MIRER, Michael L. – BODE, Leticia. Tweeting in defeat: How candidates concede and claim victory in 140 characters. New Media & Society. London Sage Publications, 2015. vol. 17, no. 3. s. 453–469. ISSN
1461-7315.
Americké volby s sebou v průběhu let přinesly řadu
rituálů. Za nejvýraznější z nich mohou být považovány projevy kandidátů učiněné
během tzv. volební noci (Election Night)
po sečtení všech hlasů. Veřejné uznání porážky zde představuje důležitý
demokratický prvek. Účastníci tak schvalují výsledek voleb a překlenují propast
vytvořenou během kampaně. Pro politiky to rovněž znamená první příležitost pro
vlastní interpretaci voleb v podobě vytyčení následujících cílů či jako počátek
přetváření svého obrazu poznamenaného porážkou. Ale jak se tyto projevy změnily
s příchodem sociálních sítí? Podařilo se přenést všechny zavedené
zvyklosti z televizní éry i do online světa?
Autoři článku
Michael L. Mirer, doktorand na
Škole žurnalistiky a masové komunikace Wisconsinské univerzity, se
ve svém výzkumu zaměřuje na průsečík mezi sportem, médii a společností,
především pak na způsoby ligového a týmového využití vznikajících médií. Dále
se zajímá o politickou komunikaci, historii médií, sebeprezentaci veřejných
osob skrze sociální média a politickou
komunikaci.
Leticia Bode působí na Univerzitě Georgetown. Jejími oblastmi
zájmu jsou politická komunikace a politické chování. Zaměřuje se především na
průsečík politiky, komunikace a technologií, a to s důrazem na komunikační
a informační technologie, neboť ty mohou hrát roli jak při získávání a
využívání politických informací, tak v politickém chování.
Téma článku
Článek se zabývá rituály spojenými s kapitulačními a
vítěznými projevy amerických politiků, tedy tzv. obřadem kapitulace tak, jak ho
pojímá Corcoran. Tyto projevy jsou sice spojeny zejména s televizní érou, nicméně
v současnosti sehrávají hlavní roli webové servery, jako např. Twitter. Na nové
formáty se pak přesouvají i některé tradice. V souladu s poznatky z odborné
literatury ohledně věcných a procedurálních zvyklostí týkajících se uznání
porážky a vyhlašování vítězství, se autoři pokusili zjistit, jak se tyto
zvyklosti udržují v podmínkách technologického rozvoje, a to na základě
průzkumu 200 Twitterových kanálů. Jednalo se o Twitterové účty kandidujících
kongresmanů, senátorů a gubernátorů během voleb v roce 2010. Výsledky ukazují,
že kandidáti se dotkli některých tradičních kapitulačních témat, avšak procedurální
pravidla pro kapitulaci se do online
světa nepřenesla beze změny.
Výzkumná tradice a teoretická východiska
Autoři textu vychází z politologické perspektivy. Při
definici norem v kapitulačním rituálu pracují s Weaverové analýzou volební noci v prezidentských volbách. Ta, počínaje rokem 1952, v prezidentských
volbách sleduje evoluci toho, co nazývá recipročním rituálem. Ten zahrnuje jak
procedurální (např. že poražený kandidát připustí prohru před vítězným
kandidátem), tak věcné zvyklosti (v projevech kandidátů zaznívají stejná témata
– poděkování příznivcům a vyzvání k jednotě).
V druhé řadě autoři textu vycházejí z již výše
zmíněného Corcorana. Ten rozšiřuje práci Weaverové tím, že řeší roli masových
médií jako aktivního činitele. Dále tvrdí, že vývoj výsledků během volební noci
vede k tomu, co nazývá obřadem kapitulace. Tehdy oba kandidáti schválí
legitimní proces, dohodnou se na výsledku a spustí politické změny. Tento
proces musí být proveden ve správný čas a řešit klíčová témata.
