Multitasking,
tedy schopnost věnovat se více aktivitám ve stejný čas, se v stále častěji
objevuje mezi požadavky zaměstnavatelů. Ti hledají člověka, který bude schopen
myslet na více zadaných úkolů, plnit je souběžně a kvalitně. Všudypřítomné
informační a komunikační technologie (ICT) nás k multitasking vybízejí i
při studiu či při aktivitách v našem osobním životě. Telefonování při
nakupování, průběžné pročítání mailů při vaření nebo komunikace přes sociální
sítě při jednodušší administrativní práci, to vše jsou příklady multitaskingu.
Jak je to ale s užíváním telefonu, sociálních sítí nebo různých obsahů
z ICT při vykonávání náročnějších činností (tedy těch duševních)?
Jednou z řady
studií na toto poměrně dobře popsané téma je práce autorů Larryho D. Rosena, L.
Marka Carriera a Nancy A. Cheeverové z Kalifornské státní univerzity. Tito
autoři se ve své studii Facebook and
texting made me do it: Media-induced task-switching while studying (2013) (To kvůli Facebooku a textovkám: Médii
vyvolané přecházení mezi aktivitami při učení) zajímali o to jaké ICT studenti
při učení užívají, proč je užívají, kolik času jim při učení věnují, co je
nejčastěji od učení vyruší, na jak dlouho se nechají vyrušit, jaká je
efektivita jejich učení a nakonec, jaké jsou jejich studijní výsledky.
Multitasking je
na první pohled koncept multidisciplinární. Autoři studie proto vychází vedle
mediálních studií také z experimentální psychologie a z celé řady
odborných článků a publikací na příbuzná témata. Některé práce hodnotí
multitasking spíše kladně, většina ale vidí v užívání ICT při práci či
učení více nevýhod. Nejrozsáhlejší publikací na téma multitasking je The Multittasking Mind (2011) od autorů
D. Salvucciho, N. Taatgena, kteří zde rozšiřují a precizují tzv. jednotnou
teorii multitaskingu, poprvé publikovanou v článku kolektivu autorů
Salvucci, Taatgen a Borst (2009). Mezi citovaná zjištění patří např.
následující:
73 % sledovaných studentů uvedlo, že nejsou schopni studia bez přístupu
k nějaké ICT a 38 % přiznalo, že nejsou schopni studovat déle než 10
minut, aniž by se podívali na svůj notebook, tablet nebo smartphone. (Kessler
2011)
Cena za multitasking je čas, ne nutně kvalita výkonu. Autoři nechali dvě
skupiny lidí číst úryvek z knihy, jehož porozumění následně testovali.
Jednu ze skupin nechali autoři komunikovat přes SMS zprávy před čtením textu,
druhou skupinu touto komunikací vyrušili v polovině čtení. Podle tohoto experimentu obě skupiny
z testu porozumění vyšly stejně, ovšem skupina vyrušená v polovině čtení
potřebovala k dokončení úkolu o 21 % více času. (Bowman 2010)
Lidé se časem učí lépe a rychleji vypořádat z nejčastějšími typy
vyrušení a rychleji se vracejí k efektivnější práci na primární úloze. (Cades,
Trafton, Boehm-Davis 2006)
Poslouchání hudby se neprokázalo jako negativní vliv na efektivitu učení.
(Rosen et al. 2011)
Další z autorů nalezli spojení mezi chováním na Facebooku a studijními
výsledky středoškoláků. Podle nich, studenti, kteří častěji sdílejí odkazy a
sledují své přátele, mají lepší studijní výsledky, než ti, kteří častěji
aktualizují své statusy. Navíc každých
93 minut strávených na Facebooku nad hranici 106 minut za den predikuje
zhoršení průměrných studijních výsledků o 12 %. (Kirschner a Karpinsky 2010)
Metoda výzkumu
Autoři zvolili
kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Jejich vzorek tvořilo 263
studentů druhého stupně základních škol, středních a vysokých škol, kteří byli po
dobu 15 minut sledováni při učení v jejich vlastním, domácím prostřední. Pozorovatelé
sledovali přítomnost a používání ICT ve studijním prostřední každého jedince. Aplikace
a okna prohlížeče otevřené na PC nebo notebooku v době před započetím
samotného studia a pak i při studiu samotném, bylo sledováno chování studentů
při učení, pohyb, občerstvování, ale zejména sledování a užívání ICT –
sledování televize, poslech hudby, sledování obsahů na internetu, užívání
sociálních sítí, e-mailu, psaní na PC/notebooku.
