Wednesday, April 8, 2015

Zprostředkování nových technologií: Jak děti ovlivňují své rodiče v uživání internetu





Výzkumný článek Teresy Correové a jejích spolupracovníků se zaměřil na jev, který téměř každý z nás zná, ovšem většinou se nad ním příliš nezamýšlíme, protože přirozeně vyplývá z každodenního běhu událostí a aktivit. V rodinách je dnes poměrně běžné, že starší děti své rodiče vedou k užívání počítačů, učí je a rozšiřují jejich možnosti a rozhled. Tuto naši zkušenost se autoři článku rozhodli blíže prozkoumat.
Autorka článku Teresa Correová pracuje jako pomocná profesorka na univerzitě v Chile a věnuje se především problematice přístupu k digitálním médiím, jejich užití a sociologii médií. Její spolupracovník Joseph D. Straubhaar z Texaské univerzity v Austinu se věnuje především globálním médiím, diasporickým médiím a médiím v Latinské Americe. Wenhong Chen, další člen týmu, který se na výzkumu podílel, rovněž působí na Texaské univerzitě v Austinu a věnuje se sociální problematice vztahující se k médiím. Výzkumu se účastnil i Jeremiah Spence, který v současné době pracuje na své dizertační práci v Brazílii a zaměřuje se na problematiku socioekonomických změn, virtuálních světů a na historii rasismu.
Jejich záměr ve společném výzkumu vlivu dětí na své rodiče v užívání internetu se především soustředil na zhodnocení míry ovlivňování rodičů dětmi a sestavení žebříčku, ve kterém by bylo možné zjistit, nakolik jsou děti pro své rodiče ovlivňujícím faktorem v porovnání s dalšími faktory, které by mohly rodiče k užívání internetu motivovat. Článek se tedy podrobně nezaměřuje na konkrétní formy interakce mezi rodiči a dětmi, nesnaží se popsat, co přesně taková interakce zahrnuje a jak vypadá, jen se snaží najít odpovědi na otázku, zda rodiče s internetem pracují hlavně díky svým dětem, nebo spíše kvůli vlastnímu zájmu, pracovním důvodům a podobně.
Výzkum vychází z pozorování autorů, že dnešní děti a mládež díky vzdělávacímu systému a také díky obecným standardům, které dnešní mladí lidé vykazují, přichází mnohem častěji do styku s počítači, novými technologiemi, internetem a dalšími digitálními prostředky než generace jejich rodičů. Aktivně se seznamují s novými možnosti elektronického světa a využívají je, vykazují pružnost v přizpůsobování se vývoji a schopnost se učit. Naproti tomu obecně vztah jejich rodičů k počítačům, internetu a podobně je o něco rezervovanější.
Autoři studie na základě této hypotézy dochází k předpokladu, že děti by pro své rodiče mohly zastávat jak pozici tzv. opinion leadera, tak tzv. change agenta. Opinion leader přitom představuje člověka, který jiným lidem předkládá svou představu o tom, co je důležité a co ne. Je přitom vystaven i zdrojům a informacím, které jako nedůležité zahodí, a tyto se už nedostanou dále k lidem, kteří se orientují dle jejich mínění. Change agent je potom osoba, jejíž snahou je přesvědčit opinion leadery o tom, že zrovna jejich informace je důležitá. Většinou se takoví lidé tímto živí profesionálně. Autoři potom uvádí, že „mladí lidé se více potkávají s vnější komunikací než starší lidé, především ve škole, v práci a u přátel. Proto mohou sloužit jako vstupní body pro nové informace do jejich rodin. (…) Děti mohou také zastávat roli change agentů tím, že přesvědčují své rodiče o tom, že je potřeba do domácnosti pořídit nějakou novou technologii, a o tom, že si s ní umí poradit, s tím, že vyvíjejí jisté strategie, aby o nové technologie vzbudily zájem.“[1]
Autoři si ovšem všimli i několika dalších okolností, které tento stav v mnoha případech ovlivňují. V první řadě je to socioekonomická situace rodiny. V chudších rodinách je zájem o nové technologie ovlivňován nejen tím, zda tento zájem reálně existuje či neexistuje, ale také tím, zda je k dispozici dostatek prostředků, což obvykle nebývá. A v druhé řadě si všimli toho, že potřeba „popostrkování“ k novým technologiím a jejich užití, potřeba rad a pomoci je vyšší u žen než u mužů, jelikož pro muže je technologie obvykle pochopitelnější.
Na základě těchto pozorování a hypotéz tedy vznikl výzkum s názvem Austin Internet and the Global Citizens Survey, ve kterém bylo prostřednictvím e-mailu osloveno 15000 dospělých na základě náhodného výběru adres. Nakonec bylo shromážděno 1701 odpovědí. Výsledky výzkumu byly, po shrnutí sociodemografických charakteristik respondentů, poté převedeny na parametry většinové populace pomocí metody Stata.
Výsledky výzkumu ukázaly, že lidé se učí práci s internetem z několika zdrojů současně, přičemž jejich děti zabírají třetí místo v tomto žebříčku hned po samostatném učení a po učení se od přátel. Role dětí v používání internetu přitom vzrůstá, pokud jsou jejich rodiče starší. Rodiče v rodinách s nižším příjmem a nižší úrovní vzdělanosti přitom více inklinují k tomu spoléhat se na to, že je s internetem naučí zacházet jejich děti.
Studie potvrdila i předpoklad o genderových rozdílech mezi muži a ženami. Ukázala, že existuje vyšší pravděpodobnost, že pomoc od svých dětí budou potřebovat ženy. Pro ženy jsou jejich děti druhým nejdůležitějším zdrojem informací a je mezi nimi méně rozšířena samostatná snaha o to se něčemu novému naučit.
Výzkum se zaměřil i na efektivitu práce s internetem a její hodnocení a z výsledků vyplynulo, že i efektivita práce s počítačem se odvíjí od toho, zda se lidé jsou schopni s počítačem a internetem naučit pracovat sami, nebo potřebují pomoc od rodiny. Skupina lidí, která se převážně učila od svých dětí, vykazovala menší míru sebedůvěry a efektivity při zacházení s internetem. Autoři v tomto místě ale jedním dechem dodávají, že tato souvislost může vyplývat z toho, že se v obou případech jedná o technologicky méně nadané lidi a tuto oblast je třeba ještě lépe prozkoumat.
Výzkum tedy přinesl poměrně jasné odpovědi a první hrubý náhled do problematiky. My bychom se ale asi chtěli ptát ještě dál. Nejen, že by bylo zajímavé zjistit, jak přesně taková interakce mezi rodiči a dětmi vypadá, jaké jsou motivy na obou stranách, ale především se asi budeme nejvíce potýkat s tím, že je zde mnoho faktorů, které ovlivňují jednání rodičů a dětí, a které vedou k tomu, jakým způsobem se k užití internetu obě věkové skupiny staví. Bylo by proto zajímavé výsledky výzkumu zhodnotit v širších a konkrétnějších souvislostech. Je docela možné, že při bližší diskuzi s respondenty bychom v jistém procentu případů zjistili, že se takto chovají jen proto, že je to pro ně zkrátka pohodlnější, nikoliv výlučně proto, že to odpovídá jejich schopnostem. Může existovat i mnoho dalších nepřímých příčin. Nicméně pro vytvoření představy o tom, nakolik děti své rodiče ve výsledku ovlivňují, článek slouží dobře a více méně potvrzuje pozorování z běžného života současných domácností. Pro to, aby se výsledky tohoto výzkumu mohly vztáhnout i na prostředí České republiky, tu ale podmínky nejsou, a bylo by možná zajímavé zjistit, jak si na tom ve srovnání s výzkumem z Texaské univerzity stojí naše země.


