Thursday, April 2, 2015

Tweety, Tweepy a Signifying’: Komunikace a kulturní projevy na „černém Twitteru“

V rámci tohoto článku se zaměřím na studii s názvem: Tweets, Tweeps, and Signifyin’: Communication and Cultural Performance on „Black Twitter“. Komunikace a kulturní projevy na „černém Twitteru“. Její autorkou je Sarah Florini, která přednáší na fakultě komunikace na Theatre Arts at Old Dominion University. Její výzkum se zaměřuje na nová média a afroamerickou kulturní produkci. V rámci kontextu článku jen doplním, že Sarah Florini je běloška.

Analýza se zaměřuje na jeden z konkrétních aspektů sebeprezentace konkrétní komunity na sociální síti Twitter. Nepřímo tak navazuje na publikace Ziziho Papacharissise: A Networked Self.

Text je kvalitativní analýzou sledující konkrétní tweety, jež byly vybrány pomocí klíčových hashtagů, které černošská komunita na Twitteru nejvíce používala. Autorka cituje celou více autorů z celé řady oborů. Těmi stěžejními jsou mimo komunikačních studií a nových médií především kulturní a sociální antropologie se zaměřením na afroamerickou kulturu.

„Jak být černým?“

Baratunde Thurston je komentátor, komik, politický blogger, absolvent Harvardu, ale především afroameričan. V roce 2012 v rámci Black Googler Network přednesl prezentaci s názvem How To Be Black, kterou zmiňuje i autorka studie. V rámci své řeči mimo jiné zmínil i to, že „být černý“ není jen barva kůže, ale je to i forma projevu.

 Prezentace Baratunde Thurstona: How To Be Black

Ze studií, jež zkoumaly projevy příslušníků jednotlivých etnik, vyplynulo, že v internetovém prostředí zpravidla není běžné, aby příslušníci určité rasy mohli být jednoznačně identifikování pouze svým projevem. Výjimku tvoří právě černošská komunita.

Jejich projev v sobě nezřídka zahrnuje prvky tzv. kulturní kompetence a rovněž i témata ze sociálních a kulturních zdrojů. Specifické způsoby interakce a použití jazyka jsou klíčovými způsoby, jakými se afroamerická komunita na sociální síti Twitter projevuje. 

Jedním z nejtypičtějších projevů je tzv. signifying. Jedná se o způsob projevů prostřednictvím slovních hříček a sociálních a kulturních odkazů, který zahrnuje prvky humoru a přestože se „nezasvěceným“ může takový projev zdát povrchní, jedná se o tradiční způsob projevu své rasové identity. 

 Rap battle je příklad signyfyingu v off-line prostředí.

Jeden z nejvýznamnějších příkladů signifyingu je tzv. rituální urážení či ponižování, někdy pro pobavení, jindy míněno vážně. Základem je slang, používání slovních hříček a humoru a to co nejkreativnější formou. Tento prvek se nazývá dissing (základem je předpona „dis“, která je použita například ve slovech disrespect či dishonor, obě slova lze volně přeložit jako neúcta).

 Dalším příkladem signifyingu je tzv. „Dozens“. Tato netradiční forma hry, kdy se oba účastníci střídají v urážení svých matek, má stejně jako signifying počátek již v době otroctví. 

„Black Twitter“

Twitter je sociální síť, která umožňuje uživatelům komunikovat prostřednictvím 140 znaků, což je maximální počet v rámci jednoho Tweetu, čili příspěvku na Twitteru. Tento příspěvek se zobrazuje uživatelům, kteří si zvolili, že chtějí odebírat příspěvky od určitého uživatele. Těm, kdo příspěvky odebírají neboli „následují“ (v angličtině „follow“) se často říká tweeps (spijení slov Twitter a peeps, což je jiný výraz pro people neboli lidé).

Na rozdíl od jiných sociálních sítí zde probíhá veškerá komunikace mezi uživateli veřejně a za pomocí speciálních funkcí jako je retweet (opětovné publikování cizího příspěvku), reply (odpověd) či hashtag (anglické označení pro křížek #, kterým se na Twitteru označují klíčová slova čí témata příspěvku).
V roce 2009 byla zveřejněna studie, ze které vyplynulo, že afroameričané jsou etnikem, které ve spojených státech používají Twitter nejčastěji a to celkem ve 26 procentech. Podíl bělochů je přitom jen 19 procent.

„Černým“ Twitterem v tomto případě však není míněno nic jiného, než označení subkultury v rámci sociální sítě Twitteru, které se projevuje specifickým způsobem, protože „černošství je kulturním znamením které nese značný politický a historický smysl“. 

Příklady signyfyingu na Twitteru

Prostředí Twitteru v kombinaci s vhodně zvolenými hashtagy umožňuje, aby tato výměna názorů nepřešla v nevraživost. Pokud oba účastníci dodržují nepsaná pravidla, konverzace v otevřený konflikt zpravidla nepřerůstá.

Jako konkrétní příklady Black Twitteru jsem z původního textu vybral následující tweety, které se pokusím doprovodit komentářem, aby byla jasná pointa příspěvku.

@iamkhiry: #howyouballing goin to the club makin it rain wit quarters@KaHinton89: #howyouballing with a platinum ebt card

Tyto tweety jsou uvozeny hashtagem #howyouballing, který uvozuje zprávu určenou lidem, kteří předstírají vyšší životní standard. „Makin it rain“ znamená vyhodit bankovky do vzdychu, které pak „prší“, například do davu v klubu. Je zřejmé, že stejné kouzlo, které mají plachtící bankovku, hrst čtvrťáků nevyvolá. Pointa druhého tweetu je skryta ve zkratce „ebt“, která označuje platební karty pro nízkopříjmové skupiny za účelem čerpání sociální podpory.

@JayStupendous: #DumbRoastJokes You ole angry & militant ass nigga. Tweetin about the revolution will not be hashtagged lookin ass (adresát @infin1te)@infin1te: #DumbRoastJokes look at this Sugar Smacks lookin ass nigga talkin about “Livin my life like its Golden” (adresát @JayStupendous)

Tyto tweety představují část konverzace mezi uživateli JayStupendous a infin1te, která je uvozená hashtagem #DumbRoastJokes, který mimo jiné dává na vědomí, že se jedná o konverzaci s určitými pravidly. Podle některých uživatelů je použití tohoto hashtagu výzvou ke konverzačnímu duelu. Dle autorky studie je podstatou prvního tweetu narážka na citát „The Revolutioin Will Not Be Televised“, druhý tweet spojuje odkaz na slova ze skladby Golden soulové zpěvačky Jill Scott a ovesné vločky Sugar Smacks, které ve své reklamní kampani zdůrazňovaly jako benefit svou zlatavou barvu.

Existují podobné projevy v českém prostředí?

Projevy afroamerická kultury v off-line prostředí jsou natolik výrazné a odlišné, že je lze odlišit i v on-line prostředí sociálních sítí a zejména Twitteru. V České republice je oproti Spojeným státům popularita sociální sítě Twitter podstatně nižší.

Mohlo by se zdát, že se nabízí možnost studie chování národnostních menšin v českém prostředí například na sociální síti Facebook. Problémem však je, že – na rozdíl od Twitteru, který je v tomto směru zcela otevřenou sítí – je mnohem složitější přístup k příspěvkům konkrétních osob. Z těchto důvodů v této době podobnou studii českého prostředí vytvořit nelze.

FLORINI, Sarah. Tweets, Tweeps, and Signifyin’: Communication and Cultural Performance on „Black Twitter“. Television & New Media. 2014, roč. 15, č. 3.

No comments:

Post a Comment