Úvod
Podkladem je článek Digital diplomacy as transmedia engagement: Aligningtheories of participatory culture with international advocacy campaigns
otištěný ve vědeckém časopise New Media & Society, který publikuje
prestižní nakladatelství SAGE.
O autorovi
Autor James Pamment je postgraduální
student na University of Texas v Austinu a na Karlstad University. Jeho výzkum
se zaměřuje na komunikaci a diplomacii a publikoval řadu odborných článků v oblasti
strategické komunikace, soft power, veřejné diplomacie, mezinárodního rozvoje a
geopolitiky. Je autorem komparativní studie New
Public Diplomacy in the 21st Century, která srovnává veřejnou diplomacie,
její postupy a úspěchy ve Švédsku, Velké Británii a Spojených státech amerických.
Vymezení tématu článku
Hlavním tématem článku je digitální diplomacie, na kterou autor
aplikuje teorie vyprávění příběhu skrze různá média (transmedia storytelling). Podle autora současná diplomacie podléhá
stejným tlakům globalizace jako mnohá jiná komunikační odvětví. Nicméně v rámci
diplomacie byly pouze částečně využity poznatky z různých oblastí médií a komunikačních
studií. Proto autor využívá načerpané poznatky z oboru médií a aplikuje je
na zkoumání současné diplomacie.
Výzkumná tradice, ke které se autor řadí
Autor se řadí do kritické tradice
mezinárodních vztahů.
Charakteristika článku a výsledky
Autor v článku aplikuje teorii transmedia storytelling na případovou
studii Campaign to End Sexual Violence in
Conflict (ESVC). Tato britská kampaň
byla vedená bývalým ministrem zahraničí Williamem Haguem v letech 2012 až 2014 a
měla za cíl ustanovit nové mezinárodní normy v oblasti zacházení s pachateli
a oběťmi sexuálního násilí v nestabilních státech. Tato kampaň navazuje na
trend diplomatických kampaní, které mají formu mnohostranných či globálních hnutí,
jako například v oblasti klimatických změn, lidských práv, zdravotnictví, boje
proti terorismu a energetické bezpečnosti. Využitím doplňkové komunikační
techniky se kampaň ESVC snaží šířit znalosti a působit na zúčastněné strany,
aby přispěly k dosažení cílů kampaně.
Autor ve své práci dochází k těmto
výsledkům. Zdá se, že vyplývá z této případové studie, že mnohé zásady spojené s
teorií vyprávění příběhu skrze různá média (transmedia
storytelling) můžou být docela snadno přizpůsobeny studiu diplomacie, a dokonce
vytváří jedinečný příspěvek k porozumění diplomacie jako moderního komunikačního
průmyslu. Autor se zaměřil na tří hlavní témata spojená s pojmem transmedia storytelling, která se
objevila v průběhu případové studie: digitalizace a konvergence, kolektivní
inteligence a spoluvytváření, role norem a hodnot ve formování podmínky pro účast.
U prvního tématu - digitalizaci a konvergenci
– autor zkoumal, jak byla používána velká úložiště digitálních zdrojů pro
konkrétní platformy a za jakými účely. Zkoumal využití Instagramu, Tumblru a Twitteru.
Druhou oblastí šetření je role kolektivní inteligence v tom, co se nazývá fan communities v populární kultuře a v diplomatických
studiích je používán termín epistemic or
stakeholder communities (společenství zúčastněných subjektů). Existuje
mnoho příkladů spoluvytváření jak politiky, tak i obsahů od těchto komunit v
kampani. Deklarace prostřednictvím G8, Valného shromáždění OSN a Rady bezpečnosti
OSN lze považovat za formu spoluautorství. Celkové výsledky výzkumu naznačují,
že koncepční výběr navržený v tomto článku - transmedia storytelling - je klíčem k pochopení průběhu složitých
mezinárodních kampaní.
Použitá metoda výzkumu
Autor v druhé části článku provádí
kvalitativní interpretační analýzu případové studie Campaign to End Sexual Violence in Conflict. Metodologie jeho práce
je směsicí dokumentů a osobních pohovorů utvářející kompletní chronologickou případovou
studii kampaně. Autor analyzoval data tematicky, aby vypozoroval určité vzorce.
Tři hlavní témata, která byla pro výzkum nejdůležitější (a to jak pro kampaň
samotnou, tak i pro teorii, která za ní stála), byla: (1) digitalizace a
konvergence, (2) kolektivní inteligence a spoluvytváření a (3) role norem a
hodnot ve formování podmínky pro účast. Případová studie se dále zaměřuje na
tři klíčové fáze kampaně: (1) oznámení této iniciativy (květen 2012), (2) prohlášení
na G8, v Radě bezpečnosti OSN a ve Valném shromáždění OSN (duben-září 2013) a
(3) Global Summit (červen 2014).
Diskuse a zhodnocení relevance článku pro aktuální kontext v ČR
Diplomacie je důležitým nástrojem
každého státu, tedy i České republiky. Ale i přesto svět diplomacie sotva probudil
zájem vědců z oblasti médií a komunikace. V uplynulém desetiletí se vznikem
pojmů jako je veřejná a digitální diplomacie, která se soustředí na roli
diplomatů, kterou sehrávají v monitorování a formování veřejného mínění, prosazování
mezinárodní politiky, řízení mezinárodních vysílacích kanálů a usnadňování
mezikulturních výměn, se ovšem pohled na diplomacii změnil a v současné době
se již dostává do povědomí badatelů. Důkazem toho je i autorův článek.
Původní článek:
PAMMENT, J. Digital diplomacy as
transmedia engagement: Aligning theories of participatory culture with
international advocacy campaigns. New
Media & Society. March 23, 2015. s.1-17. DOI: 10.1177/1461444815577792.
Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444815577792
No comments:
Post a Comment