Vybrala
jsem si článek Zooming into an Instagram
city: Reading the local through social media z periodika First Monday (což
je americký volně přístupný elektronický vědecký časopis o internetu), jehož
autory jsou Nadav Hochman a Lev Manovich.
NADAV
HOCHMAN
Nadav
Hochman je v současné době studentem doktorského studijního program v oboru
dějin umění a architektury na Univerzitě v Pittsburghu a hostujícím vědcem na
Software Studies Initiative (City University of New York). Pyšní se dvěma
magisterskými tituly z dějin umění a architektury na Univerzitě v Pittsburghu a
z interdisciplinárního programu umění na Univerzitě v Tel-Avivu.[1]
Jeho
výzkum se zaměřuje na studium velkých souborů, fotek, vytvářených uživateli
sociálních médií. Na základě metodiky z digitálních humanitních oborů, teorie
médií, informační vědy, software studií, dějin umění, kulturních studií a
výpočetní techniky nabízí kvalitativní a kvantitativní analýzu, která
teoretizuje a představí si stávající a experimentální formy vizuálních
informačních organizací na sociálních mediálních platformách.[2]
LEV
MANOVICH
Lev
Manovich je v současné době profesorem na Graduate Center na City University of
New York a ředitelem Software Studies Initiative (City University of New York).
Narodil
se v Mnichově, kde studoval výtvarné umění, architekturu a programování.
Magisterský titul získal z oboru experimentální psychologie na Univerzitě v New
Yorku a titul Ph.D. z vizuálních a kulturních studií na Univerzitě v Rochesteru.
Od
roku 1984 pracuje Manovich s počítačovým médiem jako s umělem, počítačový
animator, designér a programátor. Mezi lety 1996 a 2012 byl profesorem oddělení
výtvarné výchovy na University of California v San Diegu, kde učil digitální
umění, nové teorie médií a digitálních humanitních oborů. Kromě toho byl
hostujícím profesorem na několika univerzitách v USA i v Evropě. V roce 2007
založil Software Studies Initiative. Tato laboratoř slouží k rozvoji kulturních
analýz, tzn. výpočetní analýzu a vizualizaci masivních kulturních vizuálních
datových souborů v humanitních oborech.
Manovichovi
přednášky jsou žádané po celém světě. Od roku 1999 jich má za sebou více než
600 a to v Americe, Asii i v Evropě. V roce 2013 se objevil na seznamu 25 osob,
které utváří budoucnost designu a o rok později byl dokonce zařazen do seznamu
50 nejzajímavějších osob, které budují budoucnost.[3]
INSTAGRAM
Instagram
je projekt Kevina Systroma a Mika Kriegera, který vznikl z původního projektu
Burbn.[4]
Aplikace se objevila v nabídce společnosti Apple na začátku října 2010, u
společnosti Google na začátku dubna 2012.[5]
Tato aplikace umožňuje uživatelům sdílení fotografií, které mohou upravovat
pomocí řady filtrů. Aplikace se nesnaží konkurovat
jiným sociálním službám, ba naopak umožňuje snadné sdílení fotografií na další
sociální sítě jako je Facebook,
Twitter nebo Flickr.
Většina
současných kulturních médií je vytvořena, prozkoumávána a sdílená pomocí použití
softwaru. Narozdíl od dřívějších forem webu, které byly zaměřeny na obsah
vytvořený odborníky, firmami a organizacemi, se v současné době rozšiřují
stránky, na kterých je obsah založený na sdílení a označování velkého množství
našich vlastních obrázků a videí.
Tento
článek se snaží získat odpovědi na otázky, jako např. zda mohou tato média
posunout způsob, jakým poznáváme svět nebo co mohou vizuální sociální média
vyprávět o životě měst, čtvrtí a jednotlivách osob.
Instagram
je sociální síť, která nabízí svým uživatelům možnost nahrávat fotografie,
používat různé nástroje k jejich úpravám (např. filtry) s cílem změnit vzhled
obrázku a podělit se o ně okamžitě s přáteli (a to buď pomocí samotné aplikace
Instagram a nebo přes jiné sociální sítě, jako je Facebook, Foursquare, Twitter
a další). Od června 2013, pouhé 3 roky po zahájení, má aplikace již 130 milionů
registrovaných uživatelů, kteří se podělili již o téměř 16 miliard fotografií z
celého světa.
Autoři
nejdříve analyzují základní rysy Instagramu a prozkoumávají některé ze způsobů,
kterými uživatelé pracují s aplikací. Poté použili techniky “mediální
vizualizace”, které vyvinuli ve své laboratoři, aby prozkoumali vizuální vzory
prostřednictvím velkého množství fotografií. Nejdříve začali s 2 353 017
fotkami z 13 měst z celého světa. Poté se podívali podrobněji na 212 242 fotek
nahraných uživateli v Tel Avivu v Izraeli v průběhu tří měsíců. Následně se
zaměřili na fotografie pořízené během dvou týdnů, během mezinárodních událostí
v tomto městě a nakonec se zabývali jednotlivými dny během tohoto období.
Jedná
se tak o případovou studii, na které je možno ukázat, jak je možné sociální
média analyzovat na různých prostorových a časových rovinách. Autoři tak
zavedli nové vizualizační techniky, které mohou ukázat desítky tisíc
jednotlivých obrázků seřazených podle jejich metadata nebo algoritmicky
získaných vizuálních prvků.
Cílem
průzkumu je ukázat, jak globálně sdílená média mohou být využita ke studiu
vzorů pomocí různých měřítek. Zatímco mnoho vizualizací sociálních médií a
počítačových věd se zaměřuje na velké datové soubory, které jsou agregované v
prostoru a času (např. vizualizace pohybu osob ve městě po dobu delšího úseku
nebo činnost Twitteru po celém světě), autoři navrhují, aby sociální média byla
použita pro čtení místních společenských a kulturních akcí. Nemusí tak nutně
slučovat uživateli generovaný obsah za účelem mapování společnosti, kde se
jednotlivý lidé a jejich konkrétní trajektorie datových a mediálních dat
stávají neviditelnými. Místo toho můžeme provádět “tlustou vizualizaci” údajů.
V praxi to znamená, že se použije vzorová sada fotek z Instagramu a jejich dat
nahraných např. uživateli v Tel Avivu během vybraných dní v rámci významných
národních událostí. Tyto fotografie se představí několika způsoby a ukáže se,
jak taková vizualizace může vést ke kulturním, společenským a politickým
poznatkům o konkrétních lokalitách v jednotlivých časových obdobích.
PŘÍSTUP K ČLÁNKU: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/4711/3698
SEZNAM ZDROJŮ:
http://nadavhochman.net/about/
http://manovich.net/index.php/about
http://www.quora.com/What-is-the-genesis-of-Instagram
http://blog.instagram.com/post/10444123475/v20
No comments:
Post a Comment