Máte zlaté české ručičky, ale děsí vás představa, že své výrobky nabízíte
na víkendových trzích, smlouváte s majiteli obchodů o marži nebo své zboží
necháváte ležet kdesi na cizím pultě bez zpětné vazby od zákazníka? A
založit vlastní business ve formě kamenného obchodu nebo e‑shopu vám zní jako
sci-fi mise? Pak svoje zlaté ručičky nekroťte a zkuste prodej na online
tržišti. Ale mějte na paměti, že tržiště zůstává tržištěm, jen kulisy se mění.
Fler.cz, online tržiště s handmade výrobky, byl
založen Jiřím Kubešem v únoru roku 2008. V českém prostředí, kde do
té doby existovaly pouze e‑shopy zaměřené na prodej zboží profesionálních designérů, se jednalo o zcela
nový model. Naopak ve světě již úspěšně fungoval například server Etsy
(2005, USA) či DaWanda (2006, Německo), v Polsku pak Pakamera (2005)
a Decobazaar (2005). Dnes bychom koncept podobný Fleru nalezli již na více
českých portálech – uveďme alespoň malickosti.net, tisicveci.cz, labasta.com
nebo dogala.cz. Ale žádnému z těchto portálů se zatím nepodařilo výrazně
prosadit. Proč? Aktuálně třísettisícový Fler totiž na rozdíl od svých
stávajících „konkurentů“ nebyl do internetového světa vypuštěn jako
nadějný polotovar spoléhající se pouze na dobrý nápad. Fler se od počátku
prezentoval jako seriózní projekt s důvěryhodným obsahem, kvalitní
grafikou, PR podporou a s vizí rozvoje. A především s chytrými funkcemi, které
přilákají jak nakupující tak prodávající a jen tak je jako své uživatele už
nepustí.
Fler je od počátku provozován jako
otevřená platforma pro prodej handmade zboží nejen zavedených tvůrců, ale
i začínajících umělců, řemeslníků a v neposlední řadě různých kreativních
jedinců, pro které byla tvorba zatím jen koníčkem. Základní princip
prodeje na Fleru je jednoduchý: Prodejce
si bezplatně zaregistruje a spravuje profil– Fler obchod, vkládá zboží, a až z uskutečněného prodeje odvádí Fleru provizi ve výši 11%.
Návštěvník Fleru se může stát registrovaným nakupujícím s vlastním
profilem, nebo nakoupit jednorázově bez registrace.
Kromě
zprostředkování prodeje se ale od svého spuštění Fler navíc silně profiluje
jako místo s atributy sociální sítě – nabízí uživatelům řadu sociálních funkcí a spolu
s nimi také možnosti podílet se na tvorbě obsahu a podoby webu mnohem více
než „pouhým“ nahráním fotografií a popisem zboží.
Jedná se o Komentáře (ke zboží, profilům, Fler Boxům,
Nominacím), Diskuze, Kluby (uzavřené skupiny uživatelů, jež
spojuje klubový záměr) a s nimi spojené Fler chaty, Fler Boxy (osobní kolekce zajímavého zboží),
Blogy, Fotogalerie, možnost sestavit vlastní
Fler nominaci
(atraktivní výběr 12 produktů, který se po určitou dobu zobrazuje na homepage
Fleru), označování zajímavého zboží příznakem „To se mi líbí“ (obdoba facebookového „like“), možnost zaplatit si časově
omezenou pozici ve vnitřním reklamním systému Fler Show nebo Cat Show
(prezentační galerie v rukou prodejců), Topování (posunutí dříve
vloženého zboží znovu na přední místa). Postupně se na Fleru etablovala i
vlastní Fler média – online magazín Fler
MAG (magazín tvořený redakcí i samotnými uživateli) a Fler TV,
nabízející profesionálně zpracovaný obsah z širokého okruhu témat spojených
s uměním, prodejem a životem
na Fleru.
Nabízí
se otázka, co vedlo Jiřího Kubeše k rané implementaci sociálních funkcí a
aktivit do obchodního modelu? Možná se inspiroval nastupujícím fenoménem
sociální sítě Facebook. Možná živými „tvořivými fóry“ (dama.cz, beadforum.cz
aj.), kde kreativci zejména z řad žen sdíleli své výtvory, návody
a postřehy. Ať ta či ona inspirace, Kubešovi se díky začlenění sociálních
funkcí podařilo využít potenciál setkávání profesionálů s amatéry v rámci
jedné obchodně-sociální platformy. A stejně tak prostřednictvím sociálních
funkcí správně uspokojil oblibu sdílení, porovnávání, komentování
a nahlédnutí „pod ruce“ ostatním tvůrcům, která je pro komunitu kreativců typickou
potřebou, a tím předešel případnému odlivu
uživatelů ze svého webu na externí stránky, kde by uživatelé o Fleru
diskutovali. Výsledkem tohoto nápadu bylo rychlé
zainteresování uživatelů do dění na Fleru a okamžitá zpětná
vazba pro Fler tým.
