Saturday, April 4, 2015

Kdo se bojí, nesmí do lesa aneb Záhada Blair Witch stále žije



Vřískat strachy, nebo naopak děsem ani nedutat a tiše prorůstat polstrovanou sedačkou v kině při sledování nejnovějšího hororu je tak trochu masochisticky příjemné. Když pak ale zjistíme, že hororová linie jaksi vystoupila z filmového plátna a mimo kinosál začala žit vlastním životem, začíná nám tuhnout krev v žilách. A najednou se o příběhu, u kterého jsme si jen chtěli vehnat kapku adrenalinu do žil a po devadesáti minutách zpět vkročit do komfortní zóny bezpečí, píše a mluví všude. Byla to fikce nebo projekce strašlivé, paralyzující reality? Podobné otázky se začaly rodit v hlavách valné většiny diváků v týdnech následujících poté, co v červenci roku 1999 hororový snímek režisérů Daniela Myricka a Eduarda Sáncheze The Blair Witch Project, v češtině známý pod názvem Záhada Blair Witch, poprvé zavítal do kin.

Záhadně dobrý horor

 

Dnes již kultovní americký horor je ztvárněn jako dokument vytvořený z amatérských záběrů v reálném čase.  Až hrůzně realisticky vypráví příběh tří mladých studentů filmařiny, kteří zavítají do lesů u Burkittsvillu v Marylandu, aby natočením dokumentu rozklíčovali pozadí mystéria opřádajícího lokální legendu známou jako Blair Witch (čarodějnice Blair), která údajně celé roky řádí ve zmíněných lesích, kde opakovaně dochází k nevysvětlitelným vraždám. Na cestě za šokujícím poznáním se ale studenti ztratí. A to definitivně. Divák se o detailech tušeného masakru dozvídá z jejich, cestou ztraceného filmového příslušenství, které mělo být nalezeno rok po jejich zmizení v lesích lemujících Burkittsville.
Obal DVD The Blair Witch Project

The Blair Witch Project Trailer


Legenda o čarodějnici Blair se zrodila už v roce 1988. Scénář čítal 67 stran a požadavkem bylo, aby dialogy byly improvizované. Mezi vybranými protagonisty a komparsem se vytvořila taková atmosféra, která nechala krvelačnou čarodějnici Blair skutečně ožít. Samotné natáčení filmu začalo v roce 1997 a trvalo pouhých osm dní, během kterých byli herci drženi ve frustrujících podmínkách velké fyzické námahy zapříčiněné neustálým přesouváním se v lesích, absencí jídla a spánku. To vše proto, aby jejich vystupování co nejvíce korespondovalo s „realitou fikce“. Snímek se okamžitě začal těšit obrovské popularitě a vyvolal celospolečenskou diskusi. Ačkoli se jednalo o nízkonákladový film, vynesl jeho tvůrcům 248 milionů dolarů, což ho klasifikuje jako třetí nejúspěšnější nezávislý film všech dob po Paranormal Activity a Šíleném Maxovi



Strach na entou – hledání Blair Witch napříč mediálním světem

 

Mimořádný úspěch velmi realistického filmového zpracování Záhady Blair Witch ovšem jeho tvůrcům nestačil. Vzápětí byla vytvořena internetová stránka mapující veškeré detaily děsivého příběhu třech mladých zvídavých nešťastníků. Tato webová stránka čítala desítky fiktivních policejních záznamů, rozhovory s rodinami obětí burkittsvilské černé magie a zápisy z deníků zmizelých. Možnost sledovat a rozvíjet příběh a nechat ho tak nadále žít oslovila stovky tisíc lidí, kteří uvěřili, že svou aktivitou na webu pomohou dešifrovat dosud neobjasněné podrobnosti vznášející se nad zmizením třech studentů a s ním spojenou hrůznou legendou Blair Witch.

The Blair Witch Project Website

Po uveřejnění webové stránky v roce 1999 následovaly komiksy, knihy a tři díly počítačové hry. Společným námětem bylo další rozpracování příběhové linie, která byla naznačena krátce před koncem filmu, kdy studenti objevili v burkittsvilském lese opuštěný dům údajného několikanásobného vraha. Veškerá rozvíjející mediální produkce spojená se Záhadou Blair Witch vzniknuvší po samotném filmu pracuje s předpokladem, že za smrtí studentů stojí právě zmíněný masový vrah. 
 
Kniha komiksů The Blair Witch Chronicles

Ukázka ze hry Blair Witch Vol. II

Kniha The Blair Witch Project
 

Fenomén transmediálního vyprávění

Záhada Blair Witch je jedním z prvních snímků, které odstartovaly zrod transmediálního vyprávění (transmedia storytelling) tak, jak ho definuje Henry Jenkins. Podle něj transmediální vyprávění odkazuje k takovým příběhům, které se objevují najednou ve více typech médií přesně tak, jak jsme si ukázali na příkladu Záhady Blair Witch, která z filmu expandovala do knih, na internet a do počítačových her. Doplňující média tradičně obohacují dějovou linii prezentovanou originálním médiem o nové informace a činí tak příběh živějším a zábavnějším. Podle Jenkinse musí transmediální vyprávění zvnitřňovat tzv. intertextualitu a multimodalitu. Intertextualita odkazuje k postavám příběhu, které musí být zastoupeny ve všech typech médií. Multimodalita potom předepisuje, že příběh, který je v původním médiu představen, musí být dalšími médii rozvinut, obohacen. Nejde tedy jen o pouhopouhé převyprávění stejného děje. Dá se říct, že základem transmediálního vyprávění je zobrazení totožných postav různými médii v různých etapách a modifikacích děje.

                 

Napříč budoucností

Zdá se, že pokud chtějí tvůrci svůj příběh učinit nesmrtelným, nezbývá jim, než ho nechat putovat křížem krážem mediálním světem. Je to vcelku logické. Čím častěji se setkáváme s konkrétním příběhem, navíc ještě z více zdrojů najednou, je de facto vyloučené, aby neukrojil alespoň část naší pozornosti. Je už vcelku jedno, jestli v tom negativním, či pozitivním (a to ideálně) slova smyslu, protože jak dobře víme, i záporná reklama je reklama. Např. většina knižních bestsellerů téměř bez výjimky překročila svůj původní literární rámec, ať už se jedná o Pána prstenů, Harryho Pottera, marvelovské superhrdiny nebo o aktuálně velmi populárních 50 odstínů šedi. Současné mediální trendy transmediálnímu vyprávění nahrávají a připravují mu do budoucna pevnou půdu pod nohama. To především v souvislosti s širokou škálou mediálních platforem jako jsou sociální sítě či blogy, které poskytují fanouškům dalekosáhlý potenciál interakce a doslovného sžití s příběhem a jeho postavami.

Zdroje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transmedia_storytelling

http://medialniproroci.blogspot.cz/2013/11/transmedia-storytelling-v-hororove.html

http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Blair_Witch_Project

http://www.blairwitch.com/

https://www.youtube.com/watch?v=D51QgOHrCj0 


No comments:

Post a Comment