Thursday, April 16, 2015

Produsage aneb Nad dopisy diváků v 21. století


Produsage. Česky někdy produžívání (z tohoto termínu obrozenečtí brusiči zajisté nadšením rotují ve svých hrobech). Jde o spojení slov production (tvorba) a usage (užívání) v angličtině, respektive produkce a užívání v češtině. 

Obsah definic tohoto termínu lze shrnout jako označení procesu nebo fenoménu, při kterém se uživatelé obsahu zároveň podílejí také na jeho tvorbě. Pro názorné příklady není třeba běhat daleko, tento text čtete na přímo ukázkovém médiu využívajícím formátu produsage. Z nejznámějších světových médií a webů fungujících na principu produsage pak můžeme jmenovat například Facebook, Twitter (potažmo veškeré sociální sítě obecně), Wikipedii, YouTube nebo jakékoliv diskusní fórum. Všechna zmiňovaná média jsou dostupná výhradně na internetu. Znamená to tedy, že produsage fenomén se objevil až s jeho příchodem? 


Produsage v analogové éře
Neznamená. Ačkoliv se to může zdát dnešní internetové generaci až neskutečné, svět existoval i před tím, než Mark Zuckerberg dostal kopačky od své přítelkyně a vzteky stvořil nejefektivnější prokrastinační nástroj všech dob. 

Uživatelé a konzumenti obsahu se totiž na jeho tvorbě podílejí od vzniku prvních médií. Dříve se tomu ale nedělo napřímo, nýbrž zprostředkovaně. Těmi zprostředkovateli byl hned celý řetězec lidí – začínal těžaři dřeva v lese, z něhož se následně vyrobila celulóza, ze které se vysušením a vylisováním získal papír. Na tento papír následně uživatel promítl své myšlenky a tento obsah vhodil do poštovní schránky. Tím se ke slovu dostaly další články řetězce – listonoš, administrativní pracovník v redakci konkrétního média a nakonec redaktor nebo editor. Ten se na základě kvality pisatelovy myšlenky rozhodl, zda tento uživatel média dostane příležitost se na jeho obsahu také trochu přičinit. Většinou se tyto uživateli tvořené rubriky nazývaly Nad dopisy čtenářů nebo podobně. Kromě dopisů bývaly často zveřejňovány čtenářské anekdoty nebo kresby. Konzument obsahu měl v tomto případě na podobu média jen omezený vliv v předem stanoveném prostoru. 

S nástupem elektronických médií, nejprve rozhlasu a následně především televize, se situace pro konzumenty z pohledu tvorby obsahu značně vylepšila. V rádiích sice šlo stále spíše o ovlivňování obsahu než jeho vytváření (například pořady písniček na přání), ale v televizi se již někteří diváci mohli skutečně realizovat a spolupodílet se přímo na podobě některých pořadů. Za všechny jmenujme například veřejnoprávní soutěž Neváhej a toč! či pořad totožného formátu na TV Nova Natoč to! Za pořady, které lze označit termínem produsage, můžeme také prohlásit pěvecké soutěže Doremi či Carreras Show, kde byl obsah, pravda, pro mnohé dosti zvráceným způsobem, tvořen zpěvem soutěžících. Opravdovým průkopníkem fenoménu produsage v českých televizích byl ale zcela bezesporu Přemek Podlaha, který ve svém Receptáři dával prostor amatérským kutilům, fachmanům, vynálezcům a vůbec všem milovníkům víkendového pinožení na zahradě či v dílně. 


Web 2.0
Všechny zmiňované pořady mají ale společné to, že divák byl k aktivitě při spoluutváření jejich obsahu motivován druhou stranou, a to buď finančními prostředky v podobě výhry, novou kamerou za nejlepší natočené video či odměnou v podobě tu knihy, tu poukázky na nákup. Až s nástupem internetu začali jeho uživatelé vytvářet obsah zcela bez nároku či očekávání jakýchkoliv hmotných odměn.