Hranice
mezi produkováním a užíváním se na Fleru prolínají. Virtuální tržiště Fler tak hned
v několika rovinách odpovídá tzv. produsage
(production + usage) – modelu,
v němž má uživatel možnost nejen digitální obsah pasivně konzumovat, ale i jej
aktivně spoluutvářet, a to v reálném čase a navíc v interakci
s ostatními uživateli. Poměrně mladý termín produsage a s ním
spojená diskuze se zřejmě poprvé objevily v roce 2004 během O´Reilly Media
Konference na téma Web 2.0. Pojem na svých webových stránkách a později i v knize Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond:
From Production to Produsage (2008)
používá a dále rozvádí australský univerzitní
profesor Axel Bruns.
Produsage na Fleru neznamená jen vkládání fotografií a popisků zboží, to je
nutný základ každého e-shopu. Pojem produsage zde spíše reprezentují nejen výše zmíněné sociální funkce jako Komentáře a Diskuze, ale
především pak ucelené Blogy, Obsah generovaný uživateli Klubů a dále FlerBoxy. Prodejce má na Fleru možnost vytvářet
vlastní obsah a mikrosvět, budovat značku prostřednictvím mnoha aktivit – například
zajímavým pojetím, uspořádáním a obměňováním náplně vlastního profilu,
blogováním (o tvorbě, pořádání soutěží), vkládáním fotografií (inspirace,
z procesu tvorby, akcí), sdružováním se do klubů, komentováním
aktivit ostatních uživatelů, vkládáním zboží do FlerBoxů. To vše
ovlivňuje obsah a podobu Fleru a zároveň činí takto aktivní Prodejce
viditelnějšími a potenciálně úspěšnějšími, zvyšuje tzv. Fler rank (složitý
systém hodnocení založený na kombinaci mnoha parametrů s různým důrazem).
Samostatnou
kapitolou je
lákavá možnost umístit na pár hodin denně svůj otisk přímo na homepage Fleru prostřednictvím
sestavení vlastní Nominace
na Top výběr, kterou Fler
tým následně vyhodnotí a jako atraktivní případně vybere k prezentaci.
Tento nástroj je velmi funkčním mixem – podněcuje kreativitu (vymýšlení pointy
pro vybrané zboží), soutěživost (porovnání se s ostatními, odlišení se od
ostatních), vlastní reklamu (umístění do Nominace vlastní zboží) a dává
uživatelům pocit, že se mohou podílet na podobě webu. Vedle toho také
oprošťuje Fler tým od povinnosti procházet tisíce položek zboží za účelem
sestavení reprezentativních Top výběrů.
Zmíněné funkce a
aktivity nejenže dávají uživatelům možnost spoluvytvářet Fler a naplňují tak koncept produsage, ale některé jsou navíc
i poměrně účinným filtrem obsahu pro návštěvníky, kteří by se v záplavě
nabízených produktů mohli bez dalšího třídění a předvýběru snadno ztratit,
cítit zahlcení a Fler raději opustit.
Trochu paradoxní je, že sociální
aktivity, které si uživatelé Fleru ihned osvojili a hojně je využívají, se zároveň
se svým postupným zbytňováním a nezanedbatelně vzrůstajícím vlivem na
viditelnost a úspěšnost Prodejce staly tak trochu strašákem a handicapem. A to pro ty, kteří na komunitní
fungování nejsou tolik orientovaní, nebo mu nemohou či zkrátka nechtějí věnovat
čas. Pokud se totiž nejedná o již silnou zavedenou značku, s malou aktivitou v
rámci sociálních pavučin Fleru jsou takoví Prodejci téměř neviditelní. Neobdrží
tolik „To se mi líbí“, klesá jim Fler rank, pomaleji
získávají nové Nadšence a tím pádem se okruh potenciálních zákazníků
nerozšiřuje.
Pokud v
začátcích Fleru byla zárukou úspěchu kvalita nabízeného zboží, jeho
prezentace a vstřícná komunikace se zákazníky, dnes už tomu tak rozhodně být
nemusí. Zkrátka jako na starém trhu. Být slyšet a
vidět. Lákat. Dát kus sebe. Ani na online tržišti Fler se totiž zboží neprodá samo.
No comments:
Post a Comment