Nová
média a společnost (JJM335)
Autor:
Nikol Frantová
Crowdsourcing as a model for problem solving: An Introduction and Cases
Periodikum
Convergence: The International Journal of Research into New Media
Technologies je recenzovaný
vědecký čtvrtletník zabývající se vědeckými, společenskými, pedagogickými
a politickými otázkami, které se týkají nových technologií a nových médií
a jejich přijetím, užíváním a vlivem ve veřejné i soukromé sféře.[1]
(Print ISSN: 1354-8565; Online ISSN: 1748-7382)
Autor: Daren C. Brabham
Od roku 2013 působí jako odborný asistent na Fakultě
komunikace a žurnalistiky Univerzity v Jižní Karolíně a zabývá se obory
public relations a nová média. Orientuje se na výzkum online komunit a roli
nových médií ve společnosti, jejich přínos pro společnost a obecné blaho.[2]
Dříve pracoval na stejné pozici na Univerzitě v Severní Karolíně, Fakulta
žurnalistiky a masové komunikace. V době publikování článku dokončoval
doktorát na Komunikačních studiích, University of Utah a článek byl také
součástí jeho disertační práce, ve které se zabýval crowdsourcingem a teorií
kolektivní inteligence.[3]
Kromě výuky a výzkumu se Brabham věnuje také poradenství v oblasti
marketingu, PR a sociálních médií. Brabham se specializuje na crowdsourcing,
online komunity a jejich vyžití v marketingu a managementu.[4]
Článek
BRABHAM, Daren C. Crowdsourcing as a model for problem
solving: An Introduction and Cases. Convergence: The International Journal of Research into New
Media Technologies. 2008, č. 14, s. 16. DOI: 10.1177/1354856507084420.
Dostupné z: http://con.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/14/1/75.full.pdf+html
Jak již podnázev napovídá, článek z pera Darena C.
Brahama je úvodem do tématu crowdsourcing (dále také jako CS). Autor čtenářům
přibližuje co je to crowdsourcing, jak crowdsourcing funguje a jaký je jeho
potenciál. V souvislosti s tím cíleně otevírá otázku týkající se využití
crowdsourcingu v nekomerční společenské sféře. Z hlediska
charakteristiky textu se jedná o teoretickou diskusi a částečně polemiku. Autor
prezentuje některé starší teorie zabývající se kolektivní inteligencí
v prostředí nových médií a konfrontuje je s aktuálním vývojem a
vlastním názorem na problematiku.
Co je crowdsourcing a jak funguje
Co je crowdsoursicng Brabham jednoduše vysvětluje na definici,
kterou publikovali Howe a Robinson v roce 2006 v časopise Wired,
upozorňuje nicméně na Howeho dovětek k definici, který představuje CS jako
korporátní a komerční nástroj určený k získání profitu a upozorňuje,
CS nemusí být nutně chápán pouze jako komerční pomůcka. Jak CS funguje ukazuje
autor na několika konkrétních case studies jako Threadless, iStockphoto a InnoCentive.
Teorie
V dalších dvou podkapitolách článku autor vysvětluje
potenciál, možnosti a výhody CS a představuje teoretická východiska
zabývající se CS a „moudrostí davů“. Odkazuje především na Jamese Surowieckiho
a jeho knihu The Wisdom of Crowds a Pierra Lévyho. Dále prezentuje myšlenku, že
potenciál CS se rozvinul především díky webu, který tento proces zjednodušil a
zefektivnil. Brabham považuje web za nezbytnou proměnou ve fungování CS a upozorňuje
na schopnost webu jako veřejného prostoru měnit paradigma myšlení u účastníků CS.
Otevírá zde také otázku motivace lidí, kteří se zapojují do CS, a upozorňuje na
to, že touto motivací nemusí být pouze finanční odměna, ale také satisfakce v podobě
nově nabitých znalostí, nebo čistě možnosti být součástí nějakého celku. Otázku
motivace a odměňování v procesu CS dále rozvíjí v podkapitole The
Crowd´s Human Possibilities.
Crowdsourcing VS. Open source
Další podkapitolu věnuje Brabham vysvětlení rozdílu mezi
crowdsourcingem a open source tvorbou a spoluprací. Autor tvrdí, že open source
nemůže být použit v hmotné a produkční sféře, kdy dochází k tvorbě
hmatatelných statků, a není efektivní a v komerční oblasti. Tvrdí také, že
motivace lidí v obou procesech jsou odlišné a tudíž nejsou tyto dva
koncepty vzájemně nahraditelné a substituční.
Kritické teorie
Poslední části článku jsou věnovány kritickým teoriím
crowdsourcingu. Brabham se zabývá
kritikou mířenou na zneužívání lidského kapitálu a potenciálu, na zásah do profesionalizace a dosavadního
pohledu na dělbu práce. Odhaluje také kritické názory, podle kterých CS
nenabourává, ale naopak podporuje tržní diktát korporací, ve kterém žijeme.
Brabham připouští, že z mikro pohledu se to tak může jevit, avšak uvádí,
že v tomto případě je třeba se dívat na věc také z makropohledu, a
tvrdí, že díky CS naopak vzrůstá vliv jednotlivce na korporace a tím na podobu
trhu a tržní ekonomiky.
Dále rozvíjí a
podporuje kritiku mířenou na přeceňování síly webu 2.0 a na to, že diverzifikace
skrz crowdsourcing je pouze domnělá a že kvůli stále ještě nedovyvinutým
technologiím (slabé, nebo žádné pokrytí internetem) je dav (crowd) stále ještě
převážně homogenní skupinou sestavenou z heterosexuálních bělochů střední
třídy.
Výzkum crowdsourcingu
V závěru dochází autor k názoru, že crowdsourcing
je fenomén, který je potřeba zkoumat z pohledu komunikačních studií
podrobněji. Navrhuje zaměřit se na tři hlavní výzkumné oblasti:
1) Vnitřní motivace a pocity přispěvatelů
2) Homogenizace CS skupin a překážky, které brání
přispěvatelům v přístupu
3) Negativní dopady CS – problém crowdslappingu
Závěr
Článek Darena C. Brabhama je skutečně pouze odrazovým můstkem do tématu
crowdsourcingu. Přináší stručný teoretický základ a přehled a snaží se rozšířit
hranice chápání a definování crowdsourcingu. Stručnost článku je nicméně i jeho
slabinou, protože například myšlenka rozvoje potenciálu CS v nekomerční
sféře je zde pouze lehce nastíněna, ale zásadnější argumenty zde chybí.
K diskusi je také Brabhamův pohled na rozdíl mezi CS a open source a
odlišnými motivacemi a pohnutkami, které jednotliví účastníci mají. Hlavním
cílem, který lze považovat za dosažený, je otevřít nové otázky a oblasti
výzkumu a kritiky CS. Kritické argumenty, které autor vznáší jsou i dnes, 7 let
po vydání, stále relevantní a nevyřešené a dávají tak stále impulsy ke zkoumání
a rozvoji.
Zdroje
Daren C. Brabham. UNIVERSITY OF SOUTHERN CAROLINA. USC
Annenberg School of Communication and Journalism [online]. 2015 [cit.
2015-04-12]. Dostupné z: http://annenberg.usc.edu/Faculty/Communication%20and%20Journalism/BrabhamD.aspx
BRABHAM, Daren C. About me. BRABHAM, Daren
C. Daren C. Brabham, Ph.D.
TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné
z: https://dbrabham.wordpress.com/about/
BRABHAM, Daren C. Consulting. BRABHAM,
Daren C. Daren C. Brabham,
Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné
z: https://dbrabham.wordpress.com/consulting/
BRABHAM, Daren C. Curriculum vitae.
BRABHAM, Daren C. Daren C.
Brabham, Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné
z: https://dbrabham.files.wordpress.com/2013/11/brabhamcv_web.pdf
Convergence. SAGE JOURNALS. SAGE
Journals [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://con.sagepub.com/
[1]
Convergence. SAGE
JOURNALS. SAGE Journals [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://con.sagepub.com/
[2]
Daren C. Brabham. UNIVERSITY OF SOUTHERN CAROLINA. USC Annenberg School of
Communication and Journalism [online]. 2015 [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://annenberg.usc.edu/Faculty/Communication%20and%20Journalism/BrabhamD.aspx
[3]
BRABHAM, Daren C. About me. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D.
TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit.
2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.wordpress.com/about/
[4]
BRABHAM, Daren C. Consulting. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D.
TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit.
2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.wordpress.com/consulting/
No comments:
Post a Comment