[1] CORREA, T., J. D. STRAUBHAAR, W. CHEN a J. SPENCE. Brokering new technologies: The role of children in their parents' usage of the internet. New Media [online]. 2015-03-17, vol. 17, issue 4, s. 483-500 [cit. 2015-04-07]. DOI: 10.1177/1461444813506975. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444813506975, str. 486

----------------------------------------------------


ZDROJOVÝ ČLÁNEK:

CORREA, T., J. D. STRAUBHAAR, W. CHEN a J. SPENCE. Brokering new technologies: The role of children in their parents' usage of the internet. New Media [online]. 2015-03-17, vol. 17, issue 4, s. 483-500 [cit. 2015-04-07]. DOI: 10.1177/1461444813506975. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444813506975


OSTATNÍ POUŽITÉ ZDROJE:
BEATTY, Sharon E. a Salil TALPADE. Adolescent Influence in Family Decision Making: A Replication with Extension. Journal of Consumer Research [online]. 1994, vol. 21, issue 2, s. 332- [cit. 2015-04-07]. DOI: 10.1086/209401. Dostupné z: http://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/209401
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon [online]. 2001, vol. 9, issue 5, s. 1-6 [cit. 2015-04-07]. DOI: 10.1108/10748120110424816. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/10748120110424816
SELWYN, Neil. Exploring the role of children in adults' adoption and use of computers. Information Technology & People [online]. 2004, vol. 17, issue 1, s. 53-70 [cit. 2015-04-07]. DOI: 10.1108/09593840410522170. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/09593840410522170
 

No comments:

Post a Comment