V internetové verzi časopisu Science vyšel letos v dubnu článek pojednávající
o výzkumu, který provedla skupina vědců z US Geological Survey, NASA a dvou
amerických univerzit. Jejich cílem bylo zjistit možnosti využití
nejmodernějších komunikačních technologií pro systém včasného varování
obyvatelstva před hrozícím zemětřesením a jím případně způsobenými vlnami
cunami.
Mobilní telefony s připojením na internet (smartphony) jsou totiž
pomocí zabudovaných senzorů schopny zachytit zemské otřesy dříve, než je může
rozeznat člověk. V případě zapojení většího množství telefonů, by pak
jednotlivé přístroje mohly tvořit jakousi plovoucí síť jednotlivých senzorů,
schopných vyhodnotit hrozbu blížícího se zemětřesení a zároveň varovat
obyvatelstvo. V budoucnu by bylo také možné zapojit do této sítě další
technologie vybavené nějakým gyroskopickým zařízením. V praxi jsou již
tyto senzory běžně používány snad všemi výrobci smartphonů a tabletů. Dnes mají
za úkol rozpoznat polohu zařízení, což se využívá například při automatické
rotaci displeje těchto zařízení, nejčastěji je ale tato schopnost smartphonů a
tabletů využívána pro zábavní účely. Senzory vyhodnocující polohu zařízení v mnoha
případech umožňují ovládání her nebo jiných zábavných aplikací.
Co je to ten crowdsourcing?
Systém funguje na principu crowdsourcingu. Ten probíhá tak, že vědci sbírají,
vyhodnocují a zpracovávají data od velkého počtu uživatelů. V tomto případě
jsou data zpracována v jednom centrálním počítači. Častěji je ale tento
princip využíván v oblastech, kdy kapacity vědeckých počítačů nestačí a
vědci si pak přivolají na pomoc obyvatelstvo celé planety, aby jim pomohlo při
složitých výpočtech, které by jeden počítač nezvládl. Díky zapojení jednotlivých
počítačů do sítě je pak možné jednotlivé části výpočtu provádět na periferních
počítačích. Propojená kapacita několika tisíc nebo i více počítačů je tak
obrovská, že umožňuje zásadním způsobem urychlit složité matematické výpočty –
například při zkoumání vesmíru nebo simulaci chování složitých chemických
kyselin a v dalších případech.
Uživatelé těchto systémů si často ani neuvědomují, že přispívají k řešení
složitých vědeckých problémů. Nezřídka jsou totiž tyto techniky spojeny s běžným
užíváním počítače nebo internetu. Příkladem takového využití může být třeba
systém reCAPTCHA, který se používá na internetu vcelku běžně pro rozlišení počítačů
a lidí. Ve skutečnosti se vlastně jedná o crowdsourcingový projekt, který pomáhá
při digitalizaci tištěných knih, novin a časopisů. V některých případech
se totiž stává, že počítač není schopen při skenování těchto materiálů určité
slovo nebo slovní spojení „přečíst“ a pak musí nastoupit člověk, aby mu pomohl.
Naskenovaný, pro počítač nerozluštitelný text, je předložen uživatelům
internetu, kteří jej místo počítače „přečtou“ a zadají ho do systému pomocí
klávesnice. Tato slova se objevují v některých případech, třeba při
registraci na některé stránky, kdy je nutné ověřit, že se na ně přihlašuje
skutečně člověk a ne nějaký robot.
Crowdsourcing je také velice často spojen s aktivitami, které lidé na
internetu provozují dobrovolně, rádi a tráví s nimi velké množství času.
Tváří se prostě jako nevinná hra, která je ale schopna posbírat informace od
milionu uživatelů po celém světě a pomoci tak při provádění složitých matematických
operacích, na které by menší množství počítačů nestačilo. Příkladem takového
projektu je například hra na stránkách fold.it. Hráči, kteří se do ní zapojí,
ve skutečnosti modelují pomocí jednoduchého intuitivního ovládání složité
bílkoviny. Za svou snahu jsou odměňováni, nebo trestáni, získávají určitý počet
bodů. Mohou své snažení porovnat s ostatními uživateli nebo sdílet svoje
výsledky na sociálních sítích a pochlubit se přátelům. Tyto prvky gamifikace,
jsou pro crowdsourcingové projekty vcelku typické.
Příklad reCAPTHCA |
fold.it |
Včasné varování
Vědci systém včasného varování před zemětřesením otestovali nasimulováním zemětřesení o síle 7 stupňů Richterovy
stupnice a zjistili, že s překvapivě malým množstvím telefonů jsou schopni
včas odhalit blížící se katastrofu a co víc, především včas varovat
obyvatelstvo před blížícím se nebezpečím. Zásadní výhodou systému je totiž také
to, že jednotlivé přístroje neslouží jen jako senzory zaznamenávající vzdálené
otřesy půdy, ale zároveň lze jejich prostřednictvím, formou SMS nebo telefonního
hovoru, varovat obyvatele, kteří tak mohou s velkým časovým předstihem
zareagovat na situaci a uchýlit se do bezpečí. Překvapením bylo především to,
že je k tomu potřeba relativně malý počet zařízení poskytujících data. V tomto
případě vědci pracovali s údaji z 5000 smartphonů, co činilo pouhý
zlomek mobilních telefonů ve sledované hustě osídlené oblasti. Ukázalo se, že: „Rychlost šíření elektronického varování je
větší, než rychlost šíření zemských otřesů.“
Ačkoli výsledky testu dopadly vcelku uspokojivě, uvedení nějakého celosvětově
fungujícího systému včasného varování před zemětřesením do praxe nás nejspíše v dohledné
době zatím nečeká. Vědci sami přiznávají, že: „Data získaná pomocí crowdsourcingu jsou méně přesná, ale například v případě
velkých zemětřesení, která způsobují masivní pohyby zemských desek, je z nich
možné vyčíst dostatek údajů pro detekci zemětřesení a umožnit tak včasné varování.“
Velkou nevýhodou systému je ovšem zatím jeho „(ne)citlivost“. Spolehlivě je
totiž schopen poskytnout včasné varování pouze v případě opravdu velkých
zemětřesení, nejméně o stupni 7 Richterovy škály. Ačkoli slabší zemětřesení
jsou také velice zničující a dokážou napáchat velké škody a způsobit obrovské
ztráty na lidských životech. Další jeho nevýhodou, která ale platí také pro
současné systémy včasného varování je, že není příliš spolehlivý v chudších
oblastech, kde je vybavenost obyvatelstva smartphony a tablety velmi malá ve
srovnání s vyspělými západními zeměmi.
Jedná se však o první krok k vytvoření systému, který by v budoucnu
mohl zabránit velkým materiálním škodám a ochránit životy lidí.
No comments:
Post a Comment