Přesněji šlo o nástup tzv. webu 2.0 někdy kolem let 2005 – 2007. Co si pod tímto označením představit? Pod toto označení lze shrnout všechny internetové stránky a aplikace, jejichž obsah je spoluutvářen uživateli. Je tedy zřejmé, že termíny web 2.0 a produsage se ve značné míře překrývají. Velmi zjednodušeně lze říci, odpusťte mi prosím tuto metaforu kulhající na všechny čtyři nohy, že web 2.0 je jakýsi nástroj (hardware)  a produsage je programový modul, který na něm běží (software). Není náhodou, že termín 2.0 se objevil již v roce 2004, zatímco fenomén produsage byl pojmenován australským univerzitním profesorem Axelem Burnsem až v roce 2008 v jeho knize  Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. Jde tedy o logickou genezi nástroj – jeho využití.

Web 2.0 samozřejmě souvisí s neuvěřitelně rychlým rozvojem informačních technologií. Přináší s sebou jednoduchou ovladatelnost, přístup kdykoliv prakticky odkudkoliv, přehlednou orientaci. Umožňuje tak vlastně vznik online sociálních sítí, jak je známe dnes. 



Dochází k markantní změně chování uživatelů, kteří již pasivně nečekají na obsah vytvořený nějakou „oficiální instituticí“ (novinářem, redaktorem), ale přímo obsah vytváří. To s sebou přináší naprostou svobodu uživatele, využívání kolektivní inteligence, otevřenost. Je tak vytvářena protiváha k oficiálním informačním zdrojům, dochází k posunu od centralizovaného modelu k decentralizovanému a je tím výrazně posilována svoboda přístupu k informacím. To s sebou přináší ale samozřejmě i určitá negativa. Tím hlavním je spolehlivost informací, kdy se k tématu vyjadřuje kromě řady nesporných odborníků také celá řada laiků a některé informace tak mohou být zavádějící. Dalšími riziky potom jsou například bezpečnost nebo možnost sledování uživatele.  
Web a „egohoňky“
Co vlastně motivuje uživatele k tomu, aby vytvářeli obsah? Jak již bylo zmíněno, v případě nejrůznějších televizních soutěží byla motivace jasná – případná výhra. Tvorba obsahu na Facebooku, Twitteru či jiné sociální síti, případně psaní svého vlastního blogu s velmi úzce zaměřenou tematikou, ale uživatelům žádné hmotné statky nepřináší. To se skutečně poštěstí jen hrstce extrémně úspěšných uživatelů internetu. Za rozmachem produsage stojí přirozená lidská touha být obdivován a chválen. Není náhodou, že prakticky každý obsah může být nějakým způsobem hodnocen (hvězdičkou, tlačítkem like, palcem nahoru) či komentován. Uživatelé jednoduše budují kolem sebe auru zajímavých osobností. Ať již sdílením svých znalostí nebo názorů či exhibováním svého života v podobě nekonečné řady statusů, fotografií z dovolených nebo drahých aut a večeří. Lidé se rádi chlubí a web 2.0 jim to dokonale umožňuje.



Proč se například v posledních letech tak neuvěřitelně rozrostl počet rekreačních běžců? Je to snad zvýšením povědomí o nezdravém životním stylu a snahou udělat něco pro své zdraví? Menšinově možná. Většinově za zvýšenou sportovní aktivitou ale stojí příchod aplikací, umožňujících zaznamenávat své naběhané kilometry, sdílet je jednoduše ze svého telefonu na internetu a porovnávat je s ostatními. 

Weby 2.0 a produsage weby tak možná začínaly jako zajímavá alternativa k oficiálním médiím a oficiálnímu obsahu. Tak tomu bylo v počátcích, kdy je využívali skutečně zajímaví uživatelé, kteří měli svému okolí co předat. Bohužel, Gaussova křivka rozložení inteligence neúprosně platí i v internetovém prostředí a tak byly postupně všechny zajímavé produsage weby kontaminovány průměrností. Namísto skutečně zajímavých informací je celý prostor zamořený reporty z nedělního oběda či víkendového cyklovýletu. Snaha o pozornost a pošimrání vlastního ega vítězí nad touhou přinést ostatním skutečně zajímavý názor či informaci.



Ty skutečně zajímavé uživatele tento stav demotivuje vytvářet jakýkoliv obsah, čímž bude produsage webům postupně klesat návštěvnost, v důsledku čehož se na nich bude postupně tvořit ještě méně obsahu. A tak dále pořád dokola. Již dnes je většina uživatelů Facebooku pouze pasivních. Tato sociální síť tak postupně začne kanibalizovat sama sebe.





No comments:

Post a Comment