Získaná data
autoři doplnili o dotazníkové šetření o strategiích studia, přecházení mezi
úkoly, vztahu k technice a užívání médií, délky telefonních hovorů a počty
SMS zpráv za měsíc, zvyklosti v užívání sociálních sítí a průměrné výsledky hodnocení
ze školy.
Výsledky
Ze získaných dat
autoři výzkumu zjistili, že účastníci studie strávili v průměru méně než 6
minut studiem před tím, než zaměřili svou pozornost k něčemu jinému,
nejčastěji z důvodu vyrušení z ICT – sociálních sítí, zpráv
v telefonu či záměrnému, zamýšlenému a preferovanému přecházení
k jiným aktivitám spojeným s ICT. Ze sledovaných 15 minut tedy strávili
studováním v průměru 10 minut.
Participanti
byli požádáni, aby vysvětlili, proč nepracují soustavně, ale přechází i k jiným,
nestudijním aktivitám. 68 % z nich uvedlo mezi hlavními důvody potřebu textové
komunikace a 63 % nudu. Ti, kdo cíleně a z vlastní preference při studiu
přecházeli k jiným činnostem či komunikaci, měli kolem sebe při studiu
více ICT a od studia odbíhali častěji. Studijní výsledky těch, kdo při
studiu neužívali Facebook, byly podle
očekávání lepší. Autoři v závěru své práci přinášejí i několik doporučení
pro rodiče a pedagogy, především doporučují studium bez Facebooku a ICT, ale
s krátkými technologickými přestávkami k uspokojení potřeby kontroly
jak sociálních sítí, tak mobilního telefonu, tabletu či jiného zařízení.
Je zajímavé, že
potřeba přecházet mezi činnostmi se projevila i v tak krátké době jako je
15 minut, navíc s vědomím účastníků, že jsou po celou dobu své práce
bedlivě pozorováni. Zde je vhodné říci, že byli pozorováni jim dobře známým
vyškoleným pozorovatelem, čili nikým cizím, s kým by se mohli cítit nepříjemně
a nedokázali by v jeho přítomnosti pracovat tak, jak jsou sami zvyklí.
Jak již bylo
řečeno, hlavním problémem multitaskingu, přecházení od jedné práce a úkolu
k jinému, není nutně snížení kvality práce, ale zpoždění (resumption lag). To je způsobené
potřebou člověka navázat na přerušenou práci, znovu se zorientovat. Primární
činnost zabere po přesunutí k jiné navíc čas k reaktivaci, čímž se
prodlouží celková doba plnění tohoto primárního úkolu i při odečtení času na
plnění sekundární úlohy.
Problematika
užívání notebooků a tabletů studenty ve školách i doma je více než aktuální
také v českém prostředí. V tištěných i internetových médiích se
pravidelně objevují články na toto téma. V praxi se ale prozatím tyto ICT
ve větší míře používají jen na vysokých školách a pak na několika málo středních
školách a gymnáziích. S větší dostupností a zájmem studentů lze ale
očekávat jejich další rozšiřování a tedy i větší diskuzi o působení na studijní
výsledky uživatelů. V současnosti jsou v ČR notebooky a tablety
doporučovány pedagogicko-psychologickými poradnami jako kompenzační pomůcky
např. pro žáky s dyslexií, dysgrafií nebo i žáky speciálních základních
škol. Mimo vysokoškolské prostřední jsou vnímány spíše jako zdroj nežádoucího
rozptýlení. Možná je třeba začít uvažovat o tom, co radí i autoři popsaného
článku, tedy že je třeba začít včas informovat rodiče i pedagogy a zároveň
poučit studenty o tom, jak jim může používání ICT při studiu pomoci, a jak
naopak ublížit.
Zdrojový článek
Larry D. Rosen,
L. Mark Carrier a Nancy A. Cheever. Facebook
and texting made me do it: Media-induced task-switching while studying
(2013)
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteDěkuji za článek! O multitaskingu jsem četla například ještě tady: http://www.vsprace.cz/multitasking-a-soustredeni. Je pravda, že dnešní studenti jsou vyrušováni ještě více - počítače, chytré telefony a tak dále. Takže by je chtělo naučit, jak s tím vším pracovat :).
ReplyDelete