Použité metody
Mirer a Bodová použili pro potřeby své práce metodu kvantitativní
analýzu. Z kandidátů na senátory, kongresmany či gubernátory ve volbách
v roce 2010 bylo metodou postupné selekce nakonec vybráno 117 vhodných vítězných
kandidátů a 83 poražených. Vzorek byl testován na přítomnost šesti věcných
povolebních témat vycházejících z odborné literatury: formální prohlášení
o výsledku, sdělení o jednotě, pocta demokracii, potvrzení kampaně, poděkování
příznivcům a role transformace po volbách. Dále autory zajímalo, zda kandidáti
jednoduše vyhlásili vítězství nebo zda citovali informace z médií. Kromě
obecných poděkování podporovatelům také autoři měřili vzájemnou interakci mezi
kandidáty. Co se týče procedurálních tweetů, zde bylo zkoumáno 47 různých volebních
klání. Výzkumníci kladli důraz na to, zda kandidáti kapitulovali ještě před
tím, než vítězové prohlásili vítězství, a zda kandidáti také zmínili své
oponenty.
Výsledky
Z výsledků týkajících se věcných tweetů je zřejmé, že
kandidáti obecně nepoužívají Twitter k diskuzi o volebních výsledcích. Ze
zkoumaného vzorku totiž méně než třetina poražených kandidátů uznala formálně
porážku přes Twitter. U vítězů již bylo více pravděpodobné explicitní odkázání
k vítězství, a číslo tak bylo vyšší (zhruba 60 %). Nejčastěji byl Twitter
využíván k poděkováním příznivcům a dobrovolníkům za jejich práci. Nicméně zde
nebyl vysledovatelný žádný model. Vítězní kandidáti mnohem rychleji obrátili
pozornost na budoucí výzvy. Ale výjimkou to nebylo ani u poražených. Naopak víceméně
chyběla témata jako pocta demokracii a jednota.
Co se týče procedurálních tweetů, zde je patné, že potvrzení
aktuálního vědomí o porážce je vzácné. Z toho vyplývá, že dodržování
procedurálních zvyklostí tak, jak je pojímá Weaverová, nelze na Twitter
aplikovat. Tyto zvyklosti zahrnují formální kapitulaci, prohlášení vítězství a
potvrzení vzájemného kontaktu. Pouze ve čtyřech volebních kláních bylo
viditelné dodržení takovýchto procedurálních tradic, což je velmi nízké číslo
na případné závěry. Pouze ve 13 případech došlo k formální kapitulaci, ve
které byla porážka explicitně potvrzena, v průměru 11,7 hodiny od ukončení
hlasování (v rozmezí od 3 do 22 hodin). V 11 případech byla použita i
zmínka o opozičním kandidátovi. Výzkum dále ukázal, že vítězní kandidáti
tweetují v průměru více. Navíc více než jeden ze 6 kandidátů tweetoval
během voleb o jejich průběhu. V návaznosti na volby se zdá, že
politici touží po sdílení informací se svými stoupenci. Poražení ale více
odkazují hyperlinky na své soukromé stránky, vítězové pak na články
v novinách nebo stránky televize.
Diskuze
Speciální rituální praktiky volební noci se vyvinuly, aby
vyhovovaly potřebám televizní logiky. Kandidáti např. nemluví ve stejnou dobu, čímž
mají možnost promluvit v televizním zpravodajství bez přerušování.
V tabulce jsou zobrazeny rituály, které se přesunuly i na sociální sítě.
Na sociálních sítích
politici již vychází z předpokladu, že např. Twitter sledují především
jejich příznivci. To potvrzují mnohé studie. Vítězové mají tendenci sdílet
dobré zprávy bezprostředně, což Corcoran nazývá deliriem gamblera, které přichází
spolu s výhrou. Naproti tomu poražení se mohou na Twitteru k prohře
vyjádřit až v momentě, kdy se na to cítí a nikoliv ihned, např. v přímém
televizním přenosu. Nejčastěji kandidáti děkují svým příznivcům, což je
důležitým prvkem pro vítěze i poražené. A právě důraz na poděkování
podporovatelům nám může nejvíce napovědět o platformě použitého média, neboť
jakmile se s ním jednou kandidáti sžijí, je zajímavé pozorovat změnu
používání microblogu nad rámec voleb.
Kontext v ČR
Vzhledem k odlišnému volebnímu systému v České
republice je hledání kontextu poměrně obtížné. Nejvíce se způsobu volby
přiblížila prezidentská volba v roce 2013. Avšak hledat zde nějaké rituály
a zvyky je nesnadné, neboť se jednalo o první přímou prezidentskou volbu.
Uvidíme, co nám přinesou volby následující.
No comments:
Post a Comment