Sunday, April 12, 2015

Crowdsourcing as a model for problem solving

Nová média a společnost (JJM335)
Autor: Nikol Frantová

Crowdsourcing as a model for problem solving: An Introduction and Cases

Periodikum

Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies je recenzovaný vědecký čtvrtletník zabývající se vědeckými, společenskými, pedagogickými a politickými otázkami, které se týkají nových technologií a nových médií a jejich přijetím, užíváním a vlivem ve veřejné i soukromé sféře.[1] (Print ISSN: 1354-8565; Online ISSN: 1748-7382)

Autor: Daren C. Brabham

Od roku 2013 působí jako odborný asistent na Fakultě komunikace a žurnalistiky Univerzity v Jižní Karolíně a zabývá se obory public relations a nová média. Orientuje se na výzkum online komunit a roli nových médií ve společnosti, jejich přínos pro společnost a obecné blaho.[2] Dříve pracoval na stejné pozici na Univerzitě v Severní Karolíně, Fakulta žurnalistiky a masové komunikace. V době publikování článku dokončoval doktorát na Komunikačních studiích, University of Utah a článek byl také součástí jeho disertační práce, ve které se zabýval crowdsourcingem a teorií kolektivní inteligence.[3] Kromě výuky a výzkumu se Brabham věnuje také poradenství v oblasti marketingu, PR a sociálních médií. Brabham se specializuje na crowdsourcing, online komunity a jejich vyžití v marketingu a managementu.[4]

Článek

BRABHAM, Daren C. Crowdsourcing as a model for problem solving: An Introduction and Cases. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. 2008, č. 14, s. 16. DOI: 10.1177/1354856507084420. Dostupné z: http://con.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/14/1/75.full.pdf+html
Jak již podnázev napovídá, článek z pera Darena C. Brahama je úvodem do tématu crowdsourcing (dále také jako CS). Autor čtenářům přibližuje co je to crowdsourcing, jak crowdsourcing funguje a jaký je jeho potenciál. V souvislosti s tím cíleně otevírá otázku týkající se využití crowdsourcingu v nekomerční společenské sféře. Z hlediska charakteristiky textu se jedná o teoretickou diskusi a částečně polemiku. Autor prezentuje některé starší teorie zabývající se kolektivní inteligencí v prostředí nových médií a konfrontuje je s aktuálním vývojem a vlastním názorem na problematiku.

Co je crowdsourcing a jak funguje

Co je crowdsoursicng Brabham jednoduše vysvětluje na definici, kterou publikovali Howe a Robinson v roce 2006 v časopise Wired, upozorňuje nicméně na Howeho dovětek k definici, který představuje CS jako korporátní a komerční nástroj určený k získání profitu a upozorňuje, CS nemusí být nutně chápán pouze jako komerční pomůcka. Jak CS funguje ukazuje autor na několika konkrétních case studies jako Threadless, iStockphoto a InnoCentive.

Teorie

V dalších dvou podkapitolách článku autor vysvětluje potenciál, možnosti a výhody CS a představuje teoretická východiska zabývající se CS a „moudrostí davů“. Odkazuje především na Jamese Surowieckiho a jeho knihu The Wisdom of Crowds a Pierra Lévyho. Dále prezentuje myšlenku, že potenciál CS se rozvinul především díky webu, který tento proces zjednodušil a zefektivnil. Brabham považuje web za nezbytnou proměnou ve fungování CS a upozorňuje na schopnost webu jako veřejného prostoru měnit paradigma myšlení u účastníků CS. Otevírá zde také otázku motivace lidí, kteří se zapojují do CS, a upozorňuje na to, že touto motivací nemusí být pouze finanční odměna, ale také satisfakce v podobě nově nabitých znalostí, nebo čistě možnosti být součástí nějakého celku. Otázku motivace a odměňování v procesu CS dále rozvíjí v podkapitole The Crowd´s Human Possibilities.

Crowdsourcing VS. Open source

Další podkapitolu věnuje Brabham vysvětlení rozdílu mezi crowdsourcingem a open source tvorbou a spoluprací. Autor tvrdí, že open source nemůže být použit v hmotné a produkční sféře, kdy dochází k tvorbě hmatatelných statků, a není efektivní a v komerční oblasti. Tvrdí také, že motivace lidí v obou procesech jsou odlišné a tudíž nejsou tyto dva koncepty vzájemně nahraditelné a substituční.

Kritické teorie

Poslední části článku jsou věnovány kritickým teoriím crowdsourcingu. Brabham se  zabývá kritikou mířenou na zneužívání lidského kapitálu a potenciálu,  na zásah do profesionalizace a dosavadního pohledu na dělbu práce. Odhaluje také kritické názory, podle kterých CS nenabourává, ale naopak podporuje tržní diktát korporací, ve kterém žijeme. Brabham připouští, že z mikro pohledu se to tak může jevit, avšak uvádí, že v tomto případě je třeba se dívat na věc také z makropohledu, a tvrdí, že díky CS naopak vzrůstá vliv jednotlivce na korporace a tím na podobu trhu a tržní ekonomiky.
Dále rozvíjí  a podporuje kritiku mířenou na přeceňování síly webu 2.0 a na to, že diverzifikace skrz crowdsourcing je pouze domnělá a že kvůli stále ještě nedovyvinutým technologiím (slabé, nebo žádné pokrytí internetem) je dav (crowd) stále ještě převážně homogenní skupinou sestavenou z heterosexuálních bělochů střední třídy.

Výzkum crowdsourcingu

V závěru dochází autor k názoru, že crowdsourcing je fenomén, který je potřeba zkoumat z pohledu komunikačních studií podrobněji. Navrhuje zaměřit se na tři hlavní výzkumné oblasti:
1) Vnitřní motivace a pocity přispěvatelů
2) Homogenizace CS skupin a překážky, které brání přispěvatelům v přístupu
3) Negativní dopady CS – problém crowdslappingu

Závěr

Článek Darena C. Brabhama je skutečně pouze odrazovým můstkem do tématu crowdsourcingu. Přináší stručný teoretický základ a přehled a snaží se rozšířit hranice chápání a definování crowdsourcingu. Stručnost článku je nicméně i jeho slabinou, protože například myšlenka rozvoje potenciálu CS v nekomerční sféře je zde pouze lehce nastíněna, ale zásadnější argumenty zde chybí. K diskusi je také Brabhamův pohled na rozdíl mezi CS a open source a odlišnými motivacemi a pohnutkami, které jednotliví účastníci mají. Hlavním cílem, který lze považovat za dosažený, je otevřít nové otázky a oblasti výzkumu a kritiky CS. Kritické argumenty, které autor vznáší jsou i dnes, 7 let po vydání, stále relevantní a nevyřešené a dávají tak stále impulsy ke zkoumání a rozvoji.

Zdroje
Daren C. Brabham. UNIVERSITY OF SOUTHERN CAROLINA. USC Annenberg School of Communication and Journalism [online]. 2015 [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://annenberg.usc.edu/Faculty/Communication%20and%20Journalism/BrabhamD.aspx
BRABHAM, Daren C. About me. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.wordpress.com/about/
BRABHAM, Daren C. Consulting. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.wordpress.com/consulting/
BRABHAM, Daren C. Curriculum vitae. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.files.wordpress.com/2013/11/brabhamcv_web.pdf
Convergence. SAGE JOURNALS. SAGE Journals [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://con.sagepub.com/




[1] Convergence. SAGE JOURNALS. SAGE Journals [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://con.sagepub.com/
[2] Daren C. Brabham. UNIVERSITY OF SOUTHERN CAROLINA. USC Annenberg School of Communication and Journalism [online]. 2015 [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: http://annenberg.usc.edu/Faculty/Communication%20and%20Journalism/BrabhamD.aspx
[3] BRABHAM, Daren C. About me. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.wordpress.com/about/
[4] BRABHAM, Daren C. Consulting. BRABHAM, Daren C. Daren C. Brabham, Ph.D. TEACHER, RESEARCHER, CROWDSOURCING CONSULTANT [online]. [cit. 2015-04-12]. Dostupné z: https://dbrabham.wordpress.com/consulting/

No comments:

Post a Comment