrhlo se až v nezdravou epidemii, která (ostatně jako vše), má svá úskalí. Nesoudnost lidí, kteří jsou k jednomu informačnímu zdroji schopni přilepit naráz padesát štítků, vede k informační přehlcenosti a činí tak původně velmi efektivní kategorizační systém informací neefektivním a chaotickým. Účinnost meta-informací je dále rozmělňována třeba i obyčejnou lidskou "natvrdlostí". Stačí jedna pravopisná chyba a rázem se zvyšuje pravděpodobnost, že vás milý tag odkáže jinam, než jste chtěli. Sociální tagování je ve své podstatě velmi chytrá věc přispívající k ještě mnohem těsnějšímu propojení už tak dost propojeného, informacemi saturovaného světa, ale zároveň zpřístupňuje orientaci v něm. Ovšem i zde platí – všeho s mírou a hlavně správně!



[3] Shannon, C. E. (1948). A mathematical theory of communication. The Bell Systém Technical Journal, 27, 379-423.
[4] http.//www.nanohub.org
[5] Tagovací aktivita (tagging event) odkazuje k činnosti, kdy je tag přiřazen ke konkrétnímu informačnímu zdroji.
 
 
Primární zdroje informací:
 
POONG, O; MONGE, P. The Functionality of Social Tagging as a Communication System. International Journal of Communication (19328036). 7, 653-680, Jan. 2013. ISSN: 19328036.
 
Sekundární zdroje informací:
 
Shannon, C. E. (1948). A mathematical theory of communication. The Bell System Technical Journal, 27, 379-423.

No comments:

Post